Café

49281 inlägg · 1044 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

« · 1019823 · » Till forumet


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Missade du Poffas länk i förra inlägget?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
NuMo: Ett litet inlägg i den tynande religionsdebatten.

www.aftonbladet.se/nyheter/article2153129.ab
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Helg Ernest: Radera det, jag har missat XXX a på 2 ställen
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Insats mot terrorism

En manlig XXXXXX får inte se andra kvinnor förutom sin egen fru naken. Om detta ändå händer måste han ta livet av sig.
Med anledning av detta har man kommit överens om inom EU att lördagen den 24/11 vill man att alla europeiska kvinnor
lämnar sin bostad helt utan kläder klockan 16.00. Kvinnorna bör vistas naken på gatorna i närheten av sina bostäder i
minst en timme för en säker eliminering av alla XXXXXterrorister. Männen ber man också hjälpa till i denna aktion genom att
sätta sig ute på gården i bekväma fåtöljer, dels för att visa att de inte är talibaner och dels för att vittna kvinnornas heroiska
insats. Det är också förbjudet för XXXXX att dricka alkohol. För att verkligen kunna bevisa att man inte är en terrorist bör
varje man även ha en platta pilsner med sig och dricka så pass duktigt att alla eventuella misstankar försvinner.

Den Europeiska Unionen önskar att så många som möjligt kan vara med i denna aktion och tackar Er på förhand.

Gör din plikt för ditt land och skicka denna vidare till så många som möjligt så att talibanerna elimineras snabbt och effektivt.


/Anti-terrorgruppen i västra Medelpad

Fick denna idag på mail. Som ni ser så har jag ersatt vissa delar med XXXX
Detta för att inte peka ut någon viss etnisk grupp och därmed bryta mot lagen om hets mot folkgrupp.
Men den är väldigt fyndig och skulle kunna ´funka
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Fick detta via facebook nyss och vill dela med mig...


Man måste ju bara älska syftningsfel...

Sydsvenska Dagbladet:
Våldtäktsman dömd till 2 år i Eslöv
(Fy för att tillbringa 2 år i Eslöv!)

21-åringen anhölls misstänkt för grov stöld av åklagare.
(Åklagare är hett eftertraktade på Svarta börsen har jag hört!)

Nordvästra Skånes Tidningar:
Mannen dog medan kvinnan avled.
(Och skillnaden är...?!)

Örebrokuriren:
Gynekolog hittade knarkgömma.
(Var undrar man genast?!)

Svenska Dagbladet:
Färre gökar i södra Sverige.
(Vilket låter märkligt med tanke på hur många barn som fötts hittills i år!)

Ingen av de omkomna hade livshotande skador
(Istället dog de av...??)

Upsala Nya Tidning:
Högsta Domstolen prövar manlig omskärelse.
(Tur att man inte är anställd där...)

Bergslagsposten:
Inga spår efter skidåkare.
(Han måste ha flugit fram)

Huset som brann ned till grunden blev totalförstört.
(Nähä...?)

Ölandsbladet:
Mindre poliser till Borgholm.
(Vad är maxlängden?)

Helsingborgs Dagblad:
Vi skriver alt dåligare.
(Det jör vi vel inte!)

Dagens Nyheter:
Audis dieselversion av A8 imponerar med sin låga bensinförbrukning.
(Inte undra på!!)

Expressen:
Svältdöd blir vardagsmat.
(Vad blir då festmat?)

Dagen:
Lam pojke bortsprungen.
(Hur lam var han sa du?)

Aftonbladet:
Arbetslösa har rätt till dagisplats.
(Då är de ju åtminstone sysselsatta!)

Polisen grep torsk i fiskhamnen.
(Var hittar man annars torsk?)

Storgråtande bedyrade den 30-åriga porrstjärnan sin oskuld.
(Yeah right!)

Östersundsposten:
Krockade med älg på motorcykel.
(Kör älgar motorcykel...?)

Metro:
Yrkesmördare misstänkt för mord.
(Vadå, han gjorde ju bara sitt jobb!!)

