Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Det finns idioter

« · 1160869 · » Till forumet

Sv: Det finns idioter
K70: Var det inte ett fall för några år sen då en person såg en baby i en sån situation och slog sönder rutan och räddade ungen för att sedan bli åtalad och fälld?

Fick iofs "bara" böter och tvingades betala glasförsäkringen på bilen. Som han gladeligen betalade.

Ullared eller Borås-trakten har jag för mig.

Kommentera

Metal Guru: Sällan har en rubrik varit mer passande.....:-( Att så många ska ha SÅ svårt att fatta detta med att lämna hund i bil och solsken? Ska du slå sönder rutan för att få ut hunden får det väl vara någorlunda illa med hundstackarn om man ska vara helt säker på att ha lagen på sin sida.

24:4 brottsbalken: "En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig. Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse."

Säger ju inte så mycket i sak, och jag känner på rak arm inte till något rättsfall där gränsen är prövad mer i detalj. Vad som är "oförsvarligt" beror ju både på vad det är man vill rädda och vad man själv gör för att åstadkomma det. Att slå sönder en bilruta är ju visserligen straffbart om det inte finns något gott syfte bakom det, men i sig är det väl inte den mest förfärliga gärning man kan föreställa sig. Jag tror vi är många som gärna skulle skriva av en eventuell anmälan om skadegörelse på grund av nöd i ett sådant fall, bara det framgår att hunden är lämnad under någorlunda lång tid utan tillsyn och att den som ingripit åtminstone säger sig ha uppfattat det som att hunden mådde dåligt. Svårt att motbevisa en sådan invändning, ju!
Kommentera

scim: Sluta prata Timrå IK i Cafeet. :-)
Kommentera

Poffa: Hund och barn.
Kommentera

Metal Guru: Rent juridiskt tror jag inte du har speciellt stora rättigheter. Jag tror till exempel inte att du skulle ha rätt att slå sönder rutan utan polisens eller bilägarens tillåtelse. Fast jag skulle nog också ha svårt att inte göra något.

Sedan håller jag med dig, någon form av licens eller kurs borde krävas för att få ha hund.

Kommentera

Åkte på en fotbollsmatch idag.
När jag kom fram till fotbollsplanen parkerade jag bredvid en bil i solskenet, som hade en valp sittandes i baksätet. Han gnydde, och tyckte det var förjävla varmt. Båda framrutorna var nedvevade cirka fem centimeter, så det var ett visst luftgenomsläpp. Jag lirkade in armen, och stråckte in handen till jycken, och han nosade och slickade på min hand. Nosen var varm, men hunden var vid sina sinnes fulla bruk i varje fall.

Kollar på klockan, noterar min ankomsttid. Tänker att jag ger ägaren en kvart att dyka upp. Ser en 1½m järnstång lutad mot ett förråd, som jag skulle kunna göra ett fritagningsförsök med om det skulle bli nödvändigt.

Sexton minuter senare fick jag tag på ägaren. Det är två kärringar, förmodligen mor och mormor till en dotter som spelar match just då, som står vid fotbollsplanen 75m från den parkerade bilen.

Kvinnan ser inget problem, "...jag tittade till hunden för fem minuter sedan, och då mådde den bra..." Jag intygar att jag haft hennes bil under uppsikt under sexton minuter, sedan jag anlände, och ingen har närmat sig bilen överhuvudtaget, utom de i mitt fotbollslag.
Hon står på sig, och jag ger henne då två minuter att släppa ut hunden innan jag ringer polisen. Mycket motvilligt går hon då till bilen, visar att rutorna minsann är nedvevade (men tycker du inte att det är varmt inne i bilen?) och det finns en liten skål med vatten nånstans. Hon kopplar hunden, (se, det är inget fel på den här hunden) och ger sig iväg så långt bort från mig som det är tekniskt möjligt.

