Brynäs IF

726502 inlägg · 7959 ämnen

Södertälje-Brynäs 8/1-2011

1331999 · » Till forumet

Sv: Södertälje-Brynäs 8/1-2011
arnio: Vänta bara till nästa år, då kommer grabben hans istället.
Den killen lär ta ett A-lagskontrakt innan Berglind och Johansson....
Kommentera

sylf: Ok, men det är ju tydligt att dom inte pengarna har/ska läggas på laget!
Kommentera

Anders Blank: Kanske Djoos kan göra comeback
Kommentera

70 Rodrigues: 10 mille, 9 enligt Jajjen?
Kommentera

Anders Blank: Finns inga pengar sägs det ju???
Kommentera

Peja: ja, jag är inne på din linje! Dixon var en så pass stor besvikelse ifjol den här tiden så han behöver inte returneras! måste finnas nån annan! jag är hellre för att man försöker hitta en back, av klass!
Kommentera

arnio: Jag tycker att Dixon kan stanna där han är...
Kommentera

Tväst: Ska vi nu snacka om vad vi drömer om så drömer jag om en transatlant med lite jävlaranama. Dixon är en våt dröm.
Kommentera

Peja:
Av kommentarerna på HS att dömma så begriper INTE alla att spelare har olika roller... har läst i stort alla inlägg de senaste året och det framstår som helt klart att vissa endast satt sig in i ett hockeylags förutsättningar via dataspel o vad andra sagt när dom inte var nyktra.

F.ö. serverade du ett antal omdömmen om Hansen till mig som om det var jag som beskrivit honom i dessa ordalag, det var inte mina ord.
Men jag tycker att Hansen, liksom flera andra får orättvis kritik på forumet.
Kommentera

Peja:
Värvningsfrågan.....
Brynäs har de senaste åren satsat ganska stort på sin juniorverksamhet, att man då inte SAMTIDIGT går in o värvar stort o brett är ivf i mina ögon en självklarhet.
Naturligtvis har man hoppats att några av junisarna skall ta ett steg uppåt i utvecklingen, något som också skett tycker jag.
Men räcker det???

Ja det är den stora frågan, själv skulle jag inte bli förvånad om det dyker upp nån innan fönstret slår igen.
Den där defensiva backklippan hade väl inte vart ovälkommen.
Kommentera

Peja: Jo, visserligen har han ju inte gjort sig känd som nån värvningsfantom direkt! :) Men vågar vi inte hoppas på en skräll tror du?
Kommentera

Anders Blank: Och första januari fick man väl in några amerikanska dollar... Samtidigt känns det nästan bättre att behålla pengarna än att låta Sundlöv värva dyrt under säsongen (Hauhtonen, Wanvig m.fl).

Redigerad kommentar

Kommentera

Ja, det måste vara NÅT som är fel med Brynäs ekonomi. Om vi försöker se sunt på det hela nu... Ifjol hade man ökat sin klubbkassa till att ha 9 milj eget kapital. Sen inför iår så tappade man Markström, Läck, Hietanen, Dixon, Molin och Nolander. Och man plockade in Svedberg, Greiss, Clarke och Ekholm... Det måste finnas pengar i överskott om man jämför trupperna rakt av ifjol och iår. Läck - Svedberg, Markström - Greiss, Hietanen - Clarke, Molin - Ekholm (lönemässigt) kanske... Då är Dixons (lilla) lön och Nolanders lön kvar, vart har dom blivit av?!
Om man redan innan värvningskarusellen (!?) ifjol hade +9 milj och sen får Dixons och Nolanders lön utöver det då kan det inte va tomt nu e att värva för!?

Eller "sparar" man ett år till och ska slå på stort nästa år när det är 100-års jubileum för föreningen?! Man börjar ju undra!
Kommentera

Tväst: Alla begriper nog att spelare har olika roller, men bara därför att man är en defensiv center betyder det ju inte per automatik att man är en BRA defensiv center... Att Hansen har hög lägsta nivå, sällan går bort sig, alltid ligger rätt i positionsspelet, spelar bra mot motståndarnas bästa, är pålitlig i tekningscirkeln o.sv är ju rent bullshit.
Kommentera

arnio: Är skillnaden verkligen hårfin sportsligt? Skellefteå blir bättre och bättre för varje säsong som går, Brynäs står och stampar på precis samma ställe (streckstriderna) varje år som går. Men Skellefteå ser ju till att ha sportchefer och tränare som kan göra laget bättre, Brynäs envisas med att byta ut precis varenda person inom hela organisationen förutom han som rekryterar spelare till A-laget...
Kommentera

arnio: Tror faktiskt att Skellefteå gått om oss på alla plan??

