Café

49272 inlägg · 1044 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

« · 1232384 · » Till forumet


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

spud: Första stycket:"Han hade 122 timmars assistans i veckan. När Patric Melin bad om ytterligare timmar gjorde försäkringskassan en ny utredning."

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack: Vart framgick det att han ville ha mer assistanstimmar?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Wayne Gresky: Spontant känns det, "Den som gapar efter mycket..." Grabben hade alltså motsvarande tre heltidsanställda som servade honom, men han ville ha mer. Det räkte inte med gymträning, ridning och assistans till ett deltidsarbete utan han (eller någon i hans närhet)hade ännu mer krav. Att sedan FK fullständigt slår bakut var väl inte vad han/de hade räknat med. Var går gränsen för vad som är ett värdigt liv och hur mycket kan man egentligen kräva? Hur många heltidsarbetande har möjlighet/tid till att såväl gymma som rida?

Själv brukar jag reta upp mig på funktionshindrade kravmaskiner som dyker upp med jämna mellanrum och kräver än det ena än det andra. Som exempelvis den rullstolsburne miljöpartist(!) som blev kränkt (vad annars?) av att hon inte kunde flyga direktflyg från Sundsvall till Göteborg. Detta pga av att det var ett mindre plan på linjen och hon var då tvungen att flyga via Stockholm. Enligt henne skulle man då inte få flyga direktrutten då alla handikappade inte åka med denna. Vem, för utom miljöpartisten, skulle må bättre av att turen ställdes in? 

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
spud: Skulle alla behov som finns i samhället täckas så skulle vi hade ett skattetryck på flera tusen procent. Politikerns främsta uppgift är att fördela resurserna på ett humant sätt. Min fråga är väl egentligen skiljer denne person med tre med assistanstid som motsvarar drygt tre heltidstjänster med en åldring som inte riktigt klarar av att bo hemma längre?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Det är väldigt förvånande att FP går med på denna åtstramning av assistansen då de ofta slår sig för bröstet för införandet av den generösa assistanspengen som fungerat bra hittils. Dock vill jag omgående ha en åtstramning i regelverket kring de bolag som bedriver assistansförmedling, ta Örebros ordförande som sitter och i mina ögon snor pengar från handikappade och för över de till hockeylaget.

I fallet Patrik är det ju beklämmande, men samtidigt ska man nog ha i åtanke att assistanspengen har skapat en ofantlig neddragning för äldreomsorgen, sålänge vi inte har politiker som ser till att skapa de intäkter för att täcka de faktiska behov som vårt samhälle har är det väl bara att acceptera och försöka sova gott om nätterna ändå.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Han blir lyckligare på den öppna arbetsmarknaden.
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Friman SR:

Eller Sms:a LIV till 72 990 och skänk 50 kronor till Läkare utan gränser.

Har man två telefoner med olika mobiloperatörer bör man sms:a från den med Telia, då de skänker en viss summa själva (fem kronor?) för varje sms som skickas till hjälpinsatser.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
spud: Visst är det oxå problem men de behöver all den hjälp de kan få.

Sms:a AKUT till 72900 och skänk 50 kronor. (debiteras på telefonräkningen).

www.redcross.se/
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Friman SR: Problemet i sådana här situationer är ju inte att hjälporganisationerna saknar resurser, utan dem kan inte distrubera resurserna. Så om nån har en flygplats att skicka, kan man ju göra det.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Jag gjorde iallafall något för Haiti igår när jag satte in 500:- på "Läkare utan gränser/Haiti" : www.lakareutangranser.se/haiti

Att det behövs det behöver man inte tvivla på:
www.expressen.tv/nyheter/1.1848122/barnen-i-haiti-behover-din-hjalp

Så vad gör Du?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
65selander:

Tro om han fått spela någon mer match?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Snodde denna från en status på MSN. 


Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Per HApps: Jo det är ju ångturbiner. Men det är ju inte så att ångan kondenseras och all värme försvinner i själva turbinen. Utan den den är fortfarande väldigt varm och således energirik även efter turbinerna.
Dessutom bör man koka ångan till ett högre tryck och sedan köra ångan igenom flera olika turbiner tills ångtrycket är för lågt. DÅ nyttjar man ångan maximalt till elproduktionen och sedan kan varmvattnet nyttjas för uppvärmningssyfte.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Salle:
Långt tidigare? Det är ju liksom själva turbinen som genererar elströmmen som ligger före i linjen. Eller??
Men man kan ju tycka att det är slöseri med energi, tyvärr är det ju inte tillåtet i lagen att ta hand om spillvärmen...
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Per HApps: Självklart skall man ta hand om den värmen långt tidigare i systemet men våra gamla verk är ju inte byggda för det.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru:
Problemet med spillvärmen är att den är relativt lågvärdig, med andra ord så är det inte helt enkelt att lyfta temperaturen så pass mycket så att den går att transportera dom sträckor som behövs.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Metal Guru: Aha, du har liksom lagt ner HS? I så fall är det jättetråkigt. Du har varit en person som åtminstone jag ogillat men samtidigt repekterat. Ditt arroganta sätt har stört mig men det har samtidigt hållt mig vid liv.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

250kg kärlek:
Då är du säkert glad att jag inte häckar här så mycket längre.