Tre greps för våldtäkt på Finlandsfärja.
(Hur stor är sannolikheten att det finns TRE män som tänder på Finlandsfärjor?)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Konceptet: jag noterade också den delen, jag ser framför mig hur ett helt gäng åklagare sitter och kliar sig i huvudet och säger "fan, det MÅSTE finnas en lag någonstans om att man inte får låta sin sambo sitta på muggen i två år!" :-)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
NuMo: Den är fin den. Men jag gillar ändå Vi kommer att åtala honom. För vad vet vi inte ännu men något blir det säkert.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
AM: Jag gillar svaret vid frågan: Ska du inte komma ut? - Näe, kanske i morgon.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
westerlind: Det roligaste är ju att dom säger att det inte är klar om hon lider av något mentalt handikapp....jo tjena.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Gidde: Tror hon ville ha en ändring i sitt förhållande.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
NuMo:

Otroligt!!!!
Undra om dom tog några foton på "spektaklet" ?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Var och en bör få tro på det man vill. Tro om de lyckas hitta på ett åtal mot pojkvännen här?


www.aftonbladet.se/nyheter/article2039256.ab
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
hellge: Det är väldigt få människor som klarar av att hålla sin tro för sig själva. Hur vanligt är det inte med föräldrar som inte indoktrinerar sina barn i sin tro? Hur som helst, en väldigt intressant bok.

Den där gates-siffran vet jag inte var du hittat? Vad jag hittar har han och frugan satt in 150 miljarder kr i sin välgörenhetsfond (fast inte ifjol då).

Vissa konflikter är oljebaserade, andra konflikter beror på andra saker. De tre stora som du lyfter fram har nog ofta en energipolitisk baktanke i sina ageranden. Tittar man på kriget i Bosnien så tror jag inte att man hittar förklaringen i oljebranschen.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Hawerchuk:

Spejsat!

Jag gillade den där kartan med världen som en sång. Sen var det ju också en "Running down a dream" -karta med Tom Pettty.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
hellge: På tal om kartor, här är en rolig sida.

strangemaps.wordpress.com/
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
7:e rikast är Ingvar Kamprad, intressant också att det är fyra Indier på 10-bästalistan:

sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_v%C3%A4rldens_rikaste_personer
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky:

540 miljarder kronor äger Gates, fast han är inte rikas. Det är Robson Walton, ägare av Wal-mart. Fast Gates 540 miljarder kronor är rätt mycket. Staplar man enkronor på varandra så räcker de 20 miljoner mil. 20 miljoner mil är 5000 varv runt jorden.

Bill Gates donerade 1 miljard kronor förra året, vilket är rätt exakt 5 promille, dvs 5 tusendelar. Omräknat i en fabriksarbetarlön på Domsjö blir det blir det samma sak som om denne donerade 500 kr.

Med andra ord har jag skänkt lika mycket till MODO Tifo som Bill Gates har donerat till tredje världen i procent räknat. :-)

Annars gillar jag den snorrike Percy Barnevik. Han som fick de där perverst stora fallskärmarna från ABB för några år sedan. Vad hände med honom? Jo, han verkar också ha tyckt att fallskärmarna var groteskt stora. Han drog till Afrika och jobbade med att hjälpa fattiga kvinnor i Indien och Afrika söder om Sahara. Där har han jobbat i 2-3 år med mikrokrediter till kvinnor. Kool.


Vad det gäller religion och tro är det något personligt som inte ska tvingas på andra. Om man nu nödvändigtvis ska tro på någon form av gudom bör det göras inåt, inte utåt. Se på båda sidor om religionskrigen som förekommer. Bush och hans kumpaner sägs ha ledning från gud i sina krig, likaså terroristerna i sina fega attacker, mellanvästern mot mellanöstern och båda med guds ledning. Absurt var ordet.

