1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446096 inlägg · 7963 ämnen

Två nya skador,Boork sparka nån jävel,Thures?

Sv: Två nya skador,Boork sparka nån jävel,Thures?

bifhjärta: "Bertil tillbaka om en dryg vecka. Basse o nocke på is men tillbaka om 2-3 veckor. Kilas vet jag inte"

- Tack för info! Varifrån har du fått informationen? Att inte vår lokala sportredaktion (GD/AB) uppdaterar oss på detta är undermåligt. Saknar man totalt känsla för läsarnas intresse? Så är det ju men jag förvånas över att det blir sämre och sämre... Stisses krönikor är läsvärda men har han som sportchef någon som helst koll på sina kycklingar i hönsgården? Man verkar lägga allt krut på B-mässigà tv-sändningar där man bevakar Modo och Leksand lika mycket. Bra med sån satsning och kvaliten där utvecklas väl med tiden...(?) Men denna satsning får inte ske på bekostnad av grundläggande journalistik och känsla för läsarens nyhetshunger...

bifhjärta: Tack för uppdateringen. Vi har 10 matcher kvar innan os-uppehållet, hade gärna sett att det var färre med tanke på skadorna. Dock borde vi ha fullt manskap i omstarten mot Leksand borta 26/2:)

Honken: Bertil tillbaka om en dryg vecka. Basse o nocke på is men tillbaka om 2-3 veckor. Kilas vet jag inte

Inget nytt om våra skadade spelare, Bertil, Basse, Nokke, Larsson och Kilström? Vem är närmast comeback, Bertil va?

Då har vår head coach magproblem att tänka på, ev katarr

Fö bra sammanfattat av TJ på presskonferensen

Bedrövligt att man inte kan visa upp ett bättre spel i en så här pass viktig match

Tommy: kanske i finalen...

70 Rodrigues: men det var väl själva fan. Undrar om vi kommer att kunna ställa upp ordinarie nån gång under resten av säsongen :-(

tjugo8: Djoos ersätter Bertilsson.

tjugo8: Helt jävla otroligt, den gossen har en grym otur :-(

Då kör vi igång då...

...med nya skador, HÄRLIGT!

"Simon Bertilsson har fått en puck i ansiktet och blir borta ett tag."

"Andreas Thuresson som missade två matcher på grund av sjukdom och Alexander Lindgren som stod över matchen mot Växjö är också klara för spel igen. Det gör att Brynäs nu saknar Sebastian Lauritzen, Alexander Larsson, Petteri Nokelainen, Lukas Kilström och så Simon Bertilsson då."

Peja: Vad får dig att tro att SKAIK kör hårdare än övriga lag? Jag tror inte det skiljer särskilt mycket mellan lagen.

Peja: Det är sant det du säger om hockeyspelare och stretchingen. Däremot är det i forskarvärlden inte en oklarhet när det kommer till stretchingens obevisade skadeförebyggande effekt. Du tar upp Skellefteå som exempel och där har du säkert rätt. Hur svårt kan det vara att som fysansvarig scouta hur andra lag gör, bara att intervjua kollegor och spelare som spelat där. Vidare har jag aldrig sett det medicinska teamet uttala sig om sina teorier om skadeläget i Brynäs. Vore intressant om lokalblaskan kunde "pressa" dom lite tycker jag.

Sansad: Det är allmänt känt bland massörer och andra som jobbar med idrottare att hockeyspelare är synnerligen dåliga på att stretcha i jämförelse med utövare i många andra idrotter. Sen har ju forskningen olika uppfattningar om stretching är bra eller inte, det verkar ju inte ha någon särskilt effekt (vilket många verkar tro).

Skellefteå kör väl överlägset hårdast fys av ES-lagen. Syns att deras unga spelare är ruggigt bra tränade.

