Brynäs IF

730057 inlägg · 7961 ämnen

Viitakoski lämnar Brynäs

« · 604139 · » Till forumet

Sv: Viitakoski lämnar Brynäs
sylf: Bottenlag??Vi är ju ett slutspelslag!!!
Kommentera

Bissett19: frågan är hur länge....
Kommentera

Bissett19: Om en vecka har vi bara LIF bakom oss,om 2 veckor......hemska tanke!
Kommentera

Lunkan,Sylf:Skitkorvarna vinner mot LHC imorrn!!3-1!!
Kommentera

sylf: det gäller att förbereda sig mentalt men det har du inga problem med antar jag :)
Kommentera

Så här skrev Wikegård om Boork i Aftonbladets hockeybilaga inför premiären.

"En tjurskallig och nyfiken hockeytränare som Boork kan faktiskt vara mannen som får alla viljor att dra åt samma håll, eller så får någon part dra åt varmare trakter. Något kommer att hända, var så säkra"

Det stämmer ganska bra faktiskt.
Kommentera

Enaranger: "Det hade ju lika gärna kunnat bli Miettinen istället för Viitakoski."

Nu är du nog ute och cyklar, tror jag.
Antingen är det en fnurra på tråden mellan Boorken och Vesa, eller så har han helt enkelt ledsnat: både på att sitta på bänken vilket kanske ger en liten fingervisning om att han kanske inte är nöjd med Boorkens sätt att leda laget och coacha detsamma.
Eller så känner han att han kört fast helt enkelt.
Måste själv säga att jag blev lite förvånad när man signade Viitakoski för en ny säsong. Men att jag samtidigt tänkte att ekonomin styr mkt och vi får ju iaf en kille som vi känner och som förhoppningsvis kan producera lite mer än fjolårets skörd.
Tycker det är bra av både Vesa och klubben att komma till skott så pass snabbt och lösa det hela på ett smidigt sätt. Risken hade ju annars varit att han varit kvar säsongen ut och bara kostat pengar.
Jag tror som sagt inte att det är plusminus-statistiken man i främsta hand tittat på.
Kommentera

Saxat från SVT-text.

"Brynäs bryter kontraktet med Vesa
Viitakoski. Den finländske anfallaren
lämnar klubben med omedelbar verkan.

-Anledningen är att han inte har pres-
terat tillräckligt bra, säger Brynäs-
tränaren Leif Boork till SVT Sport.

Viitakoski, 34, var bänkad i gårdagens
möte med Frölunda. Innan dess hade han
varit med i alla matcher under hösten.

-Jag vill inte använda en etablerad
spelare istället för våra unga spelare
när han inte är bättre. Då spelar jag
hellre killar som Nicklas Bäckström,
Lars-Erik Spets och Mathias Månsson"
Kommentera

Makkan: Det kan ju vara så att Viitakoski helt enkelt producerar poäng om han får spela ett offensivt spel, defensiven är ju inte hans starka sida!!
Kommentera

Huge:

Det jag menade var att Viitakoski hittills inte varit så mycket
sämre än någon av de andra spelarna. Så om man bara
går efter prestationerna på isen så måste Brynäs vara ungefär
lika missnöjd med de övriga utländska spelarna.
Kommentera

Enaranger: Ok, jag missuppfattade dig lite grann.
Trots allt tog vi ju Vesa främst för att få lite målproduktion, och sanningen att säga så har han väl inte levt upp till de förhoppningar vi haft.
Inte ens om man haft ganska modesta sådanan så tycker jag att vi kan vara riktigt nöjda.
Kommentera

Enaranger: Kan tänkas att Viitakoski kostar X antal kr mer i månaden än de övriga och därför får han gå.
Kommentera

Lunkan: Nä, jag tror definitivt inte att det är en ekonomisk fråga.
Viitakoski drog ju även hem efter en säsong i HV, innan vi plockade hit honom igen.
Det syns väl mellan raderna av SVT:s notis att döma, att Boorken och Vesa inte drar jämnt, av olika anledningar.
Tror iaf jag....
Kommentera

70 Rodrigues: " Det kan ju vara så att Viitakoski helt enkelt producerar poäng om han får spela ett offensivt spel, defensiven är ju inte hans starka sida!!"

Vad menar du med ett "offensivt spel"??
Att ha en Davydov som lurar på offensiva blå och som åker vilse varje gång han hamnar i egen zon?
Det håller inte i dagens hockey.
En bra offensiv grundläggs i en ännu bättre defensiv. Och det är i den senare ändan som Boorken har startat och det var en nödvändighet.
Mer utpräglad offensiv ser du hos topplagen, men så har dom även en mkt bra defensiv. Och pengar till att köpa bättre spelare.
Och bortsett från de 4 topplagen så ser jag ingen större skillnad i viljan och förmågan till offensivt spel mellan övriga lag. Och det är med dessa lag vi i nuläget skall jämföra oss.
Kommentera

Huge: Precis Huge, tack vare vårt veka försvar så får inte våra anfallsspelare möjlighet att spela det spel de skulle kunna.
En frisk Sulku samt ett par till av hans kaliber hade kunnat göra stor skillnad.
Kommentera

Kanon med en tränare som vet vad han vill och vågar!!

