1150x200-brynasbanner.jpg

Värvningar inför 15/16

« · 1680674 · » Till forumet

Sv: Värvningar inför 15/16
Jaken:
Mårts får Almtunas Brendl att fungera i landslaget, men på Sätraåsen går det inte...
Kommentera

Jaken: Blir en boforsare och Alcen, troligtvis!?
Kommentera

NÄHÄ. .. Vi var inte intresserade av Danielsson heller. Vem FN är vi intresserade av egentligen!!!!!
Sedan har behovet nu krympt till en ytter och en center. ...
Blir som i sagan detta... till Slut " bidde det ingenting"!
Kommentera

"Jocke Eriksson svarade med ett leende på om Thoresen skulle presenteras senare att "allt som är klart är presenterat". Det lät som om den värvningen kommer senare."

Thoresen kommer med stor sannolikhet att hamna i Djurgården, kan inte förstå hur vi trodde att han var på gång till bif.
Kommentera

Bellman 6,0: Trodde det var det SWEATT menade. Kanske misstolkade.
Kommentera

Chris11: Så går mina positiva tankar oxå😃
Men kommentaren handlade om att han hade bekräftat det...
Kommentera

Bellman 6,0: det kan ju betyda att han är på gång? Bengtzén är lurig ;)
Kommentera

munkas: Helt övertygad om att Enterfeldt kan fungera bra i en andrakedja med rätt omgivning. 
Kommentera

Om ryktet gäller en spelare som är relativt känd och etablerad a' la Thoresen, Bergfors, Kempe eller Danielsson så kan det nog avskrivas ganska snabbt. Troligtvis blir det nån okänd AHL-spelare som med lite tur kan bli en ny Scott/Sweatt.
Jag ser verkligen fram emot att få se Enter nästa säsong. Det ryktas att han iom skadan har blommat ut till en kreativ poängmaskin tilltänkt 2:a femman...
Kommentera

Brynäsgubbe: BZ sa väl att Danielsson INTE va en spelare man diskuterat?
Kommentera

SWEATT: Det har redan bekräftats av Bengtzén.
Kommentera

Rykten om Niklas Danielsson till Brynäs enligt svenska fans. Källa: NEJ
Kommentera

Enaranger: Då blir ekvationen rätt mystisk. Om tre man till ska in plus redan klara Pudas och redan sex-sju spelare fallit bort då ligger ju truppen på minus? Jo, jag förstår att det planeras fyllas på med ett par inhemska juniorer också. Men vad tycker ni då om kontentan, är det  gentemot säsongen som gick en förstärkt trupp Brynäs kommer att ståta med inför hösten? Jag har i alla fall mitt svar klart...
Kommentera

Enaranger: Här är en back som jag mer än gärna hade sett i Brynäs men med tanke på sin ålder och vad han har preseterat i AHL så blir det nog lite väl svårt att få honom till Brynäs.....fastdrömma kan man ju alltid

Kommentera

kennys:

Det är väl fortfarande bara ett lag som gått ut med att de är
klara med nästa säsongs trupp (Örebro)?

I och med att det bara ska in tre spelare till i vår trupp så
ligger väl vi "längre fram" än de flesta lagen, än så länge.

Kommentera

Bellman 6,0: Ja så kan det vara. Men frågan är vilken klass det blir på nyförvärven.

Vill man bli ett topplag så måste man göra riktigt bra värvningar precis som Växjö har gjort de senaste åren.

Kommentera

kennys: Det är många lag i olika ligor som inte spelat klart sina säsonger än. Kan ju vara nån spelare klar som man inte kan gå ut med än pga att de fortfarande spelar...
Kommentera

Scerban: Jag håller med. Det är för bedrövligt att klassvärvningar aldrig kommer.

Det känns som on Brynäsledningen har accepterat att vara ett bottenlag.

Det finns lag som redan är klara med truppen men från Brynäas hörs inte ett ljud

Kommentera

reven:

Alldeles uppenbart. Man har ju en hög klass på sin ungdoms och juniorverksamhet. Den ska vi vara stolta över.
Kommentera

Auchinleck:

Fan trot. Men så är det...
Kommentera

Johan Norrström: att leda svensk utveckling i hockey är så mycket mer än bara sm-guld för herrlaget.
Kommentera

Johan Norrström:
Har det?
Kommentera

Jajjen: Du har säkert rätt, det är kanske inte rimligt att förvänta. Jag tänkte att vi har frigjort tre ganska höga löner från Nordqvist, Sweatt och Brodin, men Rödin har så klart också fått en rejäl löneförhöjning. 

