Café

49238 inlägg · 1044 ämnen

Forum

« · 2719476 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Inte en person som jag följer. Är inte ens politiskt vänster (sett till svensk kontext). Min profession innefattar dock att diagnostisera och arbeta med personer som har kognitiva och psykiatriska funktionsnedsättningar. Varken Trump eller Biden har framstått som särskilt lämpade att inneha presidentposten baserat på de framträdanden de haft den senaste tiden. Från vad jag sett.

Vad tyckte du om presskonferensen?
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
KB: Lustigt, i princip samma sak postades av den genomsympatiske kommunistiska influencern Destiny (ni vet han som hånade Corey Comperatore ett par dagar efter han blivit skjuten till döds, med motiveringen att han aldrig skulle känna sympati för en Trump-supporter...) för bara ett par timmar sedan.

Vänstern behöver bara tangenterna Ctrl, C och V.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Vad tycker du om John Trumps senaste presskonferens? Har sett hela sändningen och det är oroväckande hur pass tydligt nedsatta ex-presidentens kognitiva och exekutiva förmågor framstår för varje framträdande han gör. Svamlet har alltid varit där men det är verkligen på en helt annan nivå nu.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Jugge: jo.

"
Former President Donald Trump on Saturday said he would encourage Russia to do “whatever the hell they want” to any NATO member country that doesn’t meet spending guidelines on defense in a stunning admission he would not abide by the collective-defense clause at the heart of the alliance if reelected.
"

You don't need enemies with friends like Donald.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Pinaceae: Trumpen har väl även pratat om att USA ska gå ur Nato? Det skulle så klart få stor påverkan på omvärlden.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Tarasov:
"Tror att skillnaden är rätt så liten för Sverige."

Tyvärr har en vinst för republikanernas kandidat en risk att påverka Sverige en hel del. Exempelvis skar han extremt mycket i den fria forskningen vid senaste mandatperioden. Med tanke på att forskarvärlden är global är det ofördelaktigt när världens rikaste land begränsar finansiering.

Det gör också att andra rika men mer auktoritära länder får mer makt inom fältet.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Per HApps: Du har helt rätt, tyvärr är även WN-gängen väldigt uppskattade av republikanernas kandidat.

Sedan finns även denna analys av professor Staffan Lindberg:

"
När V-dems föreståndare Staffan Lindberg ser till det amerikanska presidentvalet är han rädd att demokratin riskerar att inte överleva höstens val i landet som under de senaste 100 åren varit västvärldens ledare. ”Om Trump väljs i 2024 års val, då överlever inte den amerikanska demokratin. Trump är helt solklart inte en demokrat”
"
"
Han pekar på den allt fränare retorik som Donald Trump använt under hösten där den tidigare presidenten talat om sina politiska motståndare som skadedjur som ska straffas och rensas bort.

Den allt hetsigare retoriken i den amerikanska politiken, och det faktum att det republikanska partiet i dag har allt färre företrädare som står upp mot Trumps allt mer auktoritära retorik, är det kanske största hotet mot demokratin i världen.
"
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: oj en liten felstavning.. kommer inte hända igen.
Kommentera


Sv: Zon för politiska diskussioner
Wauzsig: Trump är helt veck i huvudet. Det kommer brista för honom innan November.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Nu lägger du ord i munnen på mig. Jag har aldrig påstått att man behöver vara speciellt smart för att inse att Trump är galen.
Bara att man inte är speciellt smart om inte inser det.

Musk är själv en galning. Lika barn leka bäst.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Träffat rätt så många Amerikanska medborgare och ingen skulle jag beskriva som vänster men alla har varit tydliga på att Trump är en nolla som utan sin pappas plånbok varit ruinerad minst ett par gånger! Ryktet om att Trump är en duktig affärsman är väldigt överdriven!!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Per HApps: Klassisk missuppfattning från vänstern, som tycks tro att ekonomin är ett nollsummespel.

Bättre att ingen har råd med en bil än att grannen har tre medan du bara har en ungefär.

Vi som har förmågan att tänka ett steg längre inser att "relativ fattigdom" är ett helt irrelevant begrepp. Den enda vettiga måttstocken är att får hur mycket den hårt arbetande medelklassen har kvar i plånboken när räkningarna är betalda.

Och newsflash: De hade mer pengar kvar under Trump än under Hussein Obama.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
puffe:
Det sjuka är att WT-gänget som röstar på Trump skulle få det så mycket bättre med en Bernie Sanderspolitik.
63.000 för att föda ett barn utan komplikationer.
90.000 / år för barnomsorg.
Tjänar du över 400.000 är skatten ändå 22% sedan tillkommer allt annat

etc. etc.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Ja, han är USA:s svar på Skara-Bert. Ett språkrör för vanligt fôlk,men vilka är de vanliga människorna egentligen, som vissa ser sej representera?
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
DrCox: Grejen med Trump är att han är väldigt folklig. Givetvis gör DeSantis ett mer seriöst intryck, men han får inte med sig folket på samma sätt som Trump.