Ser flera vinster med petningen:
1. Pengar frigörs (80-100 tkr mån?)
2. Medelåldern i ett ålderstiget lag sänks
3. kraftig signal till laget, det är vad man presterar nu som gäller inte vad man gjort tidigare.
Kommentera

GävleLasse: "Helst vill man ju ha in en spelare av Jonte Hedström typen som kan prducera och tar för sig ordentligt."

Just den spelartypen har nog de flesta lag letat febrilt efter ända sedan juli månad. Inte minst Timrå gick ju ut tidigt med att man sökte en center med just de egenskaper du nämner. De spelare som håller bra kvalitet och som står för just detta är nog tyvärr extremt kontraktsbundna tack vare att dom är väldigt sällsynta och därmed väldigt eftertraktade.
Kommentera

kacken: Instämmer.
Signaler är alltid bra, även om jag inte tror att sparkningen i första hand var avsedd som en väckarklocka till laget eller ngn speciell spelare i laget.
Tydligen blir det Ilves igen för Vesa, som ju gått bra där och är mkt populär. Tror egentligen att spelet i ES inte riktigt passar honom: för strikt spel och mkt taktik. FM-liiga är mer tuta och kör a la NHL....
Kommentera

Huge:
Snabbt marscherat av alla parter. Viitakoski har skrivit på ett treårs-kontrakt med Ilves.
Kommentera

Huge: Ja, det måste väl vara så eftersom DU skriver det!!
Kommentera

70 Rodrigues: Kan ni inte fixa en egen tråd?

Huge v/s Rodrigues

Övriga skulle kunna rösta 1 gång om dagen på bäste skrbent så vips har vi fixat vår egen hockeysnacksåpa!
Vad sägs?
Kommentera

Huge: "Att ha en Davydov som lurar på offensiva blå och som åker vilse varje gång han hamnar i egen zon?
Det håller inte i dagens hockey.
En bra offensiv grundläggs i en ännu bättre defensiv"

Å herregud!......

Ser du nån match nån gång? Dagens Brynäs skulle få gamle Bob Houghton att somna av tristess. Att spelet i dagsläget är för destruktivt och rent av krampaktigt framåt råder det väl inga tvivel om. Hur kul är det att "bara" förlora med uddamål eller högst två mål hela tiden? En offensivare idé skulle bringa fler mål i arslet, det är jag medveten om, men samtidigt kanske man skulle kunna peta in första målet någon match och kanske rent av få en tvåmålsledning nån gång i bland. Det skulle innebära en eller annan vinst och vinster.....det ger poäng det. Sånt som man behöver om man vill spela slutspel t.ex. ......
Kommentera

Är det bara jag som tröttnat på all skit som skrivs här?
Kommentera

kacken: Ja av det man läser så här i "efterdyningarna" av Viitakoskis avsked så finns det bara en sak att konstatera. En solklar signal till de övriga i laget, ingen går säker.

"-Jag vill inte använda en etablerad spelare istället för våra unga spelare när inte den etablerade spelaren är klart bättre. Då låter jag hellre spelare som Nicklas Bäckström, Lars-Erik Spets och Mathias Månsson spela, resonerar Boork."

Det kanske är dags för de andra "gamla" att börja röra på sig, stanna kvar efter träning för att finslipa direktskott och annat. Jag kan meddela att Viitakoski tillhörde inte den skara som stannat kvar efter träning för att nöta på något moment...
Kommentera

Falken: *ler* installera ett "skitfilter" som jag...

Det är uppenbart att våra motpoler Darth Vader alias Rodrigues och Obi Wan alias Huge gott kunde kasta pajer privat.

