1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 733048 inlägg · 7961 ämnen
« · 2831881 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv:Brynäs IF - HV71 2025-03-01
Stenis:
Nej jag säger att den höga lönen är en del i anledningen till att Källgren står fler matcher än Persson.

Sen har jag heller aldrig någonsin uttryckt att jag ogillar Persson, tvärt om faktiskt då han är bättre än Källgren så anser jag att han skall stå men så funkar det inte i elitidrotten.

Peja: Ja det råder väl ingen tvekan om att tränarna har gjort rätt i matchningen av målvakter?
Först och främst genom det uppenbara skälet att vi leder serien. Sen att genom klok matchning har vi nu en stabil förste målvakt som vinner matcher och en backup som under säsongen vuxit ut till en av seriens bästa målvakter. Jag tror inte att det är en slump att Clara hade samma utveckling i fjol. I den här klubben har vi sett många exempel på att det inte är så lätt att lyckas bygga målvakter till jämna höga prestationer.
Jag känner mig väldigt trygg med att Gälla och Hansson har en plan som fungerar.

Silfverkroken: jag vet, du har rätt, man kan nog inte tacka nej men man borde om det gick.

Totalt ointressant

Jockster : Det är inte alls spekulativt när ditt påstående att den som tjänar mest spelar mest just för att den tjänar mest. Då är alla andra faktorer irrelevanta i förhållande till lönen. Det är vad du har sagt.
Därmed menar du att en Källgren med en räddningsprocent på 75 procent självklart ska stå även om en lägre betald andremålvakt ligger på 95 procent.
Annars har du bara argumenterat utan att tänka efter vad du skriver eller så var syftet bara att argumentera mot någon du ogillar för den sakens skull.
Så vad var det undrar jag?

Står du för din åsikt att en mycket högre betald målvakt, men med en räddningsprocent på bara 75 procent, automatiskt ska stå mest just för att han tjänar mest även om laget har en betydligt lägre betald andremålvakt med 95 räddningsprocent?
Vid den här tiden på säsongen, och för resten av kontraktstiden som förste och andremålvakten har gemensamt, vore det extremt dumt att tro något sådant.

Lindbäck 94 %-ig för FBK igår vid seger mot Timrå. Kul för Anders, hoppas han kan få avsluta karriären på ett fint sätt (bara han inte spikar igen mot oss)

Peja: håller med...Klart han är ersättlig och han ska ju vara väldigt glad o litr tacksam att Brynäs hittade honom och gör så han kan leva på sin hockey!
I grunden är Källa en bättre o mer skolad och trygg satsning
Person har inte haft några direkta motgångar i sitt hockeyliv ..Källa har den erfarenheten och nu får Alcen hitta en ny mv..

Peja: Jag är med dig här. Hade Källgren presterat utifrån vad man haft för förväntningar så hade Persson fått färre matcher. Brynäs är rätt hårda på att hålla sin linje dock. Trots det har han nog fått lite extra matcher än vad det är tänkt. Man kanske skulle grotta ner sig i hur många matcher de stått vardera efter landslagsuppehållet där det började gå neråt för Källgren.

Peja:
Nu får du ursäkta mig, men förstår faktiskt inte vad du menar😳

Sett till vunna matcher kontra hur många matcher respektive har vunnit är det 50/50 …

Lira: Ja, men om man tänker att alla tränare i världen hade matchat Källgren mycket hårdare under säsongsinledningen eftersom han var mycket mer beprövad inför säsongen - hur ser fördelningen ut efter typ 15 omgångar? Det säger väl mer om hur matchningen ser ut NU?

Peja:
Mjaa, Källa har stått 30 matcher, och blivit utbytt någon gång ( kommer inte ihåg när eller vilken match) vunnit 20, Persson har stått 21 matcher ( här blir det lite konstgt i statistiken då dom bytt under pågående match) och vunnit 14 så perspektiv och fakta är bra 👍😊

Lira: Min poäng var fördelningen av matcher inte bara handlar om lönen utan också om prestationen. Om det bara hade handlat om lönen hade Armalis stått varje match i Leksand. Sen gissar jag på att fördelningen har varit ganska 50/50 efter säsongsinledningen där man naturligtvis initial satsade mycket mer på den mest beprövade målvakten.

Peja:
Säger inte att allt handlar om lönen men det är en del förklaringen.

