Café

49351 inlägg · 1044 ämnen

Viktigaste Valfrågan

« · 1280775 · » Till forumet

Sv: Viktigaste Valfrågan
Metal Guru: Å andra sidan så kan man ju också göra något helt annat.
Kommentera

Björn W:
How pity. Jag skulle naturligtvis citerat allt du sade.
Kommentera

Metal Guru: Upprördheten har du i så fall skapat i ditt eget huvud, jag är lugn som en filbunke. Du väljer ju dessutom medvetet nu att klippa bort min mening om att det var ett fascinerande resultat.

Per Unckel var ju ordförande för grundlagsutredningen som Lumber Jack hänvisar till.

Redigerad kommentar

Kommentera

Säger samma sak till dig Lumber Jack,
men med lite andra ord.

Det finna inte någon som har lyckas skapa en idiotsäker process, som håller för all framtid. Men om du nu såg det här komma redan vid 175-175 (lottriksdagen 1973-1976), varför sade du inte till i förväg - och varnade oss andra?

Kommentera

Björn W:
Jag såg det här:
"Alliansen 49,4% vs. Rödgröna + SD 49,3%
Alliansen 173 vs. Rödgröna + SD 176
Någon statistiker (och Per Unckel) borde få sina fiskar varma."

och det här:
"Ändå lite underligt att en övervikt på 297 röster (0,005%) ger en mandatövervikt på 3/349 (0,89%)."

och det här:
"det nuvarande systemet är som att hävda att det ena laget borde få bonusmål för att de befann sig på en viss yta av planen under en större del av matchen."

vilket jag tolkade som om du var mer ögonblicklig upprörd över anomalin i antal lagda röster kontra antal fördelade mandat, än en långsiktig vilja och önskan att förändra framtidens mandatfördelningsprocesser.

Kommentera

Metal Guru: Hade inte en bättre liknelse varit:

Lag a och b möts i fotboll. Gör lag a 1 mål medan lag b inte gör något mål slutar matchen med en seger till lag a.

Denna regel gäller med samma logik tills det helt plötsligt blir en match som slutar med 11 mål gjorda av lag a och 10 gjorda av lag b. Då vinner lag b.

Tråkigt att man inte ändrade lagen när man ändå utredde systemet. Man tycker ju att 175-175 borde ha väckt farhågor att även det osannolika faktiskt kan hända. Men det var kanske denna kille som chefade...

http://svt.se/content/1/c6/52/55/43/lorry1_155.jpg

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: Självklart är det underligt.
Kommentera

Metal Guru: Vilket ju var budskapet i mitt första inlägg, eller såg du något annat?
Kommentera

Björn W:
Men man kan inte klaga på att själva resultatet är fel, för det är det inte.
Det är korrekt efter konstens alla regler - efter alla de regler som gällde på valnatten.

Däremot är man i sin fulla rätt att försöka påverka systemet i framtiden, så att tossigheter idag inte upprepas imorgon.

Kommentera

Metal Guru: Därför att det är relevant efter valet, för första gången i historien. Lite grann av syftet med ett debattforum att saker tas upp när de är aktuella. Även om resultatet blir att man trampar på tårna hos enskilda yrkesgrupper.
Kommentera

Björn W:
Mycket möjligt.
Men varför påpekar du detta EFTER valet, och inte INNAN?

Utfallet av valet 2010 är helt korrekt med de regler vi givit oss in i valet.
Allt annat snack är bara just trams.
Kommentera

Metal Guru: Trams, det nuvarande systemet är som att hävda att det ena laget borde få bonusmål för att de befann sig på en viss yta av planen under en större del av matchen. :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W:
Är det inte underligt att ett fotbollslag med bollinnehav på 65% kan förlora med 1-0?
Kommentera

Reglerna/förutsättningarna i vårt valsystem är ju inte byggt på att de som får flest röster vinner, utan vi räknar mandat i Sverige.

Det är ungefär som att hävda att eftersom man vunnit en fotbollsmatch, där man haft 65% bollinnehav, trots att man släppte in ett mål och själv inte gjorde nåt.

Och om man nu tycker att vi har fel i systemet, så skulle man ändrat förutsättningarna innan valet. Det är dock god tid att ändra systemet innan nästa val.

Kommentera

Frisco: Du har rätt när det gäller antal röster, jag adderade bara procenttalen. Ändå lite underligt att en övervikt på 297 röster (0,005%) ger en mandatövervikt på 3/349 (0,89%).

Redigerad kommentar

Kommentera

Björn W: På Val 2010 fick jag det till 2929771 mot 2930068. Men jag är väl för dålig i addition.

1786812
390246
419803
332910
2929771

1822242
333208
436377
338241
2930068

Kommentera

Björn W: Only in the United States of A...
Kommentera

73Sjöbba: Joru, han kunde sin sak han.
Kommentera

Det ser ut att bli ett fascinerande slutresultat efter onsdagsräkningen.