Redigerad kommentar

Zappaholic: Stretching är varken skadeförebyggande eller prestationshöjande. Däremot kan grenspecifik rörlighets- och belastningsträning vara det och huruvida det görs i BIF idag är svårt att svara på. Köper inte att det skulle vara matchandet. Tre matcher i veckan med 15 minuters speltid per match ger inte mer än 45 minuters högintensivt idrottande per vecka! Kan det vara orsaken? Knappast. Orsaken ska nog delvis sökas i värvade spelares skadehistorik och delvis i hur fysträningen läggs upp för att spelarna ska "hålla" en hel säsong med träning plus match. Här tror jag en nyckel kan vara att varva upp många olika, men få åt gången,juniorer under hela säsongen för att låta vissa känsliga och viktiga spelare vila innan de skadas. Nu får våra junisar spela bara vid konstaterade skador vilket inte är optimalt för någon part. Känns som Skellefteå anammat detta, kan dyka upp en okänd junis och spela 2-3 avlastningsmatcher i en andralina för att sedan åter spela med J20 igen. Vad tror ni om det?

Zappaholic: Att vara extra noga med just stretchning både före och efter spel eller träning är nog en sak som sitter i ryggmärgen på det flesta elitidrottare, så att slarv med den biten skulle vara en orsak tror jag inte mkt på.
Som CL är inne på: problemet är nog betydligt mer komplicerat och svåranalyserat än så.
Sen finns det säkert fall där spelare HAR slarvat men tror inte att det är nåt strukturellt utan isf mer ett undantag.

Zappaholic: svårt då att svara på din fråga.

Carl Lejonkräk: det vet jag inte med säkerhet eftersom exakta skador sällan preciseras. Rödin har ju problem med ljumskar t ex. Tänker inte enkom på detta år, utan de senaste åren har vi ju varit skadedrabbade på olika sätt. 

Zappaholic: vilka har slitningsskador (förslitningsskador?) ?

Funderade på de slitningsskador som brynässpelare drabbats av. Kan det vara så att det individuella upplägget under försäsongsträningen bidrar till att spelare slarvar med sin stretching? 

Davey_22: God Jul alla brynäsfans, nu vill jag se tre friska poäng mot Modo. Vilka TJ matchar bryr jag mig inte om så länge vi vinner!

munkas: Vet inte om du syftar på mig, knappast troligt. Jag har själv ställt mig frågande till hur Löf har kunnat finnas med så länge i Brynäs planer.

Nu har vi dock gjort en del värvningar redan, jag kan tänka mig att det är smått orealistiskt att ta in en ny back.

Sen kanske Westlund eller Nörstebö kommer att gå in och fylla luckan, vi vet ju inte säkert att det blir Löf som matchas.

Men som tidigare sagts, Löf har gjort godkända inhopp. Bara att hoppas att han kan göra det igen om det behövs.

God Jul alla Brynäsare.

munkas: Om du nu bara ville diskutera Löf så kunde du isf ha besparat dig det bläck som gick åt att svamla om Rahm och gamla tider.....

God Jul själv!
Gäller för övrigt alla tomtar, dysterkvistar, gnällkärringar, rövslickare, strutsar och vanligt folk!

Redigerad kommentar

Huge: Nu var det Löf vi diskuterade, ingenting annat, så du kan spara på bläcket. Vad gäller Brynäs spel för övrigt så är jag faktiskt ganska nöjd. Vi har trots mängder av skador lyckats knipa en fjärdeplats vid juluppehållet, samtidigt som coachen i mångt och mycket lyckats hålla Löf utanför isen, vilket har gjort detta möjligt. God jul!

mattiaskarlgren: Tycker inte att vi ska dra alltför stora växlar på Skellefteås försprång i tabellen, när det gäller våra chanser att matcha dom om guldet.
Vi har haft ett minst sagt skadeskjutet lag som trots detta har matchat mästarna väldigt bra, enligt min mening.
Med ett intakt lag är jag tämligen säker på att dom INTE vill se oss i nåt annat sammanhang än en ev och isf oundviklig final.
Tycker att enbart Wargs och framförallt Starkys anslutning har gett hela laget en klart stabilare framtoning, TROTS att vi fortfarande har en del skador.

Angående Nörstebö och Löf så är det kanske orättvist (som nån redan varit inne på) att jämföra två olika spelartyper rakt av och säga att man kategoriskt föredrar den ene framför den andre. I just Löfs fall känns det väl isf att det är Westlund som han bör jämföras med och där har jag redan framhållit att det är den back som jag i första hand anser vara Löfs största eller värsta konkurrent om en plats.

munkas: Så bara för att spelare emellanåt inte utvecklas som man tänkt sig och läktarcoacherna råkar få rätt (även en blind höna osv....), så innebär det att läktarcoacherna vet bättre och har bättre förutsättningar att göra så bra bedömningar som möjligt? Morsning...

