Brynäs IF

726971 inlägg · 7960 ämnen

Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06

« · 680036 · » Till forumet

Sv: Södertälje SK-Brynäs IF den 28/2-06
JanT: Det jag menar är att i grunden så tycker jag att det är bra att Boork bygger långsiktigt. MEN jag vill se ett arbetssätt som liknar t ex Luleås. Där det satsas på BÅDE junisar/talanger OCH klassspelare.

Jag var positiv till en början om hur Boork coachade laget, men Boork sjönk rejält i mina ögon i och med sparkningarna. Å det har jag ju inte gjort till en hemlighet direkt.

Ser man rent krasst på satsningen och tar ett "worst case scenario":

Vad händer med Boork, Vad händer med Brynäs?

Det värsta som kan hända Boork är att han får sparken å blir den med råge bäst betalde lövkrattaren i Mora.

Men vad händer med Brynäs? Jag vågar inte ens tänka tanken.
Kommentera

rackham: "1. Truppen kostar ca +20 MSEK.
Att konkurrera om SM-guldet betydligt mer.
Säsongen 06/07 hoppas vi alla att det kommer att finnas mer resurser för att börja kriga på allvar med lagen ovanför i tabellen"

Rätt billigt med tanke på att det nya TV-avtalet komer att dra in ca 15 mille. Det är 75% av lönekostnaden. Vad ska Brynäs göra för resten av pengarna? Köpa världens största spargris eller?
Kommentera

GävleLasse:
"Rätt billigt med tanke på att det nya TV-avtalet komer att dra in ca 15 mille. Det är 75% av lönekostnaden. Vad ska Brynäs göra för resten av pengarna? Köpa världens största spargris eller?"

Ja, då vet du mer än mig när det gäller TV-avtalet.
Jag ställer för övrigt samma fråga till dig som till 70R:
Vilka kostnader finns det?
Några optimistiska själar i detta forum verkar tro att det endast existerar en intäktssida i föreningen eller i samband med en ny arena.
Det intressanta är ju sista raden. Är siffrorna svartare eller rödare än tidigare?

Dessutom är det ju inte bara Brynäs som får del av TV-avtalet, oavsett nivån på de pengarna. Det innebär att alla får ökade möjligheter.
Ett inte alltför orealistiskt scenario är att spelarlönerna ökar...

Det är:
1. Bra för spelarna
2. Bra för agenterna
3. Bra för spelarfruarna
4. Ett lyft för ligans konkurrenskraft vs de europeiska ligorna
5. En utmaning för sportcheferna att hålla i plånboken

Bland annat.

Spargris?
Vi har ju en julbock redan... :-)
Kommentera

rackham: Visst kommer det att bli ett genomslag på spelarlönerna, inte tu tal om det. Men detta kommer ju främst att gagna de spelare som finns i sverige redan, spelare som omförhandlar sina kontrakt etc. Det kommer troligen inte påverka nya spelares löner utifrån och i synnerhet inte de summor som olika klbbar kommer att begära för att man skall lösa en spelare från ett eventuellt kontrakt.

Uppgifterna om storleksordningen på TV pengarna har varierat och jag lade mig någonstans i mitten av de belopp jag hört.

Honken
Korhonen

Lavins
D.J
Morin
Sjödin
Kuparinen

Almtorp
Hermansson
Gellerstedt
Molin
Felsner

Där har du spelarna vilkas kontrakt skall omförhandlas. Hur många spelare är i position att höja sina löner rejält och vilka har gjort skäl för en rejäl löneförhöjning? I mina ögon är det ganska få av dessa spelare som sitter i ett så pass bra förhandlingsläge så att de kan höja sin lön i paritet till klubbens nyvunna tillgångar.

Å vilka löner skall inte Brynäs betala till de framtida Allsvenska nyförvärven i framtiden den dag Arenan börjat jobba in pengar. ;)
Kommentera

GävleLasse:
Precis. Det gäller att hålla hårt i både fax och plånbok!

Men sen är det väl så här också:
Även om Brynäs inte kastar pengar på spelarna i omförhandlingar kan ju andra klubbar göra det under tiden och då blir det dragkamp om spelarna.
Då kan det bli dyrare i alla fall om Brynäs vill signa.
Generellt sett längre kontrakt kan bli följden...

Generellt sett högre löneläge, Lasse, generellt sett högre löneläge :-)
Kommentera

rackham: Visst blir löneläget annorlunda generellt sett, det är helt klart att det blir så. Det kanske redan nu är dags att Hockeyligan sätter sig ner och diskuterar lönetak innan utvecklingen dragit iväg för långt.

Men en sak är i alla fall klar och att de nya miljonerna kommer att gynna de fattiga klubbarna och inte de stora... Frölunda och FBK sitter ju på rättså feta plånböcker och det kommer väl att räcka att de öppnar myntfacket när de skall håva in TV-pengarna. Men för lag som Brynäs och andra lag i samma ekonomiska läge så gör det mer nytta. Nu kommer de att kunna vara med och slåss om fler spelare utan att de rika klubbarna enkelt biddar över. Visst kan de göra det även nu men jag tror att de har ganska närma till ett stopp då de vill förhindra en ohållbar lönesituation.
Kommentera

GävleLasse:
Med den kompetens samt kontinuitet som finns i föreningen så behöver vi ej vara oroliga.:-)
Allt ordnar sig.

