Brynäs IF

727821 inlägg · 7961 ämnen

Timrå - Brynäs 27/12

« · 806308 · » Till forumet

Sv: Timrå - Brynäs 27/12
Bissett19: Skönt med en 5:e plats och 51 poäng med endast 8 bortamatcher kvar och hela 12 hemmamatcher kvar.

Som det verkar så är det numera DIF som har rollen att vara en katastrof på bortais. Vi Brynäsare vet ju allt för väl hur det brukar sluta när man inte kan vinna på bortaplan.

Kvalseeeerien!
Kommentera

GävleLasse: ja Gratulerar
Kommentera

uhahl: Man bugar och bockar..;)
Kommentera

GävleLasse: Skönt o se när HF sträcker armarna i luften när slutsignalen ljuder;) 
Kommentera

Bissett19: Är det segergesten i slutet du menar så är det väl Klang som sträcker armarna i vädret...

Riiiing-ding-ding- diggiding-diiiiing!
Kommentera

GävleLasse: Man ska inte ropa hej förrän man är över ån.
Timrå hade oflyt idag och var värda segern.
Hoppas att LHC nu tar sig samman i Läkerol Arena.
(jag håller bara på att småladda inför nästa fight. Lika bra att grunda så det blir en bombsäker seger...) :-)

Extra skönt att vi verkar ha hittat tillbaka till det fina och tighta spel vi hade i början på säsongen. Nu kommer Bäckis till dukat bord...
Kommentera

Huge: Får han plats i laget då? Boork brukar ju inte vilja ändra på ett vinnande lag ;)
Kommentera

GävleLasse: Okej.

Masken sågar Boork:

ISKALL:
"Leif Boorks
sätt att uttala sig om en trotjänare som Daniel Cassestål när han kickade honom. Så gör man inte mot en kille som spelat så länge i föreningen. Man kan skiljas på bra mycket proffsigare och värdigare sätt än det som skedde i det här fallet. Man sparkar inte på dom som ligger…."

Kommentera

GävleLasse: Ja, jag skulle faktiskt inte alls bli förvånad ifall Bäckis får vila när han kommer tillbaka.
Nåja. Kanske lite förvånad ändå... :-)
Kommentera

Huge: Han lär få vila mot Malmö dagen efter han kommer hem. Förutsatt att sverige tar sig till minst semin i JVM.

Jag märkte nyss att jag missade två omgångar 33 spelade plus 20 är ju bara 53 ;) intressant dock att vi fått fart på bortaspelet.
Kommentera

Bissett19: För en gångs skull så är jag böjd att hålla med Masken en aning.
Även om det förmodligen inte var Boorks avsikt att nedvärdera Casselståhl som spelare, så borde han ju veta hur media funkar i dessa lägen.
Fast egentligen så känns det mer som en storm i ett vattenglas, ifall det nu är så att Boork bara har försökt att vara uppriktig och velat ge ett så korrekt besked som möjligt.
Kommentera

GävleLasse: 13 hemma och 9 borta skall det vara...
Kommentera

Huge: Det kan lika gärna röra sig om en missuppfattning med. Precis som när GD missuppfattade Bäckis agent om nästa säsong...

Fast jag skulle inte bli förvånad om nu Boork sagt det som skrevs. Masken förresten, han fick ju även han lämna mot sin vilja... För gammal för ES hette det så.
Kommentera

GävleLasse: Ja, men det känns lite svårt att bedöma dagens insats, med tanke på Timrås nuvarande status. Har dom verkligen hämtat sig ännu, trots upphämtningen mot HV senast?
Kändes som att den prestationen berodde mer på HV:s slarv.
Men uppgifter från olika håll indikerar iaf att vi hade grepp om matchen idag fram till deras första mål. Starkt att trots kvitteringen ändå lyckas komma tillbaka och avgöra.
Kommentera

Huge: På highlightsen som Bissett länkade till så sas det ju nåt i stil med " Efter timrås 2-2 kvittering så började Brynäs att spela hockey igen"

Jag har sett allt för mycket Brynäs live under Boorks regi för att inte tro någonting annat än att de backade hem i tredje efter order av Boork i periodpaus. Ibland går det vägen men hembackandet har även kostat oss en hel del poäng genom åren.
Kommentera

GävleLasse: Ja, Masken och Brynäs har ju sedan länge kanske inte varit helt kontanta, om man säger så.
Kanske ett sätt för honom att ge igen en aning. Att blogga förutsätter ju dessutom att man kommer med ngt smaskigt.
Hade han varit riktigt seriös så hade han först tagit kontakt med Boork och då fått ett klart besked.
Sen är det ju inte bara det du nämner som GD missuppfattat.
Tänker på den uppmärksammade "tvångsförflyttningen" av Angell till J20.
Sicken jätteanka.
No offense, Parmström.... ;-)
Kommentera

Bissett19: Man sparkar inte på dom som ligger, man sätter på dom! Det var så Masken sa han blev bara lite felciterad!!!
Kommentera

Lunkan: Han borde väl vara glad,Cassel kanske lämnar frugan hemma i Gävle.Det lär bli frekventa besök i Gävle av Masken.
Kommentera

