Café

49272 inlägg · 1044 ämnen

Se hit, datahjälp behövs här.

« · 404894 · » Till forumet


Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
65Selander:

Äh, Trocca är inte så svårt att få tag på. Fast på Kyrkogatsalongen är det förstås det. Portello är kanske lite svårare att få tag på, men också alldeles för sött och äckligt - så det gör ju inget.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
knaskamilla: Trocca och Portello ack så goda men svåra att få tag i!

I Solna så fanns "Korv-Ingvar" förut en legendar som hyresvärden försökte jaga i väg -91 (tror att Mc Äckelburgare krävde större yta)


Han serverade Dubbel Parisare med Boston samt en Iskall Portello till.

jmm.sh.se/exjobb/2004vt/varmkorv/korvsidor/korv_ingvar_text.htm
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
65Selander:

900 gram var det visst. Så pinsamt av mig. Varför kräver folk alltid att man ska äta hela köttbiten om de ska betala för den? Snåla människor... I övrigt har de inte Trocca. Det är kasst.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
knaskamilla: Men då skall du äta upp också utan att knorra!
Och givetvis så tar du väl Amerikanst vatten till "Bud"
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
65Selander:

Oj! Nästan så att det är värt att låna ut en madrass... Fritt? Då skulle jag nog beställa 800 grams-entrecoten.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
knaskamilla: Okej jag formulerar om frågan då!

Jag vill att du bjuder på husrum och frukost (Jäger och ölkorv) så kan jag bjuda dig på middag på Kovbojsarplejset. Nästan så att du får beställa fritt ;.)
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Frisco:

Ja, där har du ganska rätt. Det billigaste man kan beställa som innehåller potatisskal och inte är en förrätt är bearnaisburgaren. Jag tycker för övrigt att vi ska offra oss om stackars Paddan får för sig att han vill uppleva jul året om + myror på bordet någon gång.

Selander:

Bjuda upp? Du har väl egna pengar!
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
knaskamilla: Om du beställer Loaded Potatoe Skins Combo Plate så får du 4 olika sorters potatisskal. Kostar kanske 160-170?
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Paddan: Cowboy Dinner innhåller: 180 g grillad entrecote och 3 st. ungsgrillade revbensspjäll, grillad majskolv, pepparsås, loaded potatoe skins (som Knas tycker om), barbecuesås, flytande honung, hot salsa, créme fraiche, cole slaw, längdskuren saltgurka, frasig isbergssallad och rödlöksringar. Serveras med en plåtmugg svart kaffe som står mitt på tallriken.
Skyll dig själv att du bara varit in och vänt.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
knaskamilla: Du har ju nytt jobb nu så nu kan du ut och förlusta dig, eftewr du har bjudit upp mig och Olle lagom till någon helgmatch (snäääälla)
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Frisco:

Ja, fast det billigaste man kan beställa som man får potatisskal till kostar 135:-. Eller är det 125:-? Förutom aptitretaren med potatisskal, förstås.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Frisco: Jäklar, nu känner jag hur snålvattnet börjar rinna till.
På deras oerhört avancerade hemsida fick jag i varje fall veta att de serverar mat, men inte så mycket mer.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
knaskamilla: Man kan faktiskt beställa billigare mat på Saloonen och få 4 potatisskal istället för de 2 man får till Cowboy Dinner. Men då får man ju ingen 180 g entrecot och 3 härliga revbensspjäll.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Frisco:

Jag tänker så här: huvudsaken man får med de där potatisskalen till maten så är det perfekt. Såvida man inte är fattig, vill säga, då ska man nog hålla sig till något annat ställe...
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Sannes: Synd att du sitter på modem, det bästa vore om du kunde flytta din dator till någon polare som har bredband för då kan jag ta kontrollen över din dator och hjälpa dig via fjärrhjälpen!

Fast i morgon åker jag till Vojens (har ni hört den förut?)

Är tillbaka på Söndag kväll!

Det farliga är om man är i registret och gräver som man skall göra enl Microsoft så är det lätt hänt att man sabbar något så att inte datorn startar upp något mera eftersom registret ALDRIG bekräftar en ändring!

Be någon dator kunnig Uddevalla bo hjälpa dig, Dragan kan väl ta lokalbussen ;-)
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Paddan: Härlig mat på Church Street Saloon. En Cowboy Dinner där sitter aldrig fel. Eller hur Poffa och Knas.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Frisco: Hmm, tror bara att jag i princip varit in och vänt på Church Street Saloon. Specialerbjudande på Corona, ville inte betala extra mycket pengar för färgat vatten.

