Brynäs IF

730516 inlägg · 7961 ämnen

Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19

« · 1996691 · » Till forumet

Sv: Växjö Lakers - Brynäs IF 2019-10-19
#33: Hade vi haft ett normalt PP hade vi väl legat typ 7-8 nu?

Tråkiga är ju att vi har sjuk potential i PP, få lag som kan ställa upp så namnkunnigt tänker jag...
Kommentera

Bratwursten : Vi saknar Gunde och Bertilsson rejält kan man säga. Vi skulle behöva de plus Scott, Rödin, Kjellman och Boqvist, då kanske plats 5-10
Kommentera

Bratwursten : Blir detta laget 11:a igen finns det inget att applådera åt men vi får vara j-ligt tacksamma...
Kommentera

8399: in med Dick Axelsson och Bengt Åke Gustafson,sen kan vi ta boken där med så är vi nog top 6 i år
Kommentera

Bratwursten : Jag håller med igen, men vi har inget normalt PP, vi har inte målskyttarna som levererar i PP, vad har vi? 8-10%, 14 i ligan, vi (jag) hopaas och hoppas att nu, nu vänder det, men det händer inte, vi levererar inte. Träningarna ger ingen förändring, vi är sämst i PP i ligan.
Kommentera

Bratwursten : Håller med lägg pengarna på BÅG..

Vad är det som lockar med honom? Frågar er som tjatar om honom. Är det namnet ni går efter? Eller någon egenskap hos honom som tränare?
Kommentera

Wesley: hans CV och det var ju han som införde spelet possession hockey i landslaget, jag har alltid imponerats av det spel hans lag spelat.
Kommentera

Wesley: Tror, men vet inte, att han är lite elak, lite obekväm, jobbig, avig, inte politiskt korrekt. Lite av en elak jävel som ställer till det för motståndarna.
Kommentera

xxx BIF xxx: 3 hemmamatcher i kvalet är också pengar 👍
Kommentera

Wesley: Brynäs är en storklubb vi behöver ha en tränare som har varit med tror jag, speciellt nu när det har varit blåsigt kring klubben i flera år
Kommentera

#33: stämmer in i kören,han är en coach som alltid vunnit mycket titlar,vunnit SHL,OS guld,och vann ligan i Schweiz för typ 3-4 år sedan,som tränare har han väl alltid haft en otrolig struktur och disciplin i spelidén men ändå spelat en bra offensiv!
Kommentera

8399: Tror du på riktigt att BÅG vill komma till en sån här fruktansvärt misskött förening helt utan förutsättningar att lyckas med den ledningen vi har nu, vad ska vi locka honom med, en bra start?
Kommentera

Forsberg 1978: En utmaning kanske? Jag vet inte. Det handlar mer om att Brynäs borde ställa frågan i alla fall.
Kommentera

Enaranger: "De flesta förslagen bygger på att vi har obegränsat med pengar, och att vi ska sparka 4-5 spelare med gällande kontrakt (som om vi spelade i typ KHL, där gällande kontrakt är mer av imaginär typ)."

Ja, det är väl det som hos vissa fans kallas för att "på ett realistiskt sätt möblera om rejält"...
Kommentera

Nibbe: Tror du den truppen och mentaliteten i Brynäs klarar av en spelare som Dick Axelsson?
Kommentera

Forsberg 1978: det är nog inget problem,en perfekt utmaning för han,han har ju sagt att han vill till SHL denna säsong! Brynäs är ju ett riktigt klassiker lag och har ändå en fin trupp! Tror BÅG skulle nappa
Kommentera

Bratwursten : "Brynäs är en storklubb vi behöver ha en tränare som har varit med tror jag, speciellt nu när det har varit blåsigt kring klubben i flera år"

Jo, varit med stämmer. Senaste 9 åren har han varit i 6 st klubbar. För mig är det Red Flag på det. Och var i en svensk klubb 2009 senast.
Om jag får välja så vill jag ha en tränare med färsk SHL kunskap.
Kommentera