GävleLasse: Jag tror att man t.o.m backade hem en aning sas, redan från start. Dvs att vi spelade taktiskt klokt och försökte att inte gå bort oss alltför mkt. Lite tillbaka till vårt spel från i höstas.
Lite lustigt egentligen att den sortens spel alltid ses som att man inte skulle ha spelat hockey. Varför har ex tokoffensiv fått ensamrätt på den beteckningen?
Att behärska en upplagd taktik är väl för höge farao en minst lika svår konst som att köra med öppna spjäll framåt och sedan hoppas på det bästa. Sen tror jag iofs att vi kanske backade hem lite extra när vi har 2-0 och det återstår nästan halva sista, men i det läget hade vi ju uppenbarligen så pass mkt koll på läget att taktiken i det läget måste anses ha varit befogad.
Sen varierar väl taktiken från match till match, beroende på motstånd och hur dom brukar spela. Här tycker jag att Boork har en av sina främsta sidor: att kunna anpassa spelet efter det som motståndaren förväntas göra och även ha förmågan att ändra spelet under match ifall nu motståndaren kommer med en oväntad taktik.
Kommentera

Bissett19: Har inte Masken närmare till Sollerön?
Håll i frugan, Boorken.....
Kommentera

Huge: Ändå så säger Boork om och om igen att vi skall inte backa hem utan forchecka högt i banan. Allt är relativt...när man leder med 2-0 så är tydligen högt upp i banan vid mittlinjen.

Nej man kan inte skylla allt på Boork. Det är lika mycket veteranerna i Brynäs fel. Men samtidigt så är det Boorkens jobb att se till att de gamla inte faller in i gamla synder.
Kommentera

GävleLasse: Hög forechecking är ju inte samma sak som att i alla lägen ligga på och stressa motståndaren. När samtliga spelare vet när dom ska kliva på och stressa och även vet när det är läge att dra sig tillbaka en aning för att inte åka på snabba spelvändningar, det är ju då som ett lag brukar spela den bästa och effektivaste försvarshockeyn.
Det behöver således inte vara ngn motsats mellan hög forechecking och lite avvaktande spel under en och samma match. När man lyckas med den här balansgången att återta sina positioner snabbare än motståndaren hinner vända spelet, det är ju då man oftast vinner sina matcher.
Ja, sen gäller det förstås att även göra fler mål än motståndaren, ifall denne nu lyckas måla....
Kommentera

GävleLasse: Saxat ur morgondagens ST (Sundsvalls Tidning)

"Timrå hade en skenbart spelövertag och skötte det mesta av pucktransporten, men i avgörande lägen smög sig en tveksamhet in och det blev ofta en passning för mycket i stället för ett distinkt skott som avslutning.
Hos Leif Boorks Brynässpelare fanns en större metodik och ett större lugn. Brynäs hade vunnit den här matchen lätt om man inte dragit på sig tre utvisningar i rad i slutperioden, två av dessa kändes lite onödiga då Brynässpelare okoncentrerat sköt pucken över sargen i egen zon.
– Utvisningarna bidrog till att Timrå lyckades få in ett reduceringsmål och då fick de en massa energi som också ledde fram till kvittering - då var det plötsligt en helt öppen match. Men vi föll inte igenom utan höll i vårt organiserade spel och lyckades också peta in pucken som gav tre sköna poäng, sade Leif Boork."

Verkar mao stämma rätt bra med det som framkom via webben.
Kommentera

Huge: Den största synden som Brynäs brukar falla in i är att laget blir för långt. Oavsett vart man lgger i banan så måste laget hållas ihop.

Men hela min tes med hög forchecking ligger i att man skall ge motståndarbackarna så lite tid som möjligt att starta ett uppspel.

Kan man få förstapasset i sidled istället för i djupled så är mycket vunnet, detta får man genom att hålla ihop laget i kombination med att stressa backarna.
Kommentera

Huge: "Brynässpelare okoncentrerat sköt pucken över sargen i egen zon."

Avd. Att släppa in motståndarna i matchen igen...

Risken för såna misstag är något som blir automatiskt när man backar hem i kombination med att motståndarna ligger på våra backar ;)

Det blir sällan bra uppspel då som sagt var.
Kommentera

Huge: Jag skall väl passa på att tillägga att att backa hem i ledning på bortais är inte samma "synd" som att göra det när man dominerar en match på hemmaplan.
Kommentera

GävleLasse: Håller med. Ett lag i en svacka får ju oftast det här långa laget du talar om. Som tur är så verkar vi ha blivit lite kortare igen.
Visst ska man i största möjliga mån försöka stressa motståndarbackarna, men konsten är som sagt att veta när det är läge att kliva på och stressa, och när det istället är läge att inte kliva på utan hellre backa hem i sina försvarspositioner.
Ett lag i medgång och form gör ju dom här grejerna utan att egentligen tänka på vad dom gör.
Kommentera

GävleLasse: Klart man kan välja att tolka 2 st puckout som tecken på alltför mycket hembackning.
Om man är alltför konspiratoriskt lagd... ;-)
Kommentera

