Café

49348 inlägg · 1044 ämnen

Musik.

« · 1152647 · » Till forumet

Sv: Musik.
Salle: En liten artikel om sångfågeln från West Lothian.
Kommentera

Sv: Musik. Kommentera

Så lyckades Aftonbladet med att visa en bild på Dee Sniders son, när de skulle ha en bild på Dee till artikeln om Fredrik & Filips nya tv-show.

cache.daylife.com/imageserve/00OUae16R0bDi/340x.jpg

www.deesnider.com/
Kommentera

eller rolig länk?

[url=
www.youtube.com/watch?v=4pXfHLUlZf4]Bedömm själva.[/url]
Kommentera

Ett musikaliskt stycke, som står mycket högt i kurs.
Kommentera

Salle: Den här killen är 12 år, men sjunga kan han. Grymt!

www.youtube.com/watch?hl=sv&v=yVU4IkzMNIo&gl=SE
Kommentera

Portello:

Jodu, man blir ju rakt tårögd, härlig röst!!
Kommentera

Metal Guru:

Morsan hade varit uppe på vinden och rensat igår och hittat massa videoband som tydligen var mina , Norrsken och Bagen stod det på dom, bla och Diesel. Fan som jag måste hem till helgen och kolla på Cia Berg och Anders Tegner.

Trodde jag hade slängt dom ! Halleluja för min mamma !
Kommentera

Visserligen har jag försökt bygga upp en fasad av hårdrock kring mitt väsen, men nu kan jag inte hålla tillbaka det längre:

Detta. Är. Metal. Guru.
Kommentera

Om jag inte gjort det tillräckligt tydligt, så hoppas jag att alla tvivel om min musiksmak nu ska utraderas av dessa koreografifalerande koreaner:
Kommentera

Metal Guru: Damn. Dessa spanjorer var verkligen något utöver det vanliga. Hur lyckades du hitta detta mästerverk?
Kommentera

Ja du, Dragan 2k:
Detta är mitt band. Jag är dessutom en stolt producent och koreograf!
Kommentera

Metal Guru: Jag gillar killen i långt hår som ger en liten JP Barda känsla. I en dröm jag haft såg jag ut exakt så. Sedan vaknade jag och livet var grått igen.
Kommentera

Dragan 2k:
Du kanske är med i mitt band, utan att du vet om det?

I drömmar är gränsen mellan verklighet och fantasi tunn och bräcklig; och en muskelryckning kan ofta vara ett litet danssteg.
Kommentera

Metal Guru: Lynyrd Skynyrds basist Ean Evans dog igår , så vill man dö ung så spelar ihop med det legendariska Floridabandet .
Kommentera

MetalGuru: vi diskuterade ju Transcription Discs för ett par månader sedan, och nu har jag sent omsider fått tummen ur och letat fram en av mina plattor. Den platta jag har grävt fram är från -86 och på den står det att den får användas fram till den 28/2 1991 "unless contracted otherwise. Annual subscription permits contiuned use for duration of contract". Det står också på omslaget att det finns alla sorters program som Transcription Discs.

Jag lade upp lite bilder i mitt filarkiv så kan du titta själv om du känner för det.

www.hockeysnack.com/medlem/ll/files.php

Vi kan nog i alla fall begrava myten om att de skulle förstöras efter sändning.
Kommentera

Alisandali:

Här är en kille som kan sjunga...

Ja ja vet att jag är en leksing och fjolla men det bjuder jag på :)
Kommentera

mattias - 74: Det är ingen skam att gilla han. Det är en riktig ENTERTAINER!!
Kommentera

Metal Guru:Blackhorse från Texas 1980 .
Kommentera

Det finns musik.
Det finns brutal musik.

Och det finns...

