Huge:
"Vart" indikerar riktning, "var" indikerar befintlighet.
Ex: "Vart ska du resa?" Svar: till Stockholm ( till = riktning)
"Var bor du?" Svar: i Stockholm ( i = befintlighet )
Alt: "Var ska du resa?" Svar: i Stockholm (i = befintlighet)
Mvh
Magister Huge
Det där var väl knappast kärnfrågan IDIOT...
mattias - 74: Nä, det var en utvikning för att illustrera min egen personliga uppfattning om att det är samma personer som förmodligen också helt felaktigt säger att "vi vann matchen med 0-3".
Dvs såna idioter som du.
Det var mao en utvikning som relaterar till kärnfrågan.
Nåt som du uppenbarligen inte fattat.
Det ska dessutom vara ett kommatecken mellan "kärnfrågan" och "IDIOT"
Bara för att ytterligare illustrera din dåliga språkbehandling...
Huge: Men om man inte vet vilka "vi" är så använder man väl för i helvete inte det uttrycket överhuvudtaget, då benämner man väl för i helvete laget vid namn jagförstårtamefanintevadihelvetesomärfelpådig!
Om du säger "VI vann" i en dialog så förutsätter du ju att personen du talar med vet vilka "vi" är, annars är det ju något seriöst fel.
Jag kan tom använda ordet "vars" som en slags lokalpatriotisk "krydda", med lite glimt i ögat. Jag hade naturligtvis inte gjort det om jag skrev på en magisteruppsats. Dom flesta justerar sitt sätt att vara efter den sociala miljön man befinner sig i, det här är inga konstighter.
Jag förstår öht inte varför du gör detta till en språklig sak när det är en fråga om logik. Du kan TÄNKA dig att det rör sig om samma personer som gör språkliga fel?
Jag kan tänka mig att du inte borde göra empirisk fakta av dina gamla, suddiga teorier öht utan istället källhänvisa när du försöker förolämpa ett "felaktigt" språkbruk i en hel generation. Vad roligt det vore om du faktiskt varit magister en gång i tiden, det skulle eventuellt styrka en teori jag själv haft om hur oflexibla skolledningar polariserat sig själva från eleverna och renderat hundratusentals gymnasieelever olämpliga för arbetsmarknaden.
Jag kallar den teorin: "en struts i ett sköldpaddsskal med fingrarna i öronen och huvudet i sanden".Olle: Min sambo är lärare i Svenska och jag kan garantera dig att hon har låååång erfarenhet av nyutexaminerade yngre lärare som är bedrövliga på att behandla det svenska språket.
Och då är det ingenting mot vad många yngre OUTBILDADE lärare åstadkommer i skrivelser från skolan, ex protokoll från olika möten osv.
Ibland blir man mörkrädd när man ser alla syftningsfel, stavfel, felanvända ordspråk eller vedertagna uttryck osv osv.
För att inte tala om alla uppåtsträvande yngre förmågor i framförallt media, som ex SVT. Ofta går det knappt att förstå vad uppläsaren vill ha sagt, pga alla felbetoningar. Säger inte att alla har usel språkbehandling men det är tyvärr ett fenomen som eskalerat sen en tid tillbaka.
Och "ditt" uttryck "Vi vann med 0-3" uppfattar jag bara som ännu en i raden av felaktigheter där framförallt den yngre generationen syndar.
" det skulle eventuellt styrka en teori jag själv haft om hur oflexibla skolledningar polariserat sig själva från eleverna och renderat hundratusentals gymnasieelever olämpliga för arbetsmarknaden"
Eller så är det eleverna som polariserat sig så mkt från lärarna och skolan att dom struntar i ex ämnet "Svenska" och sen undrar dom varför arbetsgivaren säger "Nej tack" när CV:t och ansökan vimlar av stavfel, syftningsfel osv.
Det enda den sökande isf kan hoppas på är väl kanske att den som anställer är lika ung och därmed inte märker alla språkliga felaktigheter.
OBS! Det här är ingen genomarbetad empirisk forskning jag bedrivit men heller ingen gissning som helt saknar grund.