Med ditt bakvända resonemang kan man lika gärna vända på steken och peka på alla lyckade värvningar (som trots allt är i kraftig majoritet) och som gnälliga läktarcoacher suttit och gnällt över på förhand.
När det sen visat sig att man haft fel, ja då blir det väldigt tyst från gnällhållet.

Ovanstående gäller för övrigt dig själv och en del andra som sitter härinne och gnäller över allt och alla så fort vi förlorat ett par matcher.
Då ska Sundlöv avgå, TJ sparkas och allt är åt helvete.
När vi sen vunnit ett par matcher så försvinner du och en del andra som en avlöning och det blir helt plötsligt väldigt tyst om sparkningar och avgångar hit och dit.
Går det egentligen att ta såna skribenter på nåt som helst allvar?

Sen är jag inte helt säker på att det i Rahms fall handlat om att man varit speciellt missnöjd med det han uträttat på isen. Verkar ha berott på andra saker som vi läktarcoacher pga minimal eller obefintlig insyn inte haft så bra koll på.
Saker som man ser om man har förmågan att läsa lite mellan raderna vettu....

mattiaskarlgren:"Menar inte att man ska ta en back utifrån utan kanske låta en yngre spelare få den chansen. Det jag sett av Nörstebö är att han är en klart bättre spelare än Löf.

Om man jämför lag för lag i ES och MS går ut och säger att man ska slåss om SM-Guldet. Då måste vi också ha ett klart jämnare lag och bättre lag då vi för närvarande ligger så pass mycket efter tex SAIK som vi gör."

Vi ligger på en fin fjärdeplats trots alla skador och sen har vi ju matchat Skellefteå riktigt bra.....

Huge: Menar inte att man ska ta en back utifrån utan kanske låta en yngre spelare få den chansen. Det jag sett av Nörstebö är att han är en klart bättre spelare än Löf.

Om man jämför lag för lag i ES och MS går ut och säger att man ska slåss om SM-Guldet. Då måste vi också ha ett klart jämnare lag och bättre lag då vi för närvarande ligger så pass mycket efter tex SAIK som vi gör.

Har man inte högre krav på vissa spelare och har man inte högre krav på att truppen ska vara bättre än vad den för närvarande är så kommer SM-Guldet gå åt pipan väldigt tidigt.

Sedan säger jag inte att man inte kan skrälla osv eller att man helt plötsligt ska plocka in en massa spelare. Tycker att MS gör ett klockrent jobb och ska ha mycket creed men tycker samtidigt att vissa spelare får för mycket chanser. Tänker bara på en spelare som Dennis Persson. EN bra spelare i grund och botten men vi kan inte ha spelare i truppen som är så skadade som tex DP.

Så i min bok, satsa på Nörsterbö och sälj/låna ut Löf för han är en Allsvensk back som bäst.

God jul på er alla Brynäskamrater...Hoppas tomten kommer med insikten att man inte måste vinna alla diskussioner man deltar i...  :-)

Davey_22: Jag minns en tid för inte alltför längesedan då det gnälldes en hel del på Rahm härinne. Då var det också mycket prat om läktarcoacher hit och dit, TJ och sportchefen vet minsann bäst. När han sedan fick sparken blev det plötsligt väldigt tyst... Jag tror vi får ett liknande scenario med Löf. Isf skulle alla forumskribenter helt plötsligt vara på samma sida. AntiLöf-anhängarna slipper Löf och de som inte har några egna åsikter utan bara hänvisar till tränare/sportchef kan inte heller ha några invändningar. Härligt för julefriden!

Davey_22: Håller med. Löf liksom alla spelare är alltid beroende av sin omgivning, svårare är det inte. Och speciellt spelare med mindre bärande positioner sas. En omgivning som påverkas av många saker. Tränarna kan tvingas till omstuvningar av flera orsaker, nåt som i sin tur påverkar alla formationer i någon grad. Dessutom svårt att göra en korrekt bedömning från läktaren när vi inte har koll på ev småskador eller skavanker som ofta påverkar spelarna. Bara att läsa intervjun med Nordan på hemsidan så får man lite mer inblick i hur verkligheten ser ut för de flesta elitspelarna i SHL.