Det känns bara trist att vi ska kännas fattiga. Djurgården ökar sin spelarbudget till 40 miljoner (samma som vi hade nyss avslutade säsong) och öser in nyförvärv, men de hade förstås ett utgångsläge med mycket lägre löner. En värvning av Thoresen kanske också finansieras med sponsorer som ligger utanför spelarbudgeten. 

Kommentera

Auchinleck:

Vad menar du? Målet de senaste fyra säsongerna har väl varit guld? Föreningen skulle ju leda svensk hockeys utveckling. Om inte det är högt ställda mål vet inte jag.
Kommentera

Jajjen: Jo det är väl bra om namnet Brynäs fortfarande lockar publik runt Sveriges land. Frågan är bara  hur länge till den lyskraften och statusen kommer att leva kvar om Brynäs blir förankrat som ett notoriskt  blekt bottenlag.
Kommentera

Huss:
Det är svårt att bygga ekonomiska muskler när man åker ut i kvarten...
Har hittills inte hört nåt som signalerar intresse att passera kvarten 15/16.
Här finns utrymme att trycka upp publikintäkterna. Hög målsättning, spelare som kan göra jobbet, sedan sälja säsongskort. Typ.
Kommentera

Clarence: Du menar inte att du upptäckt det nu? Att spelarna går dit dom får bäst betalt. Om du sätter likhetstecken mellan "rik klubb" och "attraktionskraft" är du inte fel ute. Men för de flesta av oss som gillar hockey betyder attraktionskraft så mycket mer. Det är därför Brynäs får människor att fylla arenorna när laget besöker Stockholm, Göteborg m.fl. städer.
Kommentera

Jajjen: Nu var det inte publik dragningskraft jag menade utan det att spelare inte känner nån lockelse att gå till Brynäs.
Kommentera

Brynäsgubbe:

Inte alls. Glad för Nordqvist skull. Österrike är ett fantastiskt trivsamt land.
Kommentera

Clarence: Inget fel på föreningens dragningskraft. Finns bara ett lag i hela hockeysverige som drog mer publik bortaplan. Brynäs är en publikmagnet överallt utom i Gävle.
Kommentera

Huss: GD-intervju med Silfverberg i februari:

"Ni har budgeterat för ett publiksnitt på 6 000.

– Det är ett jätteproblem och det kommer givetvis att synas i bokslutet efter säsongen. Vi kommer troligtvis att hamna på ett snitt på 5 400. Det skulle betyda att vi gör en förlust på cirka tre miljoner – bara i publikintäkter"

Snittet landade på 5 103.

Senare i februari sa H-G Karlsson att publiksnittet innebar "tappade intäkter på 4 mnkr". Han sa också att man bara hade budgeterat med grundserien.

Därför låter Skrubbens gissning rätt rimlig.

Alla som tror på Thoresen eller liknande bör nog ta in dom här siffrorna.

Kommentera

Peja: Man budgeterar med grundserien + 1 match. Alltså räknar jag bort vår play-in-match. Därmed blir "bonusen" dom två matcherna i kvartsfinalserien.
Kommentera

Bellman 6,0: Carl berglund är en stark skridskoåkare men ingen finlirare direkt. En typisk "boforsare" och i mina ögon en fjärdekedjespelare
Kommentera

Skrubben: Jag har inte tillgång till budgeten men det låter då som om man gjorde en miss även i år gällande tänkt utfall på publikintäkter. HGK sade någon i slutet av säsongen att man räknat fel men fyra miljoner enbart pga detta. Säg minus 3 mio då om man räknar in play in/slutspel (inkl resekostnad).

Sen har har vi då de övriga kostnaderna som har ökat gentemot förra året. Fler anställda på kansli, satsning på icke-hockey relaterade aktiviteter samt osäkerhet kring kostnader för spelartrupp pga alla skador. Ett ganska stort mörkertal där.

Sen skall man inte glömma bort att 3/5 av intäkterna är sponsorbaserade. Där bör det finnas en stabila intäktsbas trots att de flesta sponsorerna är relativt små.

Där jag tror det finns en ljusglimt är souvenirförsäljningen som faktiskt drar in bra med pengar. Med nya tröjor så bör den ha ökat.
Kommentera

Skrubben: Hade inte Brynäs budgeterat med fler matcher än grundserien? Låter märkligt i så fall, med tanke på att man numera spelar fler matcher oavsett var man hamnar i grundserien. 
Kommentera

Huss: "Så, om de budgeterade på samma sätt som förra året med spelartrupp och publik så ser det inte lovande ut."

