Café

49361 inlägg · 1044 ämnen

Trafiksäkerhet

« · 1046007 Till forumet


Sv: Trafiksäkerhet
Lumber Jack: Vad jag vet så har jag inte påstått att de inte minskar antalet olyckor.

Vad jag påpekade var att just farten ensam väldigt sällan står för dödsolyckor. Berusade, drogpåverkade och dementa personer står för nästan 80% av antalet dödsolyckor. Fartkamror har nog väldigt liten påverkan på de gruppernas framfart i trafiken.

Jag anser att det är viktigare att jaga dessa personer och hindra dem från att sätta sig bakom ratten, än att jaga de som kör 10-20 km för fort.

Subventionering av insättande av alkolås i bilar, krav på att alla nya bilar ska utrustas med alkolås, friskhetstester med jämna mellanrum redan från 30 års ålder och fler blåskontroller efter vägarna ger mycket, mycket mer än en skog av kamror. Åtminstone om man enbart tittar till antalet dödsolyckor eller allvarliga olyckor med personskador.

Men det är det som är problemet, kamrorna genererar pengar på ett väldigt dirket sätt. Det gör inte ett alkolås.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Frisco: Japp
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
65selander: Jo, jag håller helt med dig (Tror jag)
FÖRBJUD Mobiltele i bilen.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Helg Ernest: Trams. Förbjud folk att byta radiokanal, byta CD och att dricka kaffe/läsk också.

Fokusera på de stora problemen istället.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Poffa: Förbjud trafikolyckor.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Poffa: Ääh, när du blir äldre så kommer du bli mer lugn i trafiken samt börja använda blinkers.

Krasst sett så är det ju så att många olyckor beror på det du räknade upp.
Är det inte ett antal länder som har förbjudit nallen  i bilen om det inte är hands-free?
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
65selander: Krasst sett är det fortfarande så att nästan 80% av alla dödsolyckor beror på alkoholberoende, drogberoende och dementa personer.

Börja där.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Poffa: Hur många procent var det dementa nu igen?
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
NuMo: Förbjud Poffa.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Det största problemet är att varje bil styrs av en människa. Att frakta människor från punkt A till punkt B borde gå att automatisera ganska enkelt om viljan verkligen fanns där. Då skulle trafiken dessutom flyta mycket bättre.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Wayne Gresky: Känns konstigt att dementa i trafiken är ett större problem än att bilister kör för fort. Det vill jag nog ha siffror på.

Jag tror att fåfänga är ett större problem än alla andra problem. Vi får inte köra fortare än 110, men mer eller mindre samtliga bilar kan gå det dubbla.

Vad är meningen med det. En bil borde inte få gå fortare än 110 och så skall bilen utrustas med bättre stötupptagande skelett samt fyrdubbelt så lång stötupptagare framåt.

Ett elektroniskt system skall se till att när man kör in på en sjuttiostrecka så stryps hastigheten automatiskt så att bilen inte kan gå fortare än 70. Osv.

Bilen skall inte kunna startas utan att en nykter blåser i nyckelhålet etc.

Man bygger vägar som inte har mötande trafik.

Tunga transporter av gods tar tåget.


Så, nu börjar det likna något.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Poffa: Faktum är nog att mobilerna är nog den största boven.
Hur många gånger har man inte svurit ve och förbannelse över en trafikant för dom vinglar åt alla håll och dessutom saktar in och kör 80-90 på 110 väg? När man kommer om dom tillslut, då ser man att dom sitter och pratar telefon.
Jag vet inte hur många gånger jag sagt till mig själv att mobilen kommer att ha ihjäl mig.
Sist jag skulle ner på SPCI, så tog jag refugen i klockarberg Njurunda.
Då hör det till saken att det finns ingen refug där på E4, däremot på påfarten.

Förbjud lösa telefoner i bilarna, tillåt fast installerat handsfree.
Hur många sitter inte och SMSar, kollar och skriver mail?
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Helg Ernest: Tittar man på döda så är det +75 som är de mest förolyckade i trafiken....

Men det finns en åldersgrupp till 35-44 de med blyfot och karisman att jag är bäst.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Glömde att jag nu endast kikade på 2008 till 0615.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
NuMo: Problemet är att människor vant sig vid 1900-talets överkonsumtion av energi. Alla ser det som en rättighet att kunna glassa runt i sin egen bil för att slippa trängas i någon form av kollektivt transportmedel. Det är bränslepriserna det är fel på, inte sättet att leva. Ska nuvarande livsstil kunna upprätthållas måste en outtömlig energikälla skapas. Där räcker inte den brasilianska etanolen. Som jag påpekade är det enda sättet att verkligen minska antalet olyckor att ta bort människan från förarsätet. Då kan man dessutom prata så mycket i mobilen som man vill, man kan tom sitta där rattfull utan att det gör något.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
65selander: Singlar ligger visst illa till, allra värst om de ska på en dejt. Ja, eller möte som vägverket valt att kalla det.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
NuMo: "Åldringar med demens är en trafikfara. Det var Svenska Dagbladets toppnyhet den 28 september. Ingen är väl förvånad. Men längre in i texten blir det mer spännande: Enligt Vägverket skulle upp till 100 liv sparas i trafiken varje år om läkarna gjorde sitt jobb och såg till att de dementa slutade köra bil.

