Brynäs IF

731168 inlägg · 7961 ämnen

Viitakoski lämnar Brynäs

« · 605578 Till forumet

Sv: Viitakoski lämnar Brynäs
GävleLasse:
Ja, här spekuleras det friskt både från Enskede- och Gävlehåll.. :-)

"Skillnaden ligger nog i att spelarna hade lite mer klubbkänsla på den tiden."
Stämmer.
Ända tills Malmö kom in i bilden och bidrog till att spelaromsättningen accelererade ordentligt.
Inte minst snacket om klubbkänsla debatterades friskt under dessa år.
Ack ja, vart är vi på väg....?
Kommentera

Huge: Har kollat Brynäs omsätning mellan åren 80-81, 81-82 och 82-83 och der är som följer. Från årgången 80-81 (22 spelare) försvann 5 spelare 15,17,18,20,22 i poängligan. Året därpå tillkomm 3 spelare så man hade 20 det året. Från omgång 81-82 (20 spelare) försvann 6 spelare 1, 4, 5, 14, 15, 18 i poängligan. Året därpå hade det tillkommit 7 st spelare. Som jag ser det så är dt inte så stor skillnad det "stålbad" som Djurgården gick igenom och är det så stor skillnad mot vad det är nuförtiden?
Kommentera

Huge: Det är skillnad på spekulation oh spekulation. Jag är ganska övertygad om att Busen inte skriver nåt på en höft. Känner jag honom rätt så har har researchat grundligt innan han uttalade sig.

Skillnaden idag och 1980 är stor. Jag tittade på Brynäs laguppställning från truppen 1980 och konstaterade att de flesta endast representerat Brynäs.

Det fanns även några som bytte klubbadress, spelare som t ex Masken Karlsson, Mats Näslund och ett par till. En del kom även tillbaka till Brynäs och avslutade sin karriär som Brynäsare. Masken och Näslunds klubbyten var "normala" då de gick till NHL vid den tiden.

Men vi vet ju att de flesta av Brynäs storstjärnor inte har Brynäs som moderklubb. Timrå och Kiruna är två lag som sett många spelare passera i revy till just Brynäs genom åren.
Kommentera

GävleLasse: Masken gick väl till SSK om jag inte minns fel,drog till NHL efter deras SM-guld -85.
Kommentera

GävleLasse: Och vem har påstått att Busens siffror inte skulle stämma?
Spekulationen från min sida består ju enbart i om Boorkens ord om "halva laget" skall tas så väldigt bokstavligt?
Min uppfattning är att man ska ta det med en nypa salt ta det för vad det är: mer ett talesätt...
Kommentera

sylf: Det stämmer..........
Kommentera

sylf: Det stämmer bra det. Det spelar i och för sig ingen större roll i sammanhanget.
Kommentera

Busen: Nä, rent antalsmässigt så är det helt klart inte ngn större skillnad.
Men om man läser vad han skriver så kanske det klarnar lite mer om vad han egentligen menar:

"I Djurgården bytte vi ut halva laget av mycket etablerade spelare och ledare 1981/1982,"

Jag uppfattar det mer som att han här menar hälften av de bärande spelarna i laget.
Mao: ett rejält rörande i grytan, om man säger så, då detta är en radikalare åtgärd, jämfört med att kanske byta ut ngn enstaka kompletterande spelare.
Kommentera

Huge: Nu menade jag inte just det inlägget. Du skrev innan att det spekuleras både i enskede och i Gävle.

Det som "oroar" i Boorkens agerande kombinnerat med hans uttalande på Viasat Sport igår. Skall vi byta ut etablerade ES spelare och titta nedåt i serierna efter ersättare? Tendensen pekar på det. Har Boork ambitionen att bygga ett lag på "leftovers" från andra lag. Spelare som t ex S.S och "förstärka" laget med spelare från allsvenskan?

Jag förstår att Sundlöv köper den strategin med hull och hår, just med tanke på lönesituationen och Brynäs evigt tomma kassakista. Men att urlaka laget alltför mycket är inte bra. Nu vann vi oväntat mot Linköping och efter de två följande hemma matcherna så kommer det att se lättare ut på pappret. Är det en Boorkeffekt vi kommer att få se eller "ljuger" bilden då den egentliga anledningen är lättare motstånd. Det är lätt att glömma saker och ting i glädjeyran efter en vinst.
Kommentera

GävleLasse: Ja, Malmö kanske ändå inte var pionjärer trots allt, även om dom verkar ha varit det första lag som på allvar startade den nya "eran" inom svensk hockey.
Jag minns när t.ex Martin Karlsson och Krobbe Lundberg gick till Örebro.
Förmodligen ett embryo till skapandet av Malmös "monster".... :-)
Kommentera

GävleLasse: "Du skrev innan att det spekuleras både i enskede och i Gävle."

Ja, och det är väl en rätt bra iakttagelse....? ;-)
Kommentera

Huge: Det är nog så att Malmö var det lag som startade karusellen, men det skall nog tilläggas att de var inte det enda laget som satte igång å tokvärvade. Att det sedan låg i tiden, precis på tröskeln mellan två "eror" inom hockeyn. Sen skall man väl även ha i åtanke att Malmö var bra på den tiden. Ett resultat på bra scouting och lagbygge.
Kommentera

« · 605578