Café

49378 inlägg · 1044 ämnen

Vetgirig.nu

« · 960398 · » Till forumet

Sv: Vetgirig.nu
Dream Team:

Löjligt
Kommentera

Dream Team:
Jag tycker mig kunna urskilja ett mellanslag, eller är det bara ett kernings-bekymmer?
Kommentera

Metal Guru: Det är en korrekt observation. Frågan är väl varför mellanslaget har så stor betydelse här. Andra svar som inte är 100 % korrekta tolkas väl i många fall till att ändå bli godkända. Alla bokstäver är ju med för bövelen.
Kommentera

Dream Team: Att bedömningen av svaren är fruktansvärt inkonsekvent och orättvis tror jag att de flesta märker efter ett tag. Det är helt enkelt bara att klaga och gilla läget. Men det är ju grymt bittert när man blir drabbad i en viktig match...
Kommentera

Dream Team:
Jag tror att det hela bottnar i hur entusiastisk frågeförfattaren varit, då han/hon specificerat olika alternativ till rätta svar.

Jag har, precis som alla ni andra, drabbats av detta fenomen.
Men jag har samtidigt på andra frågor stavat så inihelvete fel att jag knappt begripit hur, men ändå fått rätt.

Kommerihåg ett tiebreak i duellen mot Anonymous, där vi skulle prestera namnet på Sydkoreas huvudstad, och båda stavade fel på Söul, Seoul eller fa fanskapet nu heter. Det rätta svaret hade en stavning, jag en annan och min kombatant en tredje. Båda fick grön plupp, trots fel.
Kommentera

Metal Guru: Det är förstås extra irriterande när man åker ut just p.g.a en sån här sak. Precis som nu. Skit också.

But hey, you win some, you lose some. Cheer up mate!
Kommentera

Dream Team: Åkte du ut för att du hade fel på frågan eller för att du skrev det rätta svaret här innan motståndaren svarat?
Kommentera

Metal Guru: Ja, det där med stavningsbedömningen är som sagt en historia för sig. Själv mötte jag en som stavade Thomas Fogdös efternamn
"Fogsö", och det godkändes.
Själv har jag ex svarat med stavningen "Montreaux" på en stadsfråga, där det korrekta svaret skulle vara "Montreux".
Och det trots att min alternativa stavning går att använda, iaf enligt google.

Det blir extra inkonsekvent när jag i en tidigare match mötte en person som svarade "Lovren" på en konstfråga om museet i Paris.
Det korrekta (och mitt eget) svar var "Louvren".
Här hade alltså min opponent gjort tvärtom men ändå fått godkänt, dvs han hade plockat bort ett "u".

DEN konsekvensen undrar man ju lite över....
Kommentera

Vad ni gnäller. Stavva rät fårn bröjan så blir dett inga probblem.
Kommentera

Huge:

Brüssel är också fel, det stavas Bryssel bara så att ni vet det....
Kommentera

Huge: Frågorna är väl skapade av en mängd olika upphovsmän vilka alla har olika grad av noggrannhet när man skriver in godkända svar helt enkelt. Som någon skrev tidigare, skriv ett klagomail till ledningen och hoppas att man ändrar till nästa gång någon stackare får samma fråga och i övrigt "live with it".
Kommentera

Gidde: Tror jag fick rätt för Brüssel på någon brüsselfråga...
Kommentera

Wayne Gresky:
Ja, den känner jag också igen. Det var Brüsselkål.
Kommentera

Metal Guru: Är du säker på att det inte var Bruxelleskål?
Kommentera

Huge: Hörde jag skål?
Kommentera

Metal Guru:

I mitt fall så var det staden Brüssel som avsågs, inte någon skål ;-)
Kommentera

Gidde: Det skålar vi på.
Gärna i en Bruxelleskål.
Eller var det brysselskål?
Är totalt virrig nu av allt skålande.... :-)
Kommentera

Nu är det semifinalklart i cupen!
Vi fick se 3 jämna matcher och en utklassningsseger i kvartsfinalerna.
Undertecknad klarade sig vidare med minsta möjliga marginal, tack vare en taktisk triumf.

Nu kan vi blicka fram emot följande semifinaler:
El Maco vs Paddan
Wayne Gresky vs Huge

El Maco och Huge var väl med i semi förra gången också? Starkt jobbat!
Kommentera

Wayne Gresky: Jag vet såklart inte om jag själv rådde för att Huge hade rätt på "CDON-frågan" genom att jag la ut svaret här. Men att Huge hade väldigt mycket stolpe in står då klart, då jag hade bräckt honom på tid bara jag hade utelämnat det där förbenade mellanslaget...... ;-)
Kommentera

Dream Team:

Rymdvågorna måste vara på topp idag!*
8 spelade matcher i olika ligor och cuper och 8 vinster för Gresky.

*)
Se Kalle Anka - Geni för en dag
sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Ankas_Pocket_6:_Kalle_Anka_i_Bj%C3%B6rnligans_klor
Kommentera

Wayne Gresky: Wow, så du menar att jag är i semifinal. Men, det är ju nästan ännu större än småkronornas semifinalplats. Betyder detta att jag får bragdguldet?
Kommentera

Dream Team: Nä, du är helt oskyldig. Jag hade redan svarat på frågorna när jag sen läste om CDON härinne.
Har dessutom haft samma fråga i Duellen 2 ggr tidigare.
Jag missade däremot på första frågan om efterrätten. Satt väl i minst 1/2 minut och försökte få fram det jag hade på tungan: marängswiss.... ;-)

Det kunde som sagt mkt väl ha kostat mig en semifinalplats pga för lång betänketid.
Nu hade jag lite stolpe in, till skillnad mot semifinalen förra gången då jag hade stolpe ut.
Men ett bra lag har som bekant tur... ;-)
Kommentera