Och i somras läste jag, kanske i Dagens Nyheter, att hälften av alla som orsakar dödsolyckor är rattfulla. Det är ju inte heller så märkligt."

Använd 450 döda som utgångspunkt och räkna hur många som är kvar när du tagit bort de två grupper som jag citerat om här ovanför.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
65selander: Snabbtittade bara på statistiken. Den inbegriper alla möjliga möjligheter. Den påstår inte att den äldre åldersgruppen är förare t.ex. Gamlingar förolyckas i trafiken på alla möjliga sätt och det är föhöjd risk att gamla dör för att de är skörare exempelvis. De ser sämre. hör sämre, reagerar sämre och går rakt ut i gatan precis som småbarn. Fan man kör säkert på fler pensionärer på övergångsställen än riktigt små barn.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
NuMo: Fan kör du så där bör du Lumber köra
"Fan man kör säkert på fler pensionärer på övergångsställen än riktigt små barn."

Jo du har säkert rätt ang det du skriver, de får säkert inte bena ut det till promillehalt eftersom PRO tycker det är diskriminerande.

Knas har säkert koll på rattfyllorna ;-)
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Poffa: Ojoj, en mycket het fråga det där. PRO går direkt i taket om man så mycket som viskar ordet hälsokontroll.

Själv hade jag en morfar som lade av att köra bil i god tid, kanske för att han yrkeschaufför och hade ett gott omdöme. Men annars är det dessvärre vanligt att "gammfolke" klamrar sig fast vid ratten. Kommer aldrig att glömma när jag var och handlade en gång. Pensionären i kön framför mig tappade sin käpp. Artig som man är plockade jag upp käppen och panchisen haltar iväg... raka vägen ut till parkeringen och sätter sig i en bil och gasar iväg.

Jag har en hel hög skräckhistorier.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
65selander: Lovar du att NuMo kör nästa lördagsmatch? DEAL!
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Lumber Jack: Minst hår kör, oskriven lag enl Westerlind... fast han är väl aldrig vaken så länge ;-)
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Poffa: "Dementa". Kombinationen gammal (senil) och demens, alltså sk. senil dementa, är säkerligen inte rätta personerna i trafiken. Självklart så skall de inte köra bil, men diagnosen är säkert svår att göra eftersom det är en gradsjukdom. Det äör nog snarare upp till vetenskapen än läkarna att kunna säkerställa ett diagnostiskt system för att veta när man nått för hög grad.

Angående demens så kan du eller jag lika gärna vara drabbade just exakt nu.

Jag tror mer på mina förslag i preventivt syfte.

0 insats = 0 vision.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Lumber Jack: Min farfar höll på att krocka vid en ålder av 77 år. Dagen efter körde han sin bil till Ådalens bildemontering och tog en taxi hem. Jag hoppas jag har förståndet att ta samma beslut.

Eller att någon annan är förståndig nog att ta det beslutet åt mig.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Lumber Jack: Likväl känns det som om det är pensionären själv som omkommer i de flesta dödsolyckor de är inblandade i.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Wayne Gresky: Där nagade du min flyktiga tanke. Tänk att det gick att formulera så lätt.


Man påstår att kvinnor är bättre förare än män, men inte fan är det vi män som repar lacken när vi skall parkera, eller bucklar till framskärmen när bilen skall in i garaget. Nä, det är när omdömet sviktar hos kvinnor det händer. En omdömesfull kvinna lämnar över ratten till mannen vid svårare styrningar.

Nä, nog är det generellt män som är bättre förare, men...


Vi män gillar att briljera och vi njuter av svårigheterna. Att känna triumfens ögonblick vid en perfekt fickparkering, (De flesta kvinnor inte ens skulle drömma om att försöka) kliva ur bilen framför en beundrande skara personer som bevittnat det fantastiska, (utanför systembolaget en fredag eftermiddag) låtsas som om det var en söndagsskoleutflykt och med nonchalanta steg gå förbi dem alla Vilken härlig känsla. - Jag skulle antagligen kunna landa en skyttel på månen, eller docka vid en rymdsation. Konstigt att inte NASA har hört av sig. Därefter glömmer man alt och med bestämda steg går man int till butiken med spirits, för lite spirit mår man bra av efter en hård arbetsvecka. Hmm? På lördagen kommer man på att man glömt att lämna in tipset. Bråttom bråttom. Tipsextra på tv och långt att gå. Bilen? Långt att gå, men kort att köra. Varför inte? Det är ju så kort bit. Skulle kvinnor tänka så här tro?

