Brynäs IF

725321 inlägg · 7959 ämnen

Värvningar!

« · 175220 · » Till forumet


Värvningar!
Otroligt! Rudslätt är uttagen i 3 kronor trots en usel säsong med endast 4 mål och 3 ass på 29 matcher, kan det bero på att han spelar i Djurgården kanske?Hardy Nilsson är rolig han!
Kommentera

Sv: Värvningar!
Glöm den tidigare rubriken värvningar, Tre kronor skulle det ha stått!
Kommentera

Sv: Värvningar!
70 Rodrigues: Mycket märkligt detta, att inte Karlberg blir uttagen istället och Hardy inte kommenterar uttagningen heller.
Ipren mannen hade tydligen oxå gått ut och orerat om spelare som blivit uttagna men tackat nej. Det visade sig att killen hade noll koll. :o)
Kommentera

Sv: Värvningar!
70 Rodrigues: På tal om värvningar så kan duläsa här www.hockeymagasinet.com/hm/nyhet.asp?id=3476 att HV nu gjort klart med en tjeck från finska ligan. Vi i HV har en grymt stark ekonomi (som HV:s sportchef sade " vi har fått ekonomiska muskler", så kan vi värva spelare. Först hyrde vi in Malmström från MIF, som ska tillbaka till MIF efter nyår, och nu värvar man denna duktige tjecken som väl kommer lira i HV säsongen ut...

Detta skiljer våra föreningar. Vår styrelse agerar, och handlar, det gör inte eran. Detta säger jag inte för att vara elak eller något, uan bara upplysning!
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: Ja du tyvärr så har vi inte ekonomi att värva mitt i säsong allt enl. vår styrelse.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87:

...men du vill gärna att alla ska veta, så därför skriver du det här även fast ingen har frågat eller kanske ens är intresserade...
Kommentera

Sv: Värvningar!
BJ: Jag kommer i alla fall med FAKTA och konstruktivt tänkande. Gör du det? Med ditt inlägg här så gör du inte det? Ärligt talat, varför klankar du ner?
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: *host* skryt *host*
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87:

Jag är helt övertygad om att styrelsen i BIF hade agerat om de bara hade haft råd. Tror inte handlingskraft är problemet i detta fallet. Snarare då pengar. Finns ingen anledning att inta en överlägsen attityd bara för att HV råkar sitta på en välfylld kassakista just nu iom KA. Lycka till BIF det värmer hjärtat att se att ni lämnat över jumboplatsen till LHC :)
Kommentera

Sv: Värvningar!
TobbeA: Som jag skrev i mitt inlägg så skrev jag INTE det för att vara elak eller för att reta upp någon. Jag älskar HV! Det gör antagligen du också. Men det hindrar i alla fall inte mig från att diskutera tex BIF:s poblem. För jag tycker att BIF är ett lag som ska vara kvar i ES. Ett lag som skall lira slutspel. Och för att kunna nå slutspel så behövs en bra trupp, och om nu inte truppen såg så bra ut så kanske man borde överväga att värva. Men det är jag liksom du övertygad om att BIF hade gjort, om de hade råd.

Men har man inte råd, så kanske man få kolla på andra lösningar, eller? Ingenting är OMÖJLIGT som Gunde brukar säga.....
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: Tänkte skriva om HV:s värvning först men jag blir bara deprimerad när jag ser vad andra lag lyckas och har råd med!
Kommentera

Sv: Värvningar!
Men Du, Patrik87, om Du älskar HV så kan Du väl göra det i deras GB och diskutera klubbarnas värvningar och förträffliga ekonomi där. Jag kan inte minnas att Brynäsare diskuterade sina värvningar inför den här säsongen på HV:s GB. Då kan Du ju också passa på att skriva några kloka tankar kring den sekelgamla hockeykulturen i Jönköping...
Kommentera

Sv: Värvningar!
Jompe:

Hmm fanns öht ishockey i Sverige 1902? Kanske, kanske inte... Nå ja spelar ju mindre roll.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Jompe: Vi kanske inte har lika mycket kultur som er (hockeykultur), men vad spelar det för roll när vi är ett topplag och ni bottenlag?
Kommentera

Sv: Värvningar!
70 Rodrigues: Ja,är det inte fantastiskt.Killen har till & från varit bänkad i DIF,men i landslaget är han med ?? Det bevisar å andra sidan vilken klass det är på skiten,och vilket intresse det skapar=0
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: Du kanske ska vänta lite och se vad den här killen går för innan du slår dig för bröstet och skryta om HV:s framgångar. 8 poäng i finland låter väl inte så där jätteimponerande. Hopköp av utlänningar av HV:s modell har ju heller ingen tradition att lyckas i elitserien direkt. Allvarligt talat tycker jag det är rätt blekt av HV med alla dyra spelare (rätt mycket dyrare än BIF i alla fall) att inte kunna prestera ett positivare spel. På bortaplan backar ni ju hem värre än modo och på hemma har ni ingen vidare statistik. Kanske är det tränarn som suger vad vet jag.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: Jag ska svara Dig en gång till, sen får det vara bra. Om Du inte vet skillnad på pengar och köpelag å ena sidan, och (snart) sekelgamla hockeytraditioner å den andra, då har Du ett problem. Jag försöker inte göra dygd av att ha litet pengar--vi skulle gott behöva en bra kassa för att förstärka våran trupp--men hockey och köpelag i Jönköping är ljusår från hockeykultur och kunnande. Låter som om publiken i Kinnarps Arena (bara en sån sak) inte förstår skillnaden mellan bå och röd linje. Den publiken måste vara Sveriges mest okunniga publik, i hård konkurrens med MIF:s publik.

Gå nu och lek någon annanstans.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: Ta ni era pengar o kör upp dem i storgången
Varför i Hel***e skulle vi Brynäsare bry oss om er ekonomi och va ni köper ihop för lag...undrar hur stort Hjärta era inhandlade spelare som byts ut varje säsong har för Hv71 och hur de skulle klara en kris som Brynäs har varit/är i..och köpa ihop lag går inte jämt så bra se på Linköping bara hehe
Men visst är en bra Ekonomi bra,men man behöver ju inte få storhetsvansine som vissa lag och försöka köpa sig till framgång
Kommentera

Sv: Värvningar!
Sylf: Håller med Dig ang Rudslätt och Tre Kronor. Är Hardys argument att Rudda är en bra torped? I så fall var han väl minst lika bra torped förra säsongen.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Igor: Denna tjecken HV nu värvat var i alla fall med i landslagsdiskussionerna förra säsongen, spelade förövrigt två stycken. Dessutom gjorde han 25 (!) mål och 20 ass förra säsongen i tjeckiska ligan, så denna killen har antagligen en grym potential, snabb skridskoråkare, och har ett grymt skott. Är också i perfekt ålder hockeymässigt sätt, nämligen 24 år gammal.

Att han som du bara säger gjort 8 poäng denna säsongen i Ilves i finska ligan håller jag med om får än att fundra lite, men då skall man komma ihåg att han spelar i det för denna säsongen överlägset sämsta laget ( i alla fall enligt tabellplaceringen). Och att göra 8 pinnar på 25 matcher om laget spelar kasst, samt man själv kanske inte kommer upp i vanlig standard anser jag inte vara så dåligt....

Och att man som i detta fallet värvar en utlänning är väl inte så konstigt? Som du säkert vet om du är intresserad av annan hockey än bara den svenska så är det så att den finska ligan är stängd.. Om man då nästan helt säkert missar slutspel, så gör man sig i regel av med spelare, för att på såvis slippa massor av kostnader, det spelar ju ingen roll om man missar slutspelet med 14 eller 38 poäng, då man ändå INTE riskerar kval eller att åka ner...Så det är i detta fallet helt naturligt att HV satsar utländskt... Jag tror inte att man kan hitta en spelare av denna kaliber i något svenskt lag... som dess lag kan tänka sig låna ut....


