Brynäs IF

730575 inlägg · 7961 ämnen

Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012

« · 1637265 · » Till forumet

Sv: Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012
Huge:

Inte för att jag tror att Niclas är ute efter Tommys huvud, men hur ofta får man höra eller läsa att en spelare öppet önskar sin tränares avgång?
Kommentera

Zappaholic: Som du säkert läst så menar jag en coach som har en hockeysyn som Rönnberg.
Samtidigt ska man vara väldigt säker i detta läge att OM man sparkar TJ så ska man hitta en coach som gör det till något bättre. De flesta bättre coacher är redan upptagna. Det är inte bara ta in en coach och tro att vi vänder detta på två veckor.
Ett grundspel/grundförsvarsspel, använd vilka ord ni vill är inget man sätter hur som helst. Det tar tid.

Jag har väldigt svårt att tro att tex Dacke, Molin, Larsson, Sundlöv osv skulle göra detta till något bättre. TJ har ett bra grundspel i sitt sätt att se hockey. Det är bara det att Sundlöv gett honom ett alldeles för dåligt spelarmaterial på framförallt backsidan.

Jag säger inte att man varken ska sparka eller ha TJ kvar. Det är inte jag hockeymänniska till att avgöra men att det måste in självförtroende i truppen samt ett mycket stabilare försvarsspel SAMT minst en backvärvning är givet.

Men jag säger som Andreas Johansson i HV71.
Det är inte bara att värva en spelare som tex lirat i NHL eller AHL och tro att han ska leverera. Du måste ge spelare tid att acklimatisera sig och komma in i det. Det viktigaste för en ny spelare är att han ska passa in i helheten.
Kommentera

Johan Norrström: Nä, men många läktarcoacher och diverse mediaexperter vill ju sparka TJ, inte Andersén.
Så man kan ju isf undra vem eller vilka som har bäst insyn och koll på vilken åtgärd som är bäst: en spelare i laget eller en utomstående utan insyn?
Kommentera

Huge:

Förstår inte varför du måste poängtera att Andersen inte tycker att man ska sparka Tommy? Det finns väl inget i interjuven från den andra periodpausen som antyder det?

Däremot så belyser väl båda interjuverna att han inte är nöjd med lagets prestationer ute på isen. Åtminstone inte lika nöjd som du verkar vara. ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

Det råder väl ingen tvekan om att det är BACKAR vi behöver förstärka med? Bengtzén säger "får tillbaka några skadade spelare som ökar konkurrensen" - ja, det är forwards.

Vi gör ju målen framåt, oftast. Det är defensiven som spricker. Och absolut, defensiven sitter i hela laget, men enligt mig är det backmisstag som är grunden till 8 av 10 insläppta hittills.

Andersén, Bertilsson och Kilström håller bra/okej nivå. Sen är det svajigt.
* Sundqvist måste bort
* Westlund behöver något år till, håller inte nu
* Eklund och Djoos är skickliga offensivt, men svajar defensivt

Minst en back måste in, en defensivt stark.

Kommentera

mattiaskarlgren: Hitta nån som Rönnberg? Det blir tufft...har du någon i åtanke?
Kommentera

70 Rodrigues: Är det någon coach jag INTE vill se i BIF är det Rönnkvist.
En alldeles för defensiv coach för att passa BIF bra.

Visst just nu behöver vi ha in en defensiv coach (assisterande helst) för att på något sätt få ihop ett bra grundspel i försvaret.
Men min åsikt till att Luleå inte lyckades ta sig längre än de gjorde tidigare år med Rönken som tränare är och var att han var alldeles för destruktiv och defensiv i sitt hockeysätt.

Jag skulle vilja ha in en tränare likt Roger Rönnberg som har en tydlig offensiv bild men samtidigt en klar och tydlig bild över hur försvaret ska fungera.

Kommentera

Johan Norrström: Ärligt talat så tror jag inte att det är rätt läge att intervjua en adrenalinstinn och besviken Andersen direkt efter avblåsning inför periodvilan, om man nu vill ha en lite mer nyanserad och objektiv analys.
Klart att han är besviken, mest på sig själv och övriga spelare och hur man misslyckats med det man föresatt sig och snackat igenom.
Andersen säger ju dessutom i en annan intervju och där han dessutom förmodligen är i ett litet mer normalt tillstånd än mitt under match, att snacket om att sparka tränare är ren bullshit. Det är spelarna själva som får ta på sig det mesta av skulden, nåt som jag även tycker bevisas av att det mest är individuella misstag som begåtts.
Kommentera

Huge: Vår högstanivå igår är andra lags normala lägstanivå. Tyvärr är det så illa. Om du såg hur det såg ut i omklädningsrummet i pausen kanske du förstår hur allvarligt det redan är, spelarna såg ju totalt uppgivna ut, varenda en hängde med huvudena. Har aldrig sett något liknande under åren jag följt hockey. Helt otroligt.
Kommentera

Huge:

All heder till dig som fortfarande kan se något positivt där ute på isen. Själv är jag för dålig förlorare för att se något positivt med gårdagens match. Jag är lite mer inne på lagkapten Niclas Andersén analys av läget i den andra periodpausen.