Gidlöf har kommit fram därför att Leksand har haft en enormt strulig säsong med skador osv osv.
Hade det inte skett så hade han kanske inte gjort en minut med Leksands A lag.

Peja:
Lönen är ju självklart väldigt viktig, handlar ju om att bygga kapital till pension mm,mm men absolut långt ifrån allt, löften om första spade, klubben du kommer till’s läge att ligga högt i SHL, gamla kompisar du spelat med tidigare typ, sen att dra upp Gidlöf som en referens till hög lön blir ju bara löjligt, han är ju fortfarande en valp som presterat magiskt, men lönemässigt är han säkert nästan gratis hittils, dock inte nästa kontrakt 😅

Känner inte att det är givet att Persson blir den världsmålvakt många tror. Om ett år vid den här tiden vet vi. Lovar att jag återkommer med facit då.

Kul ändå att älta den eventuellt enda felprioritering Brynäs gjort givet övriga fullträffar. Men leta på ni.

Domarna idag representerar den värsta sorten. Dom som gissar när dom ska blåsa.

Jockster : Allt handlar inte om lönen. Tror du Gidlöf har högst lön av Leksands målvakter?

Jag misstänker att samma personer som vill ha kvar Persson till varje pris också ville ha kvar Clara till varje pris. Visst har han varit bra i Brynäs men han är inte oersättlig och sample sizet är fortfarande litet.

Stenis:
Det är en rent spekulativ tanke.

Just nu ligger Persson 2 a i målvaktaligan med över 92% medan Källgren ligger runt plats 14 med under 90% och Källgren har stått fler matcher än Persson.

Hur kommer det sig?
Jo, han är uttalad 1 e målis. B.la i.o.m att BIF har gett han en så hög lön.

Det är kanske svårt för er att acceptera detta men det är så det fungerar inom elitidrotten.

Ta Frölunda. Vem är uttalad förstemålis där? Vem har bäst betalt av målisarna där?

Bisset:
Klockrent, men att vi satsade på fel målis vet vi först kanske efter nästa säsong, Källa har och behöver absolut komma upp i prestation, men vi har också Hansson som mv tränare ( han är ju inte tre kronors mv tränare utan anledning) så det känns ändå lugnt så här långt, Källa är i grunden en riktigt bra mv, men visst har det slirat lite under säsongen, har dock vunnit 20 av 30 spelade matcher, visst, med bra hjälp av försvaret framför, men det gäller ju även Persson, nää det känns bra med Källgren, sen får JA trolla in något nytt som 2:a mv till nästa säsong, jag känner lugnet, hoppas andra också kan känna det…😊

Silfverkroken: Ja det var en förbannad skam! Och fortfarande inte glömt. Dessutom fick väl inte Brynäs någon ursäkt i efterhand ens. Det är första och enda gången jag bevittnat multipla försök till grov misshandel i en hockeymatch. En jätteskandal var det. Minns att Granström med en hårsmån undvek en avsiktlig armbåge mot huvudet. Smällen på Paille var bara en av flera försök..

Svensson_62:
Jaa det skulle man ju onekligen vilja veta, men rent lönemässigt kan jag tänka mig minst 100 K till/månad eller mer + löften om en första spade med en klausul om att det förutsätter leverans , typ så 😳, kan och har säkert fel men…😉😅

Lira: håller med.
Tror folk att källgren spelar i brynäs för lojalitet, knappast.
Han fick ett välbetalt tre års kontrakt, det är anledningen.
Förstår om ludde vill vidare.
Synd att vi satsade på fel målvakt

Blå grottan: Lägg därtill att CHL gav Larkin blott fyra matchers avstängning för det fullständiga överfallet (tror jag det var). Det är kanske där min avsky för CHL grundar sig än mer än för överfallet i sig.

Blå grottan: Vill inte vara den som är den typ… Men den ödesdigra CHL-matchen spelades i Gavlerinken Arena. Lälerol arena var några år tidigare det…🤓

Hur ser Perssons avtal med Växjö ut?

Tycker Persson visar tacksamhet för chansen han fått av Brynäs genom sitt fina spel på isen, så det räcker och blir över. Är Brynäs som ska vara minst lika tacksamma, för den utdelningen mot vad man betalar.

