Brynäs IF

725423 inlägg · 7959 ämnen

Truppen komplett....

« · 86099 Till forumet


Truppen komplett....
Nu så efter värvningarna på Anger å Laitinen så har Brynäs värvningsansvariga "draftat" klart.
Så inför den här säsongen så¨har vi 2 målvakter, 8 backar å 15 forwards. Av de 15 forwards så har vi elva platser som är uppfyllda så en plats saknas där. Så inför säsongen 02/03 så kommer vi se minst en junior/senior spelare i laget, å nån av Östlund, Jobs , Floberg el. Mårs kommer att få spela med de "stora grabbarna".
Personligen så tror jag att Per Mprs kommer att lånas ut till Valbo den här säsongen, han är 5:e center å gåt in om nån skadar sig, Floberg kommer även att vara i Valbo men kommer att träna med Bif A-lag. Sen så tror jag attbåde Kristoffer Jobs å Simon Östlund kommer att ta en plats i A-laget å de kommer turas om i 4:e kedjan... Så tror jag nu iallafall, det kan ju komma å ändra sig jy närmare starten kommer men just nu så tror jag att det blir så här....
Min personliga åsikt säger att vi kanske inte har de bästa spelarna på papperat, men det hade vi ju inte -99 heller, jag tror att vi kan skrälla i år å för spelarna vara friska å krya så tror jag att vi går till minst semi....
Visst det e lite dumt å tror sånt här redan, serien har inte börjat än men jag tycker att vi har ett bra lag å en bra ledarstab....
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
LotharHsand:
Nog kan man med rätt stor säkerhet säga att Östlund tar 12:e forwardsplatsen från säsongsstart med tanke på den avslutning han gjorde på säsongen med skytteligavinst och kandslagsspel.
Eller är Eskobar så listig att han tittar på alla för att skapa sig en egen uppfattning...?

Att utbilda grabbarna som står på gränsen till Elitserien i en korpklubb som Valbo torde vara utsiktslöst redan från start.
Vad är det de kan lära sig där som de skall använda i Elitserien!
Nada...

Det blir dessutom en jävligt konstig avvecklingsstege:
- inhopp i Elitserien
- spel i Allsvenskan
- div 1 spel i Valbo

...om det hade varit motsatt väg så skulle det finnas logik med i bilden

Mora, Arboga, Sundsvall låter mycket bättre än Valbo, Hille, Skutskär eller Tierp...
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
LotharHsand:

För de spelare - Mårs, Floberg & Jobs - som redan spelat i allsvenskan måste ryktet att dom nu skall spela i Valbo vara, minst sagt, beklämmande.

Att dom skulle utvecklas av div 1 spel där är ju dumheter.
För att vidareutvecklas måste de minst spela i allsvenskan, det kan väl inte vara så förbaskat svårt att inse. Var någonstans?
Ja det kan man alltid diskutera.
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Hugin: Hur länge lyckas vi behålla Mårs, Floberg, Jobs om de ska tvingas till division 1-spel? Inte mycket längre till tror jag. Även om vi har någon form av samarbete med Valbo så måste det väl ändå gå att låna ut spelare till, t ex Sundsvall, Mora, Tingsryd eller vad som helst. Eller?
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Hugin: Jag hoppas som du Hugin att Mårs, Floberg å Jobs lånas ut till en Allsvensk klubb- det är bättre för deras utveckling att spela i Allsvenskan än Div 1. Men som det ser ut just nu när ingen serie har börjat å Brynäs har sammarbete med Valbo så placeras dessa spelare i Div 1 å Valbo, men sen när serierna drar igång då kanske (får vi hoppas) att de blir utlånade till nåt Allsvenskt lag.
För att gå från Div 1 spel till Elitserien (om de får hoppas in) det är tufft med tanke på att det spelas en hårdare å snabbare hockey i ES än Div 1.......
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
LotharHsand:
Valbo är inte aktuellt för de här grabbarna, lothar!
Varken nu eller till hösten...
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Med risk för att hojta "I told you so" alltför segervisst kan jag inte låta bli att upprepa vad jag skrev för ett tag sedan angående Silly Season. Man kan inte ta ställning till värvningar och spelarövergångar förrän man sett alla transaktionerna. För ett par veckor sedan var hela gänget--Lundström, Karlström och allt vad de heter--långt uppe i falsetten och krävde SK:s huvuden med flera kroppsdelar på ett fat och ville skicka klubbledningen med enkel biljett till Ulam Bator. Med facit i hand ser det ju riktigt hyfsat ut; Esko, Miettinen, Laitinen, Anger och Ram (sannolkt) in, förlust av Rudan, Crippa (högst sannolikt), "P" och Tom B. Inte alls puckelryggigt; skall bli riktigt kul att se det här laget nästa säsong. Och heder till SK och klubbledning; det här betyder att BIF blir en av de första klubbarna som spikar nästa års trupp.
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Jompe:
Visst är det bra att vi spikar truppen, och visst är nyförvärven lovande.. framför allt Anger, finnarna brukar ju antingen bli fågel eller fisk.. vi får se vad det blir där..