Vi har så duktiga medarbetare inom organisationen. Allt är lugnt Lasse:-)!
Kommentera

kentalalarsson: Ja det är ju just det... ;)
Kommentera

kentalalarsson: Skulle bli mer oroliga om jag hade er i styrelsen
Kommentera

65selander: Håller med, bittrare människa för man leta efter...
Kommentera

65selander: Personligen så har jag inga såna ambitioner.
Kommentera

65selander:
Har ej den kompetens samt erfarenhet som krävs för att åta mig detta arbete. Mig veterligen så är jag ej påtänkt för något arbete inom organisationen.:-)
Dock vart jag tillfrågad av några vänner att ställa upp för val i valberedningen ett år, men jag tackade nej av familjeskäl.

Har dock ett brett o starkt kontaktnät med personer, som kan finna de personer som har kompetensen att tillföra något.
Kan dock ej påverka så mycket. Är som bekant ej medlem i föreningen.

Bara att hoppas det finns personer därute som gör något. Kan dock bli svårt, eftersom man ej får namnge eller föreslå något utan att vara kuppmakare. Håller man sig till rätt personer, är det dock fullt möjligt att skapa dessa förutsättningar.

Av de samtal jag har fört med föreningen, finns det en tydlig gruppering, men jag är måhända den ende som har sett o upplevt det.
Kommentera

65selander:
"Skulle bli mer orolig om jag hade er i styrelsen."

Jag är mer orolig för den person i valberedningen som sitter o arbetar med ev. namn till styrelsen. Han verkar föra föreningens talan när det gäller det mesta, bl.a att jag sitter o ringer runt till sponsorer med uppmaning att ej sponsra Brynäs IF.

Såväl klubbchef som ordförande var ej informerade. Är det sådana personer du har förtroende för? Märkligt!
Han om någon sitter verkligen på en viktig post i föreningen, men där är vi kanske oense:-)
Kommentera

kentalalarsson: Inte ett dugg märkligt för min del eftersom jag har förtroende för han. Det verkar som majoriteten har det också eftersom han fortfarande sitter kvar.
Kommentera

GävleLasse:
Att hålla hårt i plånboken är det bästa lönetaket!

Dessutom fungerade hängslen och livrem för Sträng, men han hade väl mest att bekymra sig om intäktssidan :-)
Kommentera

kentalalarsson: Som medlem kan du påverka styrelsens utformning men den rösten har du själv valt att lägga ned. Däremot håller jag med om att valberedningen inte är "demokratiskt" styrd men å andra sidan så är det knappast heller praktiskt möjligt.
Kommentera

Gör som Sektion L, Följ med BT och sjung för Brynäs....

Anmäler så fort som möjligt så vi får ihop folk, ALLA TILL TÄLJE!
Kommentera

wikström: BEr om ursäkt för fel ämne, sorry!
Kommentera

rackham: Ja, gode sträng.. knep det så delvaverade man kronan lite. Verktyg som Brynäs dessvärre inte besitter.

Jag vill minnas att han även var med och införde den "tillfälliga mervärdesskatten" något så tillfälligt att vi fortfarande har den kvar ...(momsen)
Kommentera

GävleLasse: Hur var det med tråddisciplinen Hr Moderator......:)
Kommentera

GävleLasse:
Det var bättre förr!
Kommentera

Angående löneläget så kan man göra en jämförelse med norska förstaligan i fotboll.
De fick i höstas tillgång till ett lukrativt tv-avtal och nu skenar lönerna iväg. Läste just en artikel i en norsk dagstidning där klubbledarna beklagar sig att de inhemska spelarna har blivit otroligt dyra då klubbarna bjuder över varandra.
Följden har tydligen blivit att det i vinter har värvats fler utlänningar än någonsin och ett liknande cenario är nog att vänta i elitserien.
Tv- pengarna kommer att göra att avståndet till Allsvenskan ökar men det kommer inte att öka chanserna till framgångar för Brynäs.

Arenapengarna kommer förhoppningsvis att göra att Brynäs närmar sig de lag som nu har större publikintäckter och bättre sponsoravtal. Glöm dock inte att de flesta klubbar redan nu eller till nästa säsong har de förutsättningar som Brynäs kommer att få via Arenan.
Kommentera

Ska det vara så djävla svårt att hålla sig till hockey härinne? Ett djävla dravel som finns att läsa här,,,Skaffa msn eller gå till Luna eller vad det nu heter..
Kommentera

Bissett19: Har herr Bissett blivit galjonsfigur för jämnstäldheten i sverige och rätt och slätt gått å skaffat sig PMS?

