Brynäs IF

727610 inlägg · 7962 ämnen

Timrå IK-Brynäs IF lördagen den 3/12-11

« · 1445563 · » Till forumet

Sv: Timrå IK-Brynäs IF lördagen den 3/12-11

Burken:

Ja det svänger snabbt i hockey, vem vet ni kanske kommer till Nobelhallen i Karlskoga framåt vårkanten ;)

Skämt o sido så skulle jag gotta mig rejält om jag varit Brynäsare. På papperet så har ni ju ett lag som inte skulle vinna Es grundserie det tycker iaf jag , kanske plats 6 - 7? . Medhåll snälla?? ;)

Kommentera

arnio:": Enligt Gurra så är inte heller Brynäs ett topplag och det finns inte en chans i h-vetet att Växjö kommer att hamna i kvalserien."

Visst kan även den bäste ha fel, men vilken idiot som helst förstår att det är bara halva serien spelad så mycketkan hända. Både positivt och negativ.

Kommentera

Stende89:"tyvärr för Niclas kom det så många offensiva talanger fram (Jänrkrok, Silfver, Rödin) att han var tvungen att gör om sin taktik till Säs.3 vilket han hade svårt att göra och därför vart den säsongen ett stort bakslag."

Det var en bra säsong för Brynäs som sabbades av skador. Brynäs var formtoppat och var näst bästa lag efter jul när skador sabbade allt. Det kanske till och med hade räckt med att Svedberg stått i mål mot FBK för att det skulle ha blivit semi. Annars en ganska bra analys även om jag har svårt att se nyttan med en jättetrupp. Visst har man fem jämna femmor så kan det ju funka. Men spelar man med kniven på strupen så är det ju vansinne att bänka de bästa i förmån för sämre.

Kommentera

Så här sumerar jag dom senaste 5 åren..

Boorks och Sundlövs projekt Stortrupp var ett bra test, misstänker dock att Boork kan vara ganska tjurskallig (märks ganska väl i C+ studion) och att spelarna därför inte ställde sig bakom honom rätt av.

Men Tanken med stor trupp är just att man ska ha 5 kedjor som rullar så man slipper slitage på spelare och när man kommer in i en period när man har många skadade så har man ändå full trupp. Så Testet i sig tycker jag somsagt är riktigt bra! Tror bara att det var väldigt otydligt och att ledningen körde över spelarna genom att säga att så här är det istället för att presentera idéen för spelarna och få dom att tycka det är en bra idé..

Osämjan i laget hamnade i KS och skulle vi åkt ur då skulle det nog blivit som för Leksand, ständiga återtåg så riktigt glad att Markström och Brendl räddade oss där!

Säsongen där på kom Carnezki till ett Brynäs i obalans, dåligt självförtroende och ett riktigt bottentippat lag..  NC styrde då upp defensiven och fick BIF att börja kämpa för poängen och tog dom till slutspel. året där på fortsatte han sin sekerethetstaktik och fick BIF att återigen ta poäng denna gång säsong tog han dock det hela steget vidare och börjde utveckla PP /BP.  NC Är väldigt duktig på detta, att styra upp ett nederlagstippat lag till att bli en tight grupp och få Vi mot världen känslar tyvärr för Niclas kom det så många offensiva talanger fram (Jänrkrok, Silfver, Rödin) att han var tvungen att gör om sin taktik till Säs.3 vilket han hade svårt att göra och därför vart den säsongen ett stort bakslag.

NC gjorde ett bra jobb med att ta Brynäs från Kvalserien till slutspelet, han gav laget självförtroende och satbilitet och vågade också lita på lagets unga förmågor. Han är ingen coach som vinner SM-titlar men han kan nog göra sig en karriär på att rädda lag från KS.
(Timrå skulle behöva honom just nu).

I år har TJ tagit över huvudsysslan och var tvungen att använda en mer offensiv taktik för att ta laget till en yttligare nivå. Det ser bra ut just nu och jag hoppas att han vågar släppa fram fler juniorer typ Molin och Lindholm redan i år.

