1150x200-brynasbanner.jpg

Värvningar inför 15/16

« · 1677656 · » Till forumet

Sv: Värvningar inför 15/16
Har vi redan fått ersättningen från NHL för Djoos, eller får vi den
nu när han åker över?

Om vi får den nu och med dagens dollarkurs, då har vi "tjänat"
ca 500 tkr på att vänta ett år. 
Kommentera

Enaranger: Har inte gått på någonting.. Det var mer ställt som en fråga inte ett påstående .
Kommentera

De skulle vara intressant att veta hur länge Sweatt har/hade
betalt av Brynäs. Om en spelare säger upp kontraktet själv.
Slutar han då få betalt när säsongen är slut? Eller när han
är klar för en ny klubb? Eller får han betalt hela mars och april?

Någon som vet?

Han borde inte ha fått ett öre mer från Brynäs efter det
att sista matchen var spelad.
Kommentera

Brynäsgubbe:

Det är ju egentligen en icke-nyhet att Sweatt kan lämna för NHL.
Alla spelare som har kontrakt i alla SHL-lag kan lämna för NHL.
Det ingår liksom i avtalet mellan Sverige och NHL.

Skulle t.ex. ett NHL-lag vilja plocka över Rödin, så kan de göra
det utan att vi får ett öre i ersättning (i och med att Rödin redan
varit över till NHL/AHL en gång). 
Kommentera

Bratwursten:

Tror inte Pesonen skulle välja en klubb som betalar sämre
bara för att få chansen att bli svensk mästare.

Speciellt som han hade att välja mellan två klubbar som
båda har ekonomin för att rusta laget tillräckligt för att
ha chansen att vinna. 

Du har gått på myten att alla vill spela i Skellefteå så fort
de erbjuder det. Anledningen till att de får de spelare de
vill ha är att de ser till att bjuda högst på de spelarna.
Kommentera

Huge:

Med andra ord tror du att pengar inte spelade någon roll?
Tror du att agenten skulle råda Sweatt att ta något annat än
det högsta budet? Ju högre lön Sweatt får ju mer pengar får
agenten.

Det är naivt att tro att utländska spelare skulle välja någon
annan klubb än den som betalar bäst. 

Kommentera

Bratwursten: Läser man mellan raderna så verkar Sweatt säga att Luleå lovat en ordentlig och kraftig satsning på truppen, sannolikt iaf en intressantare satsning än vad övriga intressenter, inklusive Brynäs, kunnat presentera.
Därav snacket om chansen att vinna guld, ungefär som när CZ sa samma sak utan att fördenskull haft för avsikt att dissa sitt gamla lag utan mer försökt vara realistisk och uppriktig i sina tankegångar.
Kommentera

pjåtor: Dagen gryr och tystnaden ligger tung över Gävleborg. I Skellefteå har telefonkedjan rullat hela morgonen och nu står 250 syskonpar, med tillhörande barn, redo att påbörja sökandet efter 26 guldhjälmar som är på vift sen fjolårets gruvorgie. 15 mil norrut ställer Osten ut stolar och smörar räkmackor inför dagens presskonferenser. Vid Siljans strand står barnen och vaskar efter sobrilpiller till mamma och pappa. Malmö tillhör Danmark.
Kommentera

Ove Molin kan bli assisterande tränare i Karlskrona,enligt Aftonbladet
Kommentera

Powerfade: Kan kanske ligga lite i din spekulation om ev vantrivsel hos Sweatt, trots allt.
Tänker på vad han sagt eller snarare INTE sagt om ex tiden i Brynäs.
Normalt brukar nästan alla spelare iaf kläcka ur sig nåt artigt eller vedertaget om att man trivts bra, bara har gott att säga om organisationen osv osv.
Sweatt har inte sagt nånting åt det hållet, kan tyda på ett visst missnöje med att man ex sparkade TJ, Bulans stil eller nåt annat negativt som till viss del vägt in.
Bara en tanke, om vi nu ska vara lite konspiratoriska...
Kommentera

Enaranger: är du säker på att Skellefteå erbjöd högre lön ön Växjö till pesonen ? Menar att ha större chans på guldet borde ju kunna spela in där också .
Kommentera

mk: Hellre det än LITE text och inget innehåll, som ofta förekommer....😀
Kommentera