Björn:
:shock smiley:

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
250kg kärlek: Dryg? Njaej, lite akademiskt manchesterkavajig, möjligen. Men vem är jag att döma? :-)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Du vet, jag gillar dig! Men din bitterhet stör mig.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
250kg kärlek:
Jo tack.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Salle: Du är som mig, stavar fel heeeeeela tiden. Garanterar stavas garanterar, inte som du, "garnterar". Ferstehen???

I övrigt tycker jag att Gurun är dryg. Retar gallfebern hos de flesta.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Salle: Det är även ungefär samma storlek på siffran som Energimyndigheten ger i det här diagrammet. (124 TWh för 2008). Problemet är ju dock att en temperaturskillnad på 10 grader är svår att använda för Fjärrvärme och att kärnkraftverken ligger ofta en bit ifrån större befolkningscentran. Samtidigt är det ju politiskt omöjligt att idag bygga upp nya energiförsörjningssystem som är baserat på en energikälla som "ska avvecklas".



webbshop.cm.se/System/TemplateView.aspx?p=Energimyndigheten&view=all&cat=/Broschyrer&id=4304af910a0842b39b7a9a0a7f96161c

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Jag hittade siffran här. Huruvida den är helt korrekt garnterar jag inte.

"Svensk kärnkraft producerar årligen cirka 70 TWh el. Den spillvärme som bildas i processen uppgår till 140 TWh, vilket kan jämföras med att den årliga uppvärmningen av alla svenska byggnader kräver 100 TWh."
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Det kan jag utan tveka skriva under på, är dock tveksam till att man har en realistisk möjlighet att tillvarata värmeenergi och förmedla den till konsumenter i den utsträckningen.

Vad det gäller storleksmåtten på elproduktionen som du länkade till hoppas jag att du har koll på att elproduktionen trots allt är en bråkdel av energiproduktionen i Sverige?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Björn W:
Vad jag vill ha sagt?

Om våra kärnkraftverk - som tillsammans producerar 50TWh till elnätet per år - skulle släppa ut spillvärme motsvarande 130TWh i havet, så har vi exakt

1

sak att åtgärda i Sverige, före allt annat.
Fuck snåla på ström. Fuck vindkraft. Fuck solpaneler. Fuck utveckla nya metoder att utvinna energi. Fuck rubbet.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Sprang just över denna fina "limerick", tycker den var rätt finurlig faktiskt...

Det var en ung man ifrån Prag

som gav ut dikter på eget förlag

men han blev besviken

ty den breda publiken

gillade inte orimmad vers

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Ärligt talat så vet jag fortfarande inte vad du har tänkt att säga - att en kommande högkonjunktur är ett skäl att stänga mer kärnkraft?

Att du gillar att betala för industrins produktionsbortfall med din skattsedel?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Länk som vidimerar vad jag säger.

Dock gäller som vanligt att allt man läser på Internet verkligen inte behöver vara sant.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Salle:
Helvete! Så mycket spillvärme som 130TWh!
Detta måste vi genast göra något åt!!!

Under 2009 nådde kärnkraften i Sverige nästan 50TWh i produktion.
Nu förstår jag vad ni ylar om!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Salle: Kanotister och roddare också, det har jag sett i Sportspegeln.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Wayne Gresky: Spelar ju inte så stor roll vart det inte får forskas när lagen säger att allt sånt riktat mot själva kärnreaktorn är off limit...


Sen kan man ju i förbifarten nämna:
- den oanvända spillvärmen från dagens reaktorer (ca130 TWh) som idag "bara" gynnar sjöfåglarna i området.
- Övriga Europa bygger/vill bygga nytt för att byta ut gamla reaktorer samt rusta inför framtida industrisatsningar. Istället sätter vi upp vindsnurror (på 1.5-2 MW) runt om i landet...



Sen var ju de skatteregler, kan vara borttagna nu, som gjorde det dyrare att direktproducera el i sopförbränningsanläggningar odyl som tvingade dom att gå omvägen via vatten/ånga och därmed tappade ca 30% av effekten direkt, inte särskilt lyckade.




Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Salle: Jag syftade på universitetsvärlden.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Meta Guru: Precis!  Och tänk vad billlig el vi alla hade haft.

Wayne Gresky: ASEA Atom (ABB Atom) i Västerås forskar visst på kärnkraft men den FÅR ju tyvärr inte användas i dom svenska verken.
Men som det är nu är alla uppgraderingar som görs i dom svenska verken jämförbart med att trimma en gammal 240 för det är ju sån teknologi i de svenska "fyrtornen".
Och eftersom man inte får nyttja de forskningframsteg som gjorts så får inte "motorn", reaktorn, uppgraderas utan bara turbinsidan (växellåda för att fortsätta bil.liknelsen).

Nä borde göra som flera industriländer och bygga nya effektivare, bränslesnålare och säkrare kärnkraftverk och inte köra på med den gamla "bilpark" vi har idag.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Salle: Nej, jag vet av förstahandskälla att Stora Enso är helt nöjda med avtalsvillkoren så länge som det inte handlar om långvariga eller högfrekventa stopp, då kommer självklart framtida investeringsbeslut i produktionskapacitet i Sverige att påverkas. Frågan är ju bara var tillväxten i produktionen av säsongssäker energi sker någonstans? Sedan vårt sista kärnkraftverk startades har vi väl snart blivit 1,5 miljoner invånare till, som dessutom har några datorer och storbildsskärmar som går några timmar per dag.



De "enda" som egentligen har anledning att fråga sig vad de får för det här köpet av effekt från industrin är ju de svenska skattebetalarna.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Björn W:Nu går väl inte skogsindustrin på full fart heller pga konjuktur och massapriser så det kanske inte spelade ENSO så stor roll. Men visst nog lär det varit lite pinsamt att ringa dit och be om detta.

Kan minnas fel men jag har för mig att Husumfabriken fick göra nåt sånt här när dom låg på max kapacitet och inte alls ville backa. Pga detta, det tar ju tid att köra igång efter såna här stopp, missade man en order och fick böta ordentligt. Det gjorde att man investerade i nya turbiner för att inte bli lika stora energislukare.
Och nu köper man nytt igen för att inte följa samma öde som vissa andra bruk.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Felet är ju att man under årtionden totalt bannlyst ordet kärnkraft. Ingen forskning på området har tillåtits, inga nybyggnationer har kunnat diskuteras. Givetvis hamnar man i ett läge förr eller senare då säkerheten i existerande anläggning inte längre är tillfredsställande.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Salle:
Så om inte miljömupparna hade haft något att säga till om, så hade vi kört kärnkraftverken för fulla muggar utan att bekymra oss om säkerheten..?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Salle: Det roligaste är ju att det här är Uppdrag Granskning-material, men journalisten (som f.ö. är en av de första att skriva om det) missar potentialen och nämner ersättningen i en bisats.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Björn W: Fel tråd. Borde platsa under "Viktigaste valfrågan"

I övrigt är det helt j-a galet. Vi stänger ner kärnkraftverk och tvingas importera kolkrafts-el från Polen och Tyskland ner det var som kallast. Och dessutom stänga ner inkomstgivande industrier.
Så här går det när miljömupparna får för mycket att säga till om. Och dom skall arbetarpartiet S gå hand i hand med inför nästa val. Gud bevara oss.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Överskott i elproduktionen, modell Sverige - stäng ner industrin och betala den med skattepengar. Det är pravda, det.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Stor jordbävning i Haiti (7.0), med epicentrum nära huvudstaden.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack: Hans soloskiva är faktisk helt ok.

www.youtube.com/watch?v=it4Da19M7pI
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Salle: Sil och kass före stil och klass.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Frisco: Det är nog första gången jag sett den mannen förknippas med stil. :-)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack: En del killar har stil och går på Kvarnen.


svtplay.se/v/1842558/abc_moter_artisten_peter_doherty
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Och detta gör kanadensarna och kanadensienorna när de inte spelar hockey om ni inte visste det..... Keep on rockin' in a free world...

www.youtube.com/watch?v=0J72nLOClV0&feature=PlayList&p=88FEE53BB4D575E2&index=19

Rock on...
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Grym site...

www.flightradar24.com/?#

Om man ser ett plan så kan man kolla vart det ska och varifrån det kom.

Oavsett det så måste ju plan starta eller landa så därför....

www.youtube.com/watch?v=SU5buMgoj

Rock'n'roll det med.......
Kommentera


« · 1232384 · »