Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Metallica

« · 723883 · » Till forumet

Sv: Metallica
Lumber Jack: Det kan ju också vara så att de som gillade Metallica 83 har blivit 23-år äldre och inte tycker att Metallica anno 83 är speciellt exalterande längre. Det finns säkert både de som övergett Metallica, åldrats med dem och just upptäckt dem. Inget utesluter det andra vilet tydligt framgår om man går på konsert med "stenåldersband" som Ac/Dc, Kiss, Sabbath osv.
Kommentera

Lumber Jack:

Personligen tycker jag "...and justice for all" är en av de bättre skivorna. Sedan blev det väldig mainstream, men visst jag lyssnade även på "the Black Album" och hittade flera favoriter där. Men med "St Anger" så fick jag lite ståpäls igen, tyckte de kom tillbaka till de rötter som de byggde"...and justice for all" på.

Kommentera

Magnus: Nej, jag har mycket svårt att se att man som Metallicafans anno-83 kan finna dem intresanta längre. Däremot kan jag förstå att man går och ser dem live, då de fortfarande dänger iväg lite klassiker.
Kommentera

Lumber Jack: "Gör man som Metallica fyra riktigt bra skivor och sedan börjar häva ur sig en massa skit så tappar man de trogna hardcore-fansen. Likadant med Maiden, rasade fullständigt ihop efter 7:e son."

Så de som anser att "skiten" är bra kan inte kallashardcorefans? Även om de köper alla de skivorna? Kan köpa att de tappade de ursrungliga harcorefansen.
Kommentera

Lumber Jack: Ja delvis sant, jag menar det säljs faktiskt dansbandsmusik trots att det väl knappast kan kallas musik. Jag tror dessutom inte att de som köper skiten bara använder den för att dansa till då takten väl fyller sin funktion.

Finns givetvis folk som trycker att dansband är den ultimata musiken. Jag förstår det inte men som sagt...smaken är som.

Men i stort sett säljer du inga skivor om du inte tilltalar någon grupp av människor. Du fyller definitivt inga stadions om du inte tilltalar en grupp människor.
Kommentera

Magnus: Enkelt. Gör man som Metallica fyra riktigt bra skivor och sedan börjar häva ur sig en massa skit så tappar man de trogna hardcore-fansen. Likadant med Maiden, rasade fullständigt ihop efter 7:e son.

Det finns (ofta) ett samband mellan dålig musik och musik som säljer. Musik som säljer är oftast musik som spelas för människor som inte lyssnar utan bara hör på musiken. En jävla skillnad.

Fråga Bröderna Hårdrock.
Kommentera

Danne_l: Det är alltid politiskt korrekt att avsky populära band och/eller band som uppfattas som (svordom kommer!) mainstream. Har aldrig fattat hur ett band kan vara bäst i världen ena dagen och suga häst k*k nästa när de sålt platina några gånger.

Jag gillar det jag gillar oavsett om de är "mainstream" eller ej. Det är musiken som är viktig, inte hur rika/fattiga artisterna råkar vara för dagen.

Samma som att diskutera huruvida en musiker är bra eller dålig. De som är framgångsrika har en tendens att bli toksågade och utsedda till historiens mest inkompetenta av "pöbeln". Avundsjuka alltså, för man säljer inte tonvis med skivor eller drar 10.000-tals åskådare/gig på att vara usel.
Kommentera

Deas:

"Men jag vet inte vad jag kan få ut av att föra den här disskutionen med en kille som gillar Sonata Arctica och Hammerfall ;) De tillhör båda en lätthånad genre :)"

Många hånar för att andra gör det. J
ag gjorde ett test på en kompis en gång(han avskydde Hammerfall innan).
Jag skjutsade han hem från stan och satte på en bränd skiva i cd-spelaren. Det gick två låtar innan han frågade vad det där var för något.
Gillar du det? Frågade jag.
Ja det är riktigt bra, aldrig hört innan. Vilka är det?

Jag svarade Hammerfall och han blev genast lite blek. Bara någon dag innan hade han förklarat hur illa han tyckte om dom.