Brynäsgubbe: Du läser tydligen för mkt "Buster", lever kvar i 60-talets ideal och normer när det gäller idrott: stanna i din hemmaklubb livet ut, spela för kaffepengar och fortsätt vara en snövit amatör.
Hallå, vakna upp!
Sweatt är transatlant, en legoknekt som alla andra. Varför skulle han stanna om han får dubbel lön nån annanstans och inte har några större hockey- eller känslomässiga band i övrigt till Brynäs?
Ditt gnäll av nån sorts sentimentala skäl om dålig klubbkänsla och girighet ger jag inte mkr för.
Var gärna besviken, det är jag med över att man inte lyckades komma överens om en förlängning, men inse realiteterna som gäller idag och inte det som gällde på amatörismens tid.
Kommentera

Hoppas det sker, men det är inte så troligt.
Kommentera

Huge: Mycket text till lite innehåll:)
Kommentera

Bellman 6,0: 500k
Kommentera

Huge: Fattar väl jag med, men jag gräver inte ned mig i petitesser. Faktum kvarstår att han var girig och ger blanka fan i Brynäs och att fortsätta på det fina spel de visade upp mot slutet. 
Kommentera

Brynäsgubbe: Hade Sweatt haft ett kontrakt på 2 år utan klausul så blir han en kontraktsbrytare i bokstavlig mening om han bryter kontraktet när 1 år återstår.
Klausulen innebär dock att han i juridisk mening inte är kontraktsbrytare när han väljer att utnyttja sin klausul och inte förlänga. Om man sen vill kalla det för att "bryta" kontraktet så stämmer det i semantisk mening men min poäng är att han inte brutit kontraktet sett till hur man normalt sett brukar definiera ordet "kontraktsbrytare", dvs när och om en spelare (Sweatt i det här fallet) inte haft nån klausul.
Kommentera

Bellman 6,0: ?
Kommentera

bradberry: ok. Ska aldrig skämta om nåt igen...
Kommentera

Chris11: håller med dig haha :) Finns ingen i luleå som har samma fart som de tre hade tilsammans
Kommentera

Enaranger: tyckte det var så jävla skönt att han gick till just luleå om han nu skulle gå till en SHL-klubb. Är det någonstans hans karriär tar tvärstopp så är det då i Luleå! 😊😊👌 Finns inte en chans att han lyckas lika bra som han gjort med scott å rödin. Chansar på flopp - 21 poäng
Förväntat: minst 40 poäng
Kommentera

svett borta, spelets regler. Skiter blankt i honom från och med nu. Rödin var MYCKET viktigare att få behålla. Blickar framåt nu!

Kommentera

bradberry: Ja och tur att inte Niinimäki är kvar..HAN hade fått det tufft under Bulans ledning;-)
Kommentera

Sen kan vi ju även hoppas att Sweatt är i nivå med vad Dixon var i Luleå.

Kommentera

Man kan ju hoppas att Luleås nyrikedom försvinner lika raskt som
Obolpengarna gjorde.

I och med att Luleå vann kampen med Skellefteå om Sweatt (det Skellefteå
som vann kampen med Växjö om Pesonen), då räcker nog inte 300 000 i
månaden skulle jag tro. Det är säkert närmare 400 000 i månaden.

Vill minnas att Holös fick 300 000 i månaden av Växjö för 3 säsonger sedan,
när vi förlorade budgivningen om honom, hösten 2011 (vilket var bra för
oss, annars hade vi inte haft råd med den sista pusselbiten i guldlaget:
Ekholm). Då kan ni gissa vad bugivningen på Pesonen och Sweatt varit
uppe i. Skellefteå som betalat mer än Växjö för Pesonen (då har man pengar
kan man säga). Luleå har sen i sin tur råd att betala mer än Skellefteå,
som lyckats övertrumfa det lag som gödslar mest pengar kring sig.

Det kan nog bli en final mellan de två lag med högst lönebudget i år.
Så har man mest pengar är sannolikheten mycket stor att man lyckas bra.

Kommentera

SWEATT: Haha, dåligt omen för den spelare du väljer som nytt användarnamn. Ta för guds skull inte Scott! Ger mig fan på att Luleå erbjuder honom 300 000 kr/mån nästa silly också.
Kommentera

SWEATT: du kanske kan byta användarnamn med någon från Luleåforumetn:) kommer säkert någon Lule spelare till oss innan sillyn är slut.
Kommentera

BRYNÄS4EVER NR1: haha kung :) fast tänkte mer på värvningar, vi får vänta i minst två veckor innan det sker något på värvningsfronten. (tror jag)
Kommentera

Bellman 6,0: "Vi kan ta tillbaka Brendl"

- Jo just en perfekt Bulanspelare... Mkt skridskoåkning och hård press... Kan nog inte komma på någon hockeyspelare på hela jordklotet som passar sämre in i Bulans hockeyfilosofi...
Kommentera

