Brynäs IF

727838 inlägg · 7961 ämnen

tänkvärt!

« · 1731100 Till forumet

tänkvärt!
Roade mig med att kolla på våra SM guld genom åren. Av de 13 vi har vunnit har vi haft tränare från de egna leden i 12 av dem. Hmmm. Inte bara FBK som håller det i familjen ;) Skulle jag sen kika på kvartsfinal semifinal finaler osv så är jag nog övertygad om den statistiken också pratar för egna ledettränare . Kanske återkommer med det ...Stefan
Kommentera

Sv: tänkvärt!
Stefan R 63: Denna text är otroligt träffande för Brynäs if's agerande angående olika spelare i truppen . Och det stämmer mycket väl på många fans tankar .
Kommentera

Jan Grismöbel: Finns inget lag där tränarna går ut och motiverar sina beslut om olika spelare i truppen, bara för att fansen kräver det. Såna saker tar man internt inom gruppen.
Klart att signalerna kan te sig märkliga för den som inte känner till bakgrunden och är insatt i hur tränare och andra ansvariga planerar och resonerar, vilket ju författaren dessutom själv medger i artikeln.
En artikel som mao tenderar att inte säga nånting speciellt intressant eller tänkvärt.
Kommentera

Jan Grismöbel: Snarare en märkligt vinklad text. Skribenten får det att låta som att typ petningen av Olden borde vara ett fall för Scully & Mulder när det i själva verket handlar om en helt vanlig petning... Varken TJ eller Bulan har gett Olden förtroende, har ingen av hans beundrare slagits av tanken att han kanske inte är så bra som de tror? Det är ju inte så att hans CV indikerar att han kan leverera i SHL heller.

Jag har förståelse för att man inte håller med om allt som Brynäs gör, men textens vinkling gör kritiken till ett jävla trams snarare än konstruktiv kritik/konstruktiv framställning av egna åsikter. "Tycker du inte som jag är du märklig och är inte rädd om varumärket inom den sociala karaktären", typ. De avslutande orden går ju inte annat än skratta åt, tyvärr.
Kommentera

Peja: Det blir intressant att se var Olden hamnar nästa säsong, jag gissar på Norge eller möjligtvis Allsvenskan.
Kommentera

Jan Grismöbel: Humor att fansens pengar lades på Broadhurst😂 Vad har han tillfört? (hoppas på en jinx här så klart)

Olden tror jag hamnar i typ Karlskrona...
Kommentera

Peja: Ja, känns knappast som en slump att Olden fått minimal istid både under TJ och Bulan. Han har fått chansen i två olika spelsätt men ändå haft svårt att hävda sig.
Bara för att ta ett exempel på hur märkligt skribenten resonerar. Alner utgår ifrån att han själv och andra fans undran kring Olden är detsamma som att både TJ och Bulan måste haft fel om norrmannen, samtidigt som han medger att det är omöjligt att som utomstående avgöra om de båda tränarna har hanterat Olden på ett dåligt och felaktigt sätt.
Alner ifrågasätter dessutom hanteringen av Nörstebö utan att även där känna till hur tränarna och framförallt Nörstebö själv har resonerat.
Även kring Bertilsson är resonemanget lite märkligt. Han har haft en efterhängsen axelskada och där tidvis fortsatt spel under skada sannolikt till stor del bidragit till att han ådragit sig andra följdskador sas. Nu är han opererad för samma skada som Andersen haft, en operation som uppenbarligen varit mkt lyckad för dennes del, finns således mkt gott hopp om att även Bertilsson nu äntligen får vara hel framöver.
Hur ansvariga resonerat här borde väl inte ha varit så svårt att räkna ut för Alner när t.o.m en läktarcoach som undertecknad kan göra det.
Kommentera

Huge: "Han har fått chansen i två olika spelsätt men ändå haft svårt att hävda sig."