Det är här ditt resonemang brister. Förra säsongen budgeterade man med 4 miljoner i förlust (fråga mig inte varför). När dessutom publiksnittet sjönk, gick man ytterligare en miljon kronor i förlust. Totalt 5 miljoner i förlust alltså.

Inför denna säsong budgeterade man för +/-0. Men på grund av att publiksnittet sjönk ytterligare med drygt 500 personer/match, gick man denna säsong 4 miljoner kronor i förlust under grundserien (Källa: Hans-Göran Karlsson). Lägger man på vinsterna som slutspelet gav, minskas förlusten med någon dryg miljon.
Kommentera

Clarence: Har du bestämt det också? ;-)
Kommentera

Zappaholic: Inte då! Men Brynäs ekonomi  och föreningens dåliga dragningskraft.
Kommentera

Auchinleck: Fick uppgift från annat håll innan play in men låt oss göra ett snabbt överslag.
Vi gjorde 4,6 mio minus förra året. Vad är annorlunda i år?
- Spelartrupp ungefär samma kostnad (den var dyrare från start förra året men med Wallace, Slovak, Niinimäki osv) så blir det nog samma kostnad. Sen har du dubbla tränarkostnader under en period.
- Publiksiffrorna under grundserien nedåt något, några hundratusen tappar vi där.
Play in + kvart ger ungefär samma utfall som förra året då publiksiffrorna i år var för dåliga för att ge 3 mio plus tror jag. Budgetering slog nog lika illa år är jag rädd.
- Uppstarts och adm kostnader för En Bra Start och Unicef pengen (re-branding, varumärkesförstärkning osv). Där ligger säkert kostnader.
- Kansliet, där är är det fler personer anställda = ökad kostnad.

Så, om de budgeterade på samma sätt som förra året med spelartrupp och publik så ser det inte lovande ut. Man har dragit på sig för höga fasta kostnader med ett växande kansli och de rörliga intäkterna i form av publik har gått kräftgång i takt med skador + vikande form.

Att de börjar sälja säsongskort nu med Rödin som marknadsföringens flaggskepp kan tyda på att man har dålig likviditet. Annars är det en rätt obegriplig åtgärd.

Kommentera

Skrubben:
Majoriteten av underskottet kommer från skillnaden på publik i budget och utfallet... men jag sitter inte med tillgång till ekonomisystemet.
Landar det på mindre än 3-4 MSEK back så är det hanterbart.
Som Huss är inne på får det ändå konsekvenser...
Kommentera

Auchinleck:Hur får du det till 6-7 miljoner innan play-in? I Hockeypuls sa Hans-Göran Karlsson att publiktappet ledde till 4 miljoner förlust i grundserien. Detta var alltså innan slutspelet och play-in. Om vi räknar att varje slutspelsmatch sedan gav 1 miljon i nettovinst, landar vi på 2 miljoner förlust. Visserligen brändes en del pengar på flyget till Skellefteå, så vi kan väl säga 2,5 miljoner i förlust. 

Dessa 7 miljoner som vissa talar om verkar vara taget ur luften, för jag har aldrig sett en källa som nämnts i dom sammanhangen. 

Kommentera

Chris11: Nej spets kan man inte kalla det. Kanske i div 2.
Kommentera

Bellman 6,0: ja fast det skulle in SPETS. och detdär är inte mycket till spets vad jag kan se:/ fast han kan säkert vara bra, vi får väl se om han landar i Brynäs då
Kommentera

Huss:
Spännande att släppa seriebiljetter utan att agna med nåt som drar.
Eller som Simon Sinek skulle ha sagt... WHY!
Kommentera

Clarence: självklart kommer inga bra spelare till Brynäs. Det har ju du bestämt.
Kommentera

Chris11: Är väl en sämre version av äldre brodern Christian fd FBK. Han vet du vem han är. Är väl kanske en spelartyp vi saknar men måste finnas bättre.
Hoppas vi värvar honom billigt och jag har fel...Han kanske gör succé.
Kommentera

Huss:
amg ekonomin:
Jag räknade 6-7 MSEK back innan playin och kvarten. Landar nu på 3-4 MSEK back mellan tummen och pekfingret... eller?
Kommentera

Bellman 6,0: Jo från BIK Karlskoga. Har ju gjort 12 mål.. men inte något att skryta med direkt
Kommentera

Chris11: Carl Berglund Bofors? Christina Berglunds bror? Hoppas jag inte.
Kommentera

Ska tydligen vara en kille vid namn Carl Berglund som är intressant för Brynäs.. Har noll koll på vem det är
Kommentera

« · 1680674 · »