– Det ser förjävligt ut därute. Enda alternativet är att vi lägger oss ner och dör och tycker synd om oss själva, men det tänker vi inte göra, utan på något vis ska vi försöka att i alla fall få upp hedern, för hedern är helt jäkla bortblåst som det är nu.
Kommentera

Zappaholic: Sanny tycker jag har de mest nyanserade och vettiga åsikterna, Wennerholm är bara pinsam.
Att sparka TJ känns inte som en bra lösning i nuläget, som jag ser det.
Tittar man på gårdagens match med objektiva ögon och inte har besvikelsens och frustrationens raster framför ögonen, så finns det trots allt positiva saker som iaf jag såg.
Vi har bra energi i hela laget, alla jobbar stenhårt och vi skapar dessutom tillräckligt för att göra ett par mål till. Tycker även att de enkla misstag vi gjort tidigare var klart reducerade igår, hela första perioden såg riktigt bra ut. Visst, Växjö hade mkt puck ett tag men det är ett väldigt puckskickligt och rörligt lag som det är svårt att få slag på när dom börjar snurra. Att vi trots det håller dom utanför kassen på ett hyggligt sätt i den sits vi befinner oss, tyder ändå på att det finns hopp om bättring.
Tyvärr får dom 1-0 på ett sånt där onödigt och enkelt misstag: istf att lätta pucken ur zon parallellt med sargen försöker vår kille med ett diagonalpass bakom ryggen från ett par meter innanför blå. Pucken verkar sen styra på en skridsko innan den går i mål bekräftar väl bara att man inte får mkt med sig i studsväg i vårt utsatta läge.
Tyvärr så sänker därefter Johanssons tavla oss efter bara 20 sek i andra, och därifrån är det uppförsbacke resten av matchen.
Rätt så typiskt är också domarnas solklara miss när Rödin får den tvåa som dom sen gör 3-0 på i PP. Rödin har pucken i sarghörnet med en motståndare i ryggen när denne först sätter sin klubba mellan Rödins ben och när han sen passerar Rödin drar han med sig sin klubba som orsakar en medsols medvridning, Rödin tappar balansen och i fallet hakar han motståndaren. Sägen inget om Rödins hakning, den var solklar, men den orsakas ju av att han själv blivit hakad i förstaläget.
Att Djoos sen slår en lite för annonserad chanspass på offensiva blå i PP och dom kan kontra in 4-0 känns också som nåt som alltid händer ett lag i motgång och med dåligt självförtroende.
Tycker som sagt att det ändå finns positiva saker, vore skillnad om det mesta var bedrövligt, offensiven lika dålig och spelarna såg uppgivna och håglösa ut.
Snacka ihop er under uppehållet, fila på de saker som man vet inte funkar och dessutom vet vad det beror på, överraska gärna med en stabil och pucksäker tvåvägsback är åtgärder som man bör starta med. Fortsätter det i samma stil ett par matcher efter uppehållet, ja då är det dags att försöka hitta en annan och mer radikal lösning.

Redigerad kommentar

Kommentera

tjugo8: och vadhhade du där att göra?
Kommentera

munkas: Det är väl egentligen bara Wennerholm som är läktarcoach av dem du räknar upp?
Kommentera

tjugo8: Tunga steg från hans sida eller?;)
Kommentera

70 Rodrigues:

Avslutar min Gävle-vecka m o möta TJ i löparspåret...

Kommentera

munkas: Du är rolig du.
Kommentera

70 Rodrigues: Intressant! Tyvärr blir det nog plan B. Avvakta lite, ta ett bra snack under uppehållet och vänta in Ollas. Inför matchen sen mot Fbk kommer vi få se nya Brynäs, ett lag som står enade och aldrig viker ner sig! Tycker att det känns lite konstigt att det helt plötsligt ploppat upp en jäkla massa människor runt om i landet som hävdar att det behövs en förändring i föreningen. Vad fan vet Garpen, Wikegård, Wennerholm, Rönnqvist och Sanny egentligen!? Jävla läktarcoacher..
Kommentera

70 Rodrigues: Skulle vara riktigt spännande att se honom faktiskt... Lär ju aldrig hända.
Kommentera

Stämmer det kan det vara värt att hålla sig vaken en timme till...