I procent

Alliansen 49,4% vs. Rödgröna + SD 49,3%

I mandat
Alliansen 173 vs. Rödgröna + SD 176

Någon statistiker (och Per Unckel) borde få sina fiskar varma.
Kommentera

Bergius: "Jag vill värna om sveriges fornminnen... Som julafton och midsommarafton" Hahaha!
Kommentera

73Sjöbba: Naemene... planerna finns.
Kommentera

73Sjöbba: ASG!
Kommentera

20 Lindgren: Förstår nu varför SD nästan fick 6% av rösterna......eller inte.

www.youtube.com/watch?v=EUPlsm4A1QI&feature=player_embedded
Kommentera

Viktigaste Valvakan
Blizzard: Jag har glott ända sedan förra veckan. Det blir många timmar om man räknar fel.
Kommentera

Wayne Gresky: En legend..
Kommentera

Blizzard: CH såg pigg ut för sin ålder.
Kommentera

mattias - 74: nej, jag har tittat sen 19:00
Kommentera

mattias - 74: Ja det är bara du.
Kommentera

Lumber Jack:

Bara jag som följer valvakan .
Kommentera

Per HApps:

Här är en sida som visar det lite mer detaljerat:

www.jobbskatteavdrag.se/
Kommentera

Lumber Jack: Problemet med att driva ett parti till stor del på teen spirit...
Kommentera

Per HApps: Haha. Touche!
Kommentera

Lumber Jack:
Jag tar hellre på mig en Modo-tröja än röstar på någon kommunist. :)
Kommentera

Per HApps: Du får SMS:a in en röst på Ohly.
Kommentera

Jag röstar på dom som ljuger bäst.
Kommentera

Björn W: Det borde vara upp till politiker att informera väljarna så att de kan göra ett riktigt val. Om problemet nu uppmärksammas så får väl de lokala sossarna ta tag i det.

"– Jag såg två etiopiska kvinnor som tog Sverigedemokraternas valsedlar. Då gick jag fram till dem. Det visade sig att de tänkt rösta på Socialdemokraterna."'

Detta låter ju inte så bra. Vad gör valfunktionären egentligen, frågar denne om kvinnorna vill rösta på SD??

Kommentera

Björn W: Jag tycker att det stinker.
Kommentera

Valmottagare som "hjälper" väljare att rösta på "rätt" parti. Jag vet inte, jag...
Kommentera

mattias - 74: Nä, det var inte den manlige politiker jag trodde det var. För det var ju en kvinna.
Kommentera

Paddan:

Jag vet inte alls faktikst..
Kommentera

mattias - 74: Är det den där KD-politikern som är porrfilmsskådis?
Kommentera

Björn W:

Inte trodde man direkt att KD skulle vara det partiet som skulle lyfta fram den här frågan :)
Kommentera

Vänsterpartiet - precis som väntat - nu en del av EU.

Antagligen hyrde Mona in Malcolm Tucker för en 1-on-1 med Ohly.

Kommentera

Wayne Gresky: Jo, jag såg det och att SD redan hade huggit tillbaka på den punkten, men då felet rör sig om ungefär 1% av den samlade kostnadsökningen så tycker jag inte det är så allvarligt för diskussionen.

Ett stort problem för SD är ju att de å ena sidan vill sprida en bild av sig som värnare av det socialdemokratiska folkhemmet, med höga utgiftsnivåer - men på bänken för riksdagsplatser börjar de samla på sig allt fler kandidater med borgerligt tankegods. Lite tråkigt att inga frågor kring detta ställdes i Adaktussons utfrågning och att Bengt Westerberg ges så mycket plats. Han kommer nog aldrig att vinna tillbaka en övertygad SD-väljare till de etablerade partierna.
Kommentera

Björn W: Lite pinsamt att de räknar fel redan på första punkten. Sen känns det rätt oseriöst att hänvisa till bloggar. Det skulle även vara intressant med en liknande genomgång av Vänsterpartiet så man kan jämföra med ett parti som kan komma att ingå i en regering. Med detta sagt så vill jag påpeka att jag inte har mycket till övers för SD och deras politik.
Kommentera

Svenskt Näringsliv har analyserat Sverigedemokraternas valmanifest. Rätt så underhållande, även om det nog skjuter över målet för att nå stora delar av deras målgrupp.
Kommentera

Wayne Gresky: Lösa och lösa, det är ju inte så att jag ser svält som en lösning. Utan tillgång till mat ökar inte befolkningen, men man lär säkert t.ex. hinna fiska ur haven fullständigt innan befolkningsmängden normailiseras.
Kommentera

scim: Visst är det effektsökeri, men det förändrar inte sakfrågan. Jag är inte fullt lika övertygad som du att bränslefrågan kommer att lösa problemet, iaf inte om man vill ha en värld med dagens biologiska mångfald.
Kommentera

Wayne Gresky: Befolkningssiffran i artikeln känns som ganska billigt effektsökeri, men visst är överbefolkning ett av våra största problem.

Det kommer dock delvis lösa sig själv när vi inte har en billig energikälla som eldar på befolkningsökningen men man borde givetvis skynda på den processen genom politiska medel.

Några exempel här i Sverige är väl att invertera flerbarnstillägget så att man enbart får fullt barnbidrag för de första två barnen.
Kommentera

« · 1280775 · »