Forsberg 1978: Jag tror ärligt talat inte Brynäs är misskött, möjligen har man satsat fel och är lite för stolta att erkänna det. Jag tror inte att någon i ledningen vill föreningen illa på något sätt men det finns en hel del att leva upp till. Det finns otroligt mycket stolthet kvar i Brynäs, jag är och har alltid varit STOLT Brynäsare men något måste göras och KANSKE någon vill försöka att träna denna gamla anrika klubb.
Kommentera

Mattson:
absolut, men ifjol åkte båda ur, kanske Bif också?
Vi har iaf likvärda problem med lagbygget då och nu - skulle nog avstå den inkomsten utifrån risken..
Kommentera

Bratwursten : Just nu tror jag att vi är i mest behov av en tränare som kan sätta chanserna. Nåt förslag? ;-)
Kommentera

Wesley: Mm men farligt med oerfarenhet om man inte har en stabil grund. Hade vi haft en mer stabil grund hade jag kunnat tänka mig någon mer färsk.
Kommentera

Bratwursten : "Mm men farligt med oerfarenhet om man inte har en stabil grund. Hade vi haft en mer stabil grund hade jag kunnat tänka mig någon mer färsk."

Du missförstod mig. Jag vill ha en tränare med färsk SHL kunskap. BÅG har absolut inte det.
Kommentera

Wesley: "Om jag får välja så vill jag ha en tränare med färsk SHL kunskap."

Sundqvist??
Kommentera

Wesley: Ne förstod dig :) tror inte BÅG är någon långsiktig lösning. De framgångsrika klubbarna satsar ju på tränare långsiktigt som Hallam, Rönnberg, Pennerborn, Bulan etc. Dock inte säker på att den långsiktiga lösningen är den som är bäst kortsiktigt. Är osäker på om vår organisation är mogen för en långsiktig lösning ännu.
Kommentera

Huge: Vi måste nog agera. Blir betydligt dyrare att åka ur. Både sportsligt och ekonomiskt.
Kommentera

Bratwursten : Då är jag med i ditt resonemang.
Kommentera

Zappaholic: En ersättare för Boken till att börja med är väl mest realistiskt.
Kommentera

Wesley: Blir Boqen kvar i NHL tror ni?
Kommentera

8399: Ja, personligen tror jag att han är förlorad för vårt älskade Brynäs. Något förslag på ersättare? Ska vi kolla med Palushaj?😊
Kommentera

Huge:
”"De flesta förslagen bygger på att vi har obegränsat med pengar, och att vi ska sparka 4-5 spelare med gällande kontrakt (som om vi spelade i typ KHL, där gällande kontrakt är mer av imaginär typ)."

Ja, det är väl det som hos vissa fans kallas för att "på ett realistiskt sätt möblera om rejält"...”

Men tror du på allvar vi är så extremt bra på scouting inom Bif att vi kan få HA spelare att kliva in som etablerad spets och på så vis hålla lönebudgeten på en med shl-mått mätt genomsnittlig nivå som inte sticker ut?

Tycker du Dacke/sundlöv lyckas med det i år med de nyförvärv och förlängningar de gjort?
Går Campese ut med målen måste det väll finnas ett realistiskt bif-lag att backa upp ställda krav.
Hur SÄKERSTÄLLER man det realistiskt i 9år i rad utan att ha en av, om inte den, högsta lönebudgeten i shl menar du?
Hänger det bara på spelidén och tränarna så kunde vi fan få billigaste laget i shl genom att flytta upp hela j20 i herrlaget.

