Café

49361 inlägg · 1044 ämnen

Trafiksäkerhet

« · 1046007 · » Till forumet

Sv: Trafiksäkerhet
Lumber Jack: Vad jag vet så har jag inte påstått att de inte minskar antalet olyckor.

Vad jag påpekade var att just farten ensam väldigt sällan står för dödsolyckor. Berusade, drogpåverkade och dementa personer står för nästan 80% av antalet dödsolyckor. Fartkamror har nog väldigt liten påverkan på de gruppernas framfart i trafiken.

Jag anser att det är viktigare att jaga dessa personer och hindra dem från att sätta sig bakom ratten, än att jaga de som kör 10-20 km för fort.

Subventionering av insättande av alkolås i bilar, krav på att alla nya bilar ska utrustas med alkolås, friskhetstester med jämna mellanrum redan från 30 års ålder och fler blåskontroller efter vägarna ger mycket, mycket mer än en skog av kamror. Åtminstone om man enbart tittar till antalet dödsolyckor eller allvarliga olyckor med personskador.

Men det är det som är problemet, kamrorna genererar pengar på ett väldigt dirket sätt. Det gör inte ett alkolås.
Kommentera

Helg Ernest: E4 Uppsala säger du. Alltså på 110-väg?
Kommentera

Lumber Jack:
Jag vet inte. Kanske teorin var att olyckorna minskar där det är fartkameror iom. att hastigheten hålls. Däremot så ökar ju farten mellan kamerernorna hää! Error.
Då måste ju alltså olyckorna öka där, annars håller inte hastighetsteorin.
Kommentera

Öh, Poffa:

115 SVT Text Torsdag 19 jun 2008
INRIKES Publicerad 19 juni

Olyckorna minskar med fartkameror

På de vägar som övervakas av sk ATK-
kameror minskar olyckorna kraftigt.
På vissa sträckor i Stockholms län
har olycksnivån sjunkit med 50
procent, skriver Dagens Nyheter.

-Det finns tydliga signaler om att
fartkameror räddar liv, säger Anders
Drugge, chef för polisens ATK-enhet i
Kiruna till DN.

Men även utsläppen av koldioxid minsk-
ar. På länsväg 276 där det sitter tio
kameror har halterna sjunkit med 212
ton och samhällsnyttan för de
minskade kostnaderna för olyckor
beräknas vara 6,2 miljoner kronor.
Kommentera

Helg Ernest: Så du tycker inte det var tur att han inte såg dig pladdra i telefonen samtidigt :-)

Vilket är förödande, jag kom i 70, missade 50 skylten pga att jag satt i mobilen. Hade låst farthållaren.
Kommentera

mattias - 74: Fick jag lära mig av polisen i Stärnefors Dalarna Län.
50 Km/h är det 20 Km/h som raderar dig ur körkortsregistret.
Jag har alltid haft för mig att 30 gäller.
Men icke!
Vilket är förödande, jag kom i 70, missade 50 skylten pga att jag satt i mobilen. Hade låst farthållaren.

Den snälla polisen upplyste mig då att jag igentligen skulle ha mist körkortet eftersom jag körde enl. hans mätning 71 Km/h.
Men eftersom det var mitt i urskogen, asfalterad väg, solen sken och jag var ensam på vägen, intygade han på min böteslapp, (Registreringsdelen)
Att det var förmildrande omständigheter och gav mig 3200 Kr på ett bräde att betala in istället.

Vilket innebär, att om man kommer på en 70 väg i tätbebyggt område och man missar 50 skylten, så är man rökt. Tänk på det.
Enl. hörsägen, så är poliserna som galna i Uppsalatrakten efter E4a, dom har massor av fartkontroller. Innebandy tränaren i sonens lag, miste sitt kort i Uppsala/E4a
Kommentera

slashpuppie:

Jo, man är gammal när man har mer hår i näsan och öronen än på bröstet och mer hår i arselet än på huvudet. :-)
Kommentera

Metal Guru: För att han är nödig?
Kommentera

Metal Guru: För att man får så ont i magen om man nyper åt och det luktar så illa inne om jag gör det där.
Kommentera

Poffa:
Varför?
Kommentera

scim: Okej, you caught me. Man kan säga att jag skiter i miljön, helt enkelt.
Kommentera

Poffa: Det gör du väl inte.
Kommentera

Metal Guru: Äääh, jag fiser mindre så det jämnar ut sig i långa loppet.
Kommentera

Jag tror det finns en och annan av oss som bör fundera på klimatanpassad körning.

Kommentera

The Fat Bastard: Om man vet var de finns, men glömmer bort dem, ja då får man banne mig skylla sig själv. ;-)

Jag har en fortkörning under 12 år av myyycket snabb framfart av bil. Det var i tjänsten 1997. Upp för Saltviksbacken norr om H-sand körde jag om ett flertal bilar i den stigningsfil som finns. En blå volvo 244 viker ut bakom och hänger på. Inget konstigt med det.