@Rosenrasande: @69Abris @hockeystudion 22.00. @1TommyJonsson pratar Brynäs med @jgarpenlov och @KHuselius.
Kommentera

Tror att TJ avgår/sparkas under uppehållet?
Kommentera

70 Rodrigues:

Rycker till lite när jag hör upprepade svaren; "jag vet inte vad det beror på"....Brrrrrrr.....

Lite mer för den som vill försöka förstå TJ

http://www.hockeysver...a-det-har/

http://sverigesradio....el=6005539

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues: ingenting är jobbigt för mig
Kommentera

Carl Lejonkräk: Känns som att Jajjen körde med "som man ropar får man svar" Blev det lite jobbigt för dig nu :-)
Kommentera

Jajjen: Lilleman? Hörru skärpning.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Men hörru, lilleman, varför tror du att jag påstår att Brynäs är på väg till Allsvenskan?
Kommentera

Carl Lejonkräk: Du påminner om Jonsson. Blundar jag tillräckligt hårt finns det inte.
Kommentera

Jajjen:"Men spelar han ner Brynäs i Allsvenskan med sin defensiva inkompetens väger guldet väldigt lätt. Jag hoppas att hans chefer förstår att ta rätt beslut innan det händer."

Brynäs, Allsvenskan? Vad sjutton snackar du om? Har du rökt morötter igen?

Kommentera

Tittar man tillbaka så har väl inte Brynäs gjort en riktigt bra match sen Luleå hemma i nionde omgången. 14 omgångar sen, en och en halv månad. Brrrrr

Kommentera

Jajjen: 1 match gör inte en hel sässe . Matchen i går vår skrämmande att se . Den inställningen spelarna visar är tamefan tjänstefel i vilken som helst branch .
Kommentera

BRYNÄS4EVER NR1: Eller så är det så att när Brynäs får tillbaka alla skadade spelare så spelar dom lika bra som under dom första 10 matcherna när man bland annat spelade ut Skellefteå. Man vet aldrig.
Kommentera

Jajjen: en sammanfattning av alla hypteser här inne . . En tränarstab som inte klarar jobbet . Ett försvar i nivå med div 1 ett plåttrigt anfallsspel som inte funkar alls . Omständigt som fan . Sportchefen ska vi inte snacka om . Konklutionen är
Vi ses i korpligan i vår . Det gör ont i mitt Brynäs hjärta . Men så är det . Hoppad på någon glädje mot älgknullarna från värmland i morrn .
Kommentera

Peja: Ja, guldet förtjänar han all cred för. Men spelar han ner Brynäs i allsvenskan med sin defensiva inkompetens väger guldet väldigt lätt. Jag hoppas att hans chefer förstår att ta rätt beslut innan det händer.
Kommentera

Jajjen: Samtidigt vore ett motargument att Jonsson utvecklade de unga spelarna (Silfverberg, Ekholm mfl) och således var en starkt bidragande anledning till att de var seriens bästa på sina respektive positioner när Brynäs vann SM-guld. I och med att Jonsson i grunden är en offensiv hockeytränare som vill bygga spelet på ett eget puckinnehav (och inte spelvändningar, som i stort sett samtliga i serien gör) så kommer han egentligen bara till sin rätt i ett lag som klarar av att vara spelförande. Och det är bara ett överlag skickligt spelarmaterial som klarar av det.

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: Svårt för nån utomstående att ha svaren. Det som är lätt att se även för en läktarcoach är att försvarsspelet varit riktigt dåligt med Jonsson som tränare. Som nån skrev var det uselt även under guldsäsongen. Under slutspelet kompenserade målvaktsspelet med råge för det. Jag har svårt att tro att det är Sundlövs inköp som är ansvariga för att defensiven är av allsvensk kvalitet.

Det är en sak att vinna med seriens bästa spelare i laget. Men en bra tränare är den som kan stoppa ett skadat lag från att förblöda. En sån tränare behöver Brynäs. 5, 6 och 5 inläppta de tre senaste matcherna antyder att vi inte har det. Liksom hela senaste vårsäsongen.

Kommentera

Linus Wickman: Man kan säga att Frölunda har en dålig ekonomi på elitserienivå och Brynäs har en bra ekonomi på allsvensk nivå. Fortfarande olika divisioner.
Kommentera

Jajjen:Är för dåligt insatt för att ifrågasätta det du säger, har mest fått intrycket att ekonomin inte var på topp. 
Kommentera

Jajjen: Klart att det inte spelar någon egentlig roll för resultatet var du, jag eller någon annan här tycker. Tolkade ditt inlägg som att du ville se en annan slags retorik från Jonssons sida och om så hade varit fallet, så hade det varit intressant för mig att veta vilken typ av retorik du i så fall hade föredragit.