Hur som helst, efter det har jag faktiskt aldrig hört han säga något illa om dom. Han hade helt enkelt inte gett dom chansen innan utan bara hängt med strömmen. Och så tror jag det är, eller jag är övertygad om att det är så, bland många andra Hammerfall-"hatare".
Kommentera

Säga vad man vill.... men jag tror i vart fall att Rick Rubin's produktion bara kommer innebära gött för nästa platta från Metallica...;-)

Rock on....
Kommentera

Deas:

Jag har lyssnar på St Anger mer än 1 gång, TRO MIG!!

Sedan är det bara bra med lite variation inom Hårdrocken också man måste ju få lyssna på en lätthånad genre också =)

Lyssna på Ksivan Winterhearts Guild med Sonata skall du se att du kommer ändra dig =)
Kommentera

mattias - 74: Load och ReLoad har båda riktigt bra låtar. På ReLoad tycker jag samtliga 4 singlar är jättebra. Load är lite jämnare men hade varit bättre om en annan grupp än Metallica gjort den :P

Har du lyssnat på St Anger mer än en gång?

Jag tycker den är bättre än sina två föregångare, och definitivt ett steg i rätt riktning.

Frantic, St Anger, Unnamed Feeling och Dirty Window är jättebra. Sweet Amber, Shoot me again, Some Kind of Monster, Invisible Kid och My World är bra. Purify däremot kan nog vara Metallicas sämsta låt någonsin, så det gäller att vara beredd då Unnamed Feeling går mot sitt slut :D

Men jag vet inte vad jag kan få ut av att föra den här disskutionen med en kille som gillar Sonata Arctica och Hammerfall ;) De tillhör båda en lätthånad genre :)
Kommentera

mattias - 74: Utförsbacke enligt din smak ja.... finns nog ett gäng som tycker dom senare skivorna är himla bra dom med.
Kommentera

Deas:

Maidens trogna skara uppskattar att de kör samma race hela tiden. Precis det jag menar, har snacka med en del metallica freaks som anser att dom tappade många trogna fnas när dom släppte Load Reload och St Anger, Den sistnämnda plattan är rent ut sagt för jävla usel!

Jag har de 5 första skivorna i mitt arkiv och det är hur bra som helst, men sedan är det bara uppförsbacke
Kommentera

mattias - 74: Jag föredrar faktiskt Brave New World, även om DoD har några höjdare som också gjorde sig bra live.

Och jag menar att de ska ha cred för att de vågat förändra sig. Det där kan man dock vända på, klart Maidens trogna skara uppskattar att de kör samma race hela tiden.
Kommentera

Deas:

skall tilläggas att jag har en förkärlek för finsk musik just nu ! Entwine, diablo, sonata arctica m.fl. För att återgå till Maiden så har dom till skillnad från Metallica hållt samma nivå i snart 30 år. Metallica har ju bytt stilar titt som tätt. Efter The Black Album har det bara gått utför tycker jag!

Maidens senaste studioplatta Dance Of Death är ett mästerverk!
Kommentera

mattias - 74: Men en titt på din presentation förklarar allt. Nightwish, Stratovarius och tom. Hammerfall. Brrrr ;)

Det är med skam jag erkänner jag som ung lyssnat mycket på samtliga tre...
Kommentera

mattias - 74: Ja, jag vet. Tror dock turné nummer två och tre med samma koncept blir bättre. Bättre låtmaterial där. Jag tycker inte de snabba låtarna från Dianno-eran passar varken Bruce eller en stor arena. Bruce kan sjunga så in i helviti men inte "ösa/bröla" på det sättet.

Metallica har också två generationer fans så jag tror inte det gör Maiden större...ja, sen har ju Metallica sålt nästan dubbelt så många skivor med ;D
Kommentera

Deas:

Maiden är större!!!

Inte minst för att gruppen har lyckats behålla sina gamla fans men också lyckats attrahera en yngre generation fans. Konserten på ullevi senast var ju för att de yngre fansen skulle få en chans att höra de gamla låtarna i ny tappning serru =)
Kommentera

westerlind: Enformigt? Vissa fans ger dem skit för att de vågar förändra sig men du kallar dem enformiga? :)

Maiden däremot får alltid cred för att de håller sig till samma koncept. Det är en underlig värld vi lever i. Jag brukade älska Maiden och bangar inte på att se dem live. Men jag håller dem någon storlek under Metallica eftersom jag redan vet på ett ungefär hur nästa album kommer låta :)

Sen att alla fan av mer melodiska band kallar det musikaliskt bara gitarrsolona är tillräckligt svulstiga men ändå inte uppskattar Hammet är för mig ett mysterium.