Sundlöv ska endå ha creed för det han gör, dels så vågade han gå emot hockey-Sverige och testa en ny taktik (Stor trupp). Det blir inte alltid rätt men vågar man inte pröva kommer man heller ingen vart. Han tog in NC i ett läge där BIF behövde stabilitet och den här säsongen har han fått en riktigt bra balans i laget.. Ska ska vi också ha i åtanke att Brynäs inte varit ett attraktivt lag dom senaste säsongerna för spelare och eftersom laget ej heller haft pengar har man haft svårt att konkurrera om dom bästa spelarna DÄRFÖR har man fått chansa med spelare som i många fall tyvärr ha floppat..   Han värvade dock Kahnberg, Nordquist och Soumervori som är stora namn. Han plockade ändå in en NHL målis i Greiss förra säsongen (tyvärr gick det inte heller riktigt så bra som han hoppats men ändå en "stor värvning".).

Kommentera

mk: Enligt Gurra så är inte heller Brynäs ett topplag och det finns inte en chans i h-vetet att Växjö kommer att hamna i kvalserien.

Fast även den bäste kan ju ha fel

Kommentera

Gurra88: Jag roade mig att läsa lite om vad Du tyckte om

tommy Jonsson som tränare innan det var klart.

Då var du väldigt klar på att det inte var en bra lösning att ta en

ur dom egna leden. Nä, vi skulle ha "tuffe Uffe". Modo har ju gått lika bra som SJ.

Ett kan vi konstatera iaf. Det är en jävla tur att du inte är sportchef i Brynäs.

Kommentera

Gurra88:

Framförallt som man hört så är farten på träningarna ALLTID uppskruvad,TJ tillåter inget annat.Som man tränar spelar man...

Enligt Sportbladet slipper Brynäs hålla koll på Linkan Bremberg i Timrå ikväll som är sjuk.

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio: Haha mycket rolig läsning

x Nye tränaren

Inför säsongen tog relativt oprövade Tommy Jonsson över.

Hur har det märkts?

– Framför allt på farten under träningar och matcher. Han propagerar dagligen om det, det ska vara skridskoåkning så fort vi kommer ut på isen. Vi ska ta tag i matcherna själva och inte vänta på att motståndarna gör misstag. Och när de har pucken ska vi vara på dem direkt.

Är ni mer offensiva i år?

– Ja. Tittar man på laget så har vi nästan bara offensiva forwards och det är smart av tränarna att se det och låta oss spela den hockey vi är bäst på.

Är det roligare också?

– Ja, otroligt mycket roligare. Men det kräver också mer, det är jobbigare konditionsmässigt. Samtidigt får man mycket energi av det.

Kommentera

Bissett_19: oj Svedberg står..jag var inne på en sundsvallstidning och läste om duellen. jaja jag är ute och cyklar som vanligt.

Jag snappade i alla fall upp en mycket intressant artikel som ni bara måste läsa. NC får sig en känga mellan raderna och Tommy hyllas, man kan också ana en hyllning av Sundlöv.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio:

Hur tänkte du nu?
Svedberg står ju ikväll!
Kommentera

Kul match i matchen mellan Jocke Lundström och Honken idag.
Kommentera

Jajjen: Ja det finns väl ingen mer som täcker ett helt A4 med dåliga värvningar..vars drömspelare är Simon Skoog etc.. Trots det får man säga att man än sålänge träffat rätt.. Unga spelare blandat med grovjobbare.
Kommentera

Burken: Boorks och Sundlövs försök med megatruppen = flopp, Boorks fortsatta arbete = Kanon, NC var också kanon även om han kanske? var kvar en säsong förlänge.Tommy Jonsson succe so far. Värvningarna ligger väl på ett genomsnitt av elitserielagens med några floppar och några flippar. Kontiniteten som Boork snackar om tror jag är viktig, Sundlöv förlänger gärna kontrakt och gör klart sina trupper tidigt och hattar inte så mycket bland olika tränare. Juniorsatsningen = succé och de som förespråkade nedläggandet av j-20 har slutar att kräva det.

Mixen bland gammalt och ungt är kanon och satsningen på hemvändare är lyckosam och kommer att ge mer frukt framöver.

Sundlöv började kanske med ett IG och gick sedan från G till VG och nu är det bara MVGet som saknas.

