Redigerad kommentar
Säger samma sak till dig Lumber Jack,
men med lite andra ord.
Det finna inte någon som har lyckas skapa en idiotsäker process, som håller för all framtid. Men om du nu såg det här komma redan vid 175-175 (lottriksdagen 1973-1976), varför sade du inte till i förväg - och varnade oss andra?
Björn W:
Jag såg det här:
"Alliansen 49,4% vs. Rödgröna + SD 49,3%
Alliansen 173 vs. Rödgröna + SD 176
Någon statistiker (och Per Unckel) borde få sina fiskar varma."
och det här:
"Ändå lite underligt att en övervikt på 297 röster (0,005%) ger en mandatövervikt på 3/349 (0,89%)."
och det här:
"det nuvarande systemet är som att hävda att det ena laget borde få bonusmål för att de befann sig på en viss yta av planen under en större del av matchen."
vilket jag tolkade som om du var mer ögonblicklig upprörd över anomalin i antal lagda röster kontra antal fördelade mandat, än en långsiktig vilja och önskan att förändra framtidens mandatfördelningsprocesser.
Metal Guru: Hade inte en bättre liknelse varit:
Lag a och b möts i fotboll. Gör lag a 1 mål medan lag b inte gör något mål slutar matchen med en seger till lag a.
Denna regel gäller med samma logik tills det helt plötsligt blir en match som slutar med 11 mål gjorda av lag a och 10 gjorda av lag b. Då vinner lag b.
Tråkigt att man inte ändrade lagen när man ändå utredde systemet. Man tycker ju att 175-175 borde ha väckt farhågor att även det osannolika faktiskt kan hända. Men det var kanske denna kille som chefade...
http://svt.se/content/1/c6/52/55/43/lorry1_155.jpg
Redigerad kommentar
Björn W:
Men man kan inte klaga på att själva resultatet är fel, för det är det inte.
Det är korrekt efter konstens alla regler - efter alla de regler som gällde på valnatten.
Däremot är man i sin fulla rätt att försöka påverka systemet i framtiden, så att tossigheter idag inte upprepas imorgon.
Redigerad kommentar
Reglerna/förutsättningarna i vårt valsystem är ju inte byggt på att de som får flest röster vinner, utan vi räknar mandat i Sverige.
Det är ungefär som att hävda att eftersom man vunnit en fotbollsmatch, där man haft 65% bollinnehav, trots att man släppte in ett mål och själv inte gjorde nåt.
Och om man nu tycker att vi har fel i systemet, så skulle man ändrat förutsättningarna innan valet. Det är dock god tid att ändra systemet innan nästa val.
Redigerad kommentar
1786812 |
390246 |
419803 |
332910 |
2929771 |
1822242 |
333208 |
436377 |
338241 |
2930068 |
Björn W: Det borde vara upp till politiker att informera väljarna så att de kan göra ett riktigt val. Om problemet nu uppmärksammas så får väl de lokala sossarna ta tag i det.
"– Jag såg två etiopiska kvinnor som tog Sverigedemokraternas valsedlar. Då gick jag fram till dem. Det visade sig att de tänkt rösta på Socialdemokraterna."'
Detta låter ju inte så bra. Vad gör valfunktionären egentligen, frågar denne om kvinnorna vill rösta på SD??