- Fast nu gäller ju diskussionen att han fått minimalt med speltid TROTS att han hävdat sig. De flesta kritikerna mot Oldens brist på speltid är ju av åsikten att han presterat bra utifrån sina förutsättningar men ändå petas gång på gång. Tror du på allvar att de som anser att Olden skall få större förtroende samtidigt tycker att han inte hävdat sig?

Jag är övertygad att det ligger något disciplinärt bakom. Att Olden visat sitt missnöje på något vis och därmed bitit sig själv i svansen. För rent hockeymässigt går han lätt in bland 4 kedjor även i en skadefri trupp...
Kommentera

Huge: Jag brukar oftast tänka likadant som du gör... "de med insikt o erfarenhet vet vad som är bäst för laget". Men när det gäller Sondre Olden så tycker jag att Bulan inte gett honom nån chans att visa upp sig. Där andra spelare får hur många matcher som helst utan att producera får Sondre nöja sig med 4-5 minuter då å då. Ge han 4-5 matcher i rad, därefter skulle man kanske kunnat bedöma honom bättre.... men Bulan kanske ser det han behöver på träningarna? Långa perioder har offensiven haltat betänkligt, hur mycket sämre skulle det kunna bli med Sondre på isen?
Kommentera

Peja:
Förespråkar Oldén, naturligtvis inte bland top-6 fw, men han ska kunna ha en fw plats varje kväll.
Fakta är, och som troligen de flesta andra förespråkarna mena, att det finns andra fw som presterar mkt sämre på sin istid och ditt påstående "inte så att hans CV indikerar att han kan leverera" anser jag vara i det närmaste felaktigt.

Kvalitativt (bortsett fr statistiken) tycker jag också han har en oberäknelig spelstil m unik räckvidd och kombination fart/storlek

Denna säsong:
Olden 3+5=8 197 min speltid
Brodecki 1+6=7 538 min (!!!!!!)
Pow 8+9=17 555 min

Vrana 1+7=8 358 min
Ollas 9+7=16 751 min
De två sistnämnda är mer för referens, de har annan position/egenskaper som är viktiga för laget men ändå intressant fakta

Har heller inte tagit med Mannberg, Blomman, Enter, Ahlsén då deras istid i stor utsträckning utgörs av defensiva uppdrag
Men om nån orkar rensa från det är jag också säker på att Oldén slår dem också
Kommentera

Huge: Så Bertilssons all skadefrånvaro har berott på SAMMA axelproblem?
Källa på det?
Kommentera

SnowKing: Jag har också tyckt att Olden behandlats lite märkligt, utifrån mina ytterst ringa kunskaper och insikter om vad som händer bakom kulisserna.
Och det är ju det som är min och Pejas poäng: det är svårt att bilda sig en uppfattning när vi inte har en aning om hur tränarna och Olden själv tänker och planerar.
Och ansvariga lär knappast gå ut i media/nätet för att undrande fans ställer sig frågande till saker som kanske är fullt logiska när man vet bakgrunden och får höra motiveringarna till besluten som tas.
Som nån varit inne på: kan röra sig om nåt disciplinärt eller nån skada, nåt som isf förklarar det hela lite bättre.
Kommentera

tjugo8: Intressant. Du förespråkar Olden, men inte i någon av våra toppkedjor. Ändå gör du jämförelsen i gjorda poäng och istid? Tror du inte att man behöver andra kvalitéer med som forward? Positionsspel, markering, hemjobb mm mm
Kommentera

tjugo8: Siffrorna visar tydligt misshandeln av olden.
Har länge undrat varför han inte får en ärlig chans.
Kommentera

Powerfade:
Som du kanske förstår pekar jag i min jämförelse ut framför allt Brodecki & PoW, och de är väl inte topp-6 fw va?
Vidare anser jag att dessa två knappast är några övermänniskor vad gäller positionsspel, markering, hemjobb mm mm, gör du?

