TIKbiff:
Ja, hos mig så nödlandade en polishelikopter på fältet utanför mig i går kväll. Den står nu lite på sniskan på det något ojämna gärdet i vintersolen morgonsken.
Något mysko är att man bemödat sig med att täcka över tre partier av helikoptern med preseningar, väl påtejpat - som för att dölja någon hemlig spaningsutrustning - vindrutan, delar av stjärtpartiet (nej, inte registreringsmärket), och i 'nackskinnet'.
Det kom ju runt 10cm snö här, så jag förstår att väglaget var dåligt där uppe i skyn.
Lumber Jack: Det man kan fundera över är om det inte är någon iq förhöjande utbildning som skall tillföras istället. En vän till mig åkte upp till norrland nyligen från Stockholm. När han bytte om till vinterdäck kom grannen ut och skrattade och sa: Varför ha vinterdäck på? Det har aldrig behövts i stockholmsområdet.
Där är nog en väldigt stor förklaring till varför det blev så kaos som det blev.
TIKbiff: Det är kaos i Sthlm nu, folk äter på varandra och det är upplopp.
Inte underligt att fjällräddningen har fullt upp med turisterna hemma när dom inte hittar hem från krogen ;-)
Största felet är idioterna som försöker köra med sommardäck fast det är rena isgatorna.
LL: Efter att ha bott både i Stockholms området och på norrlänska vidder så kan jag väl säga som så, att under min tid där nere upptäckte jag att väldigt många inte använder någon form utav vinterdäck vilket medför att en person börjar sabotera i trafiken och skapar på så sätt en kedjereaktion som blir längre och längre och senare sett till så att det blir stopp.
Sedan att säga att den genomsnittliga föraren i söder är bättre än en norrlänning kanske är sant, däremot så brukar en som utsätts för snö en längre stund lära sig att hantera den situationen bättre. Så att tro att de är bättre förare i halka och snö det har jag svårt att tro.
LL:
Jag har kört bil i stockholmstrakten tillräckligt länge för att kunna säga att 'den första halkan' och 'den första snön' kommer som en total överraskning för tillräckligt många bilförare i 08-land, och att dessa inte har någon aning alls om hur en bil beter sig då underlaget förändras till det sämre.
I en kort uppförsbacke ut från en bensinmack kan du se en förare spinna loss sin bil i fruktlösa försök att komma ut på det allmänna vägnätet. "Gasar jag tillräckligt mycket, borde jag ju få fäste nång gång..." Kommer han upp, nix pix icke då. Däremot far han i sidled fram och tillbaka.
Detta fenomen ser du aldrig i Knäckebröhult.
Metal Guru: Det var inget hemligt dom täckt in. Det är så enkelt:
- Att man täcker vindrutan för man vill inte skrapa dessa plexiglasrutor för dom repas jättelätt.
- Man täcker fenestronen (stjärtrotorn) för att den inte skall börja rotera i vinden. Denna kräver nämligen oljetryck för att få tillräcklig smörjning och kan "skära" annars.
- Man täcker avgasutblåsen för att förhindra att snö/vatten tränger in i gasturbinen (motorn).
[url=www.polisen.se/inter/mediacache/4347/29636/polishelikopter_300dpi.jpg]Bild på Polishelikopter som inte är täckt[/url]
Å fan, Salle:
Tack för infot.
Men håll med om att tanken om mystiska nödlandade helikoptarar kring M.Guru kittlar fantasin mer än att 'förhindra snö i avgasutblåset'.
”Folk bajsar på vägen”
Kaos utbröt på Essingeleden. Många övergav sina bilar och fortsatte till fots när köerna inte rört sig på timmar.
– Snart måste jag smälta snö och lapa i mig. Jag har suttit här i snart fem timmar utan mat eller vatten och börjar bli snurrig i huvudet, säger Mikael Ivarsson, 58.
– Folk går ut ur sina bilar och bajsar på vägen. Det är totalstopp, man tar sig inte framåt."
Frågan är hur många som satt där på vägen?
65Selander, kan vi få en rapport om läget :-D