På toppen sätter den jäfveln ut en liten blå sketen lykta och kör om. Stannar mig och ger mig böter. 18 för fort på 90-väg. Företaget som jag jobbade åt betalade böterna och jag fick behålla körkortet.

Jag är en lyckligt lottad man, med tanke på hur mycket jag kör och hur fort jag kört.
Kommentera

The Fat Bastard:
Dom snor väl inga pengar, det är väl du som skänker bort dom? :))
Kommentera

The Fat Bastard: Gammal var väl ändå att ta i...en man i sina bästa år skulle jag säga ;)
Kommentera

Poffa:

Jag har förlorat många tusenlappar på dessa kameror, jag vet vart dom finns men jag är en tankspridd gammal man, tyvärr.

Det var mer sport förr, nu är det ett slag under bältet. Det är både fartkameror och patruller ute och snor våra pengar.
Kommentera

Poffa:

Eller som hamnar bakom bilar som håller hastigheten och därför får hjälp att själv göra det.
Kommentera

knaskamilla: Eller så är du en av de som blir ikappkörda.

För t ex mig själv som vet var varenda kamera sitter mellan Övik och Stockholm efter E4 så är det så. Jag bromsar in 150 meter innan och sedan går det fort igen fram till nästa bromspunkt.
Kommentera

Tubest: Dom kommer från Sverige, utredningarnas förlovade land. Vad mer finns att förklara?
Kommentera

65selander:

Visst, det finns väl bl.a söder Sundsvall om ja inte missminner mig.
Men det var inte jag menade utan varför det tar så lång tid att genomföra en sak som bevisligen funkar i ett annat land. VV måste vara mästare på utredningar.
Kommentera

Poffa:

Så upplever inte jag det. I sådana fall sitter kamerorna med för långt mellanrum.
Kommentera

Poffa:

BINGO !
Kommentera

knaskamilla: Fartkamror är ett djävulens påfund.

Det gasas som aldrig förr mellan karmrorna, för att sedan tvärnitas strax innan. När dessa bilister kommer ikapp det fåtal som håller hastigheten hela tiden, ja då blir det köer med stressade omkörningar som följd.

Jag har redan visat på statistiken som säger att där farten (eller den plötsliga avsaknaden av fart) är den grundläggande faktorn till en dödsolycka endast står för 10% av alla dödsolyckor i trafiken. Den dagen som varje bil är utrustad med alkolås och sjukvården fått bort sinnesförvirrade trafikanter så har vi minskat dödsolyckorna från 450/år till ca 100/år.

Nollvisionen står inte för "noll döda i trafiken" utan för "noll kilometer i timmen". Lägg ner skiten, och inse att vi inte kan få bort dödsolyckorna. Satsa istället pengarna på just alkolås och friskhets- och körkortstester med jämna mellanrum. Då kommer de spara liv, till skillnad från kamrorna som nästan enbart är kassakor för staten.
Kommentera

65selander:

Bla bla bla den där skivan behöver jag inte nu för det kommer antagligen inte upprepas
Kommentera

MorganaLefaey:
Tycker det verkar vara så med vårt vv att de har väldigt svårt att anamma nåt som fungerar bra i andra länder. Ta bara de variabla hastighetsskyltarna, de fanns i Finland i mitten på 90 talet och funkade hur bra som helst. Varför är det så tungrott här......nån som vet?
Kommentera

MorganaLefaey: Tror jag måste slulta skriva inlägg för en stund. Små bokstäver som inte alls ska vara med dyker upp här och där i ett inlägg som var menat att rätta ett annat. Att de sedan inte ligger i närheten av den bokstav det egentligen skulle vara gör att man inte heller lyckas skylla på något. Att man kan bli så förstörd av att skriva på flera olika språk hela tiden på jobbet. Jag ser ingen annan förklaring då man faktiskt hade fint betyg i svenska i skolan och jag aldrig varit med om liknande tidigare i livet.

Kan ordblindhet dyka upp när som helst?
Kommentera

Tubest: Tyvärr är det väl viktigare i sverige att man har ett avskräckande straff än ett straff folk faktiskt kan betala. Men förstår fortfarande inte riktigt hur de löser det där när de har fyra filer och en himla massa trafik.

Skriver som vanligt lite för fort för att jag själv skall få meningarna att bli riktiga meningar. I inlägged lite nedanför så skall det självklart stå: Alla dessa rejäla fartsyndare behöver inte bry sig alls. Vilket jag faktiskt är mycket frågande till. Nu har jag inga siffror, men nog känns det som om motorcyklar procentuellt sett bidrar med mer olyckor och sådant än bilar. Att de sen kan skylle på luftmotståndet en skylt skulle medföra eller hur fult det skulle se ut, bryr jag mig faktiskt inte om då jag inte är intresserad av någon med kåpa.
Kommentera

MorganaLefaey:

Var ju ingen dum metod......låter ganska vettigt i mina öron med.
Kommentera

MorganaLefaey:

Fartkameror är det enda som kan få mig att hålla hastigheten. Förutom dåligt väglag/väder. Jag tycker att de är bra.
Kommentera

