Brynäs IF

730577 inlägg · 7961 ämnen

Tommi och Mick är kickade...

« · 625915 · » Till forumet

Sv: Tommi och Mick är kickade...
Fint skrivt språk, dags att lägga av med biran nu :-)
Kommentera

Fan idag vänder det. Jag tycker vi spelade bra mot Lule så nu kommer 3poängaren. Hur är det med Honken förresten?
Kommentera

kacken: Har skrivt om Boorken dinosauriestil förut!!
Kommentera

Fan idag vänder det. Jag tycker vi spelade bra mot Lule så nu kommer 3poängaren. Hur är det med Honken förresten?
Kommentera

70 Rodrigues: Ser att du läser Expressen...
Kommentera

Bissett19: Brynäs och Boork är ju en lysande symbios, en klubb som jobbar som man gjorde på 60-70-80-talet och en tränare som också har fastnat där. KS here we come!!!
Kommentera

70 Rodrigues: Han har ju lyckats med en sak o det är att lura hela klubben med sina visioner.........
Kommentera

70 Rodrigues: boorken va okej dom första matcherna men brynäs har ju knappt några krav så boorken lär stanna
Kommentera

Bissett19: Om Boorken nu är den store frälsaren som många vill göra gällande så undrar jag vad man har för krav egentligen, var är resultatet av Boorks lysande arbete så här långt??
Kommentera

Hehe…jag ser att det pågår en mental rationalisering bland er Brynäsfans. (Rationalisering. Kompensation. Sublimering. Regression...och till slut Projektion)

Kommentera

Joshua_Tree: Hierarkiteorin har väl alltid funnits inom lagidrotter och det är väl inte så mkt och säga om. Platserna i bussen är väl en bra illustrering.
Problemet är ju när hierarkitoppen börja utnyttja sina "privilegier" genom att inte jobba tillräckligt hårt och slarva med motivation och annat.
Så länge tränaren anser att de bärande föregår med gott exempel, så är ju faktiskt denna hierarki oftast mer till nytta än att den förstör.

Sen noterar jag en oerhört intressant sak vad gäller tomten Lundmark.
Parallellerna mellan dels Lundmark kontra Boork och mellan Tommi och Boork.
Tommi påstår att Boorken aldrig gillat honom.
Lundmark har ju heller aldrig gillat Boorken.
En annan mkt intressant sak är förhållandena i Mora för tillfället.
Där är spelarna tydligen missnöjda med med Rindell, som direkt går ut i media och kritiserar sina spelare. Inget snack där inte från övriga "experter" om att man ska ta saker internt.
Men det mest intressanta är trots allt sakfrågan: spelarna vill att "tränarna ska bli bättre", då Mora ju har assisterande killar till Rindell.
En av dessa är Djoos som ju antagligen var en i maffiagruppen hos oss när det begav sig.
Nu behöver ju inte Djoos tidigare "synder" som maffiagubbe i Brynäs ha ngn som helst sammankoppling med Moras nuvarande situation, men jag nämner det bara som en intressant iakttagelse.
Spelarna vill uppenbarligen ha lite mer tydlighet om vilka roller som dom ska ha osv.
Kanske lite mer av Boorkens tankar vore en bra grej att pröva då?
Utan att fördenskull behöva ta till några sparkningar av spelare.
Kommentera

Bissett19:
I knät på nån spelarfru!
Kommentera

Clubsport: Det är tur att vi inte har  några stjärnor då:-)

Var satt Masken??
Kommentera

Joshua_Tree: "Tajmingen är... intressant"......där är vi inte överrens:-)
Kommentera

Bissett19:
I Södertälje satt stjärnorna i ett omklädninsgsrum och dom unga i ett annat rum på SSKs storhetstid, och ja det var länge sedan...
Kommentera

