Brynäs IF

727620 inlägg · 7962 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

« · 1736786 · » Till forumet

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Peja: Yes, håller med, tar gärna Nilsson, bra spetsvärvning och säkert inte svindyr.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Något jag tyckte mig se ju längre säsongen led var att vi såg lite lätta att flytta på ut. Lagen lärde sig mer och mer hur vi spelade och höll oss på utsidan. Vi fick svårare och svårare att komma in på kassen, med undantag för NJ.
Att ta bort Alcen som var en av dom som försökte och lyckades spela fysiskt vore enligt mig ett misstag. Finns ingen junior som kan ta det jobbet. Och att värva någon annan blir troligen dyrare. Han växte också in i SHL kostymen ju fler matchen han spelade. Finns mer att hämta i Alce'n för en rimlig summa pengar. Pengar som behövs för nya vassa poängmaskiner.
Kommentera

NRH: Jag menar att vi kan få en bättre spelare som tar jobbet och går på kassen i tung trafik än Alcén. Titta på truppen, vi måste förstärka men spelare måste då givetvis lämna. Kan vi få en spelare med attityd som går i tung trafik och även kan göra mål och assist så är det ju bättre än att ha Alcén som inte skapar någonting mer än en och annan onödig utvisning.
Kommentera

Carl Lejonkräk: den där uppsättningen såg sämre ut än den vi hade denna säsong. Då får vi bara en leading line, det krävs tre offensiva kedjor för att konkurrera med topplagen.
Får vi in fyra spets på alla forwardspositioner så har vi ett vasst lag.

Ny fwd - Ny center - Ny fwd
Westerholm-Westerholm-Johnson
Lindblom-Blomqvist - Ny fwd
Alcén - Enterfeldt - Mannberg
Kommentera

Chris11: Absolut, min uppställning var mer för att visa att spelare måste bort. Men menar du att vi ska behålla Alcén och dumpa Ollas? Ölund på utlån förmodar jag då..sen har vi också Boqvist, ska han på utlån också?
Kommentera

Yoda Marklund: Ja, vad skall man säga, Zappoholikern är en mästare på lambisk hexameter. ;-)
Kommentera

Carl Lejonkräk: Nu är jag en av dom som gillar Alcén men ska samtidigt säga att säsongen vi tog guld senast så hade vi tex Lavander och Martin Johansson i en fjärde kedja.
Martin blommade ju ut senare i Örebro men var ju väldigt snarlik Alcén i spelstilen just då.
Men jag tycker att Alcén är en bättre spelare än Lavander. Så i min bok tycker jag att Alcén är klockren i en fjärdekedja MEN att jag gärna ser honom bli en aning bättre defensivt än han redan är.
Men sådant kommer väl med åldern? ;)
Kommentera

Zappaholic: Please make it so. Skulle vara fantastiskt.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Ölund kan vara extra. Både Ölund och Boqvist kommer att få spela mycket bästa säsong. Räkna med SKADOR.
Ollas var klar att lämna enligt någon på twitter, hittar inte källan men tror det var en journalist som skrev det. Annars har vi gärna kvar Ollas för en rimlig slant.
Kommentera

mattiask: Ja han är ju bara 28 och lär utvecklas ett bra tag till.
Kommentera

Huss: Du fattar, hoppas jag, att det där är Yodas alster från sitt eget SAIK-forum. Han brukar ju anklaga folk att skriva icke-relaterade hockeyinlägg därinne, så då tyckte jag det var på sin plats att påminna honom om det han själv presterar.

Tråkigt att Yoda ska smutsa ner ett forum som försöker prata hockey...
Kommentera

Någon kanske skulle byta ut omröstningen "Hur skulle du betygsätta Brynäs säsong 14/15?"
Kommentera

Carl Lejonkräk: Alcén är väldigt duktig i boxplay och är en av ganska få Brynässpelare som är jobbig att möta. Måste behållas. Särskilt eftersom Brynäs bästa juniorer, typ Boqvist, alltid är 'lirare'.
Kommentera

Peja: Hans stats är väl helt ok men inte i närheten av Ollas och Enterfeldt. Det går att hitta bättre defensiva spelare för en rimlig summa. Men hans hjärta och pådrivning av medspelare ska inte underskattas.
Kommentera