Som moderatorer borde de kanske föregå med gott exempel...
Kommentera

GävleLasse: Hehe. Får allt ta och göra det.
Kommentera

96 Artisten: Stämmer det? man tar sig för pannan när en 34 åring som tappat stinget får 3 års kotrakt
Kommentera

GävleLasse: *skitfilter* ja då skulle det inte bli mycket kvar att läsa här om nu något alls ;)
Kommentera

RavenLord: Så sant...Så man får helt enkelt leva med att andra har andra åsikter om saker och ting. Det är ju det som är lite av charmen med såna här ställen. Vill man ha mindre skitsnack så kan man ju alltid logga ur...
Kommentera

GävleLasse: Äsch!! Låt dom hållas. Den enes bitterhet är ju ljuvlig underhållning för sjutton. Förgyller detta forum ibland faktiskt......
Kommentera

Lunkan: Äh, blir bara så trött på folk som analyserar efter Text Tv, tänk om vissa skulle ta o gå på någon match iaf 3-4 ggr per säsong?
Kommentera

GävleLasse: På tal om skitsnack,var tog snubben från i går vägen,Macile tror jag han hade som nick!
Kommentera

Bissett19: Han blev så mobbad så han visar väl inte sig i den här GB:n mer..Har hört att han bytt o numera hejar på Antjärn!
Kommentera

GävleLasse: Utan att lägga några som helst värderingar i Vesas uttåg så tycker jag som du att signalen kan inte bli tydligare, ingen går säker. Det här har jag och många fler efterlyst. År efter år så har ledare och tränare stått som fågelholkar när det börjat blåsa. Äntligen får vi se handlingskraft. Det är slut med att de äldre spelarna bestämmer, vi slipper se Wahlberg åka runt på en skridsko och titta upp mot klockan. Boorkens budskap är kristallklart, antingen är du på min linje eller så kan du söka en ny arbetsgivare.
Kommentera

rafalski:
It´s Boorks way or Silja Line...
Kommentera

rackham: :-))
Kommentera

rafalski: Synd bara att det är en defensiv linje som ingen av spelarna kan anamma!!
Kommentera

rafalski:
Odddsen för att Korhonen är näste man till rakning?
Kommentera

Är så fruktansvärt trött på detta defensiv tänkande nu så jag vet inte vad, nu vill jag se Brynäs spela offensiv hockey, och jag vet att grabbarna är inne på samma linje!!
Kommentera

70 Rodrigues: Får nog hålla med Huge för en gång skull, först måste det tätas bakåt. Du om någon vill väl inte se den hönsgårdshockey som Brynäs bjudit på senaste åren. Boorken är anställd för att stoppa läckan, sen får vi se om det räcker till slutspel.
Kommentera

rackham: Korhonen ??
Kommentera

rafalski: Vill absolut inte se någon hönsgård men bara för det så får man inte ge upp offensiven, man måste satsa mer på att våga att vinna istf att inte förlora!! Som det är nu så är det ju bara pinsamt, det är Boorken, Huge o JanT som tycker att det defensiva tänkandet är det enda rätta, fast å andra sidan, hade Boorken förespråkat en tokoffensiv så hade dom tidigare nämnda tyckt att det var det rätta, för allt som Brynäs företar sig är ju RÄTT :-)
Kommentera

rafalski:
Läst kommentaren efter matchen igår...?
Politiskt inkorrekt.
Kommentera

rackham: Som sagt, i Brynäs så får man inte kritisera den hand som föder en, för då blir det Silja Line, Viking Line eller något annat jävla bolag direkt hem!!!
Kommentera

70 Rodrigues: Jag tror säkert att Boorken är lika bekymrad över anfallsspelet som du och jag. Det jag saknar är det balanserade anfallsspel som Brynäs presterade under dom första omgångarna, hård forcecking när tillfälle ges och att tacklingar fullföljs. Intentionerna har nog funnits där men mot topplagen räcker inte kunnandet. Största besvikelsen är ändå hemmaspelet på sista tiden mot motståndare som vi bör kunna störa med hård forchecking.
Kommentera

rackham: Jag tror nog Boorken har högt i tak vad gäller åsikter. Vet av egen erfarenhet att han respekterar en öppen dialog men tolererar inget skitsnack.
Kommentera

Läste just Boorkens krönika, klockrent!.
Kommentera

kacken: Boork vet vad han vill, klockrent som sagt var.
Kommentera

rafalski: Who is next??
Kommentera

rafalski:
Ja, säkert, bara det är vad han vill höra. Speciellt som läget är för närvarande. Det finns inte mycket manöverutrymme för Boork pga uteblivna poäng, då finns det heller inte mycket utrymme för åsikter som avviker. Exit Viita.

Visst är krönikan på hemsidan intressant. Men det intressanta är att den till största delen beskriver vad som hänt i de klubbar Boork varit i tidigare och inte vad som skall hända i klubben han tränar nu. Lite mer tankar om framtiden vore intressant i nästa krönika.
Är framgångsfaktorn att låta Wahlberg, Lind och Bäckis utvecklas till defensiva giganter eller är det bara en discplineringsfas Brynäs är inne i för tillfället?
En framgångsfaktor vore att spela det spel spelarna behärskar. Vi kan få ihop två offensiva femmor och två defensiva femmor.
Discplin och kamp kan/skall krydda anrättningen...

Samtidigt hoppas man att mormor agerar på både offensiva back- och forwardssidan... inför 7/11!
Kommentera

« · 604139 · »