Bissett19: Tajmingen är... intressant. Där är vi helt överens. :)
Kommentera

Joshua_Tree: Men Tajmingen Joshua Tajmingen!!
Kommentera

Joshua_Tree:
Du har med all säkerhet rätt.
Men samtidigt så finns det nog sådana hierarkier i alla lag.
Styrelsen ville ju ha Boork för att han skulle städa upp.
Skulle ha varit intressant med Boorken i laget hösten 99 när Janne Larsson och dom andra gubbarna styrde och ställde som mest!
Kommentera

Clubsport: Jag vidhåller med en dåres envishet att det troligen ligger mer bakom det här. Det handlar med största sannolikhet inte bara om vad som presterats på isen, utan om attityder, hierarkier inom laget, med mera. Jag drar mig till minnes att jag för ett par år sen läste en artikel där det liksom i förbigåendet nämndes att de gamla rävarna hade de bästa platserna i bussen. En fånig detalj, men ändå något som tyder på att det finns (har funnits?) spelare som anser sig finare än andra. Som anser sig stå över vissa saker. Sånt måste bort, och det är väl möjligt att Boork anser att han måste bryta sönder den hierarkin redan nu, innan det blir ännu mer infekterat.

Observera att det bara är spekulationer från min sida.
Kommentera

Om barnvaktshistorien är sann, och varför skulle den inte vara det så var det tydligen personligt mellan Walle och Boorken.

Dålig stil av Boorken att låta det påverka laget. Sällsynt dålig tajming att sparka Walle 8 omg före värvningsfönstret.
Alla hade tjänat på att Walle fått dom här 8 omgångarna att visa att han duger, nu sitter han hemma i Strömsbro och lyfter en saftig lön i 18 månader. Pengar som Brynäs kunde använda på ett bättre sätt.

Dax för Sundlöv att visa vad han har i kulpåsen!
Kommentera

Om jag inte mins fel så var det massor med personer här inne som gapade på att man skulle in med juniorerna den säsongen som brynäs spelade i kvalserien när Gunnar P var tränare.

Nu när brynäs försöker fräscha till laget och ligga steget före övriga lag med värvningar av talanger från AS för att bygga ett nytt och fräscht lag på sikt, så gapas det om att det är fel.

Nu vill samma personer t o m med värva gamlingar som har värvat ned i AS
Jag fattar noll!!??
Kommentera

Huge: Jag måste bara dra ett citat från en av mina kompisar (han har sysslat med elitidrott väldigt länge); Det hela riktade sig till mig när vi diskuterade sport;

"Hur kan du engagera dig så mycket i något som du kan påverka så lite, ofattbart!!"

Något att tänka på för nervösa Brynäsfans tycker jag bestämt....
Kommentera

Busen: "Men då måste jag fråga dig sitter du lung och väntar på hur det skall gå? När börjar du själv bli orolig?"

Nä, jag sitter orolig och väntar på hur det ska gå.
Som alla andra, förmodar jag.
Men jag tycker inte det är ngn vits att uttrycka sin oro hela tiden, då jag ändå inte kan påverka ngt själv.
Nu gäller det ju att se framåt från nuläget.
Mitt i all oro så är det trots allt lite spännande att se vad som kommer ut av det hela. Kan vi landa en hygglig ersättare eller två till de flyktade så ser det bra ut tycker jag. Synd att inte Hermansson kunde ansluta direkt då han inte verkar så dum om man ser på statsen.
Högerskytt dessutom, vilket vi behöver flera av.
Kommentera

Busen: Snittet måste upp! Men vänta ska du se att mina formkurveanalyser kommer att slå in!
Kommentera

JanT:
Jag skulle inte satsa pengar på att LIF blir ett kvalserielag.
De är 'inte heller så långt borta'.
Kommentera

JanT: Nej förutom att vi har ett väldigt dåligt snitt de sista omgångarna. Vi måste börja vinna och det tror jag att du håller med om. Vi klarar oss inte med det snittet vi haft på slutet.
Kommentera

Huge: Men då måste jag fråga dig sitter du lung och väntar på hur det skall gå? När börjar du själv bli orolig?
Kommentera

Busen: Men du måste allt tillstå att den gode MetalGuru har en poäng? 2 av de 6 bottenlagen kommer att bli förlorare och hamna i KS, 2 kommer att bli vinnare och hamna i SS. Vågar du i dagsläget göra någon prediktion förutom den att LIF hamnar i KS?
Kommentera

Busen: "Jag hoppas att ni förstår att jag och många med mig är oroliga över att vi skall hamna i kvalserien igen!"