Hur dum får man vara? Hon hade åkt till en fotbollsplan för att se nån ungdomsmatch, tagit med sig sin valp för att den inte skulle blivit lämnad ensam... OCH SÅ LÄMNAR PUCKOT JYCKEN I BILEN. STÅENDES I SOLEN.

Jag undrar nu,
vad hade varit lagligt för mig att göra?

Hur illa ska det vara med hunden, innan man har laglig rätt att plocka ut den?

Slutligen.
Det borde vara licenskrav på att få ansvara för levande djur från typ hamster och uppåt i evolutionskedjan. Detta innebär också människobarn.
Kommentera

Metal Guru: Att idioten lyckas hålla bilen, eeh... på vägen, typ. Man förväntade sig några rejäla skördarförsök uti vegetationen, men icke!
Kommentera

Salle:

Nä. Jag är sådär kass även utan alkohol i kroppen.
Kommentera

knaskamilla: Spelar du TV-spel onykter... Ajajaj!
Kommentera

Metal Guru:

Såg ut som det gör när jag försöker köra bil i sådana däringa bilspel.
Kommentera

Eller det är snarare så att vägarna i Norrland är alldeles för smala för moderna bilar.
Kommentera

Inför alkolås. Nu.
Kommentera

willysson:Ännu ett motorcyckelhopp av "galningen" Robbie Madison .
Kommentera

willysson:

Va fan det där klarar jag med min saab!
Kommentera

willysson:
Samma straff från en annan vinkel, som visar att bolljäveln aldrig rör målvakten.
Kommentera

willysson: en idiotstraff i innebandy
Kommentera

NuMo: jag fick ont i magen:) klarar man det där så skulle jag inte utmana ödet en gång till:)
Kommentera

willysson: Hohooo!

"Men FY FAN VILKEN JÄVEL!" ropade jag när han bestämde sig för att ta samma väg ner igen.
Kommentera

Det finns idioter och så finns det dårar och så finns det skurkar.

Här är en som är allt på samma gång med ett passande namn.

Ladislav Scurko

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/article4988697.ab
Kommentera

Lumber Jack: helt otroligt.
Kommentera

... och förhållandevis många av dem jobbar på våra försäkringsbolag. Alla som själv hamnat i en tvist med dem vet vad det innebär. Vare sig logik eller kunskap om Svea Rikes lagar eller ens ett uns av vanligt allmänt rättsmedvetande finns att tillgå i dessa nissars hjärnor. Du är i det närmaste rättslös, om du inte törs dra din sak i ett kostsamt civilmål. De är som myndigheterna, fast värre!

svt.se/2.7856/1.1503565/blev_pakord_men_ansvarig_enligt_forsakringsbolaget?lid=puff_1507082&lpos=lasmer
Kommentera

Wayne Gresky: På svenska här...

• "Min fästman och jag bokade ett rum med två sängar, men placerades i ett rum med dubbelsäng. Jag håller er nu ansvariga för att jag är gravid, vilket inte skulle ha hänt om vi fått det rum vi bokat"

• "Stranden var för sandig"

• "Jag jämförde vår enrumslägenhet med våra vänners trerumslägenhet och vår var betydligt mindre"

mm

Kommentera

A tourist at a top African game lodge overlooking a waterhole, who spotted a visibly aroused elephant, complained that the sight of this rampant beast ruined his honeymoon by making him feel "inadequate".
Kommentera

och så finns det linda rosing på kanal 5, vilken dåre

Kommentera

Paddan:

Ja kramas är mysigt
Kommentera

mattias - 74: Men, åååååh vad gulligt. "Jag vill kraama ihjäl mig. Den där motorcykelkraschen måste tagit hårt
Kommentera

Wayne Gresky:

Tror det var Billy Idol som fick frågan om hur han ville dö.

han svarade " jag vill K****A Ihjäl mig.
Kommentera

Wayne Gresky: Haha, 6/10, det var inte illa. Jag har dock gjort några mindre vetenskapliga efterforskningar som pekar mot att omröstningsdeltagarna på Aftonbladet är samma personer som röstar på Idol, Let's Dance och liknande program.
Kommentera

73Sjöbba:

Se länk: I rest my case.
Det hela säger dock kanske mest om vilka idioter det är som läser Aftonbladet...
Kommentera

87bth01: Ja, kanske för några hundra år sedan.

scim: Det är mycket möjligt

Wayne Gresky: Jag kan nog hålla med om det. Fast att en beväpnad get skulle sno en Mazda övergår nog mest över mitt förstånd(det behöver iofs inte säga mycket).