Annars tror jag inte att religion är den största boven vad det gäller konflikter. Det är den vilda jakten på energi och då framförallt olja. Tar man en karta över världens oljefyndigheter och lägger den mot en karta med världen alla konflikter så ser man att de är otroligt lika. Framförallt USA men också Ryssland och Kina säljer sin morsa och trampar på sina barn för det svarta guldet

Du rekommenderade en bok. Här kommer en annan skriven av utrikeskorren Vladislav Savic. En mycket lättläst bok som jämför just den kvarvarande oljan med världens krig. Just nu är det rea på den på Bokus, endast 55 pix:

www.bokus.com/b/9789127112315.html?pt=sessionClick

Det var meningen att jag skulle hitta de där kartorna på nätet men gick bet.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Konceptet: Är väl som allting annat att det skall vara så likt skiten på andra sidan pölen.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Jag gillar Hockeyligan.se:s reklam:

"Med start i går finns nu Elitseriens egen biljettservice. Det är i samarbete med TICNET som Elitserien får ett eget biljettbeställningsnummer, 0771-HOCKEY, där bokstäverna är enligt tangenterna på din mobiltelefon. Saknar du bokstäver eller har en telefon med annat tangentbord är numret 0771-462539."

Varför inte skriva numret direkt istället?

Haha. I like it.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
hellge: Man kan ju fråga sig hur det går för Bill Gates? HAn är ju snuskigt rik men samtidigt så donerar han ju enorma summor till välgörande ändamål.

Personligen tycker jag att religion i alla former är helt absurd. Jag vill därför passa på att rekommendera en väldigt bra bok jag läst. Mycket tankeväckande, inte bara kring religionsfrågor utan även mycket annat. Tex så drog jag klara paralleller till hur man fungerar psykiskt som idrottssupporter. Klarar ni lite tyngre och intellektuellare ämnen - läs den!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan:

Jo, fast då hade det ju bara blivit fem :)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
hellge: Är det bara jag som känner det som att ettan, trean och femman hade kunnat samsas inom en och samma rubrik, förslagsvis Social orättvisa.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan:

Intressant det där med Vatikanens nya dödssynder

WWW.AFTONBLADET.SE/NYHETER/ARTICLE2015984.AB

HÄR ÄR DE NYA DÖDSSYNDERNA

1. Vållande av fattigdom
2. Miljöförstöring
3. Växande orimlig rikedom
4. Genmanipulation
5. Social orättvisa
6. Moraliskt omstridda experiment
7. Drogmissbruk

Några av Vatikanens nya dödssynder är väl klockrena men inte alltid så självklara och ibland finns det flera sidor av myntet.

1. den med där vållande av fattigdom. Medan somliga forskare, ekonomer och sociologer menar att nyliberalismen och globaliseringen är motorn till fattigdomsbekämpning finns det samtidigt bevis för att fattigdomen aldrig varit större och att det är nyliberalismens fel.

2. Miljöförstöring torde nog vara en rätt klockren dödssynd. Men även den är inte oproblematisk. Oljan är en av motorerna i välfärden, utan den skulle absolut inget fungera. Samtidigt är den upphov till klimatförändringarna och för att inte tala om alla krig som existerar på grund av oljan.

3:an med orimlig rikedom är heller inte helt oproblematisk. Samtidigt som de rikaste länderna i världen har bäst välfärd är det också de som står för alla andra dödssynder. Vi i Europa, Amerika och Japan är så ohyggligt rik jämfört med de återstående 80 procenten av världen att det förmodligen borde ses som moraliskt förkastligt om man gör en jämförelse, snudd på skamligt. Samtidigt har aldrig så många människor som idag haft det bättre.

4:an genmanipulation är svår att se som en dödssynd kanske. Men använder man det fel är det en bomb, men dödssynd? Nja.

5:an är en dödssynd, det håller jag med om. Men jag tycker inte att vi har speciellt stora sociala orättvisor här hemma. Visst finns dem men de är små i jämförelse med de verkliga. De verkligt stora finns mellan oss i väst jämfört med Afrika, Asien och Sydamerika. Fyra miljarder människor lever på mindre än femton spänn om dan.

6:an. Moraliska omstridda experiment vet jag inte riktigt vad det skulle vara. Kanske kan det vara att klona människor och djur. Att klona människor känns väl inte helt fräscht, tänkt Per Ledin :) Eller kan katolikerna i Vatikanen mena abort eller HBT-frågor?

7:an handlar alltså om droger. Vid första anblicken är den inte så mycket att ifrågasätta, men även den går att problematisera. Man kan nästan gissa att de flesta drogmissbrukarna inte kan välja om de ska missbruka eller ej. Men visst kan det vara en synd för det.

