Enaranger: Här är en back som jag mer än gärna hade sett i Brynäs men med tanke på sin ålder och vad han har preseterat i AHL så blir det nog lite väl svårt att få honom till Brynäs.....fastdrömma kan man ju alltid
kennys:
Det är väl fortfarande bara ett lag som gått ut med att de är
klara med nästa säsongs trupp (Örebro)?
I och med att det bara ska in tre spelare till i vår trupp så
ligger väl vi "längre fram" än de flesta lagen, än så länge.
Bellman 6,0: Ja så kan det vara. Men frågan är vilken klass det blir på nyförvärven.
Vill man bli ett topplag så måste man göra riktigt bra värvningar precis som Växjö har gjort de senaste åren.
Scerban: Jag håller med. Det är för bedrövligt att klassvärvningar aldrig kommer.
Det känns som on Brynäsledningen har accepterat att vara ett bottenlag.
Det finns lag som redan är klara med truppen men från Brynäas hörs inte ett ljud
Jajjen: Du har säkert rätt, det är kanske inte rimligt att förvänta. Jag tänkte att vi har frigjort tre ganska höga löner från Nordqvist, Sweatt och Brodin, men Rödin har så klart också fått en rejäl löneförhöjning.
Det känns bara trist att vi ska kännas fattiga. Djurgården ökar sin spelarbudget till 40 miljoner (samma som vi hade nyss avslutade säsong) och öser in nyförvärv, men de hade förstås ett utgångsläge med mycket lägre löner. En värvning av Thoresen kanske också finansieras med sponsorer som ligger utanför spelarbudgeten.
Huss: GD-intervju med Silfverberg i februari:
"Ni har budgeterat för ett publiksnitt på 6 000.
– Det är ett jätteproblem och det kommer givetvis att synas i bokslutet efter säsongen. Vi kommer troligtvis att hamna på ett snitt på 5 400. Det skulle betyda att vi gör en förlust på cirka tre miljoner – bara i publikintäkter"
Snittet landade på 5 103.
Senare i februari sa H-G Karlsson att publiksnittet innebar "tappade intäkter på 4 mnkr". Han sa också att man bara hade budgeterat med grundserien.
Därför låter Skrubbens gissning rätt rimlig.
Alla som tror på Thoresen eller liknande bör nog ta in dom här siffrorna.
Auchinleck: Fick uppgift från annat håll innan play in men låt oss göra ett snabbt överslag.
Vi gjorde 4,6 mio minus förra året. Vad är annorlunda i år?
- Spelartrupp ungefär samma kostnad (den var dyrare från start förra året men med Wallace, Slovak, Niinimäki osv) så blir det nog samma kostnad. Sen har du dubbla tränarkostnader under en period.
- Publiksiffrorna under grundserien nedåt något, några hundratusen tappar vi där.
Play in + kvart ger ungefär samma utfall som förra året då publiksiffrorna i år var för dåliga för att ge 3 mio plus tror jag. Budgetering slog nog lika illa år är jag rädd.
- Uppstarts och adm kostnader för En Bra Start och Unicef pengen (re-branding, varumärkesförstärkning osv). Där ligger säkert kostnader.
- Kansliet, där är är det fler personer anställda = ökad kostnad.
Så, om de budgeterade på samma sätt som förra året med spelartrupp och publik så ser det inte lovande ut. Man har dragit på sig för höga fasta kostnader med ett växande kansli och de rörliga intäkterna i form av publik har gått kräftgång i takt med skador + vikande form.
Att de börjar sälja säsongskort nu med Rödin som marknadsföringens flaggskepp kan tyda på att man har dålig likviditet. Annars är det en rätt obegriplig åtgärd.
Auchinleck:Hur får du det till 6-7 miljoner innan play-in? I Hockeypuls sa Hans-Göran Karlsson att publiktappet ledde till 4 miljoner förlust i grundserien. Detta var alltså innan slutspelet och play-in. Om vi räknar att varje slutspelsmatch sedan gav 1 miljon i nettovinst, landar vi på 2 miljoner förlust. Visserligen brändes en del pengar på flyget till Skellefteå, så vi kan väl säga 2,5 miljoner i förlust.
Dessa 7 miljoner som vissa talar om verkar vara taget ur luften, för jag har aldrig sett en källa som nämnts i dom sammanhangen.
Mårts får Almtunas Brendl att fungera i landslaget, men på Sätraåsen går det inte...