Café

49346 inlägg · 1044 ämnen

Arbetsförmedlingen ???

« · 703074 Till forumet

Sv: Arbetsförmedlingen ???
Myggan: Visst är man rädd om sin integritet... men kränks den om du samkör register där du ändå inte finns och inga fel gör?
Kommentera

Myggan: 1 persons integritet väger lätt mot att man stoppar en som stjäl från alla!
Kommentera

mok: Nej det gör den väl inte. Du får väl rätt då.
Kommentera

Myggan: Samma som detta med att dom snackar att uppföra ett DNA register för att lättare kunna spåra brottslingar och alla säger stopp för man får ingen intigritet etc.... men som det sades nedan är det inte värt att trampa in lite på detta för att sätta dit ev brottslingar. O tillhör du brottslingarnma så har du ju inget att frukta.
Kommentera

Beezer:Men du nog finns det större fuskare i samhället än dom som lever på bidrag.
Kommentera

Om jag vill att renhårige mok: ska få lite schyssta bekymmer gör jag ett lagom vidrigt brott, och planterar strategiskt lite mok-DNA. Sedan får registret du nyss nämnde göra resten av jobbet.

Utan ett DNA-register går du ganska säkert.

Kommentera

Myggan: Jag påstår inte att man skall jaga bidragsfuskare på bekostnad av möjlighet att lösa grövre brott.

Alla bovar och banditer skall tas fast och straffas!
Kommentera

Beezer: Jag menar egentligen inte alls bovar och banditer utan mer dom här cheferna som har alldeles för höga löner. Dom om någon tar väl pengar från oss arbetare.
Kommentera

Metal Guru: Med ett DNA register går du säkrare.... visst kan det ställa till det om man finner mok-DNA på fel plats men dom fäller inte bara med DNA bevisning krävs ju lite mer.
Kommentera

Myggan: Har "dom här cheferna som har alldeles för höga löner" på något sett brutit mot lagen skall de tas fast och straffas.

Är allt i sin ordning kan dom tjäna hur mycket stålar som helst utan att det sticker i ögonen på mig. Är någon villig att betala dom en "jättelön" så är det lika okej som om jag som arbetare accepterar en "svältlön".

Jag är inte tvingad under pistolhot att acceptera "svältlön" utan gör detta frivilligt. De som betalar ut "jättelön" till en chef gör det inte heller under pistolhot utan frivilligt.
Kommentera

mok:
Jag pratade mer om att "ställa till bekymmer" än "fällande dom".

Kommentera

250kg kärlek:
Våren 1993 blev jag av med jobbet här hemma i Sundsvall och hade en grabb på ett halvår.

Vad jag gjorde var att jag började pendla mellan Timrå och Oslo under 4 år tills det att det löste sig med en ny anställning i Sundsvall.

Detta var iofs bara möjligt då jag hade en sambo dom tog all markservice på hemma plan , då jag bara var hemma lör-sön varannan helg under 4 år.

Så kom nu inte här och snacka om att det är svårt att röra på sig om man har familj och barn. Det är bara att kavla upp ärmarna och tjura på.

Är man inte villig att flytta dit jobben finns så kan man börja leva på vatten och bröd. Förutsatt att man väljer att tacka nej till en anställning på annan ort.

Jag betalar nog med skatt, så det räcker tyvärr inte till, till dom som tycker det är jobbigt att måsta flytta.
Kommentera

Metal Guru: Ja det lär det ju garanterat ställa till med trubbel. Men det kanske det kan va värt.
Kommentera

Per HApps: Jag har aldrig snackat om att det är omöjligt att röra på sig om man har familj och barn. Jag sa att det blir betydligt mycket svårare.

Jag tycker att det är vid sådana här tillfällen som A-kassan ska ha förståelse (det har dom också ibland av det jag förstått) och ge mer tid för dem som är drabbade. I min värld är det orimligt att tvinga någon att ta ett jobb som påverkar sin livssituation så markant. Jag menar, ett barn som är ett halvår ska inte få se sin pappa mer än 2 dagar varannan helg, i 4 år??!!

I just ditt fall vet jag inte vad som föranledde att du tog jobbet men jag anar att jobbet i sig var relativt välavlönat och du ansåg att det var värt det framför ett mer lågavlönat jobb som faktiskt fanns på hemmaorten? Du hade, hoppas jag, ändå en valmöjlighet?