Fast jag kan väl iofs passa på att lämna ett länktips nu när jag ändå tittade förbi.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Dragan 2k: Du är välkommen till Saloonen med det jordnötsskalsknastrande golvet.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Frisco: Vilka coola namn på ställena. Dit får man bege sig under hockeyturnén i år.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Dragan 2k: På plats i Sverige kan man kanske nöja sig med att dricka Jack Daniels på Church Street Saloon i Gävle och Örnsköldsvik?
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Givetvis ska det vara en fin och härlig bourbon som förtärs i en saloon utanför Corpus Christi i Texas. Ett skitigt rockband som spelar alldeles för högt och så lite vackert barslagsmål. In kommer Dragan the Kid och drar i sig några snabba bourbon shots.

Fast ska man dricka fint är givetvis 250:s whiskeytips utmärkt misstänker jag. Ska gå i whiskeyskola hos den eminente Klinth.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
250kg kärlek: Länken går inte till någon whiskey utan till en whisky. Ja så är det faktiskt.
Själv dricker jag helst whisky från den lilla ön Isle of Islay.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
250kg kärlek: Så exhalterad att jag glömde länken.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Frisco: Eftersom jag helt på egen hand kommit till insikt att min kroppshydda närmar sig 250, så har jag förbjudit mig själv att förtära all form av alkoholhaltiga drycker.
Numer äter jag bara nyttig mat och dricker vatten, kolsyrat på sin höjd.

Men nu när vi är inne på whiskey måste jag få ge mitt tips på kanonwhiskey (se länk). Godis, chips och annat slisk i all ära, men är det något jag saknar emellanåt är det en redig whiskey.

...15kg kvar till wirren.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
65Selander: Har undrat varför du bara dricker whiskey Irland och USA? Varför inte Skottsk Maltwhisky?
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
knaskamilla:
Åh f-n, är det så enkelt. Jag får nog svänga in och fått köpt en flaska dårå.
Hm, att jag inte tänkte på detta tidigare........
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Sannes:

Äh, köp en flaska whiskey så kommer Selander och fixar det åt dig.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Poffa:
Nu har jag läst din länk om och om igen, fattar fortfarande inte ett skvatt vad jag skall göra (eller inte göra), det är inte alltid så lätt för gamla kärringar att fatta......

Det verkar som man skall avinstallera ett par "grejer" om man vill men vad jag kan se så har jag inte dessa två "tjofeäsen" i datorn.

Så summan av alltihop är att jag låtar allt vara som det är, för eller senare så blir jag tvungen till att lämna in datorn.

Och så undrar jag fortfarande varför jag köpte en dator när man inte fattar.......
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Poffa:
Tack för länken, jag skall läsa ordentligt när jag kommer hem ifrån jobbet.
Du gissade rätt angående Windows XP.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Sannes:

För att återgå till ditt problem. Det här med att datorn startar om istället för att stänga av kan ha flera orsaker. För att kunna ge dig bättre hjälp så skulle man behöva veta vilket operativsystem du har.

Men jag gissar på att du har Windows XP och då kan den här länken ge dig lite tips.

support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Bsv%3B311806
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
65Selander: Jo dte e ju sant men dom flesta småföretag utan kompetens hajar ju inte att dom behöver skydda sej., DOm tror det räcker med ett anti virusprogram så e det lugnt. Men mer jobb åt oss :) Kanske inte så kul jobb men ändå.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Poffa: Jo en sådan duger fint men inte alla som klarar av att hantera sådanna heller. Men som du säger hade alla det skulle världen vara ett lugnare ställe :)
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
MoK:

Man behöver ju inte ens ge sig på en netgear. En enkel D-link DI-604 räcker ju för att göra en första rensning av virus och attacker. Om man har en sådan och på sin dator en brandvägg och ett antivirusprogram, båda uppdaterade såklart, så är man ordentligt skyddad.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
MoK: Är det firmor som inte skyddar sig då får dom skylla sig själv om dom blåser dit!
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
65Selander: Jo det är sant för privatpersoner iaf. Är det en firma så får dom ju helt enkelt hyra in någon. En hårdvaru brandvägg är inte helt simpel om man inte kan liute det får jag hålla med om.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
MoK: Problemet är ju att datormognaden inte är den bästa hos alla och då är det nog svårt att sitta med en Netgear!
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Poffa: PRecis. Man blir lite skrämd ibland av alla företag som ex kör Telia ADSL och inte har brandvägg. Menar en liten simpel Netgear som funkar för mindre kontor kostar ju inte många hundralappar. Bredbands leverantörerna borde informera mer hur viktigt det är.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
MoK:

En sån enkel sak som en router skyddar mot åtminstonde 70 % av alla attacker. Alla NAT-baserade försök att "våldta" din dator går ju om intet.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Poffa: Jo klan tro det. Kul studie dock. Vet flera fall där jag precis som du säger installerat om datorn istället för att rensa den. Risken e ju stor att man missar något så lika bra att installera om och uppdatera så den e fräsch. Typ precis det jag sitter o gör nu :)
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
65Selander: Just det där du säger att folk köper nya datorer kopplar ofta in dom på sitt bredband utan brandvägg så e det kört :) En brandvägg hade hjälpt så mycken. Men som du säger Windows Update o ett uppdaterat antivirus program samt att stänga ner alla pop ups på krysset löser mycket. Surfar mycke hemma men min dator e helt ren.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
MoK:

Jag såg en artikel gjord på en studie i USA. Där hade man sökt på någonting i stil med "porr xxx" på en sökmotor, sedan gått in på de 15 första träffarna, man hade gjort det på en dator som inte hade virusskydd eller brandvägg och alla installationsprogram och liknande som startades hade man släppt igenom.

Sedan hade man kopplat bort datorn från nätet och gått igenom den. Det visade sig att 14 olika program installerats, datorn hade tre olika virus och var helt nersulad med diverse spyware. Det var mer jobb med att plocka bort allt än att göra en helt ny installation av Windows. Det säger kanske lite grann i alla fall...
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Poffa: Det finns bra inbyggd hjälpfunktion när man programmen hittar något som man kan få liten riskbedömning innan man väljer att deleta mm.

Själv så klarar jag mig hittils utan att datorn blir våldtagen utav diverse skit från internet (peppar, peppar)

Har folk som har nyinstallerat sina maskiner med nätverkskabeln i och när dom loggar in första gången efter installationen så har det bara smällt till så har dom varit nedlusat med virus!

Fast dom personerna generar mig en flaska Whiskey eftersom dom hjälper man efter arbetstid. Bara i sommar så har man fått 3 flaskor :-)

Det folk inte tänker på är att man måste underhålla sin dator med Windowsupdate samt uppdatera sitt virusskydd och gärna en mjukvarubrandvägg om man inte är lite mera vän med datorer för då kan man köpa en hårdvarubrandvägg istället!

Har ni problem tveka inte att skicka ett mail så skall jag iaf försöka hjälpa er iaf!
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Poffa: Har faktiskt aldrig upplevt problem med AdAware och använder det rätt ofta ute hos mina kunder. Men som du säger så finns ju risken alltid men gäller att veta lite vad man pysslar med innan man rensar nått på en dator överhuvudtaget.

Porrsurfning ja... ställer till mycke satyg för folk. Sen kan dom inte med o erkänna :) VAd som nu e så hemskt med o porrsurfa vet i 17.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
MoK:

Man porrsurfar för mycket. :)
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
MoK:

AdAware har samma problem. Den klarar till exempel inte av att Logitechs produkter vill gå ut och göra en uppdatering med jämna mellanrum.

Så använder man sig av AdAware, PestPatrol eller liknande skall man vara ytterst försiktig.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Poffa: Murphys lag går som oftast att applicera i dator världen. JObbar själv med skiten och man förvånar sej inte längre när det skiter sej. Många skyller på Windows. Jag skyller oftare på dåligt programerade småprogram och taskig hårdvara.

En polare te mej fick en ny dator för 2 veckor sedan. Fick tebax den igår. Fulllusad med virus o dialers o skit. Datorn funkade knappt. Hur 17 lyckas man?
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Sannes:

"Sånt här skall ju bara fungera."

Knappast, du. Har man jobbat inom datorbranschen och hållit på med det ett tag så VET man att oavsett hur riktigt du gör allting så är risken överhängande att det går åt helvete i alla fall.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Sannes: Föredrar AdAware för att rensa skit på datorer. Har upplevt att PestPatrol, SpyWare och andra program faktiskt rensat undan saker som behövs. SpyWare rensade undan en funktion i F-Secure anti virus... den del som ligger i bakgrunden och uppdaterar antivirus skyddet. Så där bra....
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
65Selander:
Spyware, PestPatrol, knepiga namn men nog så effektiva antar jag.

Från och med nu så drar jag igång PestPatrol varje gång jag är på nätet, får väl börja uppdatera det varje dag också.
Blir lite lättare när jag snart skall få bredband, hoppas jag.

Hörrududu, klart jag uppdaterar mitt antivirusprogram, det gör jag varje dag.

Men varför kan jag inte stänga av min dator utan att den startar om igen, något som skall uppdateras, bios (eller var det nu heter) har jag hört skall uppdateras.

Sånt här skall ju bara fungera.
Kommentera

Sv: Se hit, datahjälp behövs här.
Sannes: Pestpatrol är väl en mer avancerad sak till hatt hitta Spyware mm samt mota olle i Grind!

Jag rekommenderar att köra med det om du är ute och surfar ofta!
Och uppdaterar du det ofta så blir det inte så mycket som skall laddas ner!

Du uppdaterar väl ditt antivirus varje gång du går ut på nätet?
Kommentera

« · 404894 · »