Brynäs IF

727036 inlägg · 7960 ämnen

Uppehållssnack

« · 1197568 · » Till forumet

Sv: Uppehållssnack
AVGÅ: Nä, det är absolut inte ointressant men ändå lite för tidigt att börja spekulera någorlunda träffsäkert, enligt min mening.
Och det motiverar jag med att de lag som normalt sett inte borde sladda vid det här laget (Timrå och Modo) och som dessutom är långt ifrån avhängda, sannolikt kommer att repa mod och börja klättra i tabellen.
Vilket gör att läget just nu gör en analys om framtiden än mer svåranalyserad.
Det som talar för oss är väl att vi hängt med bra trots skadan på Jonsson och att Nordan ännu inte klivit in i bilden.
Kommentera

Peja: Nej, det handlar snarare om de ekonomiska resurser som lagen har/hade när arenan byggdes. Sen tycker jag att Läkerolen är lite för stor sett till vad Brynäs haft i genomsnittligt publikintresse. Visst har det varit "toppar" men sett till vad dessa toppar gett jämfört med alla dyrare kostnader som Brynäs inte räknat med vid planeringen av Arenan är ett bevis att man inte uppnått den publik man hoppats på.
Kommentera

Huge: Aha, jag uppfattade det som att du menade poängtabellen. Ok, schysst av dig att redovisa din syn på den ändå. Men det är väl inte ointressant var man ligger nu ändå tycker jag. Alla lag har mött varandra, många även i returmöten. Lagen börjar att "sätta sig" och speltaktik, kämpavilja, disciplin, individuell skicklighet, fysik och allt annat som påverkar utfallet har gett utslag. En ofta använd tumregel säger att efter c:a 10 - 20 omgångar brukar man i "stort sett" se hur serien kommer att sluta. Vi befinner oss där nu. Jag tror att det är lag 8-12 som kommer att fightas runt de nedre strecken när vi kommer till omgång 50 också. Och kom ihåg - poängen är lika mycket värda i alla omgångar, vare sig det är omg 1 eller omg 55.
Kommentera

GävleLasse: Kan man inte förmoda att klubbarna har sett till att ha arenor med kapacitet utifrån sina publikunderlag?
Kommentera

sylf: "Är det säkert att det inte är du som är mormor?:-)"

Haha..
Lite svårt att vara både mormor och morbror, men jag förstår din undran...
;-))
Kommentera

AVGÅ: Vi talar om ev förväntad placering i publiktabellen och inget annat.

Vad gäller poängtabellen är det väl isf frågan om vad som ska kallas för en realistisk förväntan, men en slutspelsplats tycker jag absolut är en realistisk målsättning. Att spelarna skulle gått på nån sorts myt tror jag dock inte ett dugg på. Det är isf vi utomstående som har gjort det.
Spelarna VET hur tufft det är i ES och att det är betydligt jämnare mellan lagen än vad dom flesta tycks tro.
Det är ännu så pass tidigt i serien och att vi just nu som du säger "bökar" kring de nedre strecken säger egentligen inte så mkt i ett längre perspektiv.
Det är 8 lag som ligger inom en spännvidd på 9 poäng och att redan nu börja med den sedvanliga streckhysterin efter exakt varje omgång, vilket alltför många sysslar med, känns ointressant.
Kommentera

Huge: NU glömmer man ju bort en aspekt i brådrasket. Hur hade det sett ur i t ex i Ängelholm om man haft en arena med större kapacitet? Det enda som är intressant i det här fallet är publiksiffrorna i antal procent fyllda platser.

Jag menar ett scandinavium med 7000 åskådare skulle ju kännas i princip öde medans 7000 per match i Läkerolen skulle vara kanonbra.
Kommentera

Huge: "det är i samma mån fegt att kasta skit på spelare/ledare härinne eftersom dom inte ens kan försvara sig verbalt."

Jag vet att dom läser här, och är hjärtligt välkommna att försvara sig.