Kan man inte köpa den nödvändiga spetsen ska man prata visioner och inte mål.
Har vi inte pengen i år att bygga oss till måluppfyllnaden skulle inte heller målet förmedlats för i år,

Att seriöst försvara 3 resp 10årsplanens mål och samtidigt argumentera för att det kanske inte finns extra kapital att agera med, om man som nu ser ut att missa målen.. ..hur kan någon med sunt förnuft se en rimlighet i det resonemanget?
Kommentera

xxx BIF xxx: Många pratar offensiva förstärkningar men jag är övertygad om att en god defensiv leder till en god offensiv. Brynäs skulle behövt en Melart på backen. Bara att se ikväll vilken betydelse klass har. Ibland måste det få kosta!
Kommentera

Behöver du ett trendbrott: MÖT BRYNÄS!

Växjö har knappt vunnit en match, klart man gör det och kanske vänder trenden MOT BRYNÄS.
Shinimin har inte gjort ett enda mål så här långt vilket kommentatorn på Cmore understryker... Vips så har han Ä N T L I G E N gjort mål denne Shinimin, MOT BRYNÄS.

Har du tidigare spelat i Brynäs och inte gjort mål ännu, tat lugnt, hav tålamod, MÖT BRYNÄS! Då kommer islossningen...

En annan grej: Växjö gör en ”undersäsongenvärvning” i Melart. Han är back och ikväll gör han 2+1 och har väl gjort 5 mål på fyra matcher nu... Fullständig succé och en sån detalj som kan lyfta ett helt lag i det läge som Växjö befinner sig. När Brynäs gör liknande värvningar under säsong skaffar de Restauranchansen-häftet, hänger på Max å krogen...å presterar INTE ETT SKIT på isen...

Här finns det en skicklighet och fingertoppkänsla i Växjös sportsliga ledning som Brynäs bara kan drömma om...
Kommentera

Vi är så jävla värdelösa!!
Kommentera

bradberry:
Behövs en pyskolog, Brad. Får gärna spela hockey också.
Kommentera

#33: Var har jag skrivit att någon vill föreningen illa? Hela problemet stavas som jag skrivit så många gånger innan dvs inkompetens tyvärr och där kommer man per automatik in på kompismentaliteten som råder i föreningen!
Kommentera

Blå grottan: Jag fick dock rätt till 50 %
Kommentera

Forsberg 1978: Har aldrig hävdad att du vill föreningen illa. Du är nog som jag, vi vill Brynäs allt gott men just nu är det inte lätt, frustrationen är total och vi kan inget göra. Avvakta och hoppas att någon fattar ett beslut som gör skillnad, men jag tvivlar tyvärr. Jag har tyvärr mer eller mindre givit upp😢
Kommentera

bradberry: Helt sjukt hur konsekvent andra lag bryter negativa trender mot Brynäs.
Kommentera

#33: vet inte varför alla säger att han är förlorad när han fått spela 2 matcher bara, inte vunnit nån, poänglös, 2 senaste har NJ vunnit utan han, en av de bästa spelarna är skadad och ändå tar han inte plats.
tog en riktigt dum utvisning när laget jagade.

hade inte kunnat sätt sämre ut för Boqvist del
Kommentera

Brynäsgubbe: vet inte om det bara är jag men Sigalet har enligt mig vart en av dom sämsta backarna i år,vet inte vad som blivit fel i Brynäs men han sätter inte ens en passning på bladet ju och ligger bakom mycket mål (åt fel håll)
Hade så höga förväntningar på Sigalet men vem vet det kanske blir bättre!
Kommentera

Också mot Oskarshamn såg det oorganiserat ut. Ibland när någon stod med pucken vid sargen var fyra motståndare närmare än närmaste medspelare. Som Bulan säger – man måste nöta på de små detaljerna från det att försäsongen börjar. I Brynäs verkar det mest handla om att kämpa. Det går till en viss gräns, men har du inte nött en fungerande spelidé från grunden så kan du aldrig väga upp det med enbart attityd.
Kommentera

Charles: Oavsett om Bokvist kommer eller inte, han vänder inte detta ensam, han kan inte styra upp PP, BP, anfall och försvar. Laget behöver ledning, sedan är han hjärtligt välkommen men som sagt, bristen på spelidé och ledning är problemet, inte se enskilda spelarna, öven om även de måste ta sitt ansvar.
Kommentera