Paddan: Tror du måste gå hela vägen för att bli aktuell. Men konstigare pristagare har förekommit när det gäller den utnämningen...
Kommentera

Huge:
Du hade inte stolpe ut förra gången. Du hade för bra motstånd.
Kommentera

Wayne Gresky: Snart har jag bragdguldet i min hand...
Kommentera

Gillar nån geografiligor har vi här en nystartad, som börjar andra säsongen strax. Intensiv, sju dar i veckan, fyra frågor, tre dar till wo.
Nyanmälda hamnar i div 2.
Kommentera

Tid 2:10 för de fyra frågorna.
Förväntar mig att den nyfunna geografen Mattias dyker upp snart ;0)
Kommentera

Metal Guru: Ok, anmälan gjord. Kommer man med i nästa omgång när den nuvarande redan startat?
Kommentera

Bolivar:
Kikar du på Div1, ser du att en match är kvar att avgöras i sista omgången. Efter att vi hyllat segraren Trusse, startas nog omgående en ny säsong. Så anmäl nu, ni som vill vara med från starten i säsong två.
Kommentera

Metal Guru: Ok, det blir bra.
Kommentera

Paddan: Grattis!
Kommentera

El Maco:
Även du, min vän, lämnar plats för ungtupparna.
Följer du med ut i stadsparken och matar duvorna, gamle man?
Kommentera

Bolivar:
Hoppsan. Det ser ut som om de SEX understa i varje liga flyttas ned, och tre översta går upp i varje Div på nästa nivå. Därför säger jag välkommen till Div1, Et Tu Brute, som lyckades anmäla dig på tredje plats i Div 2:2...

Vikken bonnröta att jag blev bland de fyra...
Kommentera

Metal Guru: Hellre det än äter pizza
Kommentera

El Maco:
;0)
Kommentera

Metal Guru: Där ser man och som 4:a får man i alla fall ligga kvar i 2:an. Jaja, man får väl kämpa istället då :-)
Kommentera

El Maco: Har ännu inte glömt Sommarnebulosan.
För att inte tala om Ivar.... ;-)
Väl mött igen i GeografiPyramiden.
Kommentera

Huge: De enkla?

Jag har inte glömt lärdomen att inte försöka matcha Paddan i en semi när man är på snusen.
Kommentera

Sista omgången i Hockeysnackligan pågår för fullt.
Var är du Portello?
Kommentera

Frisco:
Måste säga att det är väldigt jämnt. Efter åtta matcher har alla mellan 19-25 rätt.
Kommentera

Metal Guru: Vilket oflyt! Pensionärsfrågor! Nu fokuserar vi på geograficupen...
Kommentera

Finalklart i HS-Cupen.
Förra säsongens kanske bäste spelare PAW/Huge (Brynäs) övertygar även i detta slutspel. Denna gång tar han sig också till final, eftersom regerande mästare klev åt sidan i ett tidigt skede, för att 'främja nytt blod' i Cupen.

Han möter denna säsongs stora överraskning, Paddan (MoDo), som med friska rookie-takter respektlöst gett sig in bland de stora elefanterna, och med Guds hjälp och en tandborste krånglat sig till final. Eller har han mörkat en stor men fördold vetgirig-talang för allmänheten?

Brynäs eller MoDo?
På tisdag inleds finalpasset.

Ett riktigt stort Lycka Till! till båda kombatanter - önskar regerande mästare MGuru.
(Segraren bjuds på hämtpizza hemma hos regerande mästare i en prisöverlämningsceremoni, samma kväll som finalen är avgjord)
Kommentera

Metal Guru:

"Efter åtta matcher har alla mellan 19-25 rätt."

Tack för att du inte ser allt! ;-)
Kommentera

Gidde:

Tips på en annan liga, snabb, bara en fråga varje omgång.

Kul variant tycker jag...
Kommentera

Gidde:

den verkar kul jag är med
Kommentera

El Maco: "Jag har inte glömt lärdomen att inte försöka matcha Paddan i en semi när man är på snusen."

Har ALDRIG varit på snusen, så jag vet inte hur det funkar då... ;-))

Men att spela mitt i natten har jag däremot gjort och det rekommenderas inte heller.
Satt en natt och stirrade i 2 mintuer på en bild av Curre Lindström innan jag gav upp. Kunde inte komma på vad han hette i förnamn.... :-)
Kommentera

Metal Guru: Ja, Paddskrällets vinst mot SuperElMaco gav minsann eko i HS-världen.
Och hur fan ska man nu lägga upp taktiken?
Känns lite obehagligt, måste jag säga. Vet inte riktigt var jag har honom nånstans.
Men jag får väl som vanligt hoppas på att det blir många pensionärsfrågor och att gammal är äldst.
Skulle det skita sig så är jag inte den som försöker stå ivägen för den framstormande ungdomen.
Väl mött Paddan och må bäste man vinna... :-)
Kommentera

Frisco: Ikväll kring 17 kommer svaret.
Håll ut!
Kommentera

Portello:

Och nu kan vi gratulera Frisco till seriesegern, efter vinst i den direkt avgörande seriefinalen mot JimmyJoe AKA Portello.

Själv ska jag "spela" en direkt avgörande match gällande nedflyttning, inte lika glamoröst kanske, men kan vara lika spännande.
Kommentera

Huge:
Som regerande mästare tog jag mig friheten att mjuka upp dig inför finalen i HS-ligan. Bry dig inte om min tid - är glad att jag lyckades gå i mål överhuvudtaget, då någon entusiastisk uppdateringsprocess satte igång under matchen... Rent flyt att den inte krävde reboot efter fråga tre.

Förresten, var det capriciosa du hade beställt, utifall att?
Kommentera

« · 960398 · »