Skulle man ägna sig åt att hålla tråddiciplinen här så vore det ett heltidsjobb.. ;)

Men om du fortsätter att vara trådpolis så kanske kanske folk börjar lyda dig ;)
Kommentera

GävleLasse:

"Skulle man ägna sig åt att hålla tråddiciplinen här så vore det ett heltidsjobb.. ;)"

Nejdå, det är bara att stämma i bäcken från början, sen är det ju en fördel om moderatorerna föregår med gott exempel. =)

Forza Tråddiciplinen!
Kommentera

Så här tränade Brynäs Idag:

Målvakter: Holmqvist och Korhonen

SVART: Sjödin-Sundqvist Dackell-Lind-Danielsson/Gellerstedt

VIT: Kuparinen-Andersson Felsner-Almtorp-Malmström

RÖD: Casselståhl-Johansson Spets/Månsson-Bäckström-Molin

GRÅ: Öhrstedt-? Widing-Eriksson-Hermansson/Blomqvist

Både Lind och Molin körde för fullt och det var bra tryck från alla ben träningen igenom!!
Kommentera

70 Rodrigues: Ku latt se att Lind är på benen igen samt att Molin är frisk igen. Förhoppningsvis så har vi inte tappat vårat flyt under detta uppehåll.

Matchen på tisdag kommer att bli svår om vi inte på ett tidigt stadium slår hål på SSK. Men kämpar vi på som vi gjorde förra gången på bortaplan mot SSK  så är det gott nog

Kommentera

65selander: Har du någon koll på kvällens träningsmatch mellan DIF och SSK ?
Kommentera

brynästigern: SSK har 1-0 efter första. Allt enligt SSKs eget forum.
Kommentera

Dream Team: OK, lär bli en tuff match på Torsd. för Brynäs del. Hoppas att vi har kunnat bevara den fina formen under uppehållet.
Kommentera

brynästigern: Både igår och idag så var det full fart på träningen, både Lind och Molin kör för fullt, alla utom Lavins var på plats!!
Kommentera

70 Rodrigues: Låter alldeles utmärkt ! Härligt att Lind är tillbaka i full träning igen, lär bli viktigt inför slutspurten.
Kommentera

brynästigern: SSK fortfarande i ledning mot DIF, 2-1. Ja, matchen lär väl vara slut inom kort, men rapporten sträcker sig inte längre än till mitten av tredje.
Kommentera

Dream Team: Annars så kunde man kolla på webkameran för att se aktuell ställning :-))

Slutresultatet blev 2-1 till SSK och det var typiskt en träningsmatch enl rapportören

Kommentera

Dream Team: SSK vinner uppstarten inför kvalserien med 2-1. Matchrapport finns på SSKs hemsida för den som är intresserad.
Kommentera

65selander: Ja, jag läste om det i deras gästbok. Men var hittar du den på hemsidan?
Kommentera

Dream Team: Jag hittade den när man var i forumet. Ligger till höger
Kommentera

65selander: Jaså, det var där man hade gömt den. Jaja, whatever, känns det som nu kanske.
Kommentera

65selander: Piggen säger: 3-1 till Brynäs!! Inget snack för faan vi är på gång nu......
Kommentera

66Berglund: Nu ska vi koncentrera oss på Ring så spelar vi!!(svårt ord att konsentrera sej på)
Kommentera

Kedjeformationer mot SSK:
1: Bäckström
Molin
Månson
2: Lind
Spets
Dackell
3: Almtorp
Felsner
Malmström
4: Danielsson
Widing
Hermansson
Kommentera

Joto: ofta dom lirar med Björne i fjärde kedjan, dröm vidare ;)
Kommentera

mattiaskarlgren: Det var så de tränade idag och det var den tänkta uppställningen till till tisdag.
Kommentera

Joto: Hur såg formationerna ut då?

Var det fler förändingar? Backparen?
Kommentera

GävleLasse: Backpar:
Sjödin Sundqvist
D Johansson Casselstål
Lavins Örstedt
Kommentera

Joto: då beklagar jag du har säkert rätt!! :)
Kommentera

Jaha, så var OS över och man kan åter gå till det normala. Avfärd mot Södertälje imorgon.

Jag hoppas verkligen att Brynäs tränat rätt under uppehållet och att de bryter trenden med att inleda svagt efter ett uppehåll. Med insatsen mot Frölunda i sista omgången innan OS i färskt minne så hoppas man på en lika bra insats imorgon.

En Brynäsvinst kombinerat med en Timråtorsk skulle sitta fint men med tanke på spelarförlusterna i Mora så är det ingen omöjlighet att det är de som missar slutspelsfesten.
Kommentera

GävleLasse: Ja skönt att "kärleksaffären" Tre Kronor är över, nu kan man koncentrera sig på "frugan" Brynäs ;)

Det är stor fördel Mora i kampen om slutspelsplatserna. Det måste nog till 4 raka förluster om dom ska missa.

Vem förutom Tribuntsovs har lämnat Mora?
Kommentera

GävleLasse:
Vilka spelarförluster - du pratar plural - har Mora råkat ut för? 

Kommentera

Metal Guru: Jag skrev lite fel. Men det är en tung förlust för mora. Jag tror att det kan komma att påverka en hel del.
Kommentera

« · 680036 · »