Är det säkert att det inte är du som är mormor?:-)
Kommentera

Huge: Kan faktiskt inte hålla med dig att placeringen stämmer bra med vad som är realistiskt. I alla fall inte om man tittar på spelarna på papperet och jämför med vad andra lag har. Lägger man dessutom till att dom i vissa matcher i år visat vad dom kan och spelat otroooligt bra, så tycker jag att man kan förvänta sig att vi ska "sitta säkert" på en slutspelsplats. Nu är vi och bökar runt de nedre strecken i vanlig ordning. Jag tror att det är en blandning av den mentala målsättningen och att man "förväntas" ligga där omkring. Man har så att säga gått på myten om sig själv, i detta fallet i negativ bemärkelse. Jag vet att dom kan bättre, och det är också därför som jag blir så heligt förbannad när dom inte fokuserar och ger allt.
Kommentera

Peja: "Skulle snarare påstå att Brynäs ligger bra till i publikligan, med tanke på hur stort Gävle är och hur tråkig hockey laget spelar."

Håller med om att placeringen stämmer rätt så bra med vad som är realistiskt att förvänta sig.
Fast det där med tråkigheten och att den skulle vara nån större orsak till publiktapp, tror jag inte riktigt på.
Visst, den spelar säkert in till viss del men i huvudsak tror jag att folk kommer till arenorna om laget bara vinner, oavsett hur tråkigt du än spelar (lite hårddraget).
Kommentera

Gurra88: "Folk här inne som ger varandra glåpord ,vars individer inte har ett dugg att göra med vad CZ gör, eller vad Sunklöv gör för grodor, känns som mer obefogat kritik, även att jag inte på nått sätt har nått emot de, men i jämförelse.."

Kan du ta om det där på svenska, så att man förstår?

"Varför skulle det vara en annan sak?"

Jo, det kanske du förstår när du växt upp och blivit 88 år.
Men jag kan gärna försöka förklara det för dig redan nu.
Rent generellt är det fegt att öht använda glåpord och tillmälen på nätet eftersom den som kastar skiten ALDRIG skulle våga göra samma sak IRL, dvs face to face.
Här får jag ta till en gammal klassiker som min gode vän (trot eller ej...)Rodrigues faktiskt har myntat och som stämmer mkt bra:
"Djävligt lätt att gömma sig bakom en datorskärm"
Och nu kommer jag alltså till en av poängerna i mitt resonemang: det är i samma mån fegt att kasta skit på spelare/ledare härinne eftersom dom inte ens kan försvara sig verbalt.

"Låt folk i klubben höra vad de gör fel istället för att svälja allt som görs inom klubben.."

Man kan ju låta dom få höra vilka fel som begåtts utan att använda tillmälen och öknanm, eller tror du att dina argument blir mer trovärdiga och accepterade MED tillmälena?
Kommentera

Huge: Det blir många utgifter utöver biljettpriset om man åker till arenan.
Kommentera

Venom: Modo hade ju Foppa i några matchern. Man kan förmoda att han är orsaken till att de ligger före Brynäs.
Kommentera

GävleLasse: Vem säger att HS-nissarna på TIK är medlem i moderföreningen.

Gör en fråga här hos oss (vore intressant och se)

1: Medlem i Brynäs IF

X: Endast någon utav supporterföreningarna

2: Båda

Kommentera

Huge:"Att vi härinne sen emellanåt slår varandra i skallen med diverse tillmälen (dysterkvist, läktarcoach, struts, rövslickare) tycker jag är en annan sak."

Varför skulle det vara en annan sak? Det är precis som dina klockrena analyser om statestik, haha. När statestik är missvisande respektive helt lysande... Snarare tvärtom. Folk här inne som ger varandra glåpord ,vars individer inte har ett dugg att göra med vad CZ gör, eller vad Sunklöv gör för grodor, känns som mer obefogat kritik, även att jag inte på nått sätt har nått emot de, men i jämförelse.. Låt folk i klubben höra vad de gör fel istället för att svälja allt som görs inom klubben..
Kommentera

Clubsport: I så fall är det märligare att Timrå har så få medlemmar med tanke på den stora dominansen av tallefjantar bland medlemmarna på HS
Kommentera

Clubsport: De behöver inga medlemmar. De har bra sponsorer och mycket folk på matcherna ändå. ;)
Kommentera

Nya numret av Hockey damp just ner i brevlådan, den innehåller en intressant förteckning av antalet medlemmar i klubbarna

1. Djurgården 5500
2. Brynäs 5090
3. Luleå 3908
4. Frölunda 3156
5. Linköping 2687
6. Modo 2362
7. Södertälje 2200
8. Skellefteå 2100
9. HV71 1557
10. Färjestad 1275
11. Timrå 1250
12. Rögle 800

Anmärkningsvärt hur få medlemmar Färjestad har, dom kanske är lika inaktiva på att värva medlemmar som Gefle iof.
Kommentera

