Brynäs IF

730941 inlägg · 7961 ämnen

Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012

« · 1563904 · » Till forumet

Sv: Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012
70 Rodrigues:Hm sanningen? Det kan ju vara så att nån/några runt laget gnällt och klagat till journalisten på GD men inte tagit upp detta med lagledningen/övriga spelare. För många av oss svenskar så är det ju otroligt svårt att se kollegor/chefer i ögonen och framföra negativ kritik. På alla ställen jag jobbat under min karriär så har det tisslats och tasslats om kollegor/chefer bakom ryggen på dem. Jag misstänker att det är på ett liknande sätt i Brynäs och att lagledningen är helt ovetande om att missnöje finns.
Kommentera

70 Rodrigues: Det återstår att se hur sant detta är, det vi vet är att Bertilsson och Ollas har skrivit långtidskontrakt med Brynäs trots ett påstått spelaruppror mot tränaren.

Men OM det nu stämmer. Tror Brynäs på Tommy långsikigt är det spelarna som ska bort. Brynäs måste visa att deras strategi är större än enskilda spelare. Plockar man bort Tommy kommer en ny tränare in med kännedom att spelarna har knuffat ut hans företrädare och det är ingen bra situation.

Om ledningen däremot bedömmer att Tommy inte håller måttet så ska han självklart bytas ut. Men han blev som sagt "årets tränare" förra året och jag tvivlar på att hans lämplighet försvinner på ett år. Man är aldrig så bra i medgång och aldrig så dålig i motgång som det påstås.

Kommentera

Zappaholic: Håller med. Handlar förmodligen "bara" om lite olika synsätt på taktiken mellan TJ och GP.
Som media sen blåst upp med hjälp av nån missnöjd spelare som har svårt att se sitt eget ansvar för den uppkomna situationen.
Sen ska man inte förglömma alla skadorna, lätt att göra det i jakten på att hitta en trolig förklaring.
Som Sundlöv säger:

"Hur ser du på den backuppsättning ni har i dag?

- Jag vet inte hur mycket vi kan säga om den. I lördags spelade vi med två backar som var med och spelade när säsongen startade. Du kanske kan räkna ut själv hur svårt det blir när man tappar spelare under resans gång, säger Sundlöv."

Alla skadorna i komb med att TJ inte lyckats få till ett bättre försvarsspel med de resurser han haft till förfogande, är nog den förklaring som kommer sanningen närmast.
Halvchansningen med att lita för mkt på att LJ skulle komma tillbaka och att ex Berglind och Löf skulle ta rejäla kliv framåt, visade sig inte hålla.
När sen DP gick sönder omgående och Bertilsson försvann så är det kanske inte så jävla svårt att räkna ut att det skulle bli problem bakåt.

Bara att dra lärdom av den här säsongen där TJ iaf fått sitt elddop, minst sagt.

Kommentera

Zzz: Den fullständiga sanningen lär vi aldrig få veta. Sen när det gäller årets coach så brukar ju den som leder sitt lag till guld tilldelas den titeln.

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues: Här kommer en kraftig dementi i allfall.
Kommentera

70 Rodrigues: Japp, men leder man sitt lag till guld har man väl gjort det skapligt, med eller utan titeln "årets coach" =).
Kommentera

70 Rodrigues: Så du tror inte att TJ fått utmärkelsen om vi torskat i finalen mot Skellefteå?
Du får det att låta som om utmärkelsen per automatik alltid går till den tränare som står där som vinnare, vilket jag inte tror på.
Kommentera

Zzz: Men gud vad skönt, då kan vi ju slappna av nu, för det måste ju stämma till 100% :-)
Kommentera

Huge: Men förlåt, jag skulle ha skrivit oftast går till den som leder sitt lag till guld.
Kommentera

70 Rodrigues: Haha, men jag tycker det är bra att Brynäs går ut med detta. Sen är det jävligt svårt att lägga sånna uppgifter bakom sig, dom kommer ju hänga kvar över laget resten av säsongen oavsett om det är sant eller inte. Inte bra för laget och inte bra för klubben Brynäs.
Kommentera

70 Rodrigues: Låter lite mer nyanserat, så jag godtar din ursäkt.
Kommentera

Zzz: Klart som fan att dom går ut o dementerar, finns nog ingen klubb som skule erkänna dessa stridigheter. För mig får dom dementera hur mycket dom vill, men ingen rök utan eld.
Kommentera

70 Rodrigues: Och så länge elden inte är nåt mer än en eller ett par missnöjda spelare, så känns röken inte speciellt irriterande....
Kommentera

Huge: Det svaret var lika väntat som Brynäs dementi :-)
Kommentera

Carl Lejonkräk: Gurra har varit osedvanligt osynlig på sistone.
Filar förmodligen på ännu ett konstruktivt mail till ledningen.
Det han skickade om myteri bland spelarna fick iaf genomslagskraft..   :-)
Kommentera

Huge: GD har kanske dyngt i det blå som inte ens erbjöd någon ansvarig att kommentera innan de publicerade artikeln. Journalistik som helt bygger på anonyma uppgifter där inte ens de anklagade får en möjlighet att försvara sig ger jag inte mycket på.