Jag förespråkar inte att människor är arbetslösa och får A-kassa. Det påverkar våra skatter, vi som jobbar OCH även de som är arbetslösa. Jag menar bara att det måste finnas en viss human tankebana när man tvingar människor att söka på andra orter än den man bor på. En mer individuell bedömning där man inte ser krasst på de lagar som finns. Nu bedömer man delvis så, men detta vill man ju strama åt betydligt. Det är det jag kan ha vissa invändningar mot.
Kommentera

250kg kärlek:
Det jag menar är att man skall inte vara rädd att flytta på sig. Om inte annat så kommer man säkert att lära känna mycket nya människor.

Har för övrigt skrivit min namnteckning på plattformen längst upp, 180 m ovan vattenytan. Och det hade aldrig hänt om jag stannat kvar hemma och stämplat.

Se länk.

www.statoil.com/statoilcom/svg00990.nsf/Attachments/plattformer/$FILE/heidrun_l.jpg
Kommentera

Per HApps: "...man skall inte vara rädd att flytta på sig."

Just det. Jag hade i min ungdom (just när färg-tvn kommit) ett tillfälligt jobb på Sparbanken i Östersund och blev sedan arbetslös. När jag därefter sökte på PK-banken fick en av alla dessa odrägliga kvinnor det jobb jag borde ha fått, men däremot erbjöds jag jobb i Stockholm. Det var ju inte precis det jag tänkt mig, men "Va f-n, man kan alltid flytta tillbaka" tänkte jag och flyttade ner.

Efter två år tröttnade jag, fick hemlängtan och flyttade - inte till Frösön utan till Åre. Efter en underbar vinter bland detta koncentrat av de coolaste stockholmarna och en sommar med +8 grader och 70 sekundmeters isvindar blandat med uppfriskande spöregn och mördarmygg så omvärderade jag dock mitt beslut och flyttade ner igen, och här är jag kvar.

Jag säger inte att det här är rätt för alla, men det är oerhört stimulerande att komma till nya miljöer, lära känna nya människor och klara sig själv.

Utan mamma.
Kommentera

Poffa:
...för övrigt håller jag naturligtvis med om vad jag tror Mattias tycker att det borde finnas jobb i hela Sverige, men det är en politisk fråga som vi bara kan lösa på lång sikt.

Visst, det går inte att fördela arbetstillfällena absolut jämnt, men fortsätter det så här så finns snart jobben i Stockholm, Göteborg och Malmö. Resten av Sverige blir nationalpark där några få personer försörjer sig på att vara skoterguider eller sälja genuina hemslöjdsartiklar i plast "Made in Taiwan".
Kommentera

Per HApps:
Kan ju säga att med mina anlag för svindel så hade jag fått byta kalsonger, om någon lyckats tvinga upp mig dit för att jag skulle skriva mitt namn.

Kommentera

Metal Guru:
Som info kan nämnas att det är stegar som man får klättra på hela vägen upp. Det tog ca: 30 minuter att ta sig till toppen, men det var det värt.
Kommentera

Läste en insändare i Sundsvall Tidnings nätupplaga. Följande står skrivet:

Arbetsförmedlingen bryter mot dom mänskliga rättigheterna.
Läste för någon dag sedan en insändare värnpliktiga inte lika för lagen.
Då insåg jag att det samma är för arbetssökande. Fast olagligt.
I Svea Rikes Lag.
Lag (1994:1219) om den europeiska konventionen angående skydd för mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.
Artikel 4 -Förbud mot slaveri och tvångsarbete.
1. Ingen får hållas i slaveri eller träldom.
2. Ingen får tvingas utföra tvångsarbete eller annat påtvingat arbete.
Vilket innebär att arbetsförmedlingen bryter mot Sveas Rikes Lag.
Enligt dom hårdare regler som arbetsförmedlingen vidtagit, innebär:
Du som arbetssökande måste söka alla ledigajobb.
Du som arbetssökande är tvungen att ta dom jobb som du får.
Om du inte söker eller nekar ett jobb, kan du som arbetssökande bestraffas med lägre A-kassa, lägre ersättning från försäkringskassa eller liknande.
Arbetsförmedlingen Tvingar dig att söka respektive ta jobb även mot din vilja, vilket bryter mot denna lag.
Arbetsförmedlingen är till för att hjälpa och förmedla lediga jobb till arbetslösa.
Arbetsförmedlingen har ingen laglig rätt att tvinga dig till arbete eller söka arbete som du inte har intresse eller kompetens för.

LFA

Detta är väl kanske att ta i. Självklart måste det finnas vissa krav från Arbetsförmedlingen om man ska få lyfta bidrag. Men att likna den metod Arbetsförmedlingen använder sig av med att bryta mot de mänskliga rättigheterna är väl att ta i.
Kommentera

« · 703074