Peja: Jag måste nog hålla med här. 1an och 2an är storstadsklubbar som borde mer publik pga av detta. 3,4,5 är toppklubbar i dagens hockeysverige och borde därmed ha ett större intresse runt sig än Brynäs. Sen är Modo knappt före Brynäs.
Kommentera

Skitstöveln: Ja men nu var det ju så att hockeyfesten "räddade" publiksiffran och detta måste ju tas med i beräkningarna ändå.
Kommentera

GävleLasse: "samt en match där hockeyfesten ökade publikantalet markant"

Vad jag minns var det väl strax över 5000 på hockeyfesten - då de flesta stannade hemma för att se Sverige - Danmark.
I normala fall skulle den siffran varit närmare 8000 vilket hade gett ett betydligt högre snitt.
Kommentera

Peja: Men det handlar ju inte bara om publiksiffran, du får ha i åtanke att man haft en "Bjudmatch" när det kostade 50:- samt en match där hockeyfesten ökade publikantalet markant.

Sedan får man även kolla på hur mycket folk respektive arena tar in.
Kommentera

Peja: Minst lika sjuka priser för att som nonresidentbrynäsare kunna se matcherna via Säsongskortet och CanalPlus....
:-)
Kommentera

GävleLasse: Man kan ju även undra om Brynäs publiksiffror verkligen är så dåliga som många Brynäsfans utanför Gävle jöämt och ständigt försöker hävda.

Publikligan just nu:

1. Frölunda 10702
2. Djurgården 7040
3. HV71 6944
4. Linköping 6505
5. Färjestad 6481
6. Modo 5776
7. Brynäs 5723
8. Luleå 5174
9. Skellefteå 5119
10. Timrå 4913
11. Rögle 4556
12. Södertälje 3454

Är det verkligen rimligt att Brynäs ska ha lika mycket publik som t.ex Djurgården (enda es-laget i Sveriges största stad) eller HV71 (spelar 100 gånger roligare hockey än Brynäs)?

Skulle snarare påstå att Brynäs ligger bra till i publikligan, med tanke på hur stort Gävle är och hur tråkig hockey laget spelar.
Kommentera

Jajjen: Om man går på hemmamatcherna så skänker man ju ändå mycket i och med att man går med på Brynäs sjuka priser.
Kommentera

Gurra88: Varför skulle jag komma med nåt svarstal?
Har du öht läst mitt svar på kritiken mot Gävlelasse och hans bärplockar/polack-historia?

För om du hade gjort det (och har normal läsförståelseförmåga) så hade du märkt att jag håller med honom om att det knappast har legat nåt rasistisk i hans uttryck och att det har skrivits betydligt värre saker härinne som ingen har reagerat speciellt på (även om detta i princip inte är ngt försvar för att själv göra samma sak).
Jag ville bara påpeka att jag personligen har svårt för personer som konsekvent använder öknamn på spelare/ledare i ens eget favoritlag, i syfte att förlöjliga dessa.
Tycker att det visar brist på respekt, framförallt då offret ifråga inte ens har en chans att försvara sig härinne.
Att vi härinne sen emellanåt slår varandra i skallen med diverse tillmälen (dysterkvist, läktarcoach, struts, rövslickare) tycker jag är en annan sak.
Kommentera

tompap71: Intresset för hockey har väl sjunkit i Gävle helt enkelt. I dagens enorma brus av underhållning förströelser och annat så måste man hela tiden vara intressant annars gör folk annat. Under de år jag bodde i Gävle så pratade jag mycket med folk i min omgivning om just denna sak och det var en stor majoritet som ansåg att det var bättre att stanna hemma och kolla på TV'n då kunde man stänga av om det var en dålig match.

Detta gör att det blir en negativ effekt när Brynäs spelar defensivt etc... Folk vill bli underhållna annars tröttnar de.
Kommentera

Et tu Brute: Ja det har ju blivit en mindre invasion att dessa små flinka bärplockarna i skogen. Jag såg ett gäng ute i skogen för ett tag sedan när jag var ute med kameran. Det kändes som om jag hamnat i en nyinspelning av Ronja Rövardotter...