Att HV inte skulle spela en positiv hockey vad exakt menar du med det?
Hur många HV-matcher har du sett denna säongen? De 12 första matcherna spelade man helt ok, både defensiven och offensiven, som du kanske vet så kom man sedan in i en svacka, fick många skador också. Man har nu börjat hitta tillbaka någorlunda till sitt "gamla JAG".

HV är trots allt ES bästa bortalag, spelar man en ganska offensiv hockey så är jag nöjd i om poänantalet...

Precis som du säger så spelar HV denna säsongen inget vidare i Kinnarps, men man för dock i regel matcherna... Och jag är säker på att man efte jul kommer hitta tillbaka även där....

Du säger att HV inte spelar en fin hockey...

Jag citerar Danoj på VF:s hockeysnack (VF-supporter), som ser VF:s matcher, han gjorde igår en lista på (summering) av första halvan av säsongen, såhär skrev han om HV71, läs och begrunda:

"Spelar tillsammans med frölunda den roligaste hockeyn i sverige för tillfället. Har kapaciteten att verkligen gå långt i år. Liv utmärkt målis."


Varför jag valde att citera honom var för att jag tycker han skriver bra inlägg, vettiga åsikter. En bra summering. Det är bara att inse. När HV möter tex VF eller FBK så lirar HV bättre i offensiven kontra då man möter "mediokra" lag....

Jag kan bara hålla med. Det ges och tas när HV spelar. När HV möter ett lag i VF:S kaliber så blir det höjdarmatcher... Det kan man knappast säga om när BIF lirar.....
"
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: Ödmjukt, pysen! Du är inne i Brynäs gästbok och inte nåt skitlag från Jönsöping. Vet din plats, köpelagssupporter! Er enda och sista hockeyframgång har ni stulit från oss.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Jompe:

Jag förstår att Patrik87s inlägg irriterar er, det hade irriterat mig också och jag försöker inte försvara det på något sätt. Men dina påståenden om att HV är ett köpelag utan hockeykultur tycker jag är löjliga.

I dagens trupp har HV 10 spelare som gått genom den egna ungdomsverksamheten. Detta är stommen i HV71. Dessutom kryddas anrättningen av inhyrda legospelare. Men vad fan spelar det för roll om de kommer från Kiruna eller från Uleåborg eller vilken annan stans som helt?

HVs historia sträcker sig en tid längre bak än 1971 som antyds i namnet 1947 lades grunderna till IK Stefa, ett av de lag som ligger i sammanslagningen HV71. Fast det kanske inte är "fint" nog?
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Hur svårt är det att spela in 10 egna juniorer när resten av laget består av finska landslagsmän? Försök göra det med Brynäs budget sen kan du höra av dej.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Att säga att HV inte spelar en positiv hockey och att det är ett köpelag är bara rent trams... De flesta är nog ganska eniga om att HV spelar mera offensivt och eget spel än BIF i alla fall....

Och precis som Oskar säger så är HV verkligen INGET köpelag!
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: Den är nog ett påstående som bara funkar lokalt i Jönsöping.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Sen kan man ju diskutera vilket lag HV hade när Bo Ahl, Johan Davidsson, Per Gustavsson, Peter Ekelund och Johan Halvardsson spelades in. Om man ska resonera på det sätt du gör kanske Brynäs borde kunnat matcha in fler spelare som nu skulle varit i deras ålder...
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne: "
OskarB: Hur svårt är det att spela in 10 egna juniorer när resten av laget består av finska landslagsmän? Försök göra det med Brynäs budget sen kan du höra av dej."