...inte ord för detta svänggäng...
Kommentera

Kanske ska nämna namnet:

Ultra Brutal Death Metal Band.
Kommentera

Utifall att någon tvivlar på sin religiösa tro, och behöver hjälp att komma på rätt köl igen:
Kommentera

En av de mest betydelsefulla konstellationerna i svenskt musikliv är idag sorgligt bortglömda. Att Philemon Arthur & the Dunc fick en Grammis för 'Årets Grupp-produktion' 1972 för sin eponyma första album var en starkt bidragande orsak till att Grammisgalan lades fullständigt ned, och det tog svenskt musikliv femton år att återhämta sig.

Där snackar vi Impact.
Här spelar vi 'Blomman', en sagoligt vacker och somrig beskrivning av det sociala spelet mellan en människa som uppvaktar en annan. Att man blir tårögd beror antingen på att man har ett absolut gehör, alternativt står och skär lök.
Kommentera

Metal Guru: Philemon Arthur and the Dung! Fan, äntligen snackar vi kultur på det här planket!

Blommorna på ängen växer
Å de gör ju även ja
Tänk om ja hade pjäxor
Då skulle ja åka skidor ida
På kommunala sopetippen

Och fortfarande, snart 40 år senare, är det extremt få - till och med inom musikbranschen - som vet vilka som gömmer sig bakom namnet. Imponerande och samtidigt en del av grejen.
Kommentera

LL: Du glömmer det legendariska och geniala samtida samhällseposet "In Kommer Gösta".
Kommentera

Metal Guru: nä, den glömmer man inte i första taget. Vi ska inte heller förbise deras djupgående analys av det svenska skolsystemet allra innersta kärna:

Subjekt å predikat
Subjekt å predikat
Ja kan mig aldrig lära
Va som är subjekt och predikat
Ja säger ti läraren
De va ett förbannat tjat
Om subjekt å predikat

www.youtube.com/watch?v=b5VRMGB8U2o
Kommentera

LL: Som sagt: nu talar vi riktig kultur härinne.
Tror jag har kvar LP:n nånstans i mitt källarförråd och den väcker roliga minnen från 70-talet.
Måste säga att den är tidlös i all sin naivitet och spelglädje.
Man kunde ju för fan samtliga texter utantill, även om dom iofs inte var så där jättekrångliga att lära sig.

Här är min egen favorit....
Kommentera

Huge:
Det vore väldigt ofint att inte nämna Henning i sin Presenning i denna tråd.
Där för nämner jag Henning i sin Presenning nu:

Henning i sin Presenning.

Tack för ordet,
Kommentera

Metal Guru: Alldeles för få låtar nuförtiden har så beskrivande realtidsintron som PATDs....

"Blommans" fina: "- Oj oj oj det är söndag morgon och klockan är bara halv elva nästan. - Tie över elva. - A ja, men halv elva gick jag opp du, hör du det du? Jag gick opp halv elva du, hör du det du?"

För att inte tala om "Naturen" (länk): "I dag är det den 13:e mars och vi har just skrivit en ny låt. Det tog tre minuter, nu är den klar. Håll er i häcken och ta emot."
Kommentera

K70:
Jag tycker de var väl värda sin Grammis.
Kommentera

Metal Guru: Har tidigare pushat för en skiva jag köpte nån gång på 70-talet där en engelsk kille imiterar Idi Amin. Hittade den nu på Youtube.
Vad sägs om följande sånglektion av Idi själv?
Han vill gärna vara ensam stjärna, som ni snart lär märka.
Kolla även dom andra spåren (Time check och Public Announcement)
Kommentera

Huge:
ha ha ha!
Kommentera

Vet inte om ni har nämt detta danska band förut så jag tänkte tipsa om dom då. Jag har nyss upptäckt dom med då är ju jag lite segare än alla andra så ni kanske har full koll på dom. Volbeat heter dom i alla fall och här är 4 riktigt sköna låtar med danskarna.