Billig journalistik måste jag säga och veckans ris får gå till GD.

Kommentera

70 Rodrigues: Samtidigt är det ju lite konstigt att det inte skrivits om det tidigare eftersom det gått dåligt ett bra tag nu.

Men helt plötsligt blir ett par spelare bänkade eller nedflyttade i systemet vilket knappt hänt på hela säsongen, då tänker jag på Lavander som är skadefri men ändå inte lirar, Nordan som blev petad, Widde är i 4:e, Johansson spelar sparsamt och Granis går som en jojo upp och ner tack vare skador och inte sitt spel.

Kan ju vara så att om nån spelare antytt nåt till pressen så kan ju den kanske tycka att det finns andra som borde petas istället

Bara gissningar från min sida men ändå..

Kommentera

Huge: Varför drar du in honom i det här när han inte ens är med och skriver??? Du vet ju att han kommer att svara nåt som du inte gillar sen är ni igång igen!!

Kan det inte få vara hockeysnack ett tag nu utan att skriva vad man tror att andra skribenter tror/gör eller tycker??

Kommentera

dreamland: Jag vill se följande backpar ikväll:

Gunderson-Hansen

Jacobsson-Djoos

Sundqvist-Nörstebö

Kommentera

70 Rodrigues: Ja men antingen har man tvingat spelarna att skriva under, inte så troligt. Eller så sitter det någon tjurig bänknötare som grinar till medierna.
Kommentera

dreamland: Nog har det skrivits om läget i laget tidigare. Sen kan det ju vara så att GD/AB har väntat på de rätta uppgifterna. Gävletidningarna och dess journalister brukar ju i vanliga fall vara jävligt trogna Brynäs och "skydda" dom från "skandaler". Så när dom skriver så här om laget/föreningen, då tror jag nog att dom har rejält på fötterna. 
Kommentera

Zzz: "Tvinga" kan man isf göra på olika sätt ;-)
Kommentera

70 Rodrigues: Jo men det är ju helt osannorligt att man tvingar spelare som är missnöjda att srkiva på en pressrelease om att allt är guld och gröna skogar..
Kommentera

Zzz: Behöver inte ens vara nån spelare som spridit ev falska uppgifter.
Står ju bara att det kommer från nån som står laget nära, kan i stort sett betyda vad fan som helst.
Kommentera

Huge: Sen har dom ju även pratat med en person med god insyn i laget. Hur får man god insyn i laget kan man ju då undra?
Kommentera

dreamland: Ännu ett tydligt bevis på att han bör gå till sig själv innan han eftersöker ett bättre klimat här inne.

Huges levebröd är att skapa irritation genom att tycka tvärtom vad den stora massan här inne gör.

Om uppgifterna stämmer om Tommy så är det skandal att inget gjorts tidigare. Går inte att reda ut detta om det är sådana inre stridigheter.
Kommentera

70 Rodrigues: Vi kan ju spekulera i detta till dödagar, så länge ingen har stake att stå för sin kritik så är det inget att bry sig om.

Annars då alla soffcoacher vad tror ni om idén att peta Löf och sätta Hansen på backen?

Kommentera

70 Rodrigues: "Gävletidningarna och dess journalister brukar ju i vanliga fall vara jävligt trogna Brynäs och "skydda" dom från "skandaler". Så när dom skriver så här om laget/föreningen, då tror jag nog att dom har rejält på fötterna."

- Exakt min uppfattning!
Kommentera

70 Rodrigues: Ser ingen skillnad mellan att ha talat med nån som har "god insyn i laget" eller "nån som står laget nära", så du sysslar isf bara med hårklyverier om du försöker få det till att nån som har god insyn i laget skulle vara mer trovärdig än nån som står laget nära.
Sen argumenterar du väl lite ologiskt när du först säger att vi lär aldrig få veta sanningen, för att i nästa andetag svälja den teori som passar dig bäst.
Jag utesluter ingenting: GD kan vara helt rätt ute, men jag tror att bilden är en aning mer nyanserad än vad som påstås i deras skriverier.
Kommentera

bradberry:Det som ni har missat är att det på inget ställe står i artikeln att spelarna framfört sitt missnöje till tränare/ledare i Brynäs. Det kan vara så att inga interna stridigheter förekommit utan kritiken framförs istället anonymt av några spelare till GD.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Rökridåerna ligger täta över Sätraåsen
Kommentera

Huge: Gör precis som du gör :-)
Kommentera

Carl Lejonkräk:Om du inte visste så har löf hjärnskakning,var inte med förra matchen heller å blir säkert borta ett tag om inte hela sessen,men kanske Löf går till Norge,så nästa säsong kan dom väl byta!
Kommentera

70 Rodrigues: Bra att du gör precis som jag, och inte sväljer allt som står i GD. Borde fler göra....
Kommentera

faceoff: Rackarns, jag menade ju peta Styrman och låta Hansen ta hans backplats. Hansen spelade ju bach ett antal matcher 2009/10 och gjorde det bra
Kommentera

Säkerligen är det ett missnöje bland spelare, det är inte så konstigt med tanke på att det gått så illa. Sanningen tror jag ligger någonstans mellan vad HGK säger och vad tidningarna skriver.

Ingen rök utan eld, som sagt. Men tidningarnas förkärlek för skandalrubriker gör ju att i alla fall jag drar öronen åt mig och inte köper rakt av det de skriver.

Fortfarande tycker jag att spelarna har ett stort ansvar här. 

Kommentera

70 Rodrigues: GD hade ALDRIG skrivit en sån här artikel utan riktligt på fötterna
Kommentera

Gurra88: De som gnäller verkar ha missat att framföra kritiken till arbetsgivaren utan går anonymt till en tidning och hänger ut ledare.

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues: Vad tror du, skulle Hansen kunna matcha Styrmans prestationer på backen?
Kommentera

Gurra88: Tror också de har på fötterna till viss del, men hela sanningen är det nog inte. 

Det hela verkar ju ha gått aningen för långt. Missnöje måste ju få pysa ut när det går dåligt, och hade vi haft riktigt skickliga ledare i klubben hade detta tagits itu med när det uppkom och inte när det börjat spåra ur.

Jag är ganska säker på att tidningarnas källor är missnöjda spelare, och dessa bör tas i örat omgående.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Du o jag skulle vara bättre än Styrman o då har inte jag lirat på 20 år ;-) Skämt å sido, Hansen hade gjort det bättre, det är jag övertygad om.
Kommentera

Zappaholic: Vi har tydligen inte tillräckligt skickliga ledare eftersom man fortfarande inte lyckats rädda fallet. Tror största problemet ligger i att Tommy och Gunnar inte är överrens.

I detta läge vore det helt klart bäst med en ny röst i båset. Om man är intresserad av att överraska i ett slutspel. Ett sånt här fall går inte att rädda om missnöje redan finns.

Kommentera

Gurra88: Inte ofta jag håller med dig, men här gör jag det. Tror också att schismen mellan GP och TJ är det största problemet. 

Jag gillar och tror på TJ. 

Men frågan är om det redan är för sent för honom att kunna stanna kvar...ny röst i båset? Vem tusan skulle det vara i detta läge??

Kommentera

Zappaholic: Jag gillar honom med, men han är inte större än laget och funkar det inte så ska han givetvis avgå.

Värvningen av GP är oerhört onödig och om deras olika syn på hockey satt igång detta så är det ju inte mer än lovligt korkat.

Lägg därtill att han tjatade till sig Rahm i laget. Mumma..

Men tror inte det räcker att ta bort GP i dagsläget. Nya röster måste in i båset.

Kommentera

70 Rodrigues: Ja han var ju riktigt bra sist när han spelade back
Kommentera

Gurra88: Mycket möjligt måste nya röster in, även om säsongen redan med största sannolikhet är körd.

Då återstår frågan, vem kan man kasta in som snabbt kan skapa en positiv förändring på, säg, ungefär tre matcher?

Kommentera

Zappaholic: Så man ska bara lägga sig ner och dö? Tränarena kommer ju behöva bytas och då ska man givetvis testa redan nu.

Bort med Tommy och GP och kör en avslutning med Dackell, Molin, Larsson..

Alternativt att Boork går in och skriker några matcher för att väcka laget.. sen kan han återgå till expressen efter säsosongen:

Kommentera

Huge: så nu kommer dementierna som du genast tar åt dig och håller för sanna. Inte överraskande direkt.
Men som jag skrivit förr så får man se till fakta istället för ord. Spelare underpresterar något kopiöst. Så man kan inte göra det bekvämt för sig och skylla allt på skador. Visst påverkar dessa väldigt mycket men det är inte den hela bilden. Skadade spelare brukar skrivas upp i kapacitet när de är borta och sedan är det ringrost när de inte lever upp till den nivå man skrivit upp dem till.
Vad som är det enda man kan utgå ifrån nu är det vi sett presteras på isen och de "åtgärder" man gjort för att nå en lösning.

Där ligger det nära till hands att tro på det GD skriver.
Kommentera

Zappaholic: "ny röst i båset? Vem tusan skulle det vara i detta läge??"

Wikegård ;D
Kommentera

Slajsarn: Ledsen att återigen tvingas ta upp din oerhörda brist på läsförståelse. Så här svarade jag Rodrigues lite längre ner:

"Jag utesluter ingenting: GD kan vara helt rätt ute, men jag tror att bilden är en aning mer nyanserad än vad som påstås i deras skriverier."

Faktum är ju att det är DU som verkar svälja allt GD skriver och totalt förkastar alla förklaringar från ledningen.

Kommentera

« · 1563904 · »