Bra att du håller dig till FAKTA.... *Ironi*
Kommentera

Sv: Värvningar!
Säg Ex leksand Brynäs och jag tänker på massa saker inom hockey som spelare tradition o sånt som är svårt att namnge ,säg Färjestad frölunda djurgården luleå modo eller nå annat lag o ja tänker på det med....Men säger nån HV71 tänker jag på ingenting just..ett intesägande trist lag....möjligen tänker ja på LIW...Tänker inte ens längre på en sjukom längre Hiv och den där lax sjukdomen M7nånting..Så jag håller med om att HV71 är ett av de tristaste lagen.....kan säkert spela bra hockey men i ryggmärgen min skriker det TRÅK TRÅK och man känner inte nå direkt sug för att se dem när de besöker Gävle
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: "Och precis som Oskar säger så är HV verkligen INGET köpelag!" Snacka om ironi!
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:" Patrik87: Den är nog ett påstående som bara funkar lokalt i Jönsöping."

Du säger det ja. Ska vi fråga de andra supportrarna i HS? Jag är övertygad om att majoriteten av alla VF, FBK, MOdO-supporters mfl kommer säga att HV spelar mer offensivt än Er...

Och om nu HV är ett köpelag, tycker du inte att Färjestad och MoDO etc är det? Med lika många utlänningar......
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Vad menar du? Vilka är personerna du räknar upp?
Kommentera

Sv: Värvningar!
RavenLord:

Det argumentet köper jag däremot. HV har länge varit ett intetsägande lag för folk utanför södra vätterbygden. Men saker och ting förändras, och sakta men säkert lär bilden av HV71 göra detsamma om klubben klarar att hålla sig kvar i toppen en längre tid.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: Och min pappa är polis!
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Det borde du väl märkt -95?? ;-)
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne, RavenLord, Igor m fl: Kan någon vettig människa förklara för mig varför vi har den här diskussionen? Ungefär lika kul som att titta på medan målarfärg torkar. HV71 är ett trist, trist köpelag utan tradition i en stad som helt saknar hockeykultur.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: MoDo har i år några utlländska spelare men är väll de lag som är bäst på att ta fram egna produkter och talanger..men nu har de ju tagita alla så de har blivit tvungna att handla lite (vela bara försvara MoDo lite hehe)
Kommentera

Sv: Värvningar!
Jompe:

Att Jönköping helt saknar hockeykultur får stå för dig som är lika okunnig i ämnet som du är ointresserad.

Jag håller dock med dig om att diskussionen inte borde föras här alls. Det är olyckligt.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Jompe: Håller med dig..börja nog med nån som tyckte dom va för mer bara för de har pengar i kassan och kan köpa spelare...försök köpa Hockey kultur få se hur de går hehe
Kommentera

Sv: Värvningar!
RavenLord: Modo är nåt helt annat än HV. Modo har satsat på unga lirare för att dom inte har haft pengar. HV kan plocka fram egna lirare för att dom HAR pengar.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Jompe: Och hur mycket har den sk traditionen hjälp de senaste säsongerna? Ut i kvarten, kvalplasts.. Nåja...
Kommentera

Sv: Värvningar!
Jompe: Är det inte kul att få höra att man är okunnig om hockey av nån som är från Jönsöping?
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Återigen fel, förstår inte varför ni envisas med att ta upp saker ni inte vet något om.

HV kan plocka fram egna lirare för att man har ett hockeygymnasium, man har kunniga ledare och många ungdomar som vill spela hockey. Förutsättningarna är på inget sätt optimala förutom det jag nyss räknade upp. Antalet isytor i Jönköping/Huskvarna är begränsade till 3 st, varav två inomhus och en konstfrusen utomhusrink. Detta i en stad där det sällan blir kallt nog för att det ska vara lönt att spola upp fler ytor utomhus. Jag är ganska säker på att Gävle slår detta med råge, alltså måste det vara organisationen som skiljer.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne: Jag svarade upp på att nån påstog att om HV71 va ett köp lag så va MoDo det med
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Nåja, jag inser att jag talar för döva öron. Ni snackar helt enkelt skit om HV för att en av deras supportrar uppträtt mindre lämpligt.