Tubest: När jag var nere i Holland så fick jag förklarat för mig att de hade det så. Men där får man tydligen regga sitt lönekonto direkt mot ägandet av bilen och om man kör för fort så sker en automatisk  transaktion på 5-15 Euro.
Ganska lagom summa tycker jag. Blir mer som en skatt och man behöver inte gå i personlig konkurs om man råkar åka dit för fortkörning en gång.
Kommentera

MorganaLefaey:

Nästa steg är att kamerskåpen räknar ut din snitthastighet mellan skåpen, det är det som vv testar nu och som säkert blir verklighet inom nåt år.
Kommentera

mattias - 74: Har för mig att när de satte upp dessa hemska saker så kunde man bara dölja sig bakom ett solskydd eller gladögon så var man så gott som säker. Men visst har de ändrat på det där så att den som äger bilen blir skyldig om han inte kan bevisa vem som körde den? Allt kanske bara är gammalt snack som inte har någon verklighetsförankring.

Tycker i alla fall att man kan ta bort alla dessa kameror de egentligen inte gör något gott. De som kör där ofta gasar bara mellan kamerorna och trafiken blir mer ryckig och osäker. Med alla dessa spärrar här och där så kommer det väl bli verklighet av discoveryprogrammet jag såg nyligen. De hade sändare i trafikskyltarna som spärrade bilen så den inte kunde köra fortare. Var tester som gjordes i Japan om jag inte minns fel.

Sen kan man fråga sig varför det är lagligt för motorcyklar att inte ha nummerplåt fram då det är ett måste för bilar. Alla dessa rejäla fartsyndare behöver inte bra sig alls.
Kommentera

mattias - 74:

Kamerorna är alltid igång.....de används för mätning av hastigheten även om inga bilder tas. Sedan väljer personalen i Kiruna ut vissa kameror beroende på trafikmängd och div andra kriterier och de programmeras då så att de ställs in på tid eller antal bilder......kan vara olika.

Det finns sätt att undkomma dessa bilder men de kan ja inte skriva här, då jag gått kursen för vägverket att underhålla och kontrollera dessa kameraskåp.
Kommentera

mattias - 74: Jag håller också hastigheterna noggrannare på 30, 50 och 70 vägar men för min del är det av omtanke för mina medmänniskor som kan befinna sig i eller kring vägområdet.
Kommentera

mattias - 74:
du levde tyvärr med gammal info.
Kommentera

65selander:

Nej kortet klarade jag men detta är ju min första trafikförseelse på 15 år. Tänker vara mer försiktig nu kan jag lova. Man har ju hört vissa sagt att . " kamerorna är nästan aldrig på och speciellt inte på natten för det kostar för mycket m.m " Nu blev man motbevisad :)
Kommentera

mattias - 74: Japp men alla kör liksom för fort och hade varit ljust hade jag garanterat sett den där kameraskylten långt föer men men det är bar att betala och se glad ut =)

ähh om alla knarkar så... ;-)
Jag har blivit av med kortet två gånger för fortkörning och ingen gång har det varit värt det!
Kommentera

knaskamilla:

Jag skyller inte på nån jag sa ju att jag inte var tillräckligt uppmärksam och jag kan nästan lova dig att alla nån gång har kört för fort .

Jag håller hastighetbegränsningarna på 30 och 50 vägar eftersom det är där som man kan bli av med kortet om man kör jättelite över tillåtna hastighet. 70 90 och 110 vägar så är folk mindre försiktiga.
Kommentera

mattias - 74:

Det stämmer inte, jag har träffat mer än en människa som faktiskt håller hastighetsbegränsningen. Och även om nu alla kör för fort, så är det väl ändå så att alla i sådana fall får stå sitt kast och betala när de åker dit? Du kan inte skylla på något eller någon annan än dig själv för att de där pengarna nu måste gå till så tråkiga saker som att betala fortkörningsböter.
Kommentera

knaskamilla:

Japp men alla kör liksom för fort och hade varit ljust hade jag garanterat sett den där kameraskylten långt föer men men det är bar att betala och se glad ut =)
Kommentera

Alisandali:

Ett annat alternativ är ju att stå sitt kast om man inte kan hålla hastighetsbegränsningen.
Kommentera

Alisandali:

Ärligt talat som har jag inte tänkt på det. Dock vill jag gärna att min egen bil skall stå på mig .
Kommentera

Alisandali:

har du nåt exempel ? Dig kanske ??
Kommentera

mattias - 74:
Registrera bilen på någon utan körkort , då slipper du alla kameraböterna .
Kommentera

Frisco:

* asg * Det värsta är att man är inte lika uppmärksam på kamerorna i mörker. Detta händer en fredag för 3 veckor sedan kl 0030 i Heby mellan Sala - Uppsala. Men men man får väl ta av besparingarna . Finns ju alltid hål att toppa pengar i :)
Kommentera

mattias - 74: Har man fått en bot så har man förtjänat den. Betala!
Kommentera

« · 1046007 · »