Peja: men om man kan ersätta Alcén med tex Granström så säger jag gärna ja till det. Fast då är ju Grana mycket dyrare, kanske bättre att satsa på Alcén och lägga krut på offensiv spets?
Kommentera

Peja: Varför inte Mitch Whal Oskarshamn, Verkar ha näsa för var målet är beläget.
Kommentera

Chris11: Granis alla dar i veckan, han får fan kosta!
Kommentera

Chris11: Vet inte jag, kanske prova att ersätta Alcén med nån från allsvenskan kanske? Fjärdelinan är för svag och vi måste ha ett bredare lag.
Kommentera

Det är ändå intressant att både Lööke och Nörstebö är aktuella för Frölunda. Bulan inte kapabel att få ut deras kapacitet? Även att jag tycker Nösterbö varit riktigt bra stundtals.
Kommentera

Andreas Galle:

Han är tydligen redan klar för någon finsk klubb.
Kommentera

Bifbiffen: Varför är det så intressant att Lööke och Nörstebö är aktuella för Frölunda?
Dom är väl människor med egen vilja, som alla andra.
Du verkar utgå ifrån nån sorts naturlag som säger att bara för att en spelare inte vill vara kvar i Brynäs eller inte får förlängt, så måste Bulan ha misslyckats med att få ut deras kapacitet.
Du har inte tänkt på att ex Nörstebö kanske får bra mkt mer betalt i Frölunda och att han, liksom Brodecki, har tillbringat nästan sitt hela hockeyliv i Brynäs och nu kanske vill prova på nåt annat?
Det är väl ytterst sällan som yngre talanger väljer att stanna i samma klubb resten av livet, så att ett par av alla våra talanger ibland försvinner av olika skäl är knappast speciellt intressant, om du fråga mig.
Snarare fullt logiskt och begripligt i de flesta fall.
Kommentera

Kan man få fram samma info om Brynäs tro?
Kommentera

Andreas Galle: får han kosta så mycket så att han går före en ersättare till Rödin? Jag är rädd för att Granis har runt 200k/månad.
Kommentera

Huge: Hur många av Skellefteås talanger har gått till andra SHL-lag?
Kommentera

moment22: Ingen aning. Jag resonerar dock utifrån ett allmänt perspektiv, dvs att alla lag oavsett liga, kan vara intresserade av yngre talanger och att det således inte är ett dugg konstigt att Frölunda eller nåt annat lag visat intresse för ex Nörstebö och Lööke.
Kommentera

Huge: Absolut, men det folk reagerar på i det här fallet är att Frölunda, ett etablerat topplag högre upp i näringskedjan, verkar visa mer intresse för våra talanger än vad Brynäs själva gör. Ser de något som Bulan / Bz missar? Framtiden lär ju utvisa vem som gör den bästa bedömningen och jag hoppas att det är Brynäs även om jag i detta fall är rädd att det är Frölunda.
Kommentera

Chris11: Nu vet ju inte ja vad Granis eller Rödin tjänar, Menar bara att Granis va bra för Brynäs (ovärdelig i slutspel) och hade gärna sett att han stannat kvar.
Kommentera

Andreas Galle: ja vem älskar inte granis? Men jag tror han är alldeles för dyr för Brynäs.
Kommentera

Chris11: Granström var fantastisk i slutspelet guldåret men han var faktiskt rätt medioker i seriespelet efter det.. Dessutom störde jag mig faktiskt på att hans omistliga förmåga att gömma sig bakom domaren varenda gång han retat skiten ur en motståndare. Var länge sedan han stod upp för sitt skitsnack.
Kommentera

Det verkar som att Smootherman är klar. 191cm, 102kg och har gjort 14 mål på sin första SHL-säsong.
Kan han stänka in 20 mål i Brynäs då kanske?
Kommentera

moment22: Men han har börjat spela mycket smartare. Han retar upp motståndarna och låter dom slå honom så att de får utvisning istället för att båda åker ut. Bra för laget.
Kommentera

Om Rödin stannar och Greg så hade det här varit intressant hade även velat ha Ollas men det värkar dom att han lämnar.

