westerlind:
Håller med. Med tanke på hur det ser ut på arbetsmarknaden så får man vara beredd att röra på sig. Hänsyn ska ju tas till om man har familj, barn osv. Och det tror jag görs i de flesta fall. De enda gångerna man hör någonting är ju när systemet misslyckats, det är ju aldrig så att Aftonbladet skriver en solskenshistoria om hur bra det gått att söka jobb.
För övrigt så har jag bara gott att säga om AMS och Arbetsförmedlingen. Tack vare dem fick jag det jobb jag har nu, de lobbade för att få in mig och både jag, Arbetsförmedlingen och företaget har tjänat på det i slutändan.
Sveriges stora problem är bidragstagarna och alla miljarder som går åt där. Om man inte ens vill försöka förändra sin status i arbetslivet från arbetslös till arbetande, då är man heller inte värd några pengar.
Dream Team:
Visst, det är möjligt att jag är moderat eller åtminstone inom det blocket. Anledningen är i så fall att de har värderingar som jag känner är närmare mig än den politik det andra blocket står för.
Oavsett vilket så anser jag att man måste göra någonting för att få bidrag. Här i Övik, precis som på alla andra platser runt om i Sverige, så finns det många som hellre väljer att gå arbetslös och lyfta bidrag i stället för att ta de arbeten som erbjuds. Vid sådana lägen är det för mig självklart att man inte borde få bidrag alls. Vill man inte jobba ska man heller inte ha bidrag i väntan på jobb.
Petey21:
Man ska ALLTID ringa först. Avtala gärna en tid så de har en stund över. Då är det inte lika lätt för dem att "göra sig av med dig".
En sak till, kläder och uppförande. Det kan låta löjligt eller gammalmodigt men rena och hela kläder, det behöver inte vara kostym, men varför inte en skjorta och ett par jeans eller bomullsbyxor. Oavsett vad folk säger, så är det oftast så att cheferna på företaget är 40- eller 50-talister och de uppskattar inte sktiga hårdrockströjor och trasiga jeans.
mattias - 74:
I princip, ja. Jag kan garantera dig att om du kommer in till en personalchef eller avdelningschef som är från 35 och uppåt så vinner du enormt på att klä dig propert. Oavsett om det jobb du söker är inom tungindustrin.
Lumber Jack:
Ditt långhåriga drägg, du vet lika väl som jag att jag har rätt. Naturligtvis finns det undantag men de är försvinnande få.
mattias - 74:
Vara sig själv? Jag kan garantera dig att 95% av de som har ett arbete i dagens läge definitivt visade upp sin bästa sida, inte den normala personen.
mattias - 74:
Förmodligen skulle jag skärpa till mig lite, men skillnaden är å andra sidan uppenbar. På en dejt har jag svårt att se att jag skulle sitta öga mot öga med en 40- eller 50-talist. Vid en arbetsintervju så är risken uppenbar att jag sitter öga mot öga med en 40- eller 50-talist.
Du får göra precis som du vill när du går till nästa arbetsintervju, det är upp till dig. Men mitt tips till dig är att klä upp dig lite.
mattias - 74:
Varför har jag jobb men inte du då..?
[klonk]
(polett trillar ned i mattias - 74)
;0)
Dom ser helst att man söker jobb inom pendlingsavstånd på 12 timmars arbetsdag om man inte får jobb inom hemkommunen. Dvs 2 timmar till jobbet 8 timmars jobb samt 2 timmar hem. Lätt för dom att bara ge order när dom har det bra förspänt för sig.. Kostar ju och pendla men det ger väl dom fan i!!
Söker man inte tjänsterna som finns inom pendlingsavståndet så kan man bli utesluten ur A Kassan ?
Det innebär i princip att jag skulle kunna ta ett jobb i Uppsala ( 18 mil ) och pendla varje dag! Är detta verkligen rimligt ??
I mitt tycke är det helt åt helvete