Huge: Det enda konspiratoriska med det vore om backarna lade ut puckarna över sargen för att förstöra för Brynäs.... En handling som jag har svårt att tro att Boork skulle acceptera. ;)

Men det kanske beror på vem som gör det ;)
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Huge, Tina Boork är en kvinna som inte faller för bloggare;-)
GävleLasse, Upp med hakan, trots Boorks undermåliga ledaregenskaper lyckades laget vinna, måtte aldrig Fru Fortuna överge oss.
Kommentera

GävleLasse: Tycker absolut inte Brynäs backade hem i tredje. Timrå trummade på och när Brynäs åkte på ett par tvåminutare kunde timrå utnyttja detta. Vid 1-2 tyckte jag det var lite väl mycket handboll av timråbacken och spelet borde ha blåsts av, fast det brukar inte bli det så det kan jag ta. Däremot vid 2-2 så åker Lavins först på ett par cross-checking i ryggen och sen en solklar tripping utan att råbjer reagerar.

Cooast igår var vår undrbara amerikan Angell. En timråit sköt efter avblåsning på Sperrle och Angell förklarar för timråiten att man inte gör så, och det var inte direkt verbalt han påpekade detta ;-) (Fanns lite bilder på detta i hockeyligans highlights också)

Sen måste ju Dackell även nämnas, tror inte det finns en spelare i Elitserien med bättre puckkontroll han är fanimej gudomlig. Iofs höll han på att ställa till det vid ett tillfälle men han dödade enormt med tid genom att hålla pucken lite extra igår.

Angående bilderna så var jag med på vissa men slutbilden står jag lite skymd och det är Klang som bjuder på segervrål ;-)
Kommentera

Skön bild när Sjödda sänker Legolas:)

Kommentera

Bissett19: Det här var väl ifrån den väl avvägda "Lulin" tacklingen eller?

Nej nu blir det ut och köra lite skoter...

Kommentera

65selander: Jävla Skotterraggare,glöm inte dunken bara;)
Kommentera

Bissett19: Dunken får vara men ett glatt leende tar jag med mig iaf. x-tra kul att Luleå loosade. Farsan och syrran är inte så kaxiga idag :-))
Kommentera

Bissett19: Frågar mig bara hur "Masken" vet sanningen bakom "Cassels" flytt ? Spekulationer enligt min mening...
Kommentera

brynästigern: Det var ju inte det han gav kritik för utan för det Boork sa till Gävletidningarna.. OM han nu sa det...felciteringar tillhör ju vardagen inom media.
Kommentera

GävleLasse: Sant...Blaskorna har en tendens att förstora nyheter titt som tätt.
Kommentera

GävleLasse:

Med lite framtida personalvård i tankarna (hur tänker ev framtida nyförvärv/hemvändare om klubben) kan sådana uttalanden, om de blir kultur, skada.
Alla vet ju ändå vad det handlar om.
Snygga avslut efterfrågas, inte bara på isen.

Noblesse oblige, Koorken & Co!
Kommentera

GävleLasse: Bäst igår: Klacken&Hansen,Molin.

Sämst: Rådbjers velande hit& dit!, Lavins!
Kommentera

lillovechkin: Vilken jävla klack?! Är 20 st fulla 15-åringar att betrakta som klack? Deras mammor borde ha varit där och tagit dem i öronen...
Kommentera

Ambroo: du vet dom är stentuffa ultras ;)
Kommentera

lillovechkin: Är det inte alltid relativt svårt att höras som bortaklack? Ja, nästan oavsett vilken arena det är man gästar. Det brukar väl krävas en något större mängd supportrar i en mer ordnad form av sång- och ramsinsats för att det ska kunna sticka ut och göra intryck även på hemmapubliken. Detta ska givetvis sättas i paritet med hur "bra" hemmaklacken låter. Även detta är ju tämligen relativt, då detta inte sällan påverkas till viss del av hur hemmalaget uppträder och hur det går i själva matchen.

Sedan finns det bra exempel och mindre bra exempel på hejaklackar. Det är väl upp till var och en och bedöma respektive insats. Dock så är det kanske så att man som hemmasupporter nog gärna inte vill framhäva bortaklacken alltför mycket. Allra minst när det är bortalaget som de facto vinner matchen.
Kommentera

Ambroo: haha
Kommentera

85E-Martinsson: Passa dig så att du inte blir harmynt nu...
Kommentera

Ambroo: Hehe
Ja det är väl bättre att ha 45åriga julgrana som dra fingret över halsen.
Kommentera

DMartinssonBSKV: Eh...vad? Dyslektiker eller tillhör du begåvningsreserven?
Kommentera

Ambroo: Eller så är du lite efter och inte fattar.
Kommentera

Ambroo: Kryp tillbaka nu och diskutera ännu en förlust i raden. Och låt oss sörja och dravla om världensting ;-)

Kommentera

DMartinssonBSKV: Stark kontring där, verkligen... Du kanske inte förstod att jag konstaterade just det angående din status i mitt tidigare inlägg?
Kommentera

« · 806308 · »