Att missbruka droger är en synd enligt Vatikanen, men hur är det med om man brukar droger då? Går det att bruka droger då det inte är lagligt? Och vad är en drog? Nyligen var det ett stort brittiskt forskningsprojekt där man klassade världen 20 farligaste droger. Förmodligen är droger kulturellt betingat. Vi här i Sverige ser t.ex LSD, Cannabis och Ecstasy som mycket farligare än alkohol medan forskningen säger något helt annat. Hur är det egentligen med nattvardsvinet som man pimplar i Vatikanen?

Här kan man läsa om de 20 farligaste drogerna och se det mycket intressanta programmet:

svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32313&a=1064495&lid=puff_1067089&lpos=extra_0
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
scim: men "Seven" är ju en värdelös film också, så då går det ju på ett ut.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru:

7-2 är ju en värdelös hand.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Poffa:
Snarare Seven Two.
Till skillnad mot Seven Eleven eller Nine Eleven, som är rätt uttjatat vid detta laget.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Kommer den då heta "Eight"?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan: Innebär det att vi kan hoppas på en uppföljare till "Seven" tror du?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Vatikanen har kompletterat de sju dödssynderna med en sammanställning av de sju samhällssynderna... eller de sju sociala synderna om man så vill.

The seven social sins are:

1. `Bioethical' violations such as birth control

2. `Morally dubious'' experiments such as stem cell research

3. Drug abuse

4. Polluting the environment

5. Contributing to widening divide between rich and poor

6. Excessive wealth

7. Creating poverty
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Skön lirare på postkodsmiljonären nu, chansat sig till en miljonfråga.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Portello: Gör det du, jag hade ändå funderat på om jag skulle köpa den där boxen.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Portello: Större risk att du kommer att skicka ett utbetalningskort till Krokom om du har nån smak överhuvudtaget. 

Fast med tanke på lagtillhörlighet... :-) 
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Så har man nu beställt säsong ett av Dexter utan att sett ett enda avsnitt. Men baserat på vad man har hört om den serien så verkar den vara bra. Men om den nu mot förmodan skulle suga så skickar jag ett inbetalningskort till Paddan som flera ggr skrivit att det är en bra serie. Så får det bli!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Så här kul kan vi ha det på jobbet när det bär till...
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
73Sjöbba:
Den var vacker. Den ska jag ge nu ikväll.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Här kommer en hälsning på alla hjärtans dag!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
sch! Stigsson:
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dysso:

Jag kan inte minnas vad jag gjort på denna dag tidigare, men jag gissar att jag kanske har gett bort ett gulligt kort eller något. Alternativt inte gjort någonting alls. Jag håller med dig.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Dysso: Min sambo ser det också som ett amerikanskt påhitt för att skapa köphysteri så därför blir det "bojkott" även hos oss.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74:

Nu börjar det bli intimt,vill vi veta mer?

Nej.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Citerar dagen till ära en sann hjälte: "Måtte djävulen ta alla fruntimmer!"
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Överlåter!! Ett av årets bästa chanser till vuxenmys och du låter någon anna ta över. Det är ju som att lägga sig med A A i Texas holdém.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
När ämnet ändå kom upp så tänkte jag passa på att fråga vad övriga ger sin respektive en dag som denna?

Själv är jag lite anti hela köphysterin och som tur är håller min flickvän med mig. Föredrar att överraska med något på en dag som inte är en dag där man "måste" göra saker.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74:
Du får 75% rabatt, om du tar en promenad runt högarna i Gamla Uppsala!
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru:

Vore det inte vara 75 % ?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Alla hjärtans dag och presenter... Själv fick jag bjuda på lunch (och jag är singel). Och så hoppas jag att vi får tårta på arbetsplatsträffen idag. Och att fikat till matchen ikväll är gott.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74:
Ja, jag gav Mattias 50% s.k. Leksands-rabatt.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Stigsson:

hehe nej det överlåter jag till någon expert :-)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Köpte du massagen också eller får du själv stå för den?
Kommentera

« · 1019823 · »