Men man kan väl säga att förlusterna av Rudslätt och Olsson främst, minst sagt svider lite i mungipan.. Det hade varit fint om vi kunde ha haft kvar en utav dessa.. men ack ack..

Tycker iofs också att vi främst ska glädja oss över Miettinen, Anger, Laitinen och Ram.. Men framförallt att vi fick behålla Soling, det kommer väga väldigt tungt om 9-10 månader när slutspelet drar igång igen..
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Har för mig att dom sa i inslaget på lokalradion att BIF ska samarbeta med Kristianstad....är inte 100.
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
KentaK: Håller förstås helt med Dig. Om vi leker med tanken att vi haft kvar Ruddan och Crippa OCH fått in de nya spelarna så hade vi haft en mycket bred trupp med konkurrens om platserna vilket hade varit bra. Kommer att sakna Rudslätt och Olsson; blotta tanken på Ruddan i Skansen-stass eller Crippa i LIF-pyjamas får mun-herpesen att slå ut i full blom (snacka om svider i mungipan...). Helt ense om betydelsen av Soling; han kommer att bli en klippa i år om han får vara hel. Vilket drar upp en annan sak; vi vill se en försäsongsträning som förebygger skador. Vill aldrig uppleva förra säsongens permanenta skadekris igen.
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Sylf:

Stämmer bra, har också hört/läst det någonstans. Men om det finns någon sanning i det vill jag ha osagt...
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Jompe:
Jo, vi får hoppas att Esko har någon lösning på skadefronten..

Något intressant han iaf sa till GD var att han trodde sig ha en lösning på hur han kunde få laget att spela jämnare och inte säcka ihop i tredje perioden, vilket ju var fallet i båda hemma matcherna i slutspelet, samt en hel hög med grundserie-matcher..

Så det kan bli bra, jag har hela tiden trott att vi inte kunde spela i ledning och försvara den.. Och det kanske fortfarande är det som är felet.. nej vi får se iaf..
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
KentaK: Intressant kommentar från Esko. Jag har ofta trott att genomklappningen i tredje perioden har berott på dålig grundträning kombinerat med att man går runt på få gubbar. När spelarna känner att man inte håller för full fart i tre perioder frösöker man gå på knock och avgöra i första. Lyckas inte det sitter man illa till. Jag skulle tro att Esko har stålet att skärpa upp grundträningen. Sommarträningen lär bli kännbar...
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Jompe:
Ja, vi hoppas väl på det iaf, för vi har alltid haft jäkligt svårt i sista perioden.. Jag har upplevt att vi har jäkligt lätt i andra perioden av någon anledning, kommer ihåg en andra period från förra säsongen borta mot Malmö.. Då spelades den bästa hockeyn jag har sett någon gång..

Också andra perioden emot Färjestad i andra hemma matchen i slutspelet var ju riktigt bra..

Det är några perioder till som har lagt sig på minnet, då det har varit rena rama ryssliret i 20 minuter.. synd bara att man kommer ihåg dom för en period och inte tre..
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Brynäs killarna tränar redan NU 2 gånger per dag, ett
pass på förmiddagen o ett på eftermiddagen!!

