mattias - 74: De vågade säkert inte då huvudet började rotera och tungotalandet gick på overdrive.
Det är väl inte direkt första gången som hon kör för fort heller. Jäkla Hagge Geigert som var tvungen att ge Carola ett körkort...
mattias - 74: Kanske bäst att lämna länken till Hagges teorilektion med Carola. 22 minuter in på länken.
snälla mattias - 74:
Du konstaterar att alla kör för fort. Så även mattias - 74..?
Ponera att du kör mellan Borlänge och Leksand, och i strax efter kameran i Gimsbärke (är den kvar förrexten?) axar du om en slö fiat, och toppar då på 128km/h. Solen skiner, det är vår - och ingen traffipax eller annan Lagens Väktare finns inom hör- och synhåll.
Du kör vidare med ett glatt, nästan religiöst leende på läpparna.
Men du har just gjort samma sak som Carola. Kört 38km/h för fort. Och du har klarat dig bättre än henne, hon fick ju böter - du slipper all påföljd.
Sluta upp med daltandet med mattias - 74: nu!
mattias - 74:
"Den av er som aldrig har syndat ska kasta den första stenen"
Johannes 8:7
250kg kärlek:
Vad jag roar mig just nu är just 'jämlikhet inför lagen'. Men jag ser det hela från en tydligen fullständigt okänd sida. Låt mig förtydliga:
Om du en tisdag kör 38km/h för fort på en raksträcka, och gör en lite våghalsig omkörning - men ingen Farbror Blå, Harry Haffa eller Landsfiskal finns i närheten, så klarar du dig utan påföljd.
Om jag på onsdagen kör samma raksträcka 38km/h för fort, men det råkar vara en laserkontroll, så är sannolikheten stor för att körkortet ryker all väders.
Är detta likhet inför lagen?
Du är ögontjänare och jag 'har otur'?
Hastighetsbegränsningar och andra lagar lyder väl även om det inte finns polis på plats som tar dig på bar gärning..?
För att ytterligare förtydliga, så tillägger jag att det var 'åberopandet av likhet inför lagen' som mattias - 74 gjorde mellan 'Svensson' och Carola, som gjorde att jag triggade på samma ämne, sett ur en annan synvinkel.
Metal Guru: Om jag förstått dig rätt så skulle denna jämförelse vara likadan: En bankrånare rånar en bank, blir tagen på bar gärning. När polisen ser att det är en känd svensk person ser man mellan fingrarna och låter det vara. Samma scenario dyker upp igen. En bakrånare åker dit och det visar sig vara en person som inte är känd mer än för några mindre brott. Han/hon åker dit så det sjunger om det.
Jag hoppas att jag missförstått dig å det grövsta. Annars ser jag inte kopplingen i det du säger. Alla ska vara lika inför lagen. Ett av demokratins viktigaste frågor
250kg kärlek:
1) Om du en tisdag kör 38km/h för fort på en raksträcka, och gör en lite våghalsig omkörning - men ingen Farbror Blå, Harry Haffa eller Landsfiskal finns i närheten, så klarar du dig utan påföljd.
2) Om jag på onsdagen kör samma raksträcka 38km/h för fort, men det råkar vara en laserkontroll, så ryker mitt körkort.
3) Om Carola kör precis samma raksträcka på torsdagen 38km/h för fort, radarkontrollen står kvar, plockar in henne och hon kommer undan med böter.
Mattias menar att 2) och 3) INTE är likhet inför lagen. Jag har inte sagt emot, men påstår att 1) och 2) INTE HELLER är det - så är man upprörd för 2) och 3) borde man i ärlighetens namn vara ungefär lika upprörd för 1) och 2).
Eller är det bara för att vi blandar in Carola som vi ska vara upprörda..?
mattias - 74:
jag tycker att det är uppenbart att du läser för mycket kvällsblaskor.
Metal Guru: Nu ska vi se: Jag är överens med dig om du menar som så här:
Carola kör för fort, åker dit i en laserkontroll. Om det är 38km/h förutsätter jag att det blir indraget körkort. Du yrkar på böter men det är en annan femma. Hon åker dit och det är det väsentliga.
Senare åker en "Svensson" förbi samma plats. Samma laserkamera står kvar och konstaterar att denna Svensson gjort sig skyldig till en lagöverträdelse.
Är vi överens om detta så är det bra så. Att ponera att det står en laserkamera som man eventuellt kan åka dit för där det ena personen lyckas passera den utan påföljd medan den andra personen åker dit är så är det en annan sak. Man får skylla sig själv - helt enkelt.
mattias - 74: Det jag menar är att om Carola kör för fort inför lagens väktare ska hon ta följerna av det. Precis som en vanlig Svensson får göra.
Om det sedan står en hastighetskamera som du eller jag lyckas undvika, trots att vi kört förbi den i för hög hastighet, så har det inte med saken att göra. Vi kan kalla det tur. Blir man tagen på bar gärning är vi alla lika inför lagen.
Det är det jag tydligen missförstått.
Om man nu reagerade starkt på Carola i ursprungsartikeln, hur ska man då reagera på denna artikel?
mattias - 74:
ja - och det jävliga är ju att båda artiklarna finns i kvällspressen...
mattias - 74:
Från din ursprungsartikel:
"Jag körde i 160 och blev stoppad av polisen, sade hon enligt Nya Wermlands-Tidningen."
"Enligt hennes agent blev hon stoppad strax innan festivalområdet.
– Men polisen var jättesnäll, sa Carola."
"En turnédeltagare som var med i bilen bekräftar att de blev stoppade av polis. – Vi hade bråttom men det var ingen fara. Vi blev stannade men åkte på en gång. Det var en säkerhetskontroll runt området."
Jag kan inte i mitt liv tolka det till att poliserna har stoppat Carola för att hon körde för fort. Jag får det till att hon körde fort vid någon annan tidpunkt under resan, och att hon stoppades senare - precis utanför festivalen.
Efersom du med en druckens envishet hävdar att hon särbehandlas för att hon är just Carola, vill jag påstå att du - när du kör lite för fort utanför Gimsbärke (se början på tråden) på precis samma sätt särbehandlas när du slipper böter/indraget körkort då ingen polis finns på plats för att ta dig på bar gärning.
ernie eagle:
du får förtydliga dig. jag är inte säker på att jag hänger med i dina invecklade tankebanor.
Carola slapp böter när hon körde i 160. Polisen var jättesnäll säger hon??
Blir så less på daltandet med Carola nu!
När en annan kör 124 på 110 sträcka skall man fan betala men inte den jävla häxan. varför inte bara dra in kortet??
Svårare är det inte !!