Aja, dags för mig att fixa ett nytt användarnamn nudå. Hörs.
Kommentera

Dr Spec: ja men inte norrland (NORRLAND). Norrland för mig är en bit upp i landet. Gävle är ändå i mitten av Sverige vill jag poängtera.
Kommentera

Chris11: Går ju för fan inte att hålla sig undan hs.spelar ingen roll var man är.
Kommentera

Dr Spec: haha ja;)
Kommentera

Huge: Hade han inte agerat så hade han ju spelat i Brynäs nästa år, så ja, han bröt det. Något oklart där?
Kommentera

bifhjärta: Nej, fast vi har mjuka sängar! ; )
Kommentera

Dr Spec: inte lätt alla gånger;-)
Kommentera

Chris11: Gävle ligger också i Norrland.
Kommentera

BRYNÄS4EVER NR1: vänta ett par veckor tror jag är mer rimligt. Bengtzén vill att det ska vara RÄTT spelare han värvar
Kommentera

Bellman 6,0: God kväll Brynäs vänner. Sitter i Prag med familjen och tar en öl. Ser att det är samma tugg ang sweatt. Han är glömd nu
Nu måste vi se framåt. Innan jag är hemma på tisdag vill jag se lite glada nyheter.
Kommentera

Huge: haha, nu krossar brynäs iallafall inte saik kan man säga. ;) Jag gillar inte lule bara. Kallt och jävligt. Fyfaan, har bara dåliga minnen därifrån, ena gången så var det stenhårda sängar på scandic och andra gången somnade jag nästan då det är en riktigt tråkig stad.

Dr spec:tråkig stad, kallt som in i bombens, NORRLAND (det säger sitt tycker jag)!!
Kommentera

Chris11: Har jag sagt att det var huvudanledningen då?
Jag säger att man inte ska bortse från saker som möjligheten att se nya vyer, som en av flera anledningar när en spelare väljer att byta arbetsgivare.

Luleå är en kanonstad, jag har fina minnen därifrån när jag som telegrafist på isbrytaren Tor hade Luleå som bas för isbrytandet. När vi inte låg i Skelleftehamn och kunde gå på hockey, men det var under vintern 1978-79. Såg Brynäs krossa SAIK i deras hemmalada, skönt att tänka tillbaka på såna här dagar...  :-)
Kommentera

Chris11: Dålig stad? Nu får du förklara!
Kommentera

Hade Sweatt bytt klubb för att få vinna Guld hade han väl valt SAIK som också var intresserade...
Nu känns det som han enbart tittade på vem som betalade bäst.
Det är ju antagligen en månadslön som är svår att tacka nej till.
Kommentera

Huge: men att se vårt långa land från en liten annan horisont skulle inte jag godta som stötesten för att han gick till luleå. För det första så är det en dålig stad och för det andra så reser de runt till olika städer minst två gånger i veckan.
Kommentera

Det har väl funnits någon form av smärtgräns för hur mycket Brynäs kan pynta för förstakedjan. Sweatt hade garanterat, efter Rödins feta kontrakt minst betalt av de tre spelarna. Vi kan ju inte tömma hela lagets lönebudget på tre spelare och erbjöd Luleå tex. 300 000 Sek så kunde vi långt ifrån matchar det kan jag tänka.

Redigerad kommentar

Kommentera

Powerfade: Nja, tror inte mkt på den teorin. Sweatt är transatlant och borde vara van med det raka, ärliga och lite mer krävande ledarskap som jag uppfattar att Bulan står för.
Som kräket säger: är nog pengarna som i stort styrt Sweatts val den här gången.
Plus ev lite äventyrslusta och möjlighet att se vårt långa land från en lite annan horisont än Gävle, sånt ska man heller inte bortse från.
Kommentera

Jaken: Hahaha. Är du på riktigt?
Kommentera

Powerfade: Ganska klart att allt handlade om spelmiljardärens pengar, Luleå har ju ingen som helst uppsida jämfört med Brynäs. Bara att acceptera och värva en ny billigare verson av spets.
Kommentera

Naturligtvis har han plånboken att förhålla sig till oxå - det är väl ett av problemen/ hindren. Dock kan man ju studera utfallet bakåt i tiden och summera resultatet. Totalt sett UNDERKÄNNT. Jag hade gärna sett lite mer drag under galoscherna för att vara trygg med att en förändring kommer att ske.
Det är sååååå seéeegt med Brynäs på nått sett. Rycker väl knappast i plånboken för att sälja fler säsongskort.....
Nått är fel och jag är rädd att vi fortsätter på samma väg.
Hoppas såklart jag har fel☺
Kommentera

« · 1677656 · »