Men visst, jag gillar verkligen Sabbath, och några få låtar med Priest :)
Kommentera

Poffa:
Champinjoner skall man äta, inte röka.

Du vet mycket väl att jag är utsänd av Brynäs IF som missionär i hockeyns utkanter. Jag är beredd att acceptera att vissa illaluktande och hårdnackade barbarer från civilisationens gränsland i Gullänget ska smutskasta mig och försöka förlöjliga mina heliga åtaganden. Men jag har bestämt mig, jag vill rädda Ångermanland från MoDo.
Kommentera

westerlind: Då föredrar jag Metallicas hyllningsverk till Staffan Westerberg: "Master of sockpuppets"
Kommentera

westerlind:

Nothing Else Matters är förmodligen an av de bästa hårdrocksballader ja nånsin hört. men så är det ju bevisat att de bästa balladerna görs av hårdrocksgrupper också!! Finns massa exempel! Stairway to heaven eller min personliga favorit Fade To Black. Hetfield visar att han besitter fruktansvärt bra sångkvaliteer..
Kommentera

mattias - 74:
Skönt att du inte drog upp "Nothing Else Matters" i varje fall. Värsta dyng-fjortis-låt jag hört. Behövde laxermedel redan första gången jag hörde det gråtmilda pekoralet.
Kommentera

westerlind:

Metallica är störst tillsammans med Maiden! Låtar som Wherever i may roam och Sad But True från The Black Album vilket också är deras bästa ( Enligt mig ) Gör att man får gåshud både här och där =)
Kommentera

westerlind:

Jaja, vill du fortsätta spela det där spelet då du förnekar ditt rätta jag, så ska jag inte stoppa dig. Men alla andra vet ju vilket lag du egentligen hejar på och innerst inne känner du säkert att det vore enklast att helt enkelt erkänna det, en gång för alla.

Kommentera

Jackie Trent:

Mycket blahablaha nu. Härligt! För de som är en Pervers politiker.
Kommentera

Poffa:
Nä, nu har du fel igen. Saxat från www.brynas.se:
"1998-99 Brynäs slår MoDo i SM finalen och vinner sitt tolfte SM guld. Femma i serien. Pär Djoos och Janne Larsson sätter nytt assist-rekord med 43 assist var. Janne Larsson vinner poängligan med 16+43."

Härliga minnen.
Kommentera

westerlind:

På vilket sätt? Ditt ishockeylag i Elitserien förlorade ju guldet de rättmätigen skulle haft.

Kommentera

Poffa: Jo, 1999 minns jag. Det var ett härligt år.
Kommentera

Di Leva:

Men din rymdblomma, att du inte inser att du, trots att du lever i stora staden, är hopplöst efter på alla plan. Jag lyssnade på System of a Down ungefär när du lämnade nappstadiet. Vill minnas att jag tank... lånade deras självtitulerade platta redan vid slutet på förra årtusendet.

Kommentera

Alexander Bard:
Haha, mycket ska man höra, men inte trodde jag att Öviks egen Christer Sjögren skulle föreslå sådana moderna klassiker som t ex System of a Down.
Kommentera

westerlind:

Jo, men så tillhör du ju dansbandsgenerationen också. Lyssna på band som System of a Down eller Muse. Där har du hård musik med musikalitet.

Kommentera

Deas: Metallica är ett enformigt sk-tband.

Men jag håller med, "Battery" är ett mästerverk. Fast det beror inte på Hetfields brölande stön - snarare är det den underbart massiva hårdrocksattacken som ger mig ett småleende i mungipan. Visst, jag är lite gammaldags och gillar band som kombinerar tyngd och attack med artisteri, såväl avseende gitarrer som sång.

Band som t ex Metallica där både sångare som musiker enbart låter som flistuggen i Timrå har jag altid haft svårt för - jag vill ha flistugg plus musikalitet: t ex Judas Priest, Accept, Black Sabbath, Deep Purple m fl.
Kommentera

Dream Team: Roskilde 2003 var riktigt, riktigt bra :) Var på plats jag med...sen vet jag inte om jag nog inte gillade Ullevi 04 mer, men det kan varit pga vädret och att jag då var ännu mer inlyssnad (hade bara lyssnat på hitsen innan 03, är därefter fanatisk dock).