Det skulle vara väldigt intressant att veta vad Jonsson tycker om truppen. Vad han sa till Sundlöv inför säsongen och säger nu. Efter målvaktsrockaden var han ju väldigt tydlig med att förstärkning på målvaktsposten hade varit önskvärt under en tid - varför skedde det i så fall inte förrän för några dagar sedan? 

En frågeställning är alltså typ "är det Jonssons eller Sundlövs fel att truppen är för dålig?". Det är enkelt att skylla på Sundlöv, i och med att det rent generellt är så att Sundlöv ska bygga truppen och att Jonsson ska utveckla, träna och coacha densamma.

Ytterligare spontan fundering; är truppen verkligen så här dålig eller får Jonsson ut för lite av den? Hur många spelare har utvecklats positivt det senaste året? Djoos? Molin? Nej, inte de i alla fall.

Redigerad kommentar

Kommentera

Linus Wickman: Lån säger ingenting om hur ett företag mår. Intjänandeförmåga säger allt. Med ett snitt på 9000 per match och som hela Göteborgs vinternöje kan dom skära guld med täljkniv.

Förra säsongen redovisade Frölunda personalkostnader på 13 miljoner mer än Brynäs. Det blir några skapliga hockeylirare det. Hur skulle dom annars kunna erbjuda Sveriges mest intressanta tränare och juniorer kontrakt?

Kommentera

Jajjen:Banklånen och publiksiffror som inte håller snitt som ger det intrycket. 
Kommentera

Varför tror alla att Frölunda har taskigt med stålar? För att Aftonbladet säger det?

Kommentera

Linus Wickman: Att dom går back 20 miljoner på några år innebär bara att bankontot krymper, inte att intäkterna gör det. Frölunda har en jävligt bra ekonomi. Hade dom haft lika kloka människor i styrelsen som FBK hade dom ägt svensk hockey.
Kommentera

Jajjen:Frölunda är väl ett lag med inte så bra ekonomi, så hur har de stålar? skulle dock gärna ha som Frölunda och plocka alla talanger. 
Kommentera

Linus Wickman: Så funkar det för ett lag som har råd att plocka den tränare dom vill och de spelare han vill ta med sej. Frölunda har stålar, alltså är dom bra. Jag önskar Brynäs nån gång kan ha råd att vara lika listiga.
Kommentera

foppa78:På vilket sätt han utnyttjar sin roll? ja om du inte har märkt har han i stort sätt plockat Alexander Wennberg, emil djuse, Tom Nilsson och Erik Gustafsson. Känns ju väldigt rättvist att han kan värva alla talangfulla spelare för han tidigare har tränat dom... Så såklart blir det en fördel för Frölunda som jag inte gillar. 
Kommentera

Peja: Spelar det nån roll? Spelet ser nästan lika uselt ut nu som under förra vårens katastrofsäsong. Jonsson var lika övertygad då (sa han) om att det skulle vända eftersom laget var tillräckligt bra. Alla som hängde med då vet att det aldrig hände.

Men får jag välja helt fritt vill jag att Jonsson säger det han tror på riktigt. Om det spelar nån roll vad jag tycker är jag jävligt osäker på. Men det var det du ville veta.

Kommentera

Linus Wickman: Nu kan ju Rönnberg i alla fall inte använda landslagssamlingar som täckmantel till aktiva försök att övertala spelare att skriva på för hans klubb. Det finns klart större spänningar mellan klubb- och landslag inom fotbollen än inom hockeyn, men Rönnberg gjorde många förbannade under sin tid som 'dubbelagent' under fjolårssäsongen. Fult gjort, men samtidigt förstår man honom.

Jajjen: Vad tycker du att Jonsson ska säga då?
Kommentera

Jajjen: Just därför är det en gåta att TJ är kvar i Brynäs!
Kommentera

Mycket som är sej likt från i våras.

Tommy Jonsson inför färjestadsmatchen: – Vi ska ta oss samman. Vi vet att vi har en hög nivå i laget och vi ska tillbaka dit. Jag är övertygad om att det kommer att vända, det gäller bara att samla ihop sig ordentligt.

Kommentera

Linus Wickman: Och på vilket sätt utnyttjar han sin roll som f.d roll i juniorkronorna? Att han har kontakt med dom spelarna är ju rätt självklart och han var väll rätt omtyckt också om jag minns rätt? Så inte så mycket att bli äcklad över tycker jag och att han skulle utnyttja sin f.d roll i småkronorna bara för att dom spelarna ev går till VF nä jag ser inte det som något utnyttjande snarare en fördel för Frölunda!
Kommentera

« · 1637265 · »