Kommentera

Burken: "Är det inte bra konstigt att när det går med Brynäs så hyllar man Sundlöv, när det går emot så är det allt från lågkonjukturer till mjäll som är orsaken.

Man blir mörkrädd..."

Vet inte vilken verklighet du vistats i dom senaste åren härinne, men av den monumentala kritiken mot just Sundlöv att döma så kanske en mer korrekt omskrivning av ditt påstående isf lyder så här:

Är det inte bra konstigt att när det går dåligt för Brynäs så toksågar man Sundlöv, när det går bra så är det minsann bara tillfälligheter, nån annan som hade gjort det bättre, tur med frånvaro av skador, enbart spelarnas förtjänts osv, som är orsaken.

Som sagt: man blir mörkrädd...    :-)

Kommentera

Det är som många påpekat; viktigt med ödmjukhet vid framgång...Gäller även i skribenters göranden och tyckanden...
Kommentera

Burken: "Det är väldigt enkelt. Sundlöv i egenskap av sportchef är huvudansvarig för den sportsliga biten och det är hans jobba att skapa möjligheter för laget att lyckas.Jag påminna om att detta skulle mycket väl kunna ha skett mycket tidigare om det varit någon annan vid rodret. Det är endast en hypotes men väl värd att ha i åtanke."

Hahahahahahahaha....
Nu fick man sig ett gott skratt till livs så här på lördagsmorron.

I åratal har du suttit härinne och anklagat bl.a mig för att komma med antaganden hit och dit, till skillnad från dig själv som minsann alltid bygger dina iakttagelser på fakta.
Och nu sitter du här i all din glans och ANTAR att nån annan säkert hade kunnat gjort det lika bra eller bättre.
Säger inget om din slutsats, den är korrekt:
nån annan kan mkt väl ha gjort det bättre. Eller sämre, som Jajjen så korrekt påpekar.
Det intressanta är att när DU nu framlägger din hypotes så verkar det vara Ok, men när nån annan har en hypotes som du inte håller med om, ja då är din minsann inte alls värd att tänka på.....

Kommentera

bradberry: Från Bissetts inlägg: "Det är hela föreningen som har gjort det bra,inklusive Sundlöv"

Väldigt sällan tvärtom...
Kommentera

Ungefär en och en halv timme kvar sen blir det avfärd mot Timrå! Kapa tallarna!

Kommentera

Burken: "Är det inte bra konstigt att när det går med Brynäs så hyllar man Sundlöv, när det går emot så är det allt från lågkonjukturer till mjäll som är orsaken."

- Det där var märkligt skrivet. Eller så är jag dum i kolan som inte fattar vad du menar. Eller så är du otydlig bara...

Det finns väl få personer som fått utstå så mycket jävla skit och påhopp genom åren som denne Sundlöv?
Kommentera

Jajjen:Precis som jag skrev i mitt första inlägg. DÅ kändes kritiken befogad. Svårare än så är det inte.

Slutdiskuterat.

Kommentera

Burken: Och det är skälet till att det alltid fel att toksåga någon när det går åt helvete i den här branschen. Ingen vet helt säkert om nån annan hade gjort det bättre.
Kommentera

Jajjen: Visst är det så. Det är idrott vi talar om. Hade en pyroman haft vägarna förbi så hade Brynäs spelat på Nynäs idag.
Kommentera

Burken: Självklart har han huvudansvar för den sportsliga biten. Det är därför Boorks analys är klockren.

Jag kan ge dej en annan, lika trolig hypotes: med en annan sportchef hade Brynäs haft match i Allsvenskan ikväll.

Kommentera

Clarence: Det spelar absolut ingen roll om vi ligger etta eller fyra i nuläget. Så länge man är med däruppe så får man vara nöjd. Man är absolut inte van med att vara det. Så jag passar på att njuta.
Kommentera

Jajjen: Det är väldigt enkelt. Sundlöv i egenskap av sportchef är huvudansvarig för den sportsliga biten och det är hans jobba att skapa möjligheter för laget att lyckas.

Jag påminna om att detta skulle mycket väl kunna ha skett mycket tidigare om det varit någon annan vid rodret. Det är endast en hypotes men väl värd att ha i åtanke.
Kommentera

Clarence: Tror inte det finns nån brynässupporter över 12 som inte inser det.