www.youtube.com/watch?v=eclMypNggQQ

www.youtube.com/watch?v=Ts19Nn-xyGs

www.youtube.com/watch?v=b8X_RrJO0Mc

www.youtube.com/watch?v=780LReiSIzA
Kommentera

Just nu känns det som November Rain . kallt , regn och blåsigt . Då piggar denna låten upp, förmodligen den bästa balladen som gjorts nån gång.

www.youtube.com/watch?v=QseyCg9UfV8&feature=related

Kommentera

Metal Guru: nåja, dina Transcription Discs med Hawkwind är fortfarande dyrare per enhet än den där samlingen :-)
Kommentera

Nu har jag lyssnat på den nya populära låten 'Svenne Banan'.
Och jag undrar om den inte är rätt rasistisk..?
Kommentera

Weltklasse!
Kommentera

Idag skall jag göra ett för många obehagligt avslöjande. Det handlar om i svenska hänseende, den mesta kända feministdängan.

Det var 1976 som Marie Bergman för första gången sjöng "Ingen Kommer Undan Politiken".

[url=

www.youtube.com/watch?v=dDK5H_QMyPo]Feministdängan[/url]

Som så mycket annat är det här en cover. Orginalet framfördes året tidigare av Kate & Anna McGarrigle. Två systrar från Montreal, Kanada. Och orginalet sjöngs på franska. "Complainte Pour Ste-Catherine".

Bergman har förutom musiken även stulit en essens från orginaltexten. Men den är helt tagen ur sitt sammanhang och saknar den väsentlighet som orginalet hyllar.

På svenska blir orginaltexten ungefär så här:

"Jag promenerar på Ste-Catherine,
och nyttjar värmen från tunnelbanan.
Jag speglar mig inte i skyltfönsterna
när det är trettio grader minus.
Vi har ägnat oss politik länge nu,
tjugo års krig mot myggen.
Jag känner mig inte djärv,
när det är kallt åker jag inte skidor,
jag har inget motell i Laurentians.
På söndag är det Hockeykväll..."

Så det är alltså så det ligger till. Den stora feministhymnen är ursprungligen en hyllningen till en av livets stora väsentligheter - Hockeykväll på TV.

[url=

www.youtube.com/watch?v=brxkHivKSUg]Complainte Pour Ste-Catherine[/url]

Kommentera

Såg detta bandet live på festivalen i Borlänge i somras och det är nog bland dom bästa spelningarna jag sett av ett svenskt band. Sångerskan är för övrigt rätt snygg gockså :)
Kommentera

mattias - 74: Gillade deras "Tony the beat" som kom för några år sedan.
Kommentera

Idag skall man köpa nya skivan. Det jag hört hittills så är det den bästa på bra länge.

www.youtube.com/watch?v=-OyFeN-6ZWU&feature=related

Kommentera

Skall tillägga att det är 11 år sedan den senaste så jag skriver att skivan verkar vara den bästa sedan Crazy Nights 1987
Kommentera

Ebony and ivory, in perfect harmony...

http://www.youtube.com/watch?v=M1U91EklgAw&feature=fvw

Kommentera

Et tu Brute:

Nej tacka vet jag Zakk Wylde

www.youtube.com/watch?v=2yUZJZC2V40&feature=fvst

Kommentera

mattias - 74:

New Jersey-Maffian :-) Har tittat på för mycket skräckfilm :-)

Kommentera

mattias - 74: Hej, jag heter Jeffrey. När jag blir stor ska jag skaffa mig ett lite tuffare namn, kasta hårsprejen, sluta tupera mig och köpa lite knuttekläder. Så de så!

www.cantstopthebleeding.com/img/wylde1027.jpg
Kommentera

Vart fan tog han vägen? Bosse "Blomman" Blombergh. Kanske den rödgröna röran skulle damma av följande pamflett, som måste ha minst 30 år på nacken.

http://www.youtube.com/watch?v=2xo59d-JYX0

Kommentera

Den ultimata födelsedagshyllningen :-)

http://www.youtube.com/watch?v=LbjctlO_pUA

Kommentera

« · 1152647 · »