Trump är väldigt liberal för att vara republikan, vilket är lite ironiskt med tanke på hur mycket vänstern avskyr honom.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Rodrigo: Jag kan inte förstå att det Demokratiska partiet anser att Kamala Harris är deras främsta kandidat det är ett fattigdomsbevis på samma sätt som det är för det republikanska partiet att dom inte kan hitta en bättre kandidat än Trump.

Jag hade heller sett Pete Buttigieg som kandidat för Demokraterna för att ta ett exempel
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Det är omöjligt att tycka Trump framstår som korkad. Men helt rimligt för dig att konstatera Kamala som korkad? Löjlig nivå. Oavsett vem eller vad det handlar om.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Wauzsig: Du menar alltså att du är smartare än Elon Musk? Rätt kaxigt påstående.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Att lyssna på Trump och inte tycka att han är galen
är ett tydligt tecken på att man själv inte är speciellt smart.
Kommentera


Sv: Zon för politiska diskussioner
Rodrigo: Absolut, titta gärna på ett helt tal med Kamala och meddela sedan om du blev klokare av det.

Tycker det är viktigt att hålla isär begreppen. Jag gillar inte Nooshis politik, men hon gör likväl ett intelligent intryck. Att jag säger att Kamala är korkad har inget med politiken att göra.

Att Trump skulle framstå som korkad är förstås bara löjligt. Biden var inte heller korkad innan han blev senildement.

Kamala är väldigt korkad.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: ”Jag är inte direkt den första som säger att Kamala Harris framstår som extremt korkad”.

Det är oerhört många som sagt att Trump framstår som korkad, därför måste han vara det. Var man inte dessutom tvungen att se Trumps hela tal och inte bara se korta klipp och utdrag för att kunna bedöma honom? Varför gäller inte det Kamala också?
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:
Du menar att om 30 000 pers säger att Trump är korkad då är det sant! Apropå rationella argument.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: precis som du då!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:
Korta klipp utan kontext är melodin men iaf längre än 10 sek denna gång.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Rip Kirby: Jag är inte direkt den första som säger att Kamala Harris framstår som extremt korkad. Tycker du själv att hon gör ett intelligent intryck?

youtube.com/shorts/p6SAxNbA8n4?si=x091eylqJCYz0Ljx

youtu.be/8Jc-kL22fQU?si=kblKhl8eQCnPu8dE

youtu.be/gIHSCtPB26s?si=p04q5-dWLiBDEIZG

youtu.be/XOjRsJiBTF0?si=EencrChIsZtuHoFU

Tror de flesta av oss känner igen typen från vågra egna karriärer, dvs personer som lyckas nå framgång genom att finta borta alla med långa utläggningar och svåra ord, men där det med tiden blir tydligt att det inte finns någon substans överhuvudtaget.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74: Tror också kriget slutar relativt snart. Men frågan är om det blir pga Trump eller för att det inte blir hållbart i längden. Gällande hockey så blir det spännande att se hur tabellen ser ut vid jul..
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Tarasov:
Ogillar att man använder konspirationsteori här! Hört att det är 60 pers men tydligen bara 50. Ingen rök utan eld va?
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:
Ett annat alternativ är att fler föredrar Harris framför Trump, ibland vinner man ibland förlorar man. Det är inte värre än så. Tror att skillnaden är rätt så liten för Sverige.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Jugge:
Ryssland har inte särskilt bra historik när det kommer till krig så är lite förvånad över att de hållt ut i mer än två år. Men tror de klappar ihop snart, även om det är svårt att veta.

Är inte helt säker på vänskapen mellan Putin/Trump heller, Trump är inte särskilt förtjust i Kina och de stödjer ryssarna nu.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74: ”Jag vill med detta inlägg säga att jag inte är lika bra att formulera mig som många här inne men det skulle vara otroligt roligt och se alla vänstermuppars reaktion om Trump fick stopp på kriget mellan Ryssland och Ukraina och att han bromsar den illegala invandringen rejält till USA när han tillträder som är hans 2 största vallöften”

Så man är en ”vänstermupp” om man tycker att Trump är en idiot som är farlig för världen?… Du behöver nog se över din politiska åskådning. Den hållningen har nog alla svenska partier utom SD. Men alla andra kanske är ”vänstermuppar”?…

Kriget i Ukraina kommer inte ta slut innan Ukraina är tvungna att ge upp stora landområden. Men klart att Trump kan klappa sig själv på axeln och ta credit för det om det blir verklighet… Han och Putler är ju polare… Det borde räcka för att inse att gubben är galen och farlig…
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:
Visst tror du att Biden vann med valfusk?

Eller du kanske snarare vet kanske?
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Om Trump är ett geni borde han väl kunna slå index? Nu är han inte ens nära.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett:
80 ? länk tack
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: "Kamalas största problem är att hon är genomkorkad. Vet att man ofta säger det om politiker, men här pratar vi IQ 80."