Vi har förstått det ändå.
Utan några uträkningar..... ;-)
Kommentera

Hörru, Busen:
Om vi nu också knökar ned Mora i KS, hur ska då de allsvenska lagen få plats? De har ju garanterats fyra platser, men som det ser ut nu får de klunsa om den enda plats som är kvar...
Kommentera

Metal Guru: Givetvis har vi något bättre läge än de lagen du nämner men det förringar inte att vi måste börja ta poäng. Men hoppas att du uppmärksammat att ditt Mora inte ligger så himla lång före. Så vore jag dig så skulle jag vara lika orolig.
Kommentera

Busen:
Det är jätterolit med statistik!

Nu när du visat att Brynäs kommer hamna på 54p (snällaste beräkningen) och därför kommer hamna i kvalserien, kan du då tala om för mej - som inte är så haj på siffror å sånt - hur många points lag som Djurgården, Södertälje å Leksands kommer hamna på (med samma beräkningsmodell och -teori).

Sen, vill jag att du staplar dessa lag i poäng-ordning, å samtidigt viskar hur många lag som förväntas till kvalserien i år.

De vore häftigt!
Fan va ballt!
Kommentera

Busen: japp, man blir ju verkligen orolig att man hamnar i KS när man ser dessa siffror. detta var väldigt intressant att läsa.
Kommentera

JanT: Kommer med lite statistik mitt i allting. Det borde intressera dig JanT (hoppas du tycker att detta är konstruktivt)
Har kollat sex år bakåt för att se hur många poäng som man behöver för att, för det första komma åtta, alltså hamna i slutspel. För det andra hur många man behöver för att slippa kval. Har därefter räknat ut ett snitt från dom åren som jag tidigare nämnde.
För att hamna på 8 plats behöver man som sämst 61 och som bäst 75 poäng. För att undvika kval så ligger poängen mellan 66 som bäst och 57 som sämst. Om man tar ett snitt för de sex åren så blir det för slutspel 69 poäng och för att slippa kval 60.
Till dags dato har vi tagit 25 poäng på 23 matcher vilket ger ett snitt på 1.08. Skulle vi fortsätta att ta poäng i samma takt så hamnar vi på 54 poäng efter 50 matcher vilket skulle betyda att vi kommer att hamnar i kvalspel!!! Om vi däremot räknar 17 matcher bakåt (siffran kommer sig av att det ha varit uppe tidigare i HS) så har vi ett snitt på 0,76 per match! Om vi skulle fortsätta att ta poäng i samma takt så hamnar vi på 27 * 0,76 + 25 = 45 poäng.
Om vi nu leker med tanken att vi skall för det första slippa kval så behöver vi ta 60 – 25 = 35 poäng på de sista 27 vilket i genomsnitt ger 1,29 per match. Skall vi däremot satsa på att hamna i slutspel så behöver vi ta 69 – 25 = 44 eller 1,63 per match. Jag hoppas att ni förstår att jag och många med mig är oroliga över att vi skall hamna i kvalserien igen!
Kommentera

Bissett19: ""Tord och Inge drar inte jämnt med föreningen.
Och det har dom inte gjort på ett bra tag."

Ursäkta,men hur i helskotta vet du det??"