Jag tror mycket på Källgren i längden. Härlig attityd. Blicken brinner. Första delen av säsongen var han väldigt bra, kanske delvis pga den tydligare rollen som nr 1 då. Den kan han få tillbaka i höst.

TheMacamush: Det var en ökänd match i dåvarande Läkerol Arena (en match som aldrig får glömmas bort) mot ett visst lag från DEL.. Värsta match och motståndare jag någonsin sett.

Slaven82: skrev tidigare ikväll; tacka nej.

Hittepå-turnering som kanske betyder något i andra länder, låt dem hålla på.

Stenis: skumt det här med målvakter; kan man lova någon förstaspaden oavsett prestation (syftar inte på Källgren här utan fenomenet).

Förstår att när man värvar spelare vill man ge denne förtroende och en tydlig roll. Men om prestationen inte finns där kontra tex lön, räddningsprocent, vunna matcher då bör man få stå o båset i mina ögon.

Jämför ovan med en utespelare som får löfte att spela vf i andra linan men prestationen är för dålig då åker han ner i tredje eller fjärde, ingen ifrågasätter det (fenomenet, alltså).Tup Indrasis som fick flytta trångt första till tredje…

Märkligt kan jag tycka ….men det säger väl mest om mig antar jag.

Är jag snett på det?

Stenis: Vill han fightas om förstaspaden med Åhman i Växjö så får han väl göra det. Jag vill ha spelare som vill spela i Brynäs. Ludde är fortfarande ett oprövat kort, en halv säsong har han varit bra.

Som jag skrivit tidigare är jag säker på att alcen hittar en bättre målis till nästa säsong

Jockster :
Om Källgren har en räddningsprocent på 75 procent och Ludde på 95 procent. Skulle Källgren få stå ändå menar du eftersom han tjänar mer?
Så kan det inte vara det inser du nog själv.

Peja: Så är det såklart. Hade Ludde varit lokal så kanske, kanske han hade accepterat en något lägre lön och 50/50 speltid.
Men oavsett tycker jag inte att man kan kalla honom otacksam.

Timodjin: Ja, men Persson är en utsocknes som har gjort typ ett halvår i Brynäs. Det vore nativt att hoppas på lojalitet där, men likväl tycker jag det är värt att belysa att inställningen till att kriga om en plats förmodligen hade varit annorlunda om han hade varit en egen produkt. Han är säkert en trevlig kille men för honom är det samma sak att representera Brynäs som att representera en plastklubb som Växjö.

Sen har det funnits vissa NHL-rykten. Idealiskt sett hamnar han där borta och ställer till det för Växjö.

Peja:
Stämmer i det mesta, men tror att du glömmer bort vilken skillnad i lön Persson får i Växjö kontra det Brynäs erbjöd honom, har i mina ögon ingenting med otacksamhet att göra, Ludde trivs fint i Brynäs och hade säkert velat vara kvar, men lönen är tyvärr avgörande…

Ticko : Ganska väntat, han såg ut att ha oerhört ont och det gick nog inte att fortsätta när det hade stelnat i paus. Hoppas han kan spela mer under säsongen, såg inte bra ut när det skedde.

BIF Kungen: håller med. Någon som vet hur det gick med indrasis? Han spelade ju inte i tredje?

pjåtor:
Det kan jag tänka mig & jag är övertygad om att hade Källgren suttit på ett utgående kontrakt så hade Persson fått ett bra kontrakt av Brynäs men nu är inte fallet så tyvärr.

Sen har ju Persson inga uttalade lojalitetsband mot Brynäs så han spelar där han får bäst betalat helt enkelt.

Sen tror jag att Alce'n bara väntar på att Markström skall komma hem också

Peja: Men nu förutsätter du att allt som inte är lojalitet eller tillhörighet är motsatsen.
Så är det naturligtvis inte. Det finns ju en massa anledningar däremellan.

Blå grottan: för någon som är helt oinsatt i chl och del, vad är de med dem?

#33:
Kan absolut hålla med, men detta var första ggn jag såg en sån uselt filmad Brynäs presskonferans, så 1 gång är ingen gång, 2 gånger en upprepning, 3:e gången det händer är det läge att gnälla till, fanns säkert lite tekniska bekymmer som låg till grund för denna sämre utsändning, men åtminstone jag hörde vad som sades, vilket i någon mening ändå är det viktigaste…😅

Forsberg 1978: kan bara hålla med..