Redigerad kommentar

Huge: Löf har ju faktiskt gjort lite inhopp den här säsongen där han varit helt OK.

mattiaskarlgren: "Sundlöv skulle kunna få in en sjunde/åttondeback som är ett par klasser bättre än vad Löf är för samma pengar som Löf tjänar."

Låter inte speciellt trovärdigt. Tona ner överdriften så kan jag hålla med dig: går säkert att hitta nåt likvärdigt eller ngt bättre för samma penning.
Tror dock att osäkerhetsfaktorn isf har avgjort för Sundlöv, om du förstår vad jag menar. Hellre satsa på ett säkert kort som man har koll på än att försöka hitta nåt likvärdigt eller ngt bättre utifrån, speciellt då det gäller en lite mer oprioriterad post sas.
Prio ett ligger alltid på att förlänga med de viktigaste spelarna och/eller handla nytt utifrån för att ersätta det man tappat.
Med en begränsas budget blir det isf de lägre rankade posterna som kommer i sista hand, fullt naturligt.
I det läget kanske det är både enklare och klokare att satsa på det man har koll, spelare som är inne i systemet sas och som man dessutom tror på.
I det här fallet Löf.
En back som dessutom håller en godkänd klass för sin position, oavsett vad många vill få det till.
Som vanligt blir allt väldigt överdrivet när nånting både kritiseras eller rosas.
I motgång är man aldrig så usel som många påstår och man är heller aldrig så bra som många vill få det till i medgång....

Huge: Det skulle vara intressant att se en förteckning över de billiga spelare som är bättre än Löf som finns tillgängliga för kontraktering.

Steenm: "Och precis som jag skrev senast så finns det gott om juniorer med utvecklingspotential som i min värld går före en värdelös Simon Löf, som dessutom tjänar bättre."

Precis: i DIN värld.
Den i sammanhanget oinsatte, okunnige och oerfarne läktarcoachens värld.
Alldeles nyss förklarade du med eftertryck att du inte alls har större kvalifikationer än Sundlöv och TJ när det gäller att bedöma spelare och deras kapacitet/potential och ifall dom anses hålla måttet för A-laget eller inte.

"Jag lovar er att vi kan få en spelare som presterar bättre redan nu – och definitivt i framtiden – för en billigare peng."

Fantastisk hörrudu, hoppas verkligen att TJ och Sundlöv läser dina tvärsäkra råd härinne.
Märkligt dock, att två erfarna och insatta yrkesmän som Sundlöv och TJ inte har upptäckt det du lyckas vaska fram på en höft från läktaren eller soffan.
Låter det logiskt?
Har du några fler läktarcoachsjälvklarheter på lager?

Vinner vi så är det bra, med eller utan Löf.

Men vi kommer ingenvart i denna diskussion. Vissa är tydligen för Löf av någon anledning, andra emot. Går inte att göra så mycket åt saken. Bara att hoppas att han får så lite speltid som möjligt.

Yoda: Jo, fast nu kommer vi ju till det läget då Löf måste spela, vilket är ett fett jävla minus. Och han blir ju knappast bättre av att sitta på bänken han heller.

Steenm: spelare som Westlund och Nörstebö utvecklas förmodligen bättre i j-20 med mycket speltid än att sitta på bänken som sjunde, åttonde back utan nån speltid alls tror jag iallafall. Bättre att en kille som Löf har den rollen och spela in juniorerna när de kan komma in och spela utan att känna att de måste bära laget.

Steenm: För att följa din logik - tycker du att det är ok om Brynäs lägger lite mer pengar på att få en bättre sjundeback nästa år, och lite mindre på Gundersons lön?

Nej, det har jag HELLER inte sagt. Och precis som jag skrev senast så finns det gott om juniorer med utvecklingspotential som i min värld går före en värdelös Simon Löf, som dessutom tjänar bättre. Jag har aldrig sagt – trots att ni så gärna vill ha det så – att vi ska värva in en superback som ersättning för honom. Jag lovar er att vi kan få en spelare som presterar bättre redan nu – och definitivt i framtiden – för en billigare peng.

Nöjd, Huge? Förmodligen inte, du har väl någon syrlig, meningslös "comeback" utan logik på lager.

Steenm: Istf att spy ur dig en massa gallimatias om gröna inlägg så kan du väl försöka svara på Jajjens konkreta fråga istället?
Om du nu vill få oss att förstå vad du menar, menar jag.....

