Café

49375 inlägg · 1044 ämnen

Tänkvärt

« · 629029 Till forumet

Tänkvärt
Skatten på sprit är hög för att vi skall supa mindre.
Skatten på tobak är hög för att vi skall röka mindre.
Skatten på bensin är hög för att vi skall köra mindre bil.
Och skatten på arbete är hög för att ...?

Kommentera

Sv: Tänkvärt
Stigsson:

För att ha lite större chans att klara av att betala för de skador som sprit, tobak och bilkörning gör i samhället?
Kommentera

knaskamilla: Grattis du kom på det tråkiga svaret!

Lägger med en länk till just dig också. Är det här något som du är inblandad i?
Kommentera

Stigsson:

Det intressanta är ju att folk tror att staten tjänar pengar på att ha höga skatter på alkohol och tobak, när de i själva verket inte får ihop ens i närheten av vad som behövs för att täcka upp för kostnaderna.

Nä, jag är helt oskyldig till den kommittén. Men jag klippte faktiskt ut en artikel om det ur Lärarnas tidning när det begav sig.
Kommentera

Stigsson:

Oavsett vad, så är det här min hjälte.

Kommentera

knaskamilla:

Så med de höga skatterna på alkohol så ser man istället till att hembränningen och smuggelspriten ökar, vilket leder till att tillgängligheten för unga ökar och att man i slutändan förlorar ännu mer än om man sänkte alkoholskatten.

Kommentera

Poffa: 66Berglund har ett par kartonger sedan i påskas som är beslagtagna, har fär mig att dom står i Sundsvall
Kommentera

Poffa:

Riktigt så är det förmodligen inte. Det är fortfarande fler och fler som handlar på Systemet (eller handlar de kanske mer och mer?). Dessutom har införseln minskat en aning på sistone, trots att vi har så befängda införselregler.

I slutändan förlorar man inte alls mer än om man sänkte alkoholskatten. Det allra effektivaste påverkansverktyg som finns är nämligen priset. Vad är det förresten fjortisarna dricker?
Kommentera

Vad jag menade var alltså att Systembolagets försäljningssiffror går uppåt.
Kommentera

knaskamilla:

Fjortisarna dricker hembränt, eller smuggelsprit.

Kommentera

knaskamilla: Att försäljningssiffrorna på systemet ökar beror ju endast på att den beställning som bolagets egen personal gjorde till sin firmafest. ;-)
Kommentera

Poffa:

Eller det som är allra enklast att få tag på, eftersom de kan gå in i en affär och handla det själva: folköl. Det är knappast en slump att folkölsförsäljningen ökar kring t.ex. skolavslutningar.

Förresten så förstår jag inte vad som skulle bli bättre med att spriten var billigare och fler hade råd att köpa, skulle inte ungdomarna komma åt den då menar du? För det enda som möjligtvis kan hända är ju att man i stället för att beställa spriten från utlandet köper mycket mer i Sverige. Du kommer inte ifrån problemet med att folk dricker mer och mer och mer och alkoholen kostar samhället mer och mer och mer.

Nu har inte jag tid med dig mer, jag ska åka och göra en insats mot aids-spridningen.
Kommentera

knaskamilla:

Om hembränningen minskar och smuggelspriten minskar så minskar även tillgången till starksprit för de som inte kan köpa på Systembolaget. På så sätt så kommer det bli svårare för de unga att komma över starksprit och kan man då få en hårdare koll av leg vid köp av folköl så kommer ungdomsberusningen att minska.

Skulle alkoholskatten sänkas till en normalare nivå så skulle hembränningen och flödet av smuggelspriten att minska. Vore inte det bra? En marginell ökning av alkoholkonsumptionen bland vuxna för att minska den bland de unga och med ungefär samma intäkter i form av skatter ser jag som en framgång.

Jag menar, vi har ju testat så många andra vägar och det har ju verkligen lyckats hittills.

Kommentera

Poffa & knaskamilla:

Lovvärd debatt, om inte annat bara för själva meningsutbytets skull, men jag tror att era nationalstatsanpassade argument hade sett lite annorlunda ut (ja, mest är det nog knas som behövt fila på dem) om ni testat på att bo i syd-, eller västsverige under några år.

Nationalstaten finns inte som verktyg oavsett vilken sida man står på i den här debatten, det är bara förlorad energi (och skattepengar som går ner i smugglares fickor) och skapar bara bitterhet, alternativt uppgivenhet i slutändan att forma sina argument efter den.
Kommentera

Bissett19:

haha j aman kan ju undra vad dom har emot människan =)
Kommentera

« · 629029