Brynäs IF

727838 inlägg · 7961 ämnen

Vem är eran absoluta favorit i Brynäs ?

« · 405209 Till forumet

Vem är eran absoluta favorit i Brynäs ?
Nu återstår det bara 47 dagar till första nedsläpp mellan Brynäs-Modo i elitserie premiären.

Ja tänkte kolla med alla er brynäsare ute i landet vilka spelare som ni har som favorit under alla år som brynäs har lirat i högsta serien.

Vem har ni som favorit och varför är det just den spelaren ni har?

Själv så har ja 2 absoluta favoriter och det är Ove Molin och Pär Djoos.
Ja har varit fan till brynäs sen -92 och Ove blev ganska omgående favoriten med sina finter, skridskoåkningen och farten.
Pelle för att han var en otroligt bra passningsläsare och att han alltid visste vart han skulle passa nånstans.
Kommentera

Sv: Vem är eran absoluta favorit i Brynäs ?
84 Norberg: Conny Silfverberg, skyttekung i elitserien 84/85 med 54p. En mycket bra prestation i ett ganska så svajigt lag.
Kommentera

84 Norberg: jag är dok inte så gammal men jag har ove som gammal favvorit..
Larsson var duktig han med
Kommentera

"Hebba" - pionjär och nytänkare

"BJ" - legenden

"Virvelvinden" - artist

"Krobbe" - liraren

Bisset - poängmaskinen

Jävligt svårt det här, men Salming vinner nog på poäng ;-) Fast de övriga nådde väl sin höjdpunkt i BIF och det gjorde kanske inte Salming.

Om mitt inlägg framstår som att BIF har sina stora profiler långt, långt bakom sig, så måste det vara en ren slump :-)
Kommentera

Et tu Brute:

Ja Hebba kan jag inte säga något om eftersom jag inte var född då!

L-G Nilsson och Lundström var inga dussinlirare!
lika BJ men storebrorsan var nog ett strå värre "Stygge-Stigge"

Men om jag får säga själv så håller jag nog på Kyrö, maken till kämpe samt att han är som han är!

Fast hans 2st "Snipershot" i finalen -99 gör ju inte saken sämre!
Kommentera

65Selander:

Jag kan knappast skryta om att ha sett Hebba lira heller. Tänkte nog mer på hans tränargärning. Är ju lite uppmärksammad här nere då han var spelande tränare för NGIS, några år innan han ledde BIF till deras första SM.

Hmmm, Lundström? Jag menade nog en Lundberg ja ;-)

Fast Lundström gick ju inte av för hackor han heller, den välväxte Jukkas-pojken.

På tal om hårdingar, så tänker jag på en annan Stig, han som hette Östling i efternamn.

Davydov och Smurf-kedjan har nog också för alltid etsat sig fast i hjärnbarken :-)
Kommentera

Et tu Brute: Äh ville bara kolla om du var med gällande Krobbe!

Svårt att säga vem som är den bäste eftersom man minns ju -99 bbäst eftersom det var så otippat att vi skulle vinna!

Hittade detta förresten ang Krobbe, detta hände 1975

"28 aug: "Krobbe" Lundberg blir klar för Brynäs efter förhandlingar med Skellefteå - efter att ett tag ha hotat med att spela bandy i Skutskär."

Undrar om sådant här funkar nu också?

Källa: www.gd.se/sporten/arhundradet/arh_art.jsp?article=24803
Kommentera

Et tu Brute: Inget ont om Salming d y, men jag tror nog att Tord Lundström ändå måste ses som vår störste spelare, och då menar jag inte rent fysiskt. Totalt dominerande i både klubb- och landslaget under lång tid. Tjurig och envis som få och med en blick som kunde döda. En ledargestalt av stora mått. Kommer ihåg när ryssarna var som bäst:
Enda gången det blev spel i deras egen zon var när Brynäskedjan var inne...
Tigern Johansson var ju också en spelare med stort hjärta. Kanske inte lika bländande teknik som Davydov. Kommer ihåg en match där Tigern skulle slå en straff. Full fart med pucken och sedan ett rejält slagskott strax innnanför blå.
Trissan dundrade in i sarghörnet med en rejäl smäll.... :)

Om Hebba gick från Småland till Gävle så har vi ju en spelare som gick den andra vägen också: Jag tänker förstås på Leif "Honken" Holmqvist.
Fast han kom ju från ärkerivalen Strömsbro (Rallarbo).
Men det är en helt annan femma....
Kommentera

Huge:

Visst är Lundström en av de riktigt stora. Han och Lasse Björns 9 SM-tecken vardera är förmodligen ett oslagbart rekord. Sedan är jag också för ung för att minnas den riktigt unge Lundström. Han var redan uppe i 4 SM-tecken innan en annan börjat fatta vad det handlar om.

Såg honom annars live i ett fullsatt Rosenlundshallen julen 1973. Då spelade han, Sterner och Honken i London Lions. HV ledde sensationellt med 5-2 när det återstod 5 minuter av matchen. När det återstår 10 sekunder av matchen gör Lundström sitt andra mål för matchen och kvitterar till 5-5 :-( Han står också högt i kurs hos min sambo då de är födda i samma församling :-)

Hebba var annars gästrike av ohejdad vana och återbördades till fadershuset, vilket Honken inte gjorde. Gjorde också två säsonger i högsta serien med nicket du har. Det var i början på 50-talet, men redan 1942 kom han trea i SM:s skytteliga med BIF. Landslagströjan drog han på sig vid ett tillfälle 1952. Var också framstående fotbollsspelare i Brynäs elva.
Kommentera

65Selander skrev:

Nu får man nog hota med spel i Tyskland eller innebandy i Schweiz :-) Fast det ger iaf mat för dagen, vilket knappast ettårsfallen på 70-talet kunde räkna med.

