Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Bilbytartankar...

« · 917488 Till forumet


Bilbytartankar...
Att köpa en ny bil i dag är ett dilemma. Kanske kan detta forum antingen se till att jag blir etter yrare eller kanske etter klokare....?

Aspekter och klyschor...

Bensin - Hur mycket kör du? Prestandan här är bra i förhållande till priset. Bensin är lönsamt som det ser ut i världen idag. Du får en billigare bil med lika utrustning gentemot miljöbilarna. Dessutom så är motorn jävligt snål. Ska du byta igen inom ett par år? Köp den här nu och sedan avvaktar du hur det ser ut då...

Diesel - Breakeven går vid 1500 mil. Breakeven går vid 1200 mil. Sicket vrid du har. Dyr skatt, men du kör i stan på 0,53 per mil. Vid nyår försvinner 6000:- i premie för dieselmiljöbil, se till att skriva på nu. Miljödiesel, det kommer Sverige att tillverka storskaligt snart. Diesel sägs vara miljömedvetet, men skatten på en dieselbil är svindyr och om det är en miljöbil så borde väl skatten på diesel inte vara så hög som den är...? Å hur miljövänligt är då diesel förutom att den har ett bra energivärde?Energidiesel, kan det framställas utan att det blir tjafs om hur???

E85 - Bättre prestanda än bensin. 30% ökad förbrukning gentemot bensin. Tätare serviceintervaller. "Du får fler hästar med E85 än bensin". "Detta är riktigt miljötänkande"." Sockerrörsarbetarna i Brasilien dör vid 40-års ålder, men det finns många arbetslösa som oxå vill skörda sockerrör. Brasilien framställer etanol billigast som det ser ut nu, om Sverige framställer etanol på sitt sätt så kostar varje framställd liter etanol 0,85 liter etanol att framställa för varje framställd liter, i Brasilien så kostar det 0,3 liter etanol att framställa 1 liter, men då dör det arbetare ju...

Ja, vilket drivmedel ska man satsa på vid köp av ny bil???? Dilemma....

Rock on...
Kommentera

Sv: Bilbytartankar...
Friman SR: Jag anser det vara rätt enkelt. Det är diesel eller etanol som gäller. Vad man sedan väljer beror helt och fullt på hur mycket man kör.

Nu nämner du 2 st breakeven om för diesel och jag vet inte vilken som är den riktiga. Om du med marginal passerar över den som gäller så är det diesel som borde vara ditt alternativ.

OM det inte är så att du bara kör korta sträckor, och inte särskilt fort, för då är det Hybrid som gäller. Klart miljövänligast och billigast.
Kommentera

Sv: Bilbytartankar...
Friman SR: Salle har rätt, välj bort vanlig bensin. Andrahandsvärdet är snart i fritt fall på bensinbilar, redan nu har det tydligen efterfrågan minskat rejält på begagnade bensinbilar.

Fördelen med diesel är att de går billigast och är driftsäkra. Men en etanolbil har du fortfarande möjligheten att köra på vanlig bensin om det skulle hända något drastiskt med etanolpriset.

Själv begriper jag inte att det finns människor som köper nya bensinbilar. Vansinne.
Kommentera

Sv: Bilbytartankar...
Friman SR: Skall du köpa den eller skall det va en tjänstebil?
Är det en tjänstebil, då tar du en Saab 9-5 Kombi Etanoldrift så får du kraftig sänkning av förmånsvärdet. Men sedan kör du den på bensin, för vem faan har råd att köra på etanol?

Själv kör jag en 9-5 kombi i tjänsten, men har den som "polbil" vilket innebär att jag ej få¨r annvända den privat. Privat kör jag med en Opel vectra combi den är väldigt bra och trevlig att köra, drar möjligen lite mycket bensin. Mer än saaben med 2,3 L motor iallafall.
Hemavid ligger förbrukningen runt 0.9. Idag körde jag hem med saaben från Karlstad, då låg jag på 0.77 vilket får vara bra för en så tung bil med full last.
Skall du äga bilen själv, skall du inte köpa en saab 2.3 liters maskin.
Kam driften på dom häller inte så bra och det blir dyrt att byta kamkedja och drev var 10000 mil. Däremot 2 litern dä byter du kedjespännare var 20000 mil ungefär.
Appro på opel vectran, så sägs det att den är baserad på samma bottenplatta som saab 9-3 och att den har saabens 2 liters motor. En sak är jag dock säker på, den har opels 6 vxl låda
Kommentera

Sv: Bilbytartankar...
Friman SR: Rekmenderar starkt en sådan. Mycket bil för pengarna.

Opel Vectra Kombi, 2,0 T PRIS 219 800 kronor KATEGORI Familjebil GARANTIER: 2 år nybil och vägassistans, 3 år vagnskada (självrisk 5 000 kronor), 12 år rost. Säkerhet: ABS-bromsar med antispinn och antisladd. Krockkuddar fram, sidokrockkuddar fram, huvudkrockkuddar fram och bak. Aktivt pisksnärtsskydd på fyra platser, fem trepunktsbälten, bältessträckare fram och bak (två platser). Integrerad barnstol (Smart airbag). Isofixfästen för barnstolar bak på ytterplatserna. Bränsleförbrukning: 9,2 liter per 10 mil blandad körning. Tankrymd: 60 liter. Motor: Fyrcylindrig 1,998 liter, 16 ventiler, turbo. Växellåda: 6-växlad manuell. Effekt: 175 hk vid 5 500 rpm. VRIDMOMENT: 265 Nm vid 2 500-3 800 rpm. Prestanda: 0-100 kmh 9,4 sekunder, toppfart 222 kmh. Längd x bredd x höjd: 4 822x1 798x1 500 mm. Axelavstånd: 2 830 mm. Tjänstevikt: 1 565 kg. TOTALVIKT: 2 120 kg. SLÄPVAGNSVIKT: 1 700 kg (1 380 kg vid B-körkort). Bagageutrymme: 535 liter, 1 850 med fällda baksäten. www.expressen.se/1.76243
Kommentera

« · 917488