Huge: Ja, nåt i den stilen :-)
För er som inte vet om det så är matchen vi talar om slut. Jag försökte synliggöra det i ett inlägg tidigare men jag måste ha varit otydlig. Liverpool vann med 3-0. Matchen Norwich-Liverpool slutade alltså 0-3.
Redigerad kommentar
Huge: "uppfattar jag bara som ännu en i raden av felaktigheter där framförallt den yngre generationen syndar"
Det stora misstag som du och andra som hävdar att man inte kan säga si eller så gör är att förutsätta att språk är oföränderliga men inget kunde vara mer fel. Det finns inget rätt eller fel i det här fallet, bara hävdvunna konventioner och det ni debatterar är personliga preferenser och inget annat. Du förstår mycket väl vad tex Mattias menar när han säger "Liverpool vann med 0-3", och därmed är det ett korrekt uttryck vad du än tycker om det. Och om du hävdar att man inte kan vinna med 0-3 så måste du i konsekvensens namn också säga att man inte kan förlora med 3-0, men eftersom du är så van att höra det sistnämnda som är det som de flesta använder sig av så reagerar du inte på det. Språk, i såväl tal som skrift, handlar om att göra sig förstådd och vi förstår alla vad som menas med "Liverpool vann med 0-3 mot Norwich".
Men alltså allvarligt!
Det är en speltråd för att snacka om spel! spel, spel, spel!
Kan ni inte hoppa över till någon annan tråd, alla tips, vinster etc flyter ju bort i massan av skitsnack!
Man ska snacka om spel i tråden, snälla byt tråd NU.
Blizzard:
Det var Huge som satt igång diskussionen i Fredags klockan 17.07 då han frågade mig om ett lag verkligen kan vinna med 0 - 3
Han får också avsluta den men det känns ju inte direkt så troligt.
Huge: vad du än säger är det dina personliga preferenser som du försöker få till att vara något slags objektivt rätt eller fel men det finns inget sådant här.
Det är allt jag har att säga i frågan i övrigt.
Huge:
Att jag skrev 0 - 3 var ingen invit till diskussion utan du svarade " Kan man vinna med 0 - 3 ?" Och då svarade jag och sedan var det igång. NU känner jag att vi alla sagt vad vi vill i det här ämnet så nu slutar iaf jag diskussionen..
Skall tillägga att jag har en femling som lever, bara Flyers och Atletico Madrid kvar... ;)
Redigerad kommentar
Huge:
"Och om du och Blizzard nu är så otroligt måna om att alla inlägg i ett Cafeforum hamnar i rätt tråd, varför uppmanade ni då inte mig, Olle, Dream Team och andra deltagare i debatten, att flytta till en mer lämplig tråd på direkten?
Nu gjorde Blizzard det efter TVÅ dagar"
Jag ahr klagat 3-4 gånger nu utan resultat, första gången jag klagade var 19 timmar efter ditt första inlägg och de tog ju nån timme efter ditt inlägg innan det verkligen drog igen. Så kom fan inte och säg att det var 2dagar! plus att jag avr på krogen i fredags, så jag ska väl förfan inte behöva F5:a HS på mobilen för att jag måste stoppa denna meninglösa debatt i tid
KAN NI VISA RESPEKT NU OCH BYTA TRÅD, NI HAR BLIVIT UPPMANADE SÅ JÄVLA MÅNGA GÅNGER, HELT SJUKT RESPEKTLÖST!
"
SLUTA FÖRSTÖRA MIN SPELTRÅD MED NÅ MENINGSLÖST JÄVLA SNACK OM 0-3 KONTRA 3-0.
Svara | Gilla +7 |
NuMo: " Inte förväntade jag mig att debatten skulle förkortas"
VAAAA??????
Antyder du att jag brukar dra vissa debatter i långbänk och att jag aldrig ger mig?
Jag som alltid är kortfattad, koncis och kommer till pudelns kärna på nolltid.... ;-))
Blizzard:
Räknas 36 kronor som storspel ;)
Topptipset..