Kommentera

73Sjöbba: Jag tycker alla gudar är lika ologiska. Ska jag vara ärlig så tycker jag nästan att det känns mer logiskt med en get som snor en mazda än en gud som lyssnar på 3 miljarder böner varje kväll och sedan lite godtyckligt bestämmer vilka som ska premieras och vilka som ska som ska få en taskig morgondag.
Kommentera

73Sjöbba: Det tycker du för att dessa typer av vidskepligheter är betydligt vanligare på våra breddgrader.
Kommentera

73Sjöbba:

Tänk, för några hundra år sedan trodde vi i Sverige säkert på liknande grejer.
Kommentera

Wayne Gresky:Visst kan det vara ett litet fel av trådval och det skulle kanske hellre passat under tråden Roliga länkar.

Men att arrestera en get för väpnat rån och stöld av en Mazda strider mot all logik som finns. Jag personligen tycker att det är en stor gradskillnad gentemot Gud och Allah med flera.

Kommentera

73Sjöbba: I mina ögon är det bara en lättare gradskillnad mot folk som tror på diverse andra vidskepligheter, som gud t ex.
Kommentera

73Sjöbba: Finns inte ord.
Kommentera

Den var inte helt solklar förra länken. Här har ni en bättre länk på dårarna som sysslar med winsuit flying....
Kommentera

Friman SR: Sorry, här kommer den rätta fladdermösslänken,,,
Kommentera

Appropå rubriken, dom som sysslar med det som finns i länken måste vara idioter. Herreje, leka fladdermus i 350 km/h strykandes bergväggar, huha...
Kommentera

scim: Ett bra tecken på att man inte ska få licens är att man vill ha en jävla massa hundar. Det är något sjukt med människor som ska halvdussinet hundar eller katter. Möjligtvis kan man undanta de som sysslar med hundspannstävlande.
Kommentera

scim: tilläggas kan också att en hundägare också alltid har ansvar för vad hunden gör, oavsett koppel eller inte. Det spelar heller ingen roll vilken hund som började, om min hund biter ihjäl din är det mitt ansvar även om din hund har anfallit min från början.
Kommentera

mattias - 74:

Mellan Mars och Augusti (djurens föryngringsperiod) ska hundar vara kopplade eller "stå under jämförbar kontroll" enligt lagen. Vissa kommuner har dock strängare regler som kräver att hundar alltid ska vara kopplade.

När det gäller vissa hundraser så tycker jag hursomhelst man ska vara pragmatisk och införa krav på licens för ägarskap.
Kommentera

Lumber Jack:

Hundarna sprang tydligen lösa också. Utan att ha hund själv så torde jag mig veta att det är straffbart i sverige och ha lösa hundar utomhus eller om de inte befinner sig på sin egen tomt eller är inhängnade ?? Måste dom inte vara kopplade när man är utanför bostaden? Hur som helst är det avlivning för dessa hundar som gäller. Dom är ju en fara för både andra hundar och människor.
Kommentera

mattias - 74: Ritva var ute och gick med sin lilla tax. Då kommer det fyra rottweilers och en Jack Russel, så vankas det köttfärs i det larssonska hemmet.
Kommentera

Metal Guru: Säksidan har faktiskt diskuterat detta :-)

Det lär nog aldrig bli sånt liv som när Turkiska utrikesministern var här, då var det livat utanför kåken :-))

Kommentera

« · 1160869 · »