Roskilde har jag också från dansk radio, och blir man inte tokig då speakern inte är med på breaket på Harvester of Sorrow och sittar och surrar precis då Hetfield börjar med "AAAAALL HAVE SAID THEIR PRAIERS"

Kan du på något vis fixa hela Metallicas spelning från Monsters of Rock 91 i Moskva skall jag kyssa dina fötter. De är i sin prime där! Taggade som fan för spelningen, Hetfields röst fortfarande i sin prime plus att låtmaterialet från efter Black inte existerar ;D Plus att publikhavet är enormt och militärens batongviftande bidrar till den speciella stämmningen. Jag har bara de tre första låtarna dock :(

Tar resten i mail =)
Kommentera

mattias - 74: Trullio var kanske med och spelade då :)
Kommentera

Dream Team:

Mitt bästa metallica minne är Stadion 1993 när do hade med sigidioten conny Blom och Electric Boys som förband samtr ett band som jag inte lyssnar på på evigheter, suicidal Tendencis!!
Kommentera

Deas: Hela Monsters från Moskva -91 har jag förmånen att inneha. Är du sugen att få den så är jag inte omöjlig.. ;-)

Spelningen på Roskilde 2003 var en riktig höjdare att upplvea på plats. Glädjen blev fullkomlig när jag kom över den inspelning som Danmarks radio gjorde, och även den är komplett. Då i ljudform, men man kan inte få allt.. ;-)

Kommentera

hellge: Vad yrar du om? Bob Rock producerade även Load, ReLoad och St Anger. Han var länge mer eller mindre en 4e bandmedlem och spelade in basen på St. Anger. För övrigt så älskar de Black album och har då knappast några svårigheter med att förlåta sig själva för den :P

Om de dessutom var sura över sin image efter Black album hade de väl inte gått åt det håll de gjorde med Load och ReLoad då de är mindre metal än sin föregångare.

Load är för övrigt en bra skiva som jag verkligen gillat om någon annan grupp än Metallica gjort den :) På ReLoad är samtliga 4 singlar bra men St Anger var ändå ett steg i rätt riktning. Albumet innehåller 4-5 riktigt bra låtar och känns mer som Metallica än sina två föregångare. Skivan tar lite tid dock, men den växer :)

Westerlind: Jag tänkte hoppa på dig om att vara ett fan av töntiga, melodiska band men skippar det eftersom du själv erkänner senare i ditt inlägg ;) Hetfields "ölhävar-röst" (eller hur du nu uttryckte dig) är numera borta så du kanske skulle uppskatta "nya Metallica" om du såg dem live. Själv sörjer jag att han sjunger annorlunda nu. Det är bra till balladerna och några andra låtar men mästerverk som Battery, MoP, Blackened, Harvester of Sorrow, Creeping Death och For Whom the Bell Tolls är inte alls lika bra då han sjunger ut dem istället för att vråla :)

Min personliga favoritspelning med Metallica är den första från Live Shit Binge & Purge, från Seattle 89. De har börjat spela i lite lägre tempo än tidigare och Hetfields röst är perfekt. Ja alla spelningar mellan 88 och 93 är ju faktiskt underbara :) Finns det föresten någon här som vet vart jag kan få tag på hela spelningen från Moskva 91? Den skulle kanske slå den från Seattle 89 bara jag fick tag på hela nån gång!
Kommentera

Metal Guru: Ah, minns när min 15 år yngre syster i sin barndom pekade på mina LP-skivor och frågade "Vad är det där?". LP-skivor svarade jag glatt, varpå ungen stirrade på mig och upprepade med ett frågande tonfall "LP-skivor...?" Jag har nog aldrig känt mig så gammal som då, trots att jag inte ens fyllt 23 vid tillfället ifråga.
Kommentera

mok:

LP? Det är en mognadhetskontroll... ;0) 

Kommentera

mok: Alla stora band, dom menar jag dom verkligt stora.
De ger ut sina nya skivor oxå på vinyl dvs. LP skivor

THE AC/DC VINYL REISSUES LIMITED-EDITION COLLECTOR'S BOX SET!
Contains all 15 AC/DC remastered LPs! Housed in a heavy-duty 12"x12"x4" leatherette box with silver stamped ink. The Vinyl Boxset is in stores now! Click here to order it!