Redigerad kommentar

Kommentera

Ambroo: Men shit, det såg jag fan inte, sorry!!!
Kommentera

70 Rodrigues: Det var intressant läsning ända tills jag insåg att artikeln var över tre år gammal...
Kommentera

Lindström: "Bara att titta på SKE AIK, dom har passerat Bif med ljusår."

Hur har de passrat BIF?
Sportsligt? Visst de har legat före oss i serien i några år men skillnaden är hårfin.
Ekonomiskt? Vete sjutton.
Publik? Knappast
Kommentera

Lindström: "-99 kom senaste Guldet " Ja ni ser, det straffade sig, att sno ett Guld sådär!! Straffet blev 20 års olycka, med dåliga tränare, sportchefer,skador, magsjuka, gräshoppssvärmar o annat elände.
Fåsenu, sisådär 2019/2020 kan ni börja hoppas på framgång igen.
Kommentera

70 Rodrigues:
Jajjamen, bada o lägga barn går före, alla dar i veckan.
Kommentera

Tväst: Kan du vänta på ett svar till imorgon, ska bada o lägga barn nu??
Kommentera

Konstigt att man kan sitta och vara så nöjd med allt Bif gör.
-99 kom senaste Guldet efter det har det varit bedrövligt med kvalspel oftare än slutspel.

Uppenbart är att inte Bif är ens nära att vara ett topp 4 lag. Varför går man ens ut och ordbajsar om att man ska leda och vara i spetsen av Svensk hockey då?

Sundlöv har inte på långa vägar spenderat ur kassa kistan som det anstår en slipad SC.
Bara att titta på SKE AIK, dom har passerat Bif med ljusår.

Så vad beror detta på?
Otur?
Inga pengar?
Mera otur?

ALLA lag föreningar/företag skapar sina egna förutsättningar, så enkelt är det.
Hade Bif klarat av att skaffa fram en huvudsponsor kanske vi hade fyllt på med 2-3 klass spelare och sparkat av dököttet som finns.

För JA det finns dökött i truppen idag.
Men i lilla goa Brynäs behöver du inte prestera alls i proportion av vad du får i lön utan det räcker med att vara med bara.
Detta har ju gjort att man kan lalla runt utan att ens behöva vara orolig så länge du inte är junis för vips så är det bänken alt Mora som gäller då.

Vart en jävla fart på många när dom sparkad av Hempa...

Hade Bif gått ut med att man ska satsa hemvävt å ta ett mellan år för att kunna satsa senare så hade sponsorer, tidningar och publik tagit 5-3 mot SSK alla dagar i veckan.

Men att ha en tränare som har sina favoriter och inte klarar av att se vilka som är heta för dagen utan lallar på med sina sk bärande spelare fast dom är långt under isen gör att man undrar.

Frågan är om Bif har råd att missa Slutspel alt kvalspel ekonomiskt?
Eller ska truppen få kosta ännu mindre nästa år för att dom inte klarar av att få in flera/större sponsorer?
Kommentera

70 Rodrigues:
Tycker det är fegt att du inte ens försöker...... skulle åtminstone va intressant att få höra din definition på nyanserat.
Kommentera

Tväst: Det går tyvärr inte eftersom ordet nyans inte har samma innebörd för mig som det har för dig.
Kommentera

sylf: "Vet inte, men jag tror att ex Larsson skulle klara det bättre!"

Känns som det behövs tyngre argument för att jag ska vara övertygad.
Kommentera

70 Rodrigues: I idrott kan allt hända. Det går aldrig att vara tvärsäker. Nåt fler härinne borde inse. (Kört, förresten. I Allsvenskan spelar en jävla massa gamla storheter.)
Kommentera

70 Rodrigues:
Nu tycker jag att det är dags för ett nyanserat förslag i minst tio punkter från dig.... hur o när skall Brynäs nå topp 3.

Borde va lätt.... jag har ju beskrivit hur facit ser ut ;-)
Kommentera

sylf:
Mycket är det som kritiseras här när det gäller Brynäs förehavanden...... men snälla, snälla, snälla....... man kan väl inte direkt klaga på att Brynäs har för FÅ junisar i laguppställningen?

Sen kan det naturligtvis diskuteras VAR dom skall spela, och HUR länge.
Kommentera

Jajjen: Så det är kört alltså??
Kommentera

Jajjen: Vet inte, men jag tror att ex Larsson skulle klara det bättre! Anledningen till att jag inte vet är baserad på att Sveriges bäste coach inte provat Larsson som center än, hans naturliga position!
Kommentera

sylf: Det var ju 9 i våras. Skaplig ränta på ett halvår. Eller sköter Kent-Åke bokföringen av sparkontot?
Kommentera

sylf: Vad vinner vi då på bytet?
Kommentera

Jajjen: Lika vanligt som att Hansen går in och lirar 20 min och samtidigt tillför laget nåt!
Kommentera

70 Rodrigues:
"Blir kritiken mer rättfärdigad efter matchen?"

Ja, det är jag ganska övertygad om..... de värsta övertrampen skulle nog undvikas.
Om man får kritisera något överhuvudtaget? det har jag svarat på flera gånger förut.
Konstruktiva, nyanserade åsikter om vad som helst som rör Brynäs måste höra hemma i detta forumet.