Jocke Ericsson (Felix)

Salmela-Andersen
Pudas-zanetti
Carlsson-kilström
Bertil-sunken

1:Rödin-Scott-Johnson

2:Ponthus w-pathrik w-Boqvist

3:Lindblom-Blomman-Ny(smotherman)

4:Alcen-Enterfeldt-ny (Pontus Netterberg IK pantern)

Extra: Mannberg,Ölund,
Kommentera

moment22: Ja Frölunda och Skellefteå verkar ha en fantastisk förmåga att ta till vara på talang och se vad en spelare behöver, se Norman och Heed i Skellefteå tex. Samtidigt tror ja att en ny miljö i ett väldigt bra lag ökar chansen att ta ett nytt steg i karriären.
Kommentera

Chris11: Haha, ja helt klart smartare, han är ju rätt skön ändå😄
Kommentera

Chris11: Ja eller så trivs han väldigt bra i Norrland....
Kommentera

Som jag ser det så finns det två alternativ att ställa upp forwardssidan på:

1. NY-NY-NY
2. Westerholm-Westerholm-Johnson
3. Lindblom-Blomqvist-Smotherman
4. Mannberg-Enterfeldt-Alcén

Eller:

1. Lindblom-NY-NY
2. Johnson-NY-Smootherman
3. Westerholm-Westerholm-Mannberg
4. Enterfeldt-Blomqvist-Alcén
Kommentera

Chris11: Smootherman låter som en lämplig spelare för en andrakedja. Ersätta Rödin kan han ju verkligen inte göra men bör inte ligga i samma prisklass heller.
Kommentera

moment22: "Absolut, men det folk reagerar på i det här fallet är att Frölunda, ett etablerat topplag högre upp i näringskedjan, verkar visa mer intresse för våra talanger än vad Brynäs själva gör."

Men det är ju just DET som är min poäng: varför måste man alltid anta att det verkar som att vi är dåliga på att ta vara på våra talanger, bara för att det är omöjligt att behålla alla och att det kan finnas andra naturliga anledningar till att dessa ibland väljer att röra på sig?
Om ex Brodecki nu verkar ha kört fast och Nörstebö själv vill byta miljö och båda dessutom sannolikt får bättre betalt och har chansen att utveckla sig ytterligare både på och utanför isen i ett annat lag, så behöver väl inte det per automatik innbära att Brynäs och Bulan har missat nåt eller varit dåliga på att ta vara på dessa spelare.
Spelarna har ju som sagt även egna viljor, härinne får man ofta uppfattningen att många på fullt allvar räknar bort en sån sak helt och håller, och bara utgår ifrån att det är Brynäs som bestämmer om en spelare blir kvar eller inte.
Kommentera

Peja: Billig spelare som stänkte in 14 mål denna säsong (2 mål färre än Scott). Bz har stenkoll på honom också, så han borde verkligen veta vad han värvar in. Bra spelare till en andra- eller tredjekedja. Kanske en länk bredvid Westerholmarna?
Kommentera

Skrubben: Ollas ersättare?
Kommentera

Skrubben: Precis vad vi behöver framåt, en tung målfarlig gubbe som går rakt på mål och är jobbig att möta för motståndarförsvaren. Det har ju dessutom ryktats om Urbas från VIK, en liknande spelartyp.
Är BZ ute efter båda månntro, eller valde man Smotherman om och när chansen dök upp?
Kommentera

Chris11: Smootherman klar ? På riktigt ? Eller spekulerar ni bara ?
Kommentera

pjåtor: han ska vara klar enligt GD.
Kommentera

Chris11: sorry såg det precis.
Kommentera

pjåtor: För ordningens skull så kanske vi borde stava hans namn rätt också.
Han heter Smotherman, med ett O, inte två.
Dessutom känns den felaktiga stavningen lite missvisande, han är knappast nån smooth spelartyp, snarare mean and tough.... ;-)
Kommentera

Peja: Masken är sportchef i Rögle och har säkert ett bra samarbete med Brynäs.
Inte osannolikt att man gjort nån form av bytesaffär där Lööke gått den andra vägen.
Kommentera

Huge: Smotherman är en riktigt värvning. Stor stark o in your face lirare😃
Kommentera

Chris11: Ursäkt mig men det var jag återigen som gav er uppgift att Jordan snart är klar för oss. Jag var före tex mrmadhawk. Jag levererar återigen när det gäller nya spelare. Så ni som smutskastar mig skit och säger att jag inte är hockey kunnig etc.kanske ska ta och tänka om och framför allt tänka rätt!! Jag är bäst som vanligt. Jysk!!
Kommentera

« · 1736786 · »