"Utbildningsbidraget" styr väl upp det mesta nuförtiden? Det blir iaf inget tjafs om vilken nivå övergångssumman skall ligga på.
Kommentera

Et tu Brute: Är inte utbildningsbidragen passé nu?
Kommentera

Huge: Håller med dig ang Lundström.Han är den absolut bäste Brynäs haft.Både vad gäller spelet på banan och betydelse för klubben.Jan Larsson annars en favorit.Störste liraren ? Självklart Näslund,tätt följd av Krobbe och Davydov.
Kommentera

65Selander skrev:

"Är inte utbildningsbidragen passé nu?"

Vad jag har förstått så är den inte det. Bara ersatt av något som till 99.99% liknar det vi haft sedan Bosman. Den väsentliga skillnaden är att klubbar som ersätts, istället får hälften av pengarna från en fond och resterande från den klubb som värvar.

En annan viktig skillnad är att ingen kan begära ersättning för en spelare som varit verksam i annat EU/EES-land. Som det varit innan så har "återvändare" betingat ett visst värde för den svenska klubb de senast spelade för.

De nuvarande reglerna i sin helhet på länktipset.

Nivåerna i övergångstransferna har i stort bibehållits. Vem tror att Mora idag skulle spelat i ES om det inte varit för övergångssummor/"utbildningsbidragen" räcker upp en hand?

Liknande system är faktiskt ganska vedertagna. Schweiz, Tjeckien och Finland för att ge några exempel. Det har naturligtvis sina nackdelar, men ger nog ändå mest fördelar i längden.

Utlänningar som tränger undan juniorer? Jag är skeptisk. Titta på fotbollsallsvenskan som inte har "utbildningsbidrag". Har ju faktiskt spelat mer utlänningar där än i ES de senaste åren. Och då är ju ändå allsvenskan en riktig bananliga i internationell jämförelse med ES.
Kommentera

Av någon underlig anledning har jag alltid haft en soft spot för Bedrich Scerban. Med kroppsform som en fyrkant gav han alltid 110% och spelade uppoffrande för laget. Har aldrig sett en spelare som slängde sig för att täcka skott så ofta och han var absolut den svettigaste killen efter matcherna, men jämt med ett leénde på läpparna. Han verkade verkligen älska sporten och klubben. Men det är kanske bara som man minns honom...
Han spelade f.ö så sent som förra säsongen i tyska högstaligan, 40 år ung och förmodligen fortfarande minst lika genomblöt av svett efter matcherna. Undrar om han fortsätter kommande säsong?

Smurfkedjan med Molin, Larsson och Gozzi är också såklart favoriter. Verkliga lirare som bara en tvärhand hög for runt som bålgetingar i motståndarens zon och fintade upp backarna på läktaren innan dom satte trissan i öppen kasse. Men det är kanske också bara som man minns dom?

Sedan har vi självklart Bissett. Den största målskytt jag upplevt i BIF. Slog alla med häpnad när han kom, helt okänd. För att sedan återkomma några år senare och verkligen chocka alla. Som den dödliga målsprutan i "MBL"-kedjan guldåret -99. Vem minns inte rubriker som "Häng dom högt Bissett", då han poserar framför Övik:s gatuskylt och blåser bort krutröken från sitt pickadollfinger inför den avgörande finalen. Den fjärde finalmatchen är f.ö den absolut största bragd jag någonsin upplevt. En djävul för motståndarmålvakten att möta, trots att han är djupt troende kristen...

Man ska inte glömma Patrick Erickson heller. Ett bollgeni som hade kunnat blivit minst lika bra i fotboll. Synd bara att han fick totalt hjärnsläpp och hade sådan längtan efter att flytta till storstan. Oväntat att hans karriär gick spikrakt nedåt efter han lämnat Brynäs IF?
Kommentera

micke: Själv så har nästan alltid haft målvakter som "soft spots".
Minns med värme en av Lasse Erikssons match mot gnaget i Gavlerinken. Lasse spikade igen kassen helt och Black Army skanderade "Raggar Lasse, Raggar Lasse", Lasse vinkade till Black Army med vilt jubel till följd.

Kommer inte ihåg vilket år och slut resultat det var men 20Lindgren kan kanske hjälpa till?

William Löfqvist oxå en målis som finns i autograf blocket, en av de största i Brynäs historia tycker jag.

Honkens slutspel för att bärga hem guldet- 99 var ju också stort. Då han i grundspelet inte alls övertygat i de sista fajterna innan slutspelet för att sedan pricka in formen och göra ett fenomenalt slutspel.
Synd att han drog till nordamerika lite för tidigt tycker jag för att riktigt få den där kult stämpeln. Hoppas han blir kvar i BIF ett tag nu.

Min absoluta favorit är nog ändå Tom Bisset den mannen hade allt en sniper skall ha. En ödmjuk och proffesionell person/spelare som alltid hade tid över att snacka lite. Det som han presterade i den 4:e finalmatchen -99 var STORT och det kommer jag aldrig att glömma.
Kommentera

« · 405209