AC/DC BONFIRE BOXSET!
The ULTIMATE Tribute To A Legendary Frontman!
The AC/DC Bonfire Boxset is in stores now! It includes:
~ Demos
~ Rarities
~ Outtakes
~ 48 Page Booklet with Rare Photos & A Detailed Essay
CLICK HERE TO ORDER IT NOW!
Please Note: This Box Set does NOT feature ConnecteD content. All of the Epic AC/DC re-issues do however. For details, click here.

GET YOUR AC/DC MERCH!
Click here for AC/DC T-shirts, hats & more!
Kommentera

Per HApps: LP? Vad e det? :)
Kommentera

hellge: Trots att dom ännu inte har förlåtit...? Hmmmm mysko..... Varför lät man då Bob Rock som producerade "Svarta" även producera St Anger i så fall??? En sorts chans till revenge Bob eller????

Lizzy... Både Black Rose och Chinatown är bra men jag håller nog Jailbreak som favoriten. Sedan är jag ingen direkt diggare av Gary Moore, hans sentida produktion har jag svårt för. Men det var en OK konsert där på Johanneshov trots Gary Moore. Men så här i efterskott så skulle det vart kul att fått sett Lizzy med Brian Robertsson..

Rock on.....
Kommentera

Salle:
Nån som hört om det är någon ny LP på gång?
Kommentera

hellge: Är du involverad i detta? I så fall vill jag lägga in Deep Purple som temaförslag till nästa tributesammankomst.
Kommentera

Salle: Jo, det är Brux som ordnar. Rätt nice, man kan ta cykeln. Jag ber att få återkomma med detaljerna när det är spikat.
Kommentera

hellge: Thin Lizzy-tribute??? Låter intressant. Är det Brux som skall fixa detta?
Kommentera

Firman SR och Mattias - 74:

På tal om Metallica, som inte ingår bland mina hjältar, finner jag det mycket roligt att gruppen ännu inte har förlåtit sig själva och sin producent för Black album. Grabbarna blev så förbannade på sin producent som hade gjort Metallica folkliga så att de sa upp bekantskapen med honom. De pratade inte med han på 5 år. Det är taskigt när imagen förändras så att till och med mammor började lyssna på Metallica. Hela deras image raserades. Vilket fick till följd att de måste göra efterkommande plattor oändligt svårtillgänglig och hemliga. Men vad gör man inte för att vara cool.

Själv gillar jag nuförtiden hellre lite obskyra och svårtillgängliga plattor.

I Firmans SR’s presentation såg jag följande:

” Thin Lizzy - Johanneshov - Precis när Brian Robertsson hoppat av och bluesmannen utan ett uns negerblod, Gary Moore, hoppat på. Synd det för jag hade hellre sett Lizzy med Brian...”

Här snackar vi avund. Jag fick aldrig se Lizzy. Visst var Brian Robertsson en gitarrist med känsla. Men jag håller nog Black Rose och Chinatown som rockpoeternas bästa plattor.

Faktum är att Örnsköldsviks hårdrockherrskap kommer snart att anordna en Thin Lizzy-tribute där hela Black Rose och hela Chinatown kommer att spelas cover. Notera att gitarrsolot på black rose kommer att spelas i sin helhet. Bandet har köpt på sig två nya Gibson lespaul enbart för denna spelning.

Nåja, det var en bra film om Metallica.

www.tokyo-blues.com/images/blogs/GG-Gibson-Les-Paul-58-Large.JPG
Kommentera

Paddan: Dom e inte lätta att hålla isär dom där auktionsfirmorna....;-) Å kanske ligger t.o.m Sotheby's i London oxå. Vad vet jag, vad vet jag...lixom
Kommentera

Friman SR: Efter en snabb googling hittade jag en artikel om Ulrich tavelförsäljning, som tydligen ägde rum på Christie´s

"What's more surprising, however, is that a man best known for thrashing his drums amid a cacophony of sound should be an art collector at all. But, away from what he calls his "day job", Ulrich is a thoughtful, intense man."

Kommentera

« · 723883 · »