Gillar för övrigt ditt sätt att förminska din debattmotståndare genom att förlöjliga staden han kommer ifrån och spelarna som tagits fram av hans lag. Verkligen moget och helt i HS anda. Not.

Slutdiskuterat från mig.
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Ta reda på vilken tillväxttakt Jönsöping har jmf med Gävle, hur många lönsamma företag, vilken arbetslöshet, utflyttning osv så ser du vem som har bäst förutsättningar för att få sin verksamhet finansierad. Det är INTE er juniorverksamhet som gör er till ett topplag varje år. Det är spelarköpen. Hade Brynäs era förutsättningar skulle vi vinna SM varje år.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Patrik87: Börja inte snacka om hur det ser ut i senaste slutspelet.Skiter i om ni kom 1:a eller 2:a förra året.När det vart dags för match mot FBK så var det utskåpning i varenda match utom den första.Brynäs däremot var det lag i hela slutspelet som lyckades pressa FBK i 3 av 4 matcher.Med det vill jag inte säga att BIF skulle va ett bättre lag än HV,men håll dig till fakta.Om HV har hockeykultur eller inte kan inte jag svara på,men även för mig känns HV som ett rätt trist gäng som är helt ointressanta.Däremot har jag förståelse för att dom engagerar i J-köping med omnejd och att ni som håller på dom tycker att dom har en enorm hockeykultur.Frågar du däremot nån i Gävle,Leksand,Stockholm eller Ö-vik så blir nog svaret detsamma.
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Nu börjar vi komma någon vart.

Jönköping växer så det knakar, företagsamheten är på topp och arbetslösheten är lägst i landet. Detta är naturligtvis kanon för HV71 och pengarna rullar in. Dessa används till spelarköp, helt klart.

Men när blir man ett köpelag? När man hämtar spelare utanför stadsdelen? Staden? Närområdet? Landet? Grannländer? Europa? Andra världsdelar? Hur många spelare i laget måste vara ditvärvade i seniorålder för att det ska räknas som köpelag? Är man ett mindre köpelag om man värvar 10 svenskar än om man värvar 10 finnar?

HV, precis som alla andra börjar att titta på närområdet när det gäller att hitta spelare. Man har fostrat 10 st själva, dessutom har man hittat folk i närbelagda småorter som Tranås och Nittorp. Tyvärr kan man inte fylla hela laget med den här typen av spelare och fortfarande vara ett elitlag, och dessutom helst ett elitlag med chans på guldet. Därför får man värva etablerade svenskar som Timmy Pettersson, Micke Lindman, Nicklas Brännström och Anders Huuskom och även Finländare som Sahlstedt, Loponen, Määtänen och Hassinen. Så gör alla lag i den utsträckning man kan och måste.
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Jag trodde du hade diskuterat klart?

Du svarar ju på dina egna frågor: "Därför får man värva etablerade svenskar som Timmy Pettersson, Micke Lindman, Nicklas Brännström och Anders Huuskom och även Finländare som Sahlstedt, Loponen, Määtänen och Hassinen." Alltså är svaret på alla dina frågor: KÖPELAG. Förresten varför låter Micke Lindman så bekant?
Kommentera

Sv: Värvningar!
Lilljanne:

Jag var inte nöjd med nivån debatten fördes på, men den har fått ett uppsving på slutet.

Då vill jag ställa en motfråga till dig. Vart kommer Era spelare ifrån och varför är inte ni ett köpelag?
Kommentera

Sv: Värvningar!
OskarB: Svaret på din fråga är egentligen: därför att jag säger det!

Men eftersom du är frågvis och vill lära dej nåt från oss som kan hockey så: Alla lag är köpelag. Skillnaden är att vissa lag måste köpa prisvärda (dvs billiga) spelare som dom rika lagen inte lyckats scouta och som kan utvecklas till landslagsspelare. Andra lag köper landslagsspelare direkt.
Kommentera

« · 175220 · »