Baserat på din subjektiva bedömning, eller vad?
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Rip Kirby: Kamala har dock sin smekmånad just nu. Hon har väl inte ens behövt genomföra en intervju?

Kamalas största problem är att hon är genomkorkad. Vet att man ofta säger det om politiker, men här pratar vi IQ 80.

Med det sagt kan hatet mot Trump, lite valfusk med förtidsrösterna och vänsterns förmåga att mobilisera sig likväl göra att hon vinner. Vilket vore en katastrof för Sverige...
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74: Donald Trump som "politiskt geni" köper jag inte riktigt. Det är nog mer hans poilitiska rådgivare som generellt ritar upp de politiska dragen hos republikanerna. Men han är verkligen en expert på att hantera media och talets gåva det har han verkligen. Så där vinner han förstås mycket mark.

Det riktigt intressanta när väl presidentvalskampanjerna drar igång på allvar blir förstås att se hur han väljer att hantera och bemöta demokraternas representant Kamala Harris. Hon kommer in med en helt annan energi och lite andra poilitiska ingångsvärden än sin föregångare. Hur vinklar han detta till sin fördel? Det lär ju bli svårt för 78-årige Trump att köpa röster i debatten att han är "den unge och fräsche" presidentkandidaten, som annars hade varit öppet mål mot Joe Biden, t.ex.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
mattias - 74: Det enda sättet att få stopp på kriget är att Ukraina överger landområden. Vilket de kommer behöva göra, men först ska resten av deras volksturm agera kanonmat. När det inte finns soldater längre tvingas dem till förhandlingar
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Pinaceae:

Jag vill med detta inlägg säga att jag inte är lika bra att formulera mig som många här inne men det skulle vara otroligt roligt och se alla vänstermuppars reaktion om Trump fick stopp på kriget mellan Ryssland och Ukraina och att han bromsar den illegala invandringen rejält till USA när han tillträder som är hans 2 största vallöften

För han kommer att tillträda " Det vet alla "

Fan som jag hoppas han lyckas med det, då skall det bli kul att läsa alla försvarstal här inne

Vad är det som säger att han INTE lyckas få stopp på kriget?

Gubben är ett politiskt geni
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Brynäsaren05:
"Du inser att han skämtade?"

Nej, han gjorde något som är väldigt populärt inom alt-right.
Schrödingers douchebag.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Jugge: Här kommer du och droppar Staffan I. Lindberg, bara sådär. *Not bad*
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Brynäsaren05: Eller hur?… Och om det var så att han skämtade så är det nästan ännu värre. Det här var under den perioden folk dog som flugor i USA, främst i New York. Knappast läge att skämta om sådana grejer då…
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Jugge: Du inser att han skämtade?
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: Jo, Trump är ju ett riktigt snille som kom på den här briljanta idén… Minns när han drog det där på presskonferens och USAs Tegnell satt bredvid och gjorde en 🤦
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Wauzsig: Det där visar bara på total ignorans. Trump är en entertainer uti fingerspetsarna, om du har missat det tvivlar jag på att du har sett många av hans tal i sin helhet.

Här är ett axplock av comedy gold:

Trump imiterar Joe Biden:
youtu.be/YonrvLx80Ko?si=ZQdKAbd-c5Qmzikw

Trump skämtar om sin överkamning:
youtu.be/WIgYmoFcUz0?si=jcX-7-fSKec6IC1b

Trump om papperssugrör:
youtu.be/mAOLyi_4AbQ?si=y9ENrLBvf0lEtn0i

Trump om miljövänliga stridsflygplan:
youtu.be/ffWrsxI2P40?si=Y0X7XckumkwUahfC

Han är bra mycket bättre på stand-up än de flesta "riktiga" komiker. Det blir bara löjligt att påstå att det skulle röra sig om någon sorts lyteskomik. Han hade den högst rankade realityserien i USA i över ett decennium, snubben är inte korkad utan vet exakt hur man charmar en publik.

Sedan kan man ogilla hans politik, burdusa påhopp etc. eller ifrågasätta vilken plats dessa skämt har inom politiken, men att hävda att han inte är en skicklig talare blir bara tramsigt.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Bad_Brett: varför bry sig om dig!? Du är ju precis lika sjuk som Trumpen!
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Nog för att Trump kan vara (ofrivilligt) underhållande ibland, men det betyder inte att han är rolig eller har någon humor.

Underhållningen ligger enbart i att han är så totalt omedveten om sin egen dumhet.
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Gäsp: Det får vi verkligen hoppas att han inte gör. Vore inte speciellt bra för resten av världen tror jag och inte USA heller för den delen…
Kommentera

Sv: Zon för politiska diskussioner
Peja: en underhållande pajas som kommer att vinna.
Kommentera

« · 2719476 · »