Café

Grupper · 49732 inlägg · 1045 ämnen

Snö...

Sv:Snö...
Helg Ernest:

Jag såg inte vägen alls när jag åkte hem för en stund sedan. Snö och blåst är ingen vidare kombination. Och inte en plogbil så långt jag kunde se, de borde väl vara ute och ploga (och salta också) även om det snöar. Eller har jag helt missuppfattat det hela.

Sannes: Ploga borde dom ju göra ?
Men de som sköter det vet inte hur man gör.
De skottar trottoarer och gångvägar först, förmodligen
De har nog ingen beredskap för snö.

Sannes:
Ploga borde de defentiv göra... men salta där emot, fattar de inte att de ska göra, i alla fall i Stockholm, tog veckor innan de saltade vägen till min skola, å vägen var ju så klart täkt med ren is.

Helg Ernest:

Skotta trottoarer och gångvägar först, nähä du, det gör dom inte hos mig. Nu är klockan snart 11 och det är fullständigt kalabalik på gatorna här, iallafall där jag bor.
Jag undrar om de väntar med flit och ploga där jag bor. Fast och andra sidan så är jag en bland få som klarar av att köra i snö, man är ju uppväxt på landet...

Sannes: Nu har det äntligen kommit 5-6 cm snö.
Men här uppe vet dom hur en slipsten skall slipas.
Så det är inga problem.

Salta ? Det är ett otyg som både förstör bilar och framkomligheten.
Här uppe saltas bara Europa vägarna för att 08orna skall kunna köra.
Men kör man på en saltad väg och kör sedan på en osaltad. Då far man som en snorloska. Bort med saltet och låt folk lära sig hantera sina fordon i stället. Det tar min 3-5 km innan du fått bort saltbeläggningarna på hjulen.
Jag vet faktist folk här uppe som har trasor i bilen och stannar så fort dom kört av en Europaväg och torkar av däcken, för att ta sig fram.

« · 505554