Kanske lite överdrivet med att som inte drar jämnt, men Tord blev ju kickad som tränare och det var väl rätt infekterat ett tag med alla grupperingar i föreningen.
Mest det jag baserar det hela på. Det är väl kanske mer en känsla jag alltid haft sen händelseran inträffade.
Inge tycker jag alltid (tyvärr) har varit lite av en glidare och gnällspik.
Även som aktiv på banan.
Men det är min personliga uppfattning...
Kommentera

Pelle Borås: Bra inlägg, men se nu istället till att Hasse Berggren kommer hem till Gävle i vår.... ;-)

Du skriver:
"Jag tror självklart att han vill Brynäs bästa och inte kickar spelare för sakens skull, men det vore roligt att veta vad mer exakt Brynäs grundar sitt beslut på. Det lär komma fram senare på något sätt."

Nu tror jag du mer tänker på de mer konkreta orsakerna till att man tar till sparkningar. Jag vill koppla ihop dessa med de mer abstrakta, sas.
När man tog hit Boork så hade man naturligtvis gjort en ordentlig genomlysning av läget och sen funderat på vem som skulle kunna vara lämplig att genomföra det man vill genomföra: en nytändning för både laget och föreningen i stort.
När man väl kommit fram till att Boork kanske vore rätt man så fick denne redogöra för hur han ser på saker och ting.
Ledningen tyckte det lät mkt bra och sade sig ha fullt förtroende för Boork och de åtgärder han föreslog.
Nu har Boork agerat som han tycker lämpligt och då måste ju även övriga ställa sig bakom, om man nu tidigare sagt sig tro på hans ideer.
Boork vill lägga grunden till en ny anda i föreningen, men främst i laget.
ALLA ska jobba stenhårt och professionellt under matcherna och dessutom uppträda proffsigt utanför rinken.
Lite NHL-stuk över det hela, som jag ser det.
Nu har Boork tagit till lite NHL-metoder och då skriker alla i högan sky.
När det lagt sig så kanske många funderar lite extra och kanske kommer fram till att principen inte är helt fel.
Som Nyström säger i Expressen: Boorks styrka är att få ut max av ett lags kapacitet.
Tycker vi såg ett litet bevis på det igår, trots att vi torskade.
Och trots alla uppståndelse runt laget.
Nä, jag tror att Boork är på rätt väg, även om det kan rendera en plats i KS.
Då får vi väl ta det när den dagen kommer....
Kommentera

Busen: "Då tycker jag att du skulle ha lyssnat på Hammarström och Lundström i stället."

Jag är scheptiskt till vad dom har att tillföra debatten.
Men Ok....
Jag är inte den som är den....
Har du ngn länk så man kan lyssna på visdomsorden?
Kommentera

Huge: "Tord och Inge drar inte jämnt med föreningen.
Och det har dom inte gjort på ett bra tag."

Ursäkta,men hur i helskotta vet du det??

Om du hade lyssnat på dem så kanske hade lärt dej nåt!!

För övrigt så trodde man att det skulle ordna upp sej,o det var ingen smutskastning på föreningen på nåt sätt!!

Tordan talade t o m om slutspel!

Du kan väl ta reda på fakta innan du vräker ur dej saer o ting!!
Kommentera

Enaranger: "I det "sportsnack" som just pågår i Radio Gävleborg
så tyckte Inge Hammarström och Tod Lundström
att det var konstigt att sparka dem. De kallade
dem också kvalitetsspelare och att det skulle
bli svårt att hitta lika bra spelare.

Så ni som hyllar Boork får väl idiotförklara
Inge Hammarström och Tord Lundström med."