Chelsea - Newcastle 1
Bolton - Tottenham x
Genoa - Cagliari 1x
Parma - Inter 2
A Bilbao - real Madrid 1x2
Barcelona - Malaga 1
Zaragoza - Levante 1x
Helsingborg - AIK 1x2
Portello:
Slängde in 100 .- på att Landeskog vinner skytteligan i Sverige under Hockey Vm. En Outsider verkligen till 9 gånger. Zäta och Alfie är favoriter tillsammans med Silverberg.
Blizzard:Kastade in två live-resultat som sket sig. Men sedan satte jag ett som gjorde att jag gick *- 0. Hade även på skoj lirat 3-0 till Tyskland. Tala om det var skönt att se tyskarna missa öppet mål slutet i matchen.
Till Sverige-Norge har jag spelat på 5-1 samt 6-0.
Har en levande fyrling som gått in till 50%. Nu hoppas jag på Kanada och Sverige. Har även spelat en dubbel på Lopez i tennis samt Kanada.
Mitt bomben-spel
Sverige 4,5,6 Norge 0,1
Tjeckien 3,4
Danmark 0,1
Vitryssland 1,2
Finland 3,4
mattias - 74:Live-bettade just på tennisen. Det gick fint. :)
Nytt spel: Blackpool-Birmingham över 2,5 mål.
mattias - 74: Jag tycker du är rolig. Du talar om vad du spelar på men du vinner inget. Lyssna på pappa Johnny om du ens tänker poker...;-)
http://www.youtube.com/watch?v=7ajHezlJq-ALägger alltid ut mina spel, det är ju bra och göra det innan då blir man ju trovärdig istället för att lägga ut efter att matcherna är slut då blir man inte alls trovärdig.
Tyvärr glömde jag skriva att jag slängde in ett sent spel på Nashville igår kväll men det var inga stora pengar men man fick tillbaks det man satsat under dagen ;) Ikväll koncentrerar vi oss på V 75. en hel del intressanta lopp... Min spik heter ALLABALLAKAITOZ i avdelning 2. Sug på den du ;)
Redigerad kommentar
Idag spelar man på Dortmund, Hannover och Valencia som en trippel. Oddset blev ca 2,5
Gårdagens trippel satt, fast det var på håret. Tydligen avgjorde Valencia i slutminuterna.
Idag har jag spelat en ny trippel. Danmark i Hockey-VM, Ldb Malmä i damallsvenskan samt Skellefteå i Div 2 Norra. Oddset hamnade på grymma 2,42.
Portello:
Topptips:
Inter - Milan 1x2
Atalanta - Lazio 1x2
Bologna - Napoli 2
Cagliari - Juventus
Udinese - Genoa 1x
Falkenberg - Värnamo 1x
Hammarby - Varberg 1
Lyon - Brest 1
36 kronor , verkligen storspelare ;)
Blizzard:
Över 6,5 mål i Rysslandsmatchen ikväll samt AIK seger på en dubbel. Så får det bli.
Och varför då riskera förvirring och onödiga följdfrågor när man kan göra det mkt enkelt för sig genom att använde det du kallar "bäbisspråk".
Sen är det så att uttrycket "Vi vann med 3-0" är ett inarbetat och vedertaget sätt att säga att ett lag vunnit matchen, i det här fallet med 3-0.
Har man vunnit en match med 3-0 så kan man inte samtidigt vinna samma match med 0-3, det är faktiskt en omöjlighet.
Vill man säga att man vunnit borta med samma siffror så måste man använda en annan formulering: "Matchen slutade 0-3".
Vet egentligen inte när "ditt" uttryck började få fäste i sportsammanhang och där man redovisar resultat, men kan tänka mig att det handlar om en yngre generation som börjat använda detta felaktiga sätt att redovisa ett resultat och att det är samma personer som gör samma språkliga fel när man ex inte kan skilja på orden "var" och "vart".
Hur ofta ser man inte uttryck som "Vart bor du?" eller "Vart kan man läsa om Hockeysnack?"
"Vart" indikerar riktning, "var" indikerar befintlighet.
Ex: "Vart ska du resa?" Svar: till Stockholm ( till = riktning)
"Var bor du?" Svar: i Stockholm ( i = befintlighet )
Alt: "Var ska du resa?" Svar: i Stockholm (i = befintlighet)
Mvh
Magister Huge