Själv anser jag att huvudmålet måste vara att undvika kvalserien.

Kommentera

arnio: "Ungeför som när man köper hus och ett dolt fell dyker upp efter ett tag."

Kul liknelse! Och den stämmer fan i mej. Åtminstone delvis.

Kommentera

Jajjen: Mitt i all medgång just nu får vi inte glömma bort att man aldrig vinner något guld i december. Tabellen är också relativt jämn om man tittar på den, så risken finns att det inte ser lika bra ut om en månad eller två. Ödmjukhet är ledordet både nu och framöver.
Kommentera

70 Rodrigues:"Hur tänkte du när du skrev det där? Är det andras fel att Sundlöv värvar spelare som han själv har sett spela??"

Ett visst ansvar måste ju också en spelare ha också, Sundlöv värvar efter kapacitet och missköter sig spelaren så är det givetvis ett misstag att han värvades men det kan ha varit omöjligt att förrutspå.

Ungeför som när man köper hus och ett dolt fell dyker upp efter ett tag.

Kommentera

Gurra88: Ja du, vi får hoppas att Sundlöv gör som alla andra sportchefer - och bara värvar spelare som blir succéer.
Kommentera

Burken: Om det du säger stämmer, varför har Sundlöv fått så mycket skit under dom mörka åren? Han har ju inte tränat laget då heller. "Avgå Sundlöv" måste vara den absolut vanligaste kombinationen av ord härinne dom senaste 6-7 åren.
Kommentera

arnio:" Sen kan man ju kanske inte lasta Sundlöv för alla floppar heller, han kan ju bara gå på vad de presterat tidigare och vad han själv sett och vilka vitsord spelaren fått. Sedan är mycket upp till spelarna själva att prestera."

Hur tänkte du när du skrev det där? Är det andras fel att Sundlöv värvar spelare som han själv har sett spela??

Kommentera

Burken:"Det är väl för böfvelen inte Sundlöv som tränar laget, ger de unga killarna utymme att utvecklas under ansvar. Det får tillskrivas TJ och Janne Larsson."

Fast TJ och Janne Larsson är ju handplockade av Sundlöv, liksom hela spelartruppen för den delen.

Kommentera

Jajjen: Spelarbudgeten höjs säkerligen något till nästa säsong.. Då får man hoppas att sundlöv inte gör en "sundlöv" och värvar en ny Hautonen som när han skulle ersätta Bäckis.. Det vi kan hoppas på är att någon av Larsson, silfer och järnkrok misslyckas att slå sig in i nhl och får vänta ett år, men känns högst osannolikt..
Kommentera

Jajjen: Sen kan man ju kanske inte lasta Sundlöv för alla floppar heller, han kan ju bara gå på vad de presterat tidigare och vad han själv sett och vilka vitsord spelaren fått. Sedan är mycket upp till spelarna själva att prestera. Men visst många fel har han gjort men totalt sett har han gjort ett mycket bra jobb. Blir det guld så kan han få MVG av mig.
Kommentera

Jajjen:Det är väl för böfvelen inte Sundlöv som tränar laget, ger de unga killarna utymme att utvecklas under ansvar. Det får tillskrivas TJ och Janne Larsson.

Är det inte bra konstigt att när det går med Brynäs så hyllar man Sundlöv, när det går emot så är det allt från lågkonjukturer till mjäll som är orsaken.

Man blir mörkrädd...

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues: Alltid!
Kommentera

Jajjen: Varför skulle det vara tungt för alla "Sundlövhatare", bara för att Boorken tycker en sak så betyder väl inte det att han kommer med sanningen? Burken ligger närmare sanningen!!!
Kommentera

arnio: Kul läsning. Brynäs utveckling i år bekräftar Boorks teorier. Och det som imponerar mest är det han skriver i slutsatsen: "Och till sist är det sportchef Michael Sundlöv som med en av elitseriens lägsta sportchefsbudgetar skapat Sveriges mest intressanta lag." Att med små medel få ut max av materialet, det som företagsledare i hela världen ägnar sina dagar åt, det har Micke Sundlöv i Brynäs lyckat med maximalt. Tungt för alla Sundlövhatare.