Huge: Sundlöv skulle kunna få in en sjunde/åttondeback som är ett par klasser bättre än vad Löf är för samma pengar som Löf tjänar.

Det är jag övertygad om. Löf kommer aldrig att bli en bra Elitserieback. Han har inte vare sig talangen eller de kvaliteerna för att klara bli det.

Jajjen/Huge: Ännu en gång lägger ni orden i munnen på mig - är det verkligen så jävla begåvat tycker ni? Nej, jag hade aldrig sagt att jag hade större kvalifikationer än TJ/MS - och nej, jag har aldrig sagt att en sjundeback måste vara lika bra som en försteback. Det är ni som drar löjliga slutsatser då ni inte verkar vara kapabla nog att förstå vad det är jag menar.

Löf ska inte vara sjundeback, han har inte i truppen att göra i huvudtaget och hade inte det i fjol eller förfjol heller. Vi har duktiga juniorer (Westlund, Nörstebö tex) och dessa ska gå före en back som aldrig tagit det sista steget, och som samtidigt visar noll tecken på att göra det inom snar framtid.

Och en ännu större gåta är ju hur era inlägg kan lysa grönt när ni spyr ut sån skit i inlägg efter inlägg. Men finns väl flera som er som agerar i tystnad, antar jag.

Steenm: För att följa din logik - tycker du att det är ok om Brynäs lägger lite mer pengar på att få en bättre sjundeback nästa år, och lite mindre på Gundersons lön?

EskilstunaLasse: Jepp. Ekonomi och budget är inget Brynäs sportchef behöver fundera på.

Jajjen:"munkas: Fan, munkas, du är ju riktigt klok!
Lindström och Steenm, läs munkas senaste inlägg då fattar ni hur det är att vara sportchef. (OBS! Ingen ironi!) Att det finns bättre backar än Löf vet alla men en sportchef har lite annat att ta hänsyn till också."

Ja det ska ju ätas julbord och handlas julklappar ;)

Steenm: Löf är en sjunde- eller åttondeback i laget än så länge.
Alla lag har backar som inte kan hålla samma klass som lagets försteback, beroende på ekonomi, tillgång på backar osv. Därför varierar också kvaliteten på resp lags lägre rankade backar, nåt som alla begriper.
Om nu en av våra backar tar en plats i uppsättningen som sjunde- eller åttondeback så betyder det per se att denne håller måttet inom de ramar vi talar om.

Sen får du gärna sitta och fantisera om att vår åttondeback inte håller måttet därför att du har en skev måttstock, där den positionen enligt dina mått uppenbarlien ska hålla samma klass som Gunderson, typ.
Låter det realistiskt?
Inte mkt....

Avslutningsvis är det bra om man själv har nån form av kunskap, insikt eller erfarenhet av att träna ett lag om man nu som du gör, sitter och bedömer deras jobb utan att veta deras förutsättningar.

Steenm: Subjektiv kan frågan om Löf vara men i SHL spelar han och det är kanske en indikation om hur det ligger till. Vänder vi blickarna mot Malmö istället så spelar där en målvakt som sannerligen håller Allsvensk klass i alla fall.

Huge: Jag har inte sagt att jag har större kvalifikationer, så ditt besserwisserinlägg var (som i de flesta fall) totalt meningslöst. Sluta jaga likes.

Men för att hjälpa dig på traven; Man behöver inte vara tränare i ett elitlag för att se om en spelare håller eller inte. Och jo, det var ett argument – ett dåligt sådant. Skriver jag (och många andra, de du väljer att kalla "läktarcoacher") att en spelare helt enkelt måttet inte håller efter att ha sett denne på isen i flera år – då är det argumentet patetiskt.

Mer konkret så menar man med argumentet att jag måste ha ett ett antal tränarjobb på cv:t för att bedöma om en spelare håller eller ej. Ledsen att göra dig besviken.

Och något som är kalla och konkret fakta är att Simon Löf inte håller SHL-klass, oavsett vad du anser. Men du verkar ju ha någon typ av förkärlek till spelare som resten av fansen säger inte håller. Det är din lilla grej. Allt för uppmärksamheten.

Wesley: Det där lät lite drygt tycker jag.
Sen heter det väl "mästrande" och inte bemästrande?
Mvh
Magister Huge

« · 1607003 · »