Så i vinter så ska dom fan inte kunna bli anfådda
om dom nu skulle spela i 3 raka perioder utan att
åka o byta =)
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
dom matcher dom leder inför tredje perioden och sen säckar ihop, tror inte jag beror på dålig grundträning. ja tror melin hade som taktik att helt enkelt bara försöka försvara ledningen.......men det va ju väldigt sällan man lyckades med det!
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Brynäskille: Sen får ni ju ett nyförvärv från Gnaget, N Anger, han kommer leka i Elitserien nästa säsong!!!!
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Bara för en sekund flashar en liten negativ tanke förbi:

På HS är man nöjd med att truppen är komplett, och tom bland de första lagen i Sverige!

Är det målsättningen för Brynäs IF!

Truppen komplett?
Först av alla?

Vore definitivt bättre om truppen var sammansatt för och destinerad att vinna SM-guld...

Komplett...
Fel mått, boys!
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
gordo: Det som är mest negativt med det hela är väl att vi inte har nåt att klaga och spekulera om
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Fuckup:
Jodå, det finns massor att klaga på, där har Gordo helt rätt.

Men nu måste man ju gilla läget......... Det är bara att hoppas
att Esko kan röra om i grytan och få det att fungera.
Däremot är det helt orealistiskt att tro att detta lag kan blanda sig i guldsnacket. Vi har blivit av med en "så-där"-målvakt och vad ersättaren är vet ingen egentligen. Man får hoppas att Asplund gör som han säger, knyter näven, och petar kandadensaren, som hände i Finland.
Olsson, som jag skrev igår, har väl aldrig velat vara kvar och där tror jag ersättaren är bättre. Däremot kan väl sätta vissa ?? för andra backar, som väl inte precis rosat marknaden den senaste säsongen.
Vi blir av med två målskyttar, Bissett och Rudslätt, och ersätter med en, Anger. Men det är vanlig Brynäs filosofi - man ersätter inte dom som går med likvärdiga och/eller bättre spelare.
Jämför med FBK som hela tiden ersätter med likvärdiga och för det mesta bättre spelare.
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
LotharHsand:

Det är ju inte bara att placera spelare här och var, man har väl en egen uppfattning också. Jag tror inte att dessa spelare vill spela i div 1 efter att ha spelat i allsvenskan. Om man nu tycker att spel i juniorlaget inte leder till spel i elitserien, så ska ingen inbilla mig att spel i div 1 gör det - fånerier.
Östlund har väl, det kan i alla fall tolkas så, gått förbi Jobs, Floberg och Mårs TROTS spel i J20.
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Huqin m.fl:
Lite väl pessimistiska tongångar kring Brynäs värvningar och lagbygget inför nästa säsong. För att nå riktigt långt handlar det som bekant inte bara om att ersätta förluster med likvärdiga spelare. Vad Brynäs lag presterar under nästa säsong bygger på mängder av andra faktorer. Det viktiga just nu tycker jag är det faktum att Brynäs ser ut att ha värvat klokt, kunnat behålla vissa nyckelspelare, skaffat en ny meriterad tränare och redan på ett tidigt stadium gått ut med att träningen ska läggas om etc. Detta vittnar om en sund inställning. Ledningen har analyserat läget, tagit konsekvenserna och gjort ett par schackdrag som mycket väl kan vända lagets nedåtgående trend. Om det sedan räcker till en riktigt framskjuten placering nästa vår är ju en helt annan sak.

POSITIVA FAKTORER INFÖR NÄSTA SÄSONG:

1) Skadeläget:
Laget var extremt skadedrabbat men lyckades trots detta ta en slutspelsplats. Att något liknande ska hända även nästa säsong förefaller helt osannolikt. Nu är det ett annat lags tur att drabbas kan man tycka. Ett skadefritt Brynäs hade utan tvekan nått semifinalspel. Nu läggs träningen om. Ledningen är helt på det klara med att ett bättre skadeförebyggande arbete måste till. Enbart genom att vara skadefria nästa säsong kommer laget att lyfta sig flera klasser.

2) Genombrott:
Brynäs har en hel hög spelare med unika talanger som bara väntar på att få knoppas. När Rudslätt och Bissett lämnat laget kan man förvänta sig att andra spelare som redan finns i laget fyller luckorna, tar på sig ett större ansvar, drar nytta av mer istid etc. Tänkbara namn för detta är t.ex. Mårtensson, Danielsson, Bergkvist och Soling. Men även en flygande ungdomskedja med Östlund och Jobs i spetsen skulle också mycket väl kunna slå igenom.

