Fotboll

16676 inlägg · 42 ämnen

Diverse

« · 1202980 · » Till forumet

Sv: Diverse
T T: Missar man en sådan hands har man inte varit i rätt position. Det är min åsikt, oavsett vad handböcker och regelbok föreskriver. Det kan dock kanske vara mer kritik mot riktlinjerna än mot Hansson.
Kommentera

Stefan: Jag antar att du refererar till vad irländska spelare har sagt efter matchen. Vad de uppfattar att Hansson säger på sin gamla skolengelska mitt uppe i situationen kanske man ska ta med en nypa salt.

Vi kan väl i alla fall enas om att domaren inte kan blåsa för något som varken han eller hans assisterande har sett. Ingen av dem har heller varit i fel position.

Kommentera

Stefan: Var han säker på det? Var har du fått det ifrån?
Kommentera

Metal Guru:

Nu var det även så att domaren i sin tur var SÄKER på att det INTE var hands.
OM han är så säker på att det inte var hands är det ännu värre att han missade situationen oavsett om det varit 30personer mellan honom och Henrys hand.

Kommentera

mattias - 74: Jag har redan förklarat men inget av det tog du i beaktande.
Kommentera

mattias - 74:
o- En av linjemännen var på den andra planhalvan. Korrekt placering i denna situation är så nära mittlinjen som möjligt.
o- Huvuddomaren hade 5-6 spelare mellan sig och Henrys hand. Plus Henrys kropp.
o- Återstår linjemannen som ska hålla koll på offsiden.
o- Fjärdedomarens roll är jag inte 100% på, men han är placerad i linje med mittlinjen.

Du har bara sett highligtsen. Domarna agerar i realtid. Tycker du inte att din och domarnas roll är lite, eh...

ojämn..?

Kommentera

NuMo:

Du skrev ids inte, och jag antar att det var för att du inte ids förklara ? Jag skrev at tingen tvingar dig. Jag har min åsikt och den står jag för.

Kommentera

mattias - 74: Tvingar mig till vad?
Kommentera

NuMo:

Ingen som tvingar dig. Åsiktsfrihet är nånting vi skall ha kvar !

Kommentera

mattias - 74: Näe. Jag ids inte....
Kommentera

Metal Guru:

Jag har bara sett higlightsen och jag ändrar inte uppfattning ändå. Henry fuskar medvetet och domaren missar årtusendets solklaraste hands. Hur svårt behöver det vara att referera med sina linjemän, vart var dom ?

Eftersom Henry tog bollen med handen i linje med mållinjen så borde åtminstone 1 domare sett när henry sträckte ut handen  eller hur?

Kommentera

mattias - 74:
Såg du handsen?
Utan alla repriserna, och allt efterspel?

Kommentera

mattias - 74: Ser du inte att Henry täcker bollen med kroppen?
Kommentera

Så, mattias - 74:
var tycker du att en huvuddomare ska placera sig vid en sådan frispark?

Om vi går ett steg längre:
Det är inte frågan om att lära att placera sig. Det är frågan om att vi behöver en helt ny organism, att lära upp till domare.
Hur tycker du att en rättsskipare ska se ut för att kunna övervaka alla möjliga områden på en fotbollsplan i realtid?
Det blir många och långa tentakler med 360-graders ögon.

Bättre är att söka teknisk hjälp.
Se min profil.

Kommentera

NuMo:

Jag är ingen domare så jag vet inte men  tycker inte du  att det är konstigt att ingen ser handsen ?

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74:

En linjedomare står ju fan ännu längre bort och i ännu sämre vinkel. Det är inte hans uppgift att kolla elelr ta beslut i frågan. Det kan ju även du räkna ut.

Då återstår två domare. Linjedomaren borde ju ha kunnat se det, men det är ju som jag försöker förklara, fullt förklarligt att han inte kan se precis allt som händer när han har så många uppgifter att klura ut på en sekund. Det här är ett av fotbollens gissel.

Om han var skymd eller inte precis när handsen begicks vet ju varken du eller jag. Linjedomarens placering är beroende av andra premisser än att just få bästa vinkel för att se alla möjliga hands som kan komma att hända under bollens färd, eller hur?

Då återstår huvuddomaren.

Vart menar du att han skall placera sig?
Kommentera

NuMo:

Borde inte en professionell domare lära sig och placera sig korrekt eller åtminstoner ta hjälp av linjemännen när han inte ser nånting själv? För mig är det obegripligt att alla 3 domarna missar henrys hands.

Kommentera

LL:

Offside eller inte? Ja uppenbarligen inte eftersom det inte blev bedömt som offside. Svårare än så är ju inte den regeln nuförtiden.

Vi som kