Brynäs IF

730578 inlägg · 7961 ämnen

Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012

« · 1599669 · » Till forumet

Sv: Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012
Huss: Blir äcklad om Rönnberg lyckas värva Wikstrand.. snacka om att utnyttja sin f.d roll i juniorkronorna.. 
Kommentera

Peja: jo, Wikstrand har jag länge propagerat för men Rönnberg lär ha indoktrinerat honom är jag rädd.
Ett alternativ finns i samma klubb i ett år yngre Lukas Bengtsson.
Kommentera

Peja:Om man skulle lyckas värva hem Andersen skulle man få ihop några bra backpar!

Gunderson- Bertilsson

Wikstrand-Andersen

Kilström- sundqvist

Pastrnak är ett namn jag glömde, skulle gärna se honom i klubben. Speciellt om man skulle satsa på ungdomar och dumpa nordan och basse m.m.

Kommentera

Peja:Wikstrand hatar också Leksand så Brynäs borde vara den optimala klubben för honom ;)
Kommentera

Peja: Gillar också tanken på en värvning av Vesterholm-tvillingarna. De är både riviga och producerar.
Kommentera

Linus Wickman: Båda tvillingarna Vesterholm skulle vara intressanta att få in. Förr om åren har jag varit skeptisk till den typen av värvningar, på grund av att Brynäs juniorforwards var på minst samma nivå, men så är det inte nu. Denna juniorkull är inte särskilt vass, vilket betyder att man måste bredda truppen med hjälp av billiga spelare utifrån (gärna Allsvenskan). David Pastrnak i Södertälje är en ung spelare som har sett väldigt vass ut, men frågan är om man i första hand inte borde rikta in sig på något äldre spelare (typ Vesterholms) för att kunna undvika NHL-flykter och kunna bygga långsiktigt.

Vad gäller potentiella backförvärv är det svårt att hitta de i allsvenskan. Brynäs behöver en ledande back. Tror bara det är Vikstrand som möjligtvis har den potentialen och han är eftertraktad som få.
Kommentera

tjugo8: Brynäs är väl rena drömmen för vilken forward som helst! Tänk dig en ren vilda västern-hockey utan riktlinjer och taktik. Bara ut och kör! Lägg därtill en tränare som är nöjd trots förlust samt noll konkurrens från andra spelare. T.o.m skadade spelare är välkomna till föreningen. Brynäs är mer lik en hjälporganisation för kantstötta hockeyspelare i samhället än en elitserieförening. 
Kommentera

Roger Ramkvist:

Min fundering var främst kring attraktionskraften i Brynäs under ledning av TJ/MS

Många talar i termer som att "klart han ska komma hem"...

Elias o Calle är egentligen en annan diskussion/tråd

Men låt oss bara anta att inte alls är nöjd m sin situation där borta...är vi då så säkra på att förra årets / årets / nästa års Brynäs har attraktionskraft?

Kommentera

tjugo8: om jag vore i Elias skor och fick förfrågan och chansen att spela i NHL/AHL jag skulle tagit den alla dar i veckan. Samma med Kroken han behövde minst ett år i AHL hade han inte tagit det nu hade han få ta det senare. I just Redwings så är det inte många av europerna som går direkt in i laget. Helst inte om man har problem med det fysiska spelet!
Kommentera

tjugo8: om jag vore i Elias skor och fick förfrågan och chansen att spela i NHL/AHL jag skulle tagit den alla dar i veckan. Samma med Kroken han behövde minst ett år i AHL hade han inte tagit det nu hade han få ta det senare. I just Redwings så är det inte många av europerna som går direkt in i laget. Helst inte om man har problem med det fysiska spelet!
Kommentera

Linus Wickman: Annars kanske Bedrich Scerban kanske skulle vara nått han är i allfall ledig men frågan är bara om han skulle vilja komma som Ass efter 6 år som GM för Dukla i div2 svårt och säga om det är rätt eller inte men sämre lär det knappast bli DEF,,,

Kommentera

Roger Ramkvist:synd att Anders Elderbrink förlängde i med Rapperswil. Skulle passat bra i Brynäs. 
Kommentera

tjugo8:

"Är TJ o co en nyförvärvsmagnet eller frånstötare...?

Var/är Kroken o Elias överhuvudtaget intresserade att spela för TJ?"

Herregud vilka funderingar.

Kommentera

DavyDjoos:kanske om han kan få Tommy att lyssna, men vill nog ha nån större personlighet nån som kan få han att förstå att det är för Brynäs bästa. En dröm vore P.Andersson Örebros gamla huvudcoach men han är ASS i Lugano. Men nån av hans kaliber...men ja jag vet jag begär för mkt...
Kommentera

Roger Ramkvist: Tommy Sjödin?
Kommentera

Peja:

Miljöombyte = tränarombyte? ;)

Calles steg kan jag i viss mån förstå, lite svårare m Elias

Men funderingen jag har är ju en återkomst nu eller nästa sässe...är Brynäs idag ett bra /attraktivt utvecklingsställe m SHL-mått, inkl ledare?

Kommentera

tjugo8: Järnkrok behövde ett miljöombyte för att utvecklas vidare. AHL var ett naturligt steg med tanke på omständigheterna och hans personliga målsättning. Carolina ville verkligen ha över Lindholm. Det är svårt för Brynäs och Tommy att konkurrera med NHL-klubbars attraktionskraft.
Kommentera

Zzz:

Tack för att du försökte förklara Nordans roll i PP

Han, jag och många andra funderar nog...

Vad han än är tänkt att göra anser jag att Enterfeldt kan, idag, imorgon och om 3 år...

Är TJ o co en nyförvärvsmagnet eller frånstötare...?

Var/är Kroken o Elias överhuvudtaget intresserade att spela för TJ?

Kommentera

Zzz: Nä, därför jag skrev "mer eller mindre".
Svackor kommer, svackor går. Med våra skador vore det snarare konstigt om spelet skulle funka lika bra som innan eländet började.
Om inte allt, så kommer mkt att lösa sig när skadebilden blir någorlunda normal. Lägg till den mentala boost som jag tror att Starkbaums blotta anslutning innebär.
Mkt plottrande pga skador är en säker väg till sämre spel, sämre självförtroende osv.
Det här borde vara självklarheter för alla men likförbannat börjar olyckskorparna kraxa varje gång såna här svackor kommer. Vi kommer att reda ut den här svackan också, hade varit mer orolig ifall det dåliga spelet hade andra orsaker än masskador på viktiga spelare.
Kommentera

Zzz:Håller med de mesta, men tycker Larsson förtjänar att få stanna. Grymt bra defensivt i en 4- lina och i boxplay. Får lite hansen vibbar av honom ibland. Passar grymt bra med ollas. Förövrigt är det bara att hålla med, med man ska behålla både granström och enterfeldt. Ersätta Jacobsson,löf, Persson med Wikstrand, Andersen(skulle vara en dröm) och någon junior.

Offensivt blir vi då av med högavlönade skadedrabbade spelare som vi måste ersätta med iaf tre spetsspelare(järnkrok en av dem) och sedan fylla ut med unga hungrig spelare, varför inte Pathrik Vesterholm i Karlskoga? Karlskrona har också ett gäng spelare som har varit grymma.

På målvaktssidan får honken gå, om starkbaum imponerar så kan han stanna. Sedan måste man ta in en målvakt som vill tävla med honom. Någon som kan ta förstasspaden, Engstrand i Linköping? JJ känns inte redo än.. 

Sen när det kommer till tränarna skulle jag vilja se en förändring. Gärna någon som har lång erfarenhet och vill spela en disciplinerad hockey. Bygger bakifrån och visar missnöje när spelare inte gör sitt jobb. 

Kommentera

Ja titta på dom senaste 3 åren TJ kan inte få en fungerande defensiv. Vi har förutom slutspelet 2012 haft ett icke fungerande försvarspel. Vi hade det inte i grundserien det året och vi har inte haft det dom 2 sista säsongerna. Första säsongen vart vi räddade av ett osannoligt PP. Nej vi behöver en duktig defensiv Ass Coach som är tillräckligt stark mentalt att få TJ att lyssna. När man ser alla markeringsmissar och positions missar så kan det inte vara annat än ett systemfel. Pluss att vi pga blivit så ängsliga att vi klarar inte av att slå en bra enkel första pass utan kladdar med pucken och blir fast i egen Zon. Nej jag börjar bli mer och mer orolig för vårat försvarsspel som det är nu kunde vi ha Rask och Markström i målet det hade gått åt skogen ändå. Vårat försvar är målvaktsdödare tyvärr!!!
Kommentera

tjugo8: Absolut, jag tycker det.

Sen får man titta på hur Nordqvist används och vad Enterfeldt skulle få i samma roll. Nordan används på "fel" kant i PP, spelet byggs på andra sidan. Han ska bolla med Gunderson för boxen ska dra sig neråt om den försvarande forwarden hamnar för nära Gunderson och forwarden på blå. Sen ska han avlasta och vara ett alternativ  om pucken kommer ner bakom mål eller om den slås i runden, då ska han spela up till Gunderson som flyttar över den till andra sidan igen.

Hans roll är i stor del att lugna ner spelet om pucken kommer över på fel kant, hålla i pucken om det blir rörigt men framför allt att ge den till Gunderson. Jag tycker han är mycket bättre med pucken än Enterfeldt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zzz:

Mer offensiv? Är du allvarlig?

Poäng 2011-2013

Nordan: 31-23-21

Enter: 20-22-26

Ser du utvecklingen och brytpunkten? Detta där Nordan fått betydligt mer PP-tid än Enter när denna var i Luleå, de hade lika mkt ifjol (!!)

Kommentera

Huge: Sant men vi vet ju båda att det inte är så lätt att om vi bara får tillbaka alla så är vi på spåret igen. Vi har slitit hårt på vissa spelare och det kommer kännas av. Dessutom har laget helt tappat rytmen i spelet. Helt naturligt med tanke på skadorna, men också väldigt oroande.
Kommentera

tjugo8: Fast Enterfeldt är ju ingen offensiv center utan snarare en solid tredje center. Så visst kunder man hoppats på att han skulle kunna leda en andra kedja men jag ser inte det. Nordan har ju en bättre offensiv än Enterfeldt och i powerplay är han en mer självklar spelare än Enterfeldt för mig. Sen är Nordqivst inte tillräckligt bra som andre center i ett elitserielag , men jag tycker inte att Enterfeldt och Nordqvist konkurrerar om samma uppgifter.

Kommentera

Huge: Så vips för vi ett disciplinerat försvarsspel i egen zon för att Alexander Larsson, Jesper Ollas och Sebastian Lauritzen återvänder? De skall uppenbarligen minimera försvarsmisstagen med 90%....
Kommentera

Zzz: Många kvasispekulationer nu om spelare och tränare. Vi har haft osannolikt många skador som kommit samtidigt.
Behövs ingen Einstein för att fatta vad insatserna till 90% berott på, det kan tom en obegåvad läktarcoach som jag själv räkna ut.
Nu börjar skadeläget ljusna, då kommer de flesta problem att lösa sig mer eller mindre automatiskt.
Kommentera

Zzz:

Jo, men ingen hade väl före säsongen räknat med att Enterfeldts utveckling skulle gå i stå, Granis/Alex/Lindgrens skador o Nordans haveri.

Jag satt Nordan som 4:e center, det är ju främst fr Nocke/Sebbe/Granis/Alex som det kommit för lite ur, dels pga skador men i Sebbes fall ngt annat...

Hur glad är Sebbe i att TJ väljer Nordan i PP? Är det ett tecken på att Brynäs verkligen vill satsa på honom när de hellre spelar en halt åldring som ska ut genom fönstret efter sässen sista match...?

Kommentera

tjugo8: Centerproblemet var redan innan säsong uppe på tapeten. Hade Nokelainen varit hel hade Scott aldrig spelats som center och vi hade haft exakt samma problem på centersidan. Vi saknar en vettig struktur i våra offensiva kedjor.

Vi hade ju samma sak förra året. Då med Järnkrok som förstecenter och Nordqvist/Enterfeldt som andre.

Kommentera

Zzz:

Visst är du på nått där...vi har ett sjukt centerproblem...det fick bara inte gå fel m Nocke...vilket det nu gjort...

Ohyggliga övertron på Nordan. Hur hel är han? Vilken är hans speciallitet egentligen?

Enterfeldt trampar vatten - hade han laddat för bra förhandlingssits på nytt kontrakt o nu känner att han tappar den sitsen? Vill han ha ett till år m TJ?

Granis & Lindgrens skador

Scott ser ut att tänka för mkt i sin centerroll, vilket jag tror/tycker ha hämmat honom. Han blir överkreativ o splelar inte rakt längre...

Tycker Alex.L är den som överträffat förväntningar o är jämn i sin leverans, han tävlar, är intensiv, noggrann o rejäl

Det blir ju en obalans i hela jävla laget med nuvarande situation...både framåt o bakåt och vi har såklart usel tekningsstats

Kommentera

Zzz: Ang ny stomme, kan ju knappast bli sämre än igår, glömde skriva det ;-)
Kommentera

tjugo8: Problemet med placeringen av Harju är ju att vi saknar en produktiv 2:a center. Nordqivst är det närmaste vi har och han håller inte. Hade Nokelainen varit spelduglig hade det nog varit bäst att fortsätta med Scott som center ändå. Jag tycker defenitivt inte att man skulle sätta Harju med Scott och Rödin tex på Thures bekostnad för att få igång honom. Men jag tycker inte Harju var speciellt bra förra året heller även om målen trillade in ibland.

Till nästa säsong har Brynäs verkligen chansen att göra sig av med alla halta och lytta spelare och verkligen skapa något nytt.

Sundlöv får chans att sätta en nytt målvaktspar. Jag tycker inte att Honken ska finnas med där oavsett säsongsavslutning. Starkbaum får visa vad han går för. Släpp upp Jonas Johansson och ta in en riktigt bra 1:a målvakt.

På backidan vill jag se en förlängning med Gunderson till vilket pris som helst. Resten av dom kontraktslösa spelarna får gå, Jacobsson, Löf, Persson.

På forwardssidan kan man verkligen kapa dökött. Ut med Harju, Nordqvist, Larsson, Laurtizen, Molin, Nokelainen och Sweatt. Förläng med Thuresson och Scott. Sen får man fundera på vilken av Granström och Enterfeldt man vill behålla. Jag tycker inte någon av dom ska leda en 1 eller 2:a kedja och vi har redan en billig fjärdecenter i Lindgren.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

bradberry:

Ang Sweatt & Harju, utesluter du betydelsen av rätt omgivning/coachning?

Sweatt har ju TJ satt med sänkena Harju & Nordan, jag tycker det är tydligt för honom att lika-barn-leka-bäst o i avsaknad av Rödin tycker jag att han såg intressant ut m Brodin + en center som inte ligger två zoner efter...kanske Enter...

Harju: Omgivning/Coachning, här tycker jag att man tidigt skulle ha gjort en riktig utvärdering. Givit honom 10-15 matcher i absolut bästa omgivning o största förtroende, PP, BP, kreativa medspelare på samma våglängd, ev få igång poängproduktionen o självförtroende osv...Hade han inte svarat på det så hade de kunna cementera honom i 4:e alt försöka sälja av...Nu har det blivit varken hackat eller malet, mittzonsgegga!

Gårdagen var en riktigt sorglig historia. Pinsamt passningsspel, medioker fart, pinsamt spel ut ur egen zon.

Jag blir inte riktigt klok på vad Brynäs vill från puckinnehav fr egen zon??? Hur många gånger gick pucken fr back i egen zon t målchans?

Det är en sörja av bedrövliga pass, mottagningar, detta evinnerliga ballongpassandet, inte sällan diagonalt över zonerna...

Vi sliter med att försöka spela oss ur egen zon i 30 sekunder, når röd linje o dumpar puck t motståndarna och åker o byter

O visst, Luleå är ett tight lag. Med det är väl för fan dessa lag vi ändå vill/påstår vi ska vara med och konkurrera med eller ???

De två tidigare förlusterna går på skadekontot

Men framöver måste TJ:s arbete med truppen ge bättre spel/resultat

Som Ni varit inne på, har TJ spelarna med sig som person, pedagog, coachning o i spelidé??

Vilka spelare har blivit bättre under hans ledning, jmf m mediokra 12/13? Thure, Ollas (Gunde?)

Vilka ha blivit sämre? Honken, Rahm, Sunken, Djoos, DP, Enter, Harju, Basse, Molin, Nordan

Kommentera

Honken:

Fortfarande Brynäs IF och det är en lång, mörk, sammanhängande period av nederlag inför hemmapubliken...

Jag ser det så, men tydligen inte du...

Kommentera

tjugo8: Mycket gastande om alla förluster hemma under 2013, men vadå, ska vi räkna förra säsongen till denna, hm jag är tveksam, till stora delar ett nytt lag. Tycker man ska skilja på denna och förra och framförallt så såg spelet helt becksvart ut i egen zon.
Kommentera

70 Rodrigues:

Klart att han är oroad, men det skulle han ju aldrig säga till en journalist från kvällspressen....

Kommentera

70 Rodrigues:

Ja, jag har ju skrivit om det där med skilda verklighetsuppfattningar och hur man kommunicerar det

De som under 2013 besökt LA alla 19 gångerna och gått hem som förlorare 15 gånger håller nog inte med att TJ fått ut ett bra spel ur sitt material...

Innan de 4 raka förlusterna var jag orolig för spelet och just nu och fram t ca halva serien är nästan bra spel viktigare än tabellplaceringar

Vårt försvarsspel kommer sättas på prov på onsdag...

Kommentera

tjugo8: "Vi har ett så bra spel"

Vilka försöker han att lura egentligen??

Kommentera

"– Det är pulseringen under resan och man vill upp på vinnarspåret så fort som möjligt. Några andra tankar har inte jag. Vi har ett så bra spel."
Kommentera

Ska någon på Kreta behöva påa om denna...???
Hinner inte lyssna nu, middag i hamnen väntar...
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Vem var det?
Kommentera

Carl Lejonkräk: Fråga x2, tror du att allt är frid o fröjd i Brynäs IF, är allt snack i media bara BS?
Kommentera

70 Rodrigues: klart att han inte är nöjd med att petas, vem skulle vara det? En viss person här läste ju tex. mellan raderna när Lauritzen twittrade om GP också, men han var ju helt fel ute.

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk: Lauritzen är skitnöjd med sin situation. Snälla, LÄS MELLAN RADERNA!!!!
Kommentera

Carl Lejonkräk: Tror det var ett misstag att prata med press. "Rensa luften" först. Sen ok att vädra...
Kommentera

Johan Norrström: Fast om du läser vad som står så framkommer faktiskt att Lauritzen inte gnäller eller ens ifrågasätter tränarnas beslut.
Kommentera

Johan Norrström: han kanske längtar hem till Timrå!? ;)
Kommentera

« · 1599669 · »