3) Ny tränare:
Nokelainen är den kanske viktigaste förändringen. Han borde ha kommit till laget redan för ett år sedan, även om Melin inte hade något lätt uppgift förra säsongen. Nu blir det äntligen utrymme för nytänkande. Nokelainen är meriterad och rutinerad. Han vet vad som behövs för att öka effektiviteten i Brynäs. Jag är övertygad om att Nokelainen kommer att lyfta Brynäs flera klasser. Och det ska bli extra intressant att se vilken påverkan han har på sina landsmän i Brynäsdressen.

4) Centrar:
Förra säsongen gick Brynäs på knäna. Till hösten mönstrar vi Larsson, Kyrö, Miettinen, Wågström...

5) Målvaktsfrågan:
Oerhört viktig punkt där Brynäs värvat klokt. Ram kommer att göra succé i Elitserien. Jag tror mycket väl att han har kapacitet att bli nästa säsongs motsvaighet till Gerber. Hans tuffaste motståndare kommer att bli Asplund. Brynäs har därmed tillgång till två bra målvakter för första gången på mycket länge.

6) Poängmaskiner:
Anger, Miettinen, Mårtensson, Bergkvist och förmodligen även Östlund har alla förutsättningar att slåss med Molin och Soling i den interna poängtoppen. Förlusterna av Rudslätt och Bissett har kompenserats, i synnerhet om man bekatar att Bissett passerat klimax för flera säsonger sedan.
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Smurfen:
Klockren analys!
Håller med dig på alla punkter!
Kul att den finns nån som kan se positivt!
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Gnäll gnäll gnäll.

Först : "Varför är alltid Brynäs sist med att värva".
Sen "Brynäs har värvat klart, bara skit blablabla".

Lite positiva vibbar på detta forum skulle inte skada.

Jag tror Esko är den värvning som behövs för att få fart på den gamla skutan.

Hoppas han är bättre än Melin att ge juniorerna chansen.
Inte "det där bytet va du inge vidare i, så nu blir det bänken resten av säsongen".

Det här blir bra grabbar! (och tjejer ????)
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Smurfen:

Om man nu tycker att åsikter är gnäll så då kan jag förstå dig.

En kommentar är på sin plats angående din ingående analys.

Skadeläget: Det är klart att det inte var bar, men att tro att det
enbart berodde på detta är nog att stoppa huvudet i sanden.
Med alla friska är ju läget ett annat, tvivelsutan.

Genombrott: Danielsson har överhuvud taget INTE kapaciteten, för liten och för klen, Bergqvist har haft fyra säsonger på sig, med vissa har man tålamod.Delar dina uppfattning om övriga.

Ny tränare: Det mest positiva med Brynäs detta år. Han kommer nog att sätta sprätt ett och annat - undrar dock hur många kommer att reagera efter softisen Melin, där vissa spelare har fått oerhört mycket att säga till om. Nu blir det HAN som bestämmer.
Förbannat bra tycker i alla fall jag - men tycker de som bestämde likadant, tvivlar...
Däremot hoppas jag på att han tar tag i juniorerna - det vore bra.
Men var är det som säger att han tar dom som nu finns - han kanske ser andra förmågor och ger dem chansen. Det är bara att hoppas.

Centrar: Wågström är mycket svag. Det behövs ett komplement.

Målvaktsfrågan: Som jag tidigare sagt, det bästa är Asplunds inställning - ställer mig inte lika positiv till målvakten från Canada -
han har en del att bevisa

Poängmaskiner: Molin tas väldigt hårt och orkar ju bara i 20 sek.
Övriga OK ( tvivlar som sagt på Bergqvist, nånting borde ha gått bättre på fyra år !! ). Det är en förutsättning dessutom för framgång. Jag delar din uppfattning i dessa delar i övrigt.

Du väljer bort två delar - backar och andra klubbars satsning.

Backar: De mest begåvade backarna är 37 resp 34 år. Övriga
har inte visat mycket Johansson och Petré är väl inte några hejare i något avseende. Den nye finnen hoppas man därför extra mycket på. Jag kan inte påstå att jag skriker av förtjusning över
backbesättningen.