Morsning...
Tord och Inge drar inte jämnt med föreningen.
Och det har dom inte gjort på ett bra tag.
Rätt killar att fråga om man vill ha ett objektivt svar, eller hur?
Idioter vet jag inte om dom är, men dom resonerar iaf idiotiskt.
Sjävklart är Walle och Tommi två kvalitetsspelare.
När dom får agera i ett spelsystem som dom gillar och funkar bra i.
Och naturligtvis ihop med en tränare som dom respekterar.
Men nu har det skurit sig och då lär dom knappast vara några kvalitetsspelare längre, relativt sett.
Kommentera

Busen: Det som behövs stavas FLYT! Läs detta nedan som är taget från svenskafans.se - Luleå

--
"Luleå vinner matchen, inte helt rättvist, men sett över matchen var LHF det bättre laget, Brynäs hade bestämt sig för att spela defensivt och spela på Luleås misstag, den planen följde man prickfritt och Luleå ska kanske tacka någon hockey-Gud där uppe för att laget trots allt kunde vinna matchen.
Brynäs, som tampas med interna stridigheter och som nyligen sparkat två av sina storstjärnor, visade upp en bra inställning och med lite flyt hade BIF kunnat lämna Luleå med tre poäng."
--

Jag har sett Brynäs spela många matcher mot Luleå borta inkluderat matchen igår, och så här bra har jag aldrig sett dom spela borta matcher, då har jag sett Brynäs när även Larsson och Bisset var med.
Kommentera

Busen:
Du får nog skriva om inlägget. Jag förstår ungefär vad du menar, men det är så slarvigt/slött språk så jag ändå knappt förstår...
Kommentera

Busen:
Ja det är ju verkligen Boorkens fel att spelarna har underpresterat i flera säsonger och vi dansat på gränsen till AS flera säsonger i rad .. Boork måste vara en jävla hejjare på Voodoo med andra ord då
Kommentera

Busen: Börjar tröttna på dina "oneliners" vid det här laget! Skriv något konstruktivt istället för en gångs skull....
Kommentera

WarhawK: Jag tycker att han hade kunnat ta tag i det på så många andra sätt. Som jag ser det så är det stor chans att vi hamnar i KS. För vad är det som tyder på att vi skall börja vinna matcher? Jag skulle vilja ha en diskusition om taktiken som vi spelar efter. Är den verkligen rätt. Det kanske är den som ligger bakom allting, både att det går dåligt för laget och som ni anser att dom har underprestera dom sparkade spelarna.
Kommentera

Bissett19: "Men tycker du det är rätt att sparka två så bra spelare mitt i säsongen?med åtta matcher kvar till nästa fönster?"

Poängen är ju att dom enligt Boork inte har varit "två så bra spelare."
Både på och utanför isen.
Kommentera

WarhawK:
Dont feed the trolls
Kommentera

Busen:
Men fan du tjatar om åka ner i AS , vad i helvete är det som säger vi inte gjort det utan Boorken , vi har dansat där senaste säsongen utan Boorken och förr eller senare så skulle vi åkt dit hur som helst mycket på att spelarna bestämmer för mycket i laget .... just detta håller Boorken på ta itu med nu och det är en process som man gör på 5 matcher som alla dysterkvistar verkar tro här
Kommentera

Enaranger: "När Boork gick ut i tidningarna och mer eller mindre
anklagade Wahlberg för att vara en simulant och
Miettinen för att vara någon slags überprimadonna
gick han ett steg för långt. Han borde då ha sparkats
med omedelbar verkan. Han bröt då själv mot den
överenskommelse alla haft inför säsongen att sköta
allt internt. Ett enkelt: "spelarna platsar inte just nu"
hade räckt."

Ursäkta mig herr Statistikbitare som tror att allt kan förklaras med siffror:

När Boork hade bänkat "überprimadonnorna" så var det väl ändå så att spelarna själva gick ut och gnällde först?
Så vilken/vilka var det egentligen som bröt mot den överenskommelse som du påstår att alla haft?
Boork tog till storsläggan först efter att rykten och spekulationer tog fart.
Och för att klarlägga en gång för alla.
Kommentera

Huge: Sedan tar man Söderberg på köpet
Kommentera

Huge:
Det finns ju för och emot Wernblom i Brynäsleden. Jag skulle gärna se honom åka förbi och hånflina mot Djurgårdsbåset efter 5-1 i Globen 5/12...
Kommentera

« · 625915 · »