Vad är då onyanserat?
Vissa gapar över Lauritz prestationer t.ex. en förhållandevis billig spelare som ligger i topp på vår poängliga..... förtjänar inte den behandlingen.

Hansen...... gör ett tungt jobb i det tysta som inte får så stora rubriker, i dagens hockey har spelare olika roller, det trodde jag de flesta sportnördar visste.

Odugligförklara målvakter när det är uppenbart att det är försvarsspelet som inte fungerar.

Vad är då en bra, nyanserad matchanalys?
En sak tycker jag är säker...... det är mer komplicerat än att allt är kasst när Brynäs släpper in ett mål, eller förlorar matcher.
Kommentera

henke1: Brynäs har ju 10 miljoner i eget kapital!
Kommentera

sylf: Det vet varken du eller jag. Hur vanligt är det att en junior går in och lirar 20 minuter och samtidigt tillför laget nåt?
Kommentera

70 Rodrigues: Du får inget förslag från mej men du kan få en kvalificerad bedömning av Brynäs möjligheter till en topp 3-placering i Elitserien. Så länge basen för verksamheten finns i Gävleborg kommer Brynäs i bästa fall hanka sej fram i högsta serien några år till. Sen är det topp 3 i Allsvenskan som gäller. Och det har inget med Czarnecki att göra. (Med reservation för det fullständigt oväntade, typ Bill Gates köper upp verksamheten.)
Kommentera

och han hade inte brynäs pengarna till eller ?
Kommentera

Jajjen: T.e.x Johan Larsson skulle inte kunna orka med Hansens istid, är det vad du försöker få fram?
Kommentera

sylf: Det är ju det jag säger!
Kommentera

70 Rodrigues: Jag menar: Din nedrans skämtare. :-)

Skulle aldrig falla mej in att komma med förslag när jag inte har nån insyn i verksamheten. Det är lika korkat som att tro att man har tillräckligt med info från läktarplats när det gäller spelarnas istid.
Kommentera

Jajjen: Vem orkar 60 min? Karelin?
Kommentera

Jajjen: Du har alltså inga egna förslag på lösningar, tack för ditt snabba svar!!
Kommentera

70 Rodrigues: Är JAG duktig på att kritisera andra??? Din jävla skämtare!
Kommentera

sylf: Spelar nog ingen roll om han fattar det när han har ett gäng 17-18-åringar som alternativ. Dom 4-5 lirare som du ger godkänt orkar knappast 60 minuters istid.
Kommentera

Jajjen: Vad har du själv för förslag till lösningar, du är jävligt duktig på att kritisera andra men jag har sällan eller snarare aldrig sett några förslag från dig, snäll blända oss med din intelligens??
Kommentera

70 Rodrigues:
Tålamod..... hur länge?

Jadu.... va tycker du själv innerst inne?
Ekonomin styr det mesta i samhället, så och i idrottssammanhang.
Jag är inte så bra på siffror i ES men så mycket har jag förstått att FBK, HV, Frölunda, LHC i.v.f. har andra budgetramar än vad Sundlöv förfogar över.

Hur skall vi kunna jämföra oss med ett lag som LHC t.ex. Stenbäck kommer upp o lägger ett antal miljoner i kassaskåpet...... kan va bra att ha.....

Var får Modo pengar från till sina värvningar? Kan nån Näslund/Forsberg va inblandade?

Vissa lag kan sticka upp några år med tursamma (skickliga) värvningar eller att några av spelarna lyfter sig samtidigt, egen utveckling alt. ny tränare som kan lyfta hela laget.

Sen finns det en mängd andra delar som påverkar hur ett lagbygge skall lyckas.
Hur många målvakter skall helt otippat få NHL-kontrakt?
Hur många spelare skall gå skadade stora delar av säsongen?
Vilka "stjärnor" presterar...... vilka har nått sin topp?

Jag tycker att med tanke på det ekonomiska träsk som Brynäs har befunnit sig i sen början av 2000-talet så är jag nöjd med de små steg framåt som föreningen gjort...... hur stort steg nästa blir.... eller hur snabbt det sker, det är ju väldigt svårt att säga.

Så svaret på din fråga..... allt mellan 2-20 år..... eller aldrig.
Kommentera

1331999 · »