Andra klubbar: Som du säkert märkt satsar även andra klubbar.
MODO byter ju flera spelare varje år - men är i toppen ändå.
Tänk dessutom på att både LHC och SSK satsat starkt.

Visst ska man vara positiv, men realistisk. Den röda tråd som du upptäckt har dock gått mig förbi.
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Smurfen: Kul att se lite positiva tongångar, uppfriskande!
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Smurfen:

Hoppsan, jag råkade gnälla lite om gnäll innan jag läst ditt inlägg.
Mycket trevligt att läsa lite positiva ord på detta forum.

Och jag tycker inte att åsikter är gnäll, men när 90 % av åsikterna är negativa så kan det lätt uppfattas som lite gnälligt.

Jag tycker ivrjefall det ser lite ljust ut inför den stundande säsongen.
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
gordo: Om inte Valbo e aktuellt för dessa grabbar? Man vet aldrig det, jag hoppas inte att de blir utlånade till Valbo utan istället till en Allsvensk klubb-det kommer de nog att bli det med.
Med det jag menar är att Brynäs har inlett ett samarbete med Valbo å då kommer man att låna ut säkert nån spelare dit.....
Kanske inte Floberg o co, utan nån annan, men just nu så har de ett samarbete mellan varann å Brynäs har inte det med nån Allsvensk klubb- så just nu så kommer de om de inte tar en plats i A-truppen att bli utlånade till Valbo el. kommer de att få spela i A-jun (förutom Mårs- f.82).....
Men det är "långt" kvar tills nästa säsong, så de kommer nog att bli utlånade så småningom till en Allsvensk klubb........
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Smurfen:
"...som mycket väl kan vända lagets nedåtgående trend..."
Ja du, Smurfen, det får vi verkligen hoppas.

Förändringar:
Eskobar-StorRoggo (+/-)
Ram-P (+)
VPL-Crippe (+-)
Anger-Rudslätt (+/-)
Miettinen-Harder (+/-)
Östlund-Bissett (-)

Det blir intressant att se:
- Eskos kamp för att bli DSB (Den Som Bestämmer)...
- Kampen mellan Ram-Aspen...
- utvecklingen av det defensiva backspelet...
- fysiska spelet i anfallszon
- de etablerade spelarnas istid...
- vilka juniorer tar chansen...
- slutspel eller kvalspel...
- publikstödet...
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
LotharHsand:
Om man lånar ut för många juniorer så blir det Karlstad-modellen, dvs skrota J20 och spela seniorhockey istället...
För en 15-16 åring är det säkert utvecklande att spela i 1:an, men för landslagsspelare 18-20 år är det inte mycket att hurra för.
Det är inte samma spel.
Ena dagen Ryssland och Ilja Kovaltjuk, nästa dag "Kalle Karlsson" i Hille. Säkert bra för utvecklingen...
Å andra sidan är det väl inte så jävla briljant att nöta bänken i Brynäs tillsammans med Jens Östling, heller...
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
gordo:

Du är i sedvanlig ordning - jag gillar konsekventa människor -
särdeles negativ. Dina +/- är något tvetydiga dock. Det var förmodligen meningen!!

Esko blir DSB, sanna mina ord.

Backspelet i allmänhet och det aggressiva spelet i synnerhet måste bli fasen så mycket bättre om det ska leda till mera än 0-4 i kvarten. Duttandet i egen zon måste upphöra.

Juniorer tar, för det mesta chansen, OM dom får den. Roger/Gunnar körde ju hellre med en 35++ än gav någon chansen.
Å andra sidan var Roger ingen DSB - alls ingen.
Jag är även där övertygad om förbättringar i och med Eskos ankomst till Brynäs. Finnarna är bra på att ge juniorer chansen.

Juniorerna ska slåss med, i första hand, Bergqvist ( inte mycket på fyra år ), Wågström och Danielsson. Bli inte förvånade om dom är utkonkurrerade innan säsongen slut.
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
Hugin:
Ja, vad skall man säga när Brynäs inte har en
SK (sportkommitté), utan en AK (avvecklingskommitté).

Man blir fundersam...
Kommentera

Sv: Truppen komplett....
gordo:
Klart intressantast blir ju att se om Esko kan göra något åt spelet i egen zon som faktiskt var under all kritik í år...
Kommentera

« · 86099