73Sjöbba:
Engagera folket? Där är det igen, "De säger saker som jag inte begriper, jag skiter i det istället för att försöka förstå. Men må fan ta dem om jag inte får det som jag vill ha. Då ska jag... knyta näven i fickan, säga några väl valda och strunta i att engagera mig i sakfrågan."
Allt ska vara serverat på silverfat.
73Sjöbba: Strunt i vad dom säger dårå. Läs vad dom står för så hittar du troligen nånting som du tycker att du kan stödja och lägga en röst på.
Soffliggeri tjänar INGEN på. Då är det bättre att du går dit och lägger i en blank röstsedel för att visa din protest emot dagens politik(er).
NuMo:
Du kan vara helt lugn, staten kommer aldrig ta vare sig dig eller mig för speciellt sköna.
73Sjöbba:
Så istället för att åtminstone engagera dig så pass att du går och röstar så ger du blanka f*n i det och nöjer dig med att klaga istället?
Jag står i sådana fall fast vid mitt tidigare uttalande angående svenska folket.
MIK 7-1:
Din uträkning innehåller många fel. 32 miljarder skulle det bli om det fanns 8 miljoner Svenskar som betalde bensinskatt för 2000 mil per år. Hur du tänker då är för mig obegripligt att förstå. Det finns nämligen 4 miljoner bilar (på ett ungefär) i Sverige och om alla dessa då var bensinbilar, snittade 2000 mil per år, drog 1 liter per mil och man sänkte bensinskatten med 2 kronor litern så får man siffran 16 miljarder. Inte 32.
Detta är en viktig fråga för 1 miljon svenskar av den enkla anledningen att de endast ser till sin egen plånbok för den närmaste kvarten. Och säkert också för att väldigt få reflekterat över vad som egentligen är viktigast.
När man dessutom tar i beaktande att endast 50% av Sveriges röstberättigade befolkning röstade förra valet så kanske det inte var så där himla viktigt ändå med bensinskatten, eller vilken fråga man nu ansåg som viktigast. Vad är väl Sveriges framtid gentemot att slippa släpa sig till vallokalen en söndag i september var fjärde år?
Gemene man är ointresserade imbiciller som bara vill ha allting serverat på silverfat. Man är själv inte beredd att lyfta ett finger, men man har å andra sidan mage att kräva att allting ska fungera.
MIK 7-1:
Snacket om att det är så lätt att frakta gods på tåg eller till sjöss är ju en skaplig lögn. Visst, du kan få det till en hamn eller en bangård i närområdet, men sedan då? Dessutom är jag rätt övertygad om att de flesta båtar drivs av dieselmotorer. Att det dessutom skulle försena alla transporter med dagar är en kostnad som vi inte ens ska tala om.
Med lägre bensinskatt, låt oss säga 2 kronor mindre per liter, så får en familj som kör 2000 mil om året och där vi säger att bilen drar en liter tillbaka ungefär 4000 kronor att spendera på svensk industri. Den summan kan en lastbil tjäna in till företagen på en vecka med lägre dieselskatt. Antalet bensinbilar är inte så mycket större att det på något sätt skulle väga upp det hela.
Hur man än vänder och vrider på det kan man aldrig få det till att Sverige skulle tjäna på en sänkt bensinskatt kontra en sänkt dieselskatt.
Helg Ernest:
Jag passar på att förtydliga ytterligare en detalj:
Bara för att man företräder en instutition med ett så myndigt och trovärdigt namn som Geografiska Institutionen vid Stockholms Högskola, så behöver det inte betyda att man har 100% rätt i allt man hittar på.
Helg Ernest:
Nu får du ta och skärpa till dig lite, och försöka anstränga dig att läsa vad jag skriver. Jag gör ett försök att ta det hela lite pedagogiskt:
Först delar ur ditt citat:
Man placerade Sveriges öar direkt vid kusterna och fick på detta sätt fram en kartmodell med Sveriges samlade landareal.
Sedan vad jag opponerar mig emot:
Felet var väl bara att man bara var lite för styva i korken, och använde en felaktig mall på Sverige - man liksom flyttade på öarna, så att modellen skulle bli lättare att hantera.
Jag lovar dig att med - nu kommer lite tydligare ord - samma metod att tänja på verkligheten, dvs flytta runt lite på Sveriges landmassor ska kunna påvisa att Mora är Sveriges mittpunkt.
Är det något mer du vill ha förtydligat?
Dream Team:
Färgmässigt sett så refererade jag bara till blåtrasten ni har i klubbmärket.
Frisco:
"Hur skull man få Timrå till att bli Sveriges mittpunkt?"
Genom att ljuga sig blå?
Helg Ernest:
Felet var väl bara att man bara var lite för styva i korken, och använde en felaktig mall på Sverige - man liksom flyttade på öarna, så att modellen skulle bli lättare att hantera.
Jag lovar dig att med lite kartong och min skolatlas ska kunna påvisa att Mora är Sveriges mittpunkt. Eller varför inte världens. Eller universums - det fanns väl en stjärnkarta i Bergvalls gamla verk.
MIK 7-1:
Jag hoppas verkligen att vi får mer gods som transporteras. Det innebär att svensk industri producerar mer och att vi därför har en än högre export (och förmodligen lägre import).
Vad det gäller bensinen så har LJ helt rätt. Ser man enbart till sig själv, vilket svensken är världsbäst på, så kan bensinpriset vara en viktig fråga. Men om man ser till Sverige som ett land så kommer det långt ner på listan.
Förbättrar man för marknaden kommer även arbetaren att gynnas av detta. Färre arbetslösa, högre löner men ändå marginellt höjda priser i jämförelse. Fortsätter det så så får bensinen kosta 15 kr/liter utan att gemene man bryr sig.
Lägre arbetsgivaravgifter, större hjälp till småföretagare och ett allmänt förenklat arbetsgivarklimat kommer leda Sverige framåt långt in i framtiden. Lägre bensinpriser kommer leda dig ett par mil extra per tank. Jag vet vad jag tycker är viktigast.
MIK 7-1:
Den andra metoden verkar aningens imbecill också.
Man är helt klart på rätt spår, men när man ska knyta ihop säcken visar det sig att all intelligens redan är förbrukad - och så drar man den korsande axeln rakt i öst-västlig rikting...
Bah!
Amatörer!