Förstår faktiskt inte alls vad du menar...
Kommentera

Powerfade: Ja, som jag skrev: jag tror definitivt att Bertilssons spel trots den efterhängsna axelskadan, har gjort att han ådragit sig andra skador som indirekt sas kan förklaras med axelskadan.
Det är väl inte speciellt ovanligt att en skada hämmar ex rörelsemönstret vilket i sin tur gör att andra muskelgrupper och delar av kroppen blir belastade på ett onormalt sätt, nåt som i sin tur kan ge upphov till följdskador där axelskadan i grunden är lite av boven i dramat.
Om du sen tar i beaktande att en del av hans skador under dom här åren har handlat om rena otursgrejer som det aldrig går att gardera sig emot, så får du kanske en mer nyanserad bild när man ska bedöma om han är en klen glaslirare som går sönder vid minsta beröring eller om han skadebild har varit fullt normal sett till bakgrunden och det jag nyss pekat på.
Sett till ovanstående och att han nu opererats för samma skada som Andersén haft och dennes operation har varit lyckad (nåt spel i 52 matcher av 55 eller nåt sånt i AHL torde vara bevis för...) så blir beslutet att förlänga med Bertilsson mer och mer logiskt och begripligt.
Kommentera

tjugo8: Olden spelar utan intensitet och har ärligt talat sett ganska loj ut i spelet utan puck, trots att han borde ha varit mer taggad än alla andra. Jag kan förstå att han petas av en coach som Bulan. Och jag tycker inte att de enstaka bra insatserna som han har gjort i Brynäs kan fungera som ett kvitto på att han kan leverera i SHL. Sen är det synd att han har haft problem med skador men det är han ju inte ensam om i Brynäs.
Kommentera

Huge: Precis som en del andra tycker jag att Nörstebö borde ha fått förlängt, men kan samtidigt förstå hur Brynäs resonerar kring honom kontra Bertilsson. De har ju helt olika spelstilar och Bertilsson är en karaktärsspelare på ett annat sätt. BZ vill antagligen bygga ett Brynäs med liknande karaktär som hans Bofors-upplagor och då passar Bertil in bättre än Nörstebö. Särskilt eftersom Bulans spelupplägg kräver rörliga backar vilket mer eller mindre omöjliggör en värvning av en riktig "backbjässe".
Kommentera

Peja:
Så att PoW o Brodecki väljs ca dubbelt så ofta anser du är bra/rätt, de har dubbelt kvaliteten vs Oldén?
Jag är av annan uppfattning
Kommentera

tjugo8: Klart man kan ha olika uppfattningar om det, men kan som sagt förstå Brynäs beslut och tycker det blir trams när man börjar prata om att det är "märkligt" och tar petningen av Olden som ett exempel på att Brynäs inte "är rädda om varumärket inom den sociala karaktären". Finns det ens något som heter "inom den sociala karaktären"?
Kommentera

tjugo8: Olden är ju otroligt fladdrig i sitt spelsätt, är liksom "all ovet the place".
På hugget när det vankas målchanser, åker snabbt men går inte i närkontakt, checkar dåligt, tappar position.....men när vi jagar framåt i desperata lägen kan man tycka att han vore vara bra att ha på isen ibland.
Han har definitivt alla möjligheter att bli en supersub, en kille som spelar när ordinare sviker eller när vi behöver chansa framåt.
Utan att veta orsakerna så kan man ju tycka att Olden borde ha fått lite mer av framförallt Brodeckis speltid.
Till Oldens fördel ligger att han faktiskt kan göra mål och det är förstås en viktig egenskap i det offensiva spelet.

Oldens konkurrent om speltiden Brodecki var ju lysande förra säsongen och även de inledande omgångerna under denna säsong men han har ju tappat stinget fullständigt framförallt i spelet med puck medan han kanske är stabilare än Olden i spelet utan puck.

Jaja vi får väl hoppas att Bulan vet vad han gör.
Kommentera

Peja: Artikelförfattaren läser ju till socionom, så han vinklar väl det hela på sitt sätt.
Beträffande din fråga, ja.
Kommentera

« · 1731100