Tyvärr är det omöjligt att lyckas med det på lång sikt. Utan en konsekvent större spelarbudget blir årets besök i serietoppen högst tillfälligt.

Kommentera

Burken: AMEN!!!
Kommentera

Burken:

Håller med fullt ut Lars.
Det är hela föreningen som har gjort det bra,inklusive Sundlöv.
Kommentera

Burken: kunde inte sagt det bättre själv!
Kommentera

arnio: Man får inte glömma Thomas Thelin, Mats Bäcklin Lövblom/Rönnqvist och de andra som gör grovjobbet åt Sundlöv när det gäller våra juniorer.

Idag är det väldigt lätt att bortse från den väldigt osäkra väg som Brynäs har vandrat. En väg genom kvalserier och ekonomiska stålbad. Dels efter en totalt misslyckad satsning med überstor trupp. Den gången smet Sundlöv hem med sjukskrivning och han lät andra städa upp hans röra. Visst var Boork även han en stor bidragande faktor, men fortfarande är Sundlöv chef och därmed huvudansvarig.

Man får även ta med alla dessa floppar som Sundlöv har slösat bort stora resurser på. Visst har andra lag även de gjort stora missar men ska man hylla en person så skall man inte förringa dessa misstag. De flesta sportcheferna har haft större resurser att röra sig med därför är just Sundlövs floppar extra kännbara. Sen om Leksand, MIF, SSK och allt vad det heter kört sina lag i botten skiter jag högaktningsfullt i. De har inte hand om Brynäs.

Jag behöver inte nämna vilka spelare jag i första hand tänker på, det är jag övertygad om att ni vet ändå.

Men i år har Sundlövs lagbygge fått till det ordentligt och man har vaskat fram en tränare som ÄNTLIGEN vågar släppa lös de unga talanger som far fram som virvelvindar i offensiv zon. Vi släpper fortfarande in lite väl många mål på grund av rent dåligt spel i egen zon, individuella misstag av etablerade spelare som inte ska få hända på den nivå de lyfter lön för att spela.

Men jag lyfter på hatten för Hela Brynäs insats men kommer absolut inte ta tillbaka ett ord av den kritik jag gett dem genom åren. Den har varit befogad när jag gett den. Sen finns det givetvis andra som inte tycker som jag. Men det skiter jag högaktningsfullt i.

Kommentera

arnio: Tycker Boorken ja, är väl ingen direkt surprise att han tycker som han gör.
Kommentera

70 Rodrigues:Ja, jag har en olustig känsla i kroppen idag.

Hoppas att det bara är en förkylning.

Tips: TIK-BIF 2-5

Kommentera

70 Rodrigues:

Ser man till de fem senaste matcherna så är det fyran (Timrå) och trean (Brynäs) som möts.

Båda med fyra vinster och en förlust på kontot. Brynäs har tagit tre treor och en tvåa medans Timrå tagit två treor, två tvåor och en etta.

Brynäs 11 poäng, målskillnad 16-12

Timrå 10 poäng, målskillnad 18-12

Pass upp i Brynäs på Silverberg och Ekholm som båda har gjort mål tre matcher i rad.

I Timrå är Jonatan Hedström stekhet och även Fleury och Bremberg är värda extra uppmärksamhet.

Brynäs har tre raka vinster mot Timrå

Kommentera

Per HApps: Man tackar, det kommer att bli en tuff fight, var så säker!!!
Kommentera

Bissett_19: Lindholm påminner mycket om Järnkrok, men han är inte lika liten som Järnkrok. Och han kan vara jävligt mycket mer fysisk/elak på isen. Tycker han är en större talang än Järnkrok var i samma ålder men han är ju fortfarande mycket ung, född december 1994... Men jag tror att han skulle kunna göra bättre ifrån sig än vad Molin och Rohdin har gjort hittills, tycker att de (i alla fall Rohdin, Molin har ju knappt spelat) har visat för lite. Rohdin missar ju målet vid varje bra skottläge han får i ES och hamnar fel i de defensiva positionerna.
Kommentera

« · 1445563 · »