7044: Känslan är lite att Sundqvist är som Sjödin, har inte kunskapen att coacha på SHL nivå...
Kommentera

Brynäsgubbe: Ska man förstå vad som händer just nu så kan det vara intressant att titta på vad som hänt i klubben de senaste 5 åren;

Juni 2014; Mikael Sundlöv slutar som sportchef.
Augusti 2014; Stefan Bengtzén börjar som sportchef. Inge Hammarströms tjänster efterfrågas ej längre.
Januari 2015; Tommy Jonsson/Ove Molin/Andreas Dackell får sparken som tränare, ersätts av Thomas Berglund och Petter Nilsson.
April 2015; Tommy Sjödin ersätter Petter Nilsson. Laget spelar kvartsfinal efter ha slagit ut FBK i play-in.
April 2016; Ut i åttondelsfinal mot Djurgården.
April 2017; Thomas Berglund slutar och ersätts av Roger Melin. SM-final.
November 2017; Roger Melin får sparken och ersätts av Tommy Sjödin.
April 2018; Återigen kvartsfinal efter att ha slagit ut LHF i play-in.
Maj 2018; Mikael Campese ny klubbdirektör.
Oktober 2018; Stefan Bengtzén får sparken som sportchef (varför sparkar man en sportchef i säsongsstarten?). Andreas Dackell ny sportdirektör.
November 2018; Tommy Sjödin och Jan Larsson får sparken som tränare (trots 2 raka segrar!). Ersätts av Magnus Sundqvist och Mikael Holmqvist. De sista resterna av "Bengtzéns gäng" städas ut.
Januari 2018; Efter en lång sekvens av oavgjorda matcher och enträget plockade enpoängare rasar lagets spel ihop som ett korthus och vi avslutar säsongen som ett av SHL´s sämsta lag.
Våren 2018; Kontraktet med Magnus Sundqvist förlängs, Inge Hammarströms tjänster är helt plötsligt efterfrågade. Mikael Sundlöv ny "herransvarig". Ove Molin kontakteras på 5 år som "spelarutvecklare". Kort och gott är hela det gamla gardet tillbaka!
Sommaren 2018; Visionen om de 4 SM-gulden presenteras och Brynäs skall även återgå till att bjuda publiken på "delikatesser" som i fornstora dar!

Hösten 2018; Läget värre än någonsin. Trots dyra nyförvärv och storslagna planer så staplar laget förluster på varandra.

Man kan väl med visst fog påstå att det är "mycket snack och lite verkstad".
Det finns väl någorlunda stöd för påståendet att det förekommer "vänskapskorruption" i Brynäs IF.

Kejsaren är fortfarande naken, möjligtvis fick han på sig ett par strumpor efter matchen mot IKO.
Nu hoppas jag att Sundqvist lyckas hitta ett par varma kalsonger fram till jul.
Det är nämligen ohälsosamt att gå runt med exponerade genitalier när det blåser kallt.
Några byxor, skjortor, skor och varma tröjor lär vi inte få se denna säsong.

Varför inte plocka fram Boorkens gamla slitna filt?
Kommentera

Jag roade mig med att vara inne ett lakersforum inför dagens match. Då låg Växjö som bekant sist och det som tippat topplag och dessutom med en match mer spelad än Brynäs. Där fanns givetvis en hel del frustration, särskilt över lagets backar, men ingenstans såg jag krav på att sparka Hallam eller Evertsson. Fick intrycket att de flesta fans kände sig trygga med att Växjö faktiskt kommer reda ut det här.

Samma sak i C-morestudion där man pekade på att Växjö låg bäst till av alla lag i Corsi och att "det kommer att vända".