Nej, för att återknyta till ämnet så tycker jag att ord som rasism skall användas med största försiktighet. Ordet rasist har blivit så urvattnat de senaste 10-15 år sedan så att det nästan har mist sin innebörd. Samtidigt har ordet blivit så laddat att de inte ens vågar diskutera invandrarpolitiken öppet i riksdagen utan väljer att föra diskussionen bakom lyckta dörrar i olika utskott istället.
Kommentera

GävleLasse: Oerhört bra inlägg. Vilket tydligen fick Huge att tystna? eller vart tog hans svarstal vägen?..Ser inte varför vissa nervärderande ord skulle vara värre än andra. Och jag tänker inte låtsas gilla Sundlöv bara för att nån ber mig det. Vill man ha förändringar ska man inte vara tyst. Det är inte att vara en supporter, det är bara att vara likgiltig.. Ställ krav och höga sådana så att framstegen ska gå lite framåt iallafall.

Varför ingen intervju med Nordqvist, varför ingen information? Ska han spela efter uppehållet eller inte? Känns ju inte så just nu.
Kommentera

tompap71: Klockrent.
Kommentera

Det finns någonting negativt att gräva fram ur allt positivt.
Kommentera

pastorn: Vilka matcher är det alla dem går på då? Alba:s matcher eller? För inte kan det vara särskilt många Gävlebor i läkerolen när det knappt kommer femtusen totalt och många av dem kommer utifrån.
Kommentera

Ja jag tror många gävlebor känner att dom hellre bidrar genom att köpa biljett och får se en match för pengarna.
Kommentera

Huss:

Förmodligen fler från Gävle som går på matcherna?
Kommentera

Jajjen: Var likadant vid förra insamlingen....
Kommentera

Jajjen: intressant.....
Kommentera

Venom: "Någon mer som tänkte på att de inte va så många rån Gävle som hade skänkt pengar?"

Var tvungen att räkna.
17% av dom 641 är gävlebor. Dom har bidragit med 34.200 kr av 266.400.

Tänkte skriva vad jag tycker... men jag tror jag avstår.
Kommentera

Widing drar upp den i nättaket! :D
Kommentera

MarcusElving: Nu ska jag vara både positiv och negativ i samma inlägg här; Härligt att Brynäs fick in så pass mycket pengar!

MEN, det vara "bara" drygt 600 personer som skänkte - det är fanimej, uselt, tycker jag. Trodde att flera tusen personer skulle bidra, faktiskt. Jag har tydligen för höga tankar om Brynäs fans...

För att ändå avsluta positivt; Skitbra med över 200000 kr till föreningen! (Räcker ju till en månadslön!) Å stort tack till alla som skänkte, det gjorde vi bra!
Kommentera

Bissett19: Jag skulle gärna hjälpa till! :D Brendls bössa i PP och Widings snabbhet och skott skulle behövas i Brynäs..
Kommentera

MarcusElving: Tror Sundlöv står i spelargången och är redo att kidnappa båda två....
Kommentera

Brendl och Widing på TV! Två favoriter! :D
Kommentera

20 Lindgren: Okej, trodde att han vägde mindre än så för ett par år sedan. Menmen, nog är det en rejäl ökning. Han är numera en tungviktare! :D

Undra om det är hamburgare och amerikans pizza eller muskler han har lagt på sig? ;)
Kommentera

GävleLasse: Skulle Cz kallas “polackjävel”? Jag tänker på ett annat slaviskt land när jag ser landsdomänen “.cz/”…
Kommentera

20 Lindgren: haha från ska de såklart vara. :)
Kommentera

Venom: Att det varit många rån i Gävle? Ja, det stämmer. Men nu har tre youngsters-gangsters fällts och tvingas sitta av sex månader sluten ungdomsvård.
Kommentera

MarcusElving: Nicklas Bäckströms massa.
Vägde han 82 kilogram 2007-2008? I mp hittar jag att han angav 83 kg 2005-2006 och växte till 90 kg 2006-2007. 95 pannor nu är ju i alla fall en hel del…

Fan vad mycket intressantare det är att diskutera Nicklas Bäckströms massa än det är att prata om Fet Är Porsbergs fot…
Kommentera

MarcusElving: Någon mer som tänkte på att de inte va så många rån Gävle som hade skänkt pengar?
Kommentera

Euro Hockey Tour: Fan vad trött jag är på Fet Är Porsberg. :@ Gör som Mats Sundin och lägg av! Men media svansar med på varenda tåvickning så som man gjort sedan Fet Är Porsbergs första skada i TV-pucken 1988.
Kommentera

Värvningskampanjen för Nordquist sammanställd!

www.brynas.se/Nyheter/Det-varmer-vart-Brynashjarta/
Kommentera

« · 1197568 · »