Tisdag. På väg hem från arbetet mycket trafik. plötsligt sitter man i en formel 1 bil. Brum brum. Värst vilken häftig bil man har. Prestanda till tusen och bra förare är man också. Vrooom. Den gubben med hatt paserade man hur lätt som helst. Kanske värre med den där granna bilen framför mig nu. Ser ny ut, jäkla lyxlirare. Men det gick precis innan kurvan. Haha! Bromsade mig förbi. Jag är impad. -Typiskt kvinnligt tänkande.....nooot. (Borat-likt.)


Fan jag undrar hur stor del av de förolyckade förarna som är män egentligen.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
sens moral, NuMo:
Jämlikhet i trafiken, dela upp arbetet mellan könen;
låt männen fickparkera, låt kvinnorna köra.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
NuMo: Jag ville väl snarast hålla med om din teori, men pga fotboll och trötthet (ölen hade inget med det att göra) så orkade jag inte med någon mer avancerad formulering.

När det gäller statistikbiten så är det ju andra saker än bara antalet förolyckade som är intressant. Om en dövblind 93-åring kliver ut mitt bakom en backande sopbil så skulle ju knappast ett indraget körkort räddat livet på den olycksalige. Om något kan jämföras så är det ju antalet inträffade olyckor per timma bakom ratten för respektive grupp. Om personer i åldern 30-50 år kör 10 gånger mer än de mellan 70-80 så går det ju inte att bara räkna antalet olyckor. Om män kör mer än kvinnor så går det inte att jämföra antalet olyckor osv... Det som är intressant är egentligen vilka som är vållande i dödsolyckor, i förhållande till tid bakom ratten.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Wayne Gresky: Vilket skulle innebära en tariff för hur många olika timmar vardera grupp skulle få köra.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Wayne Gresky: "Det som är intressant är egentligen vilka som är vållande i dödsolyckor, i förhållande till tid bakom ratten."

De som kör berusade och drogpåverkade, skulle jag gissa på.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Poffa: Och i gruppen drogpåverkade antar jag att du även tar med de som fått läkemedel utskrivet av sin läkare. Då står du inför valet att spärra in 20% av befolkningen som har ett bristande omdöme i såna här situationer, eller att som jag säger ta bort den mänskliga faktorn vid framförandet av fordonet. Kan man ha autopilot i ett flygplan, så kan man fanimig ha det i en bil också.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
Wayne Gresky: Vem har sagt något om att spärra in?

Dessutom är läkare tvugna att rapportera personer under sådan medicinering som gör dem olämpliga som bilförare till vägverket.

Och nej, jag tog inte med dem i gruppen drogpåverkade. Jag pratar om de som tar droger utan att ha det som medicin.

Och oavsett vad ni än försöker få till i form av autopiloter med mera, så finns det redan idag ett enkelt sätt att få bort den mest överrepresenterade gruppen i alla olycksstatistiker. Alkolås.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
65selander:

Minst 16 000 kör rattfulla varje dag. Som Poffa nämnt är det nog många som är missbrukare av de där. Sen gissar jag att det också är en stor del "jag drack igår, nu är det dagen efter så därför kan jag köra"-förare. 150 döda i alhoholrelaterade (bil)olyckor varje år, 1 800 svårt skadade. Om 400 dör varje år så är det alltså 250 som dör av annan anledning än att alkohol varit inblandad.

För övrigt håller jag med NuMo. Låt mig köra, men fickparkera gärna åt mig.
Kommentera

Sv: Trafiksäkerhet
NuMo: Farfar körde bil när han var svårt sjuk i leukemi och gick hårt på morfin mot smärtorna. Hade promenerat till farmor och farfar en dag när jag var i stan. Skulle gå till lillasyster därifrån men det regnade så farfar sa att han skulle köra mig. Jag försökte avstyra det med att det är bara ett par kilometer att gå och jag har paraply, men han envisades. Satte mig till slut i bilen och var skitskraj - farfar körde redan innan han fick leukemi och gick på morfin som en tok. Han svor åt alla andra bilister och ibland kändes det som att han försökte ramma dem. Så fort vi kom in till stan bad jag honom att släppa av mig eftersom jag skulle in på gatans första butik, vilket jag egentligen inte skulle. Farfar var livsfarlig i trafiken men svor åt alla andra eftersom han tyckte att de körde som kärringar, men han insåg aldrig att han kanske själv var lite för aggressiv i trafiken - inte ens när han gick på morfin fast det dövade nog å andra sidan tankeförmågan också. Det är ren tur att han inte orsakade någon olycka.

Farfar borde inte ha haft körkortet kvar det sista året innan han dog. Han var livsfarlig och det var ren tur att han inte orsakade någon större trafikolycka.
Kommentera

« · 1046007