Måste säga att detta är en ganska påtaglig skillnad mot detta forum, där "krismedvetenheten" verkligen är i topp. Tråkigt nog kan man även se en skillnad i C-morestudion där Wikegård (givetvis) uttryckte att han var orolig för Brynäs. Vilket är ganska märkligt med tanke på att Brynäs låg tvåa i den Corsi-tabell man visade och nu efter matchen fortfarande ligger med i toppen oavsett vilket av alla liknande mätvärden man väljer (tvåa i Corsi, tvåa i Close Corsi, trea i Fenwick och etta i Close Fenwick).

Även om jag att användningen av avancerad statistik känns aningen naiv ibland visar detta på att vi faktiskt spelat bra men fått dålig utdelning. Vi har ineffektiva framåt och släppt in för enkla mål bakåt. Och det finns all anledning att tro att detta kan rätta till sig.

Men är det inte kris nu då om vi ligger näst sist men nära en fjärdedel av tabellen spelad? Kanske, men jag vet inte om "näst sist" ens är en rättvisande bild av läget.

* Vi har spelat en match mindre än lagen närmast. Men den skrala utdelning vi haft hittills har vi tagit 0,9 p per match och skulle man räkna med det som väntevärde för vår utestående match ligger vi på plats elva.

* Vi har spelat ynka fyra hemmamatcher (givit sex poäng) men hela sju bortamatcher (givit fyra poäng)

Jag är helt övertygad om att det bästa Brynäs kan göra är att ha tålamod och bygga vidare på de delar som är bra. Bör vi göra några åtgärder? Ja, vi ska ha in en riktigt vass forward. Förhoppningsvis blir detta Boqvist, men om det inte riskerar ekonomin tycker jag vi ska försöka hitta någon redan innan vi får besked om Boqvist.

Att sparka Sundqvist eller någon annan vore verkligen bara att skjuta sig i foten.
Kommentera

Scerban: Ge mig ett enda exempel på lag som varit framgångsrikt med seriens sämsta PP OCH PK.

Det här statistikrunkandet börjar gå lite överstyr. Bevisligen funkar det inte när de haft en hel off-season att rätta till det som inte funkade även förra säsongen. Och oavsett om vi vinner några matcher här och där har vi grävt ett jävligt djupt hål som kommer vara svårt att ta sig ur.
Kommentera

Bratwursten :

Brynäs vinner inte några fler matcher med endast EN SHL-back, Lukas Kilström.

Sigalet under isen..
Anderzén långtidsskadad?
Söderström, tänker på NHL
Lindelöf rundningsmärke
Lundgren i stort sett en allsvensk back
Ingman sådär
Norin sådär
Kommentera

bradberry:

Brynäs äger inte någon Rahimi, en gris som kommer undan med att spela riktigt fult.
Rahimi började med att sätta in en stenhård tackling på Ölund, undertecknad satt tre meter från händelsen. Rahimi fortsatte under matchen med sin på gränsen tacklingar. Tacklingen/armbågen mot Rödin?? Ska den granskas i efterhand?

Scott satte in en hyfsad tackling mot kortplanket med Rahimi mellan sig och sargen, skönt att på nära håll skåda...

Melart proppade Mannberg.
I Brynäs fanns ingen som kunde proppa Shinnimin.

Brynäs har inte några backar av Rahimi/Melart format.......

Brynäs behöver två elaka backar och två snipers fördelade på kedjorna.

Rahimi och Melart visste vilka två spelare i Brynäs, som skulle störas ut, Ölund och Mannberg..
Kommentera

spolaisen:
Rahimi är ingen som ”kommer undan med att spela riktigt fult”.
Dock spelar han riktigt hårt, men inte fult.
Klart den spelstilen skapar ”fel”-tacklingar ibland men killen spelar inte generellt fult.
Hursom håller jag med. De där hårdproppande spelarna behövs också.
Även bland spetsen.
Gillar hur scott tar det fysiska spelet ibland, som tacklingen du angav, men det behövs fler o grövre.
Sånt kan vända en matchbild även när spelet med puck haltar.
Kommentera

« · 1996691 · »