Timodjin: Absolut, men när Ersson kunde välja mellan massa SHL-erbjudanden efter sin supersäsong i Västerås valde han Brynäs av tacksamhet för att de var de enda som trodde på honom till hockeygymnasiet några år tidigare. Det är inte omöjligt för hockeyspelare att agera på det sättet.

Brynäs olycka här är ju att man inte skrev flerårskontrakt från första början, som man gjorde med exempelvis Andersson och Bobby.

xxx BIF xxx:
Källgren är uttalad förstemålis och det har han varit sen dag 1.
Därav att han har den lönen han har. Därav att han fått stå flera matcher.
Persson har fått stå flera matcher på rad vid ett tillfälle och det var när Källgren var skadad.

Så jo, storleken på lönekuvertet är en del i varför Källgren får stå flera matcher än Persson.

Peja: Jag tycker att det är precis som det skall vara. Brynäs chansade, Ludde chansade. Ingen kunde veta att han skulle vara så här bra.
Tycker att det är fullt normalt att han flyttar. Känner mig ganska trygg i att Alcen, hade möjligheten att få honom kvar, men dom pengarna kommer att gå till annat.

Nyss hemkommen från matchen (det är några mil att åka).

Var det nån mer än jag som såg att Kinnvall åkte fram till domaren efter matchen och plockade med sig matchpucken. Nån som har koll på vad det kan ha handlat om?

Jockster : såg en podd där Pecca höll Persson som en favorit!

Timodjin: Varför skulle det vara så mycket svårare att konkurrera med Källgren än med Åhman?

Ja, lönen kan ju vara en faktor, omöjligt att veta hur mycket respektive klubb har varit beredd att betala. Jag menar dock fortfarande att en Gävlekille troligtvis hade tagit ett annat beslut. För Persson är Brynäs helt enkelt en arbetsgivare som vilken annan klubb som helst. Dock otacksamt för Brynäs att gräva fram en så okänd spelare och så lämnar han så fort det bara går.

Peja: Hur ligger ni experter till på exempelvis som här spelen som har .både på shl och alla siter.Där man kan köpa och sälja spelare.Där måste ju ni experter ligga i topp.

Jockster : ”Varför tror du att Källgren som har sämre statistik än Persson får stå flera matcher?
Killgissa vettja!!!!!”

Absolut kan jag göra det.
Man hade större förväntan på Källgren än på Ludde från start och båda var nya och behövde sin period att spela in sig. Lönen speglar den förväntan.
Men med mer statistiskt underlag har Ludde fått större del av matcherna på slutet än början.
Vi vet ju inte när Persson tackat nej till Alcen men från då kanske man spelar Ludde mindre just för att Källgren ska känna man har förtroende för honom oavsett lite sämre prestation än Luddes.
Så matchningen kan gå hur som härifrån, och kanske enbart utifrån acceptabel nivå på Källgren eller ej.
För nu när ludde ska byta klubb så gäller det att både vinna när det gäller och påvisa förtroende för den som blir kvar.

Men en sak kan jag fanimej tokgarantera.
När tränarteamet tar ut sin målis för match så har det inte ett jåvla skit med lönekuvertets storlek att göra.

Charles: Presskonferensen i all ära men Brynäs får för f..n steppa upp i kvaliteten på presskonferenser. Sitter det en tolvåring med en samsungtelefon och filmar??? Under all kritik, några riktiga mikrofoner och en kamera borde vi väl ha råd med .. eller🤔

Peja: Det kan knappast kallas för otacksamhet. Grabben måste väl få ta chansen att få en fösta spade?
Brynäs kan omöjligt behålla honom och betala 250+K
Jag gillar Ludde och tror att han kan hjälpa oss ta ett SM guld, men sen är det ganska naturligt att vi inte kan behålla honom.
Nu får vi jobba på att Källgren skall känna trygghet och steppa upp ett lite steg.

Peja: Förstår inte hur man kan kalla det otacksamt beteende när man inte vet hur stor skillnad det var på vad Brynäs och Växjö erbjöd i lön. Är ett jobb. Då kan man kalla det otacksamt av klubben att inte värdera honom lika högt som en annan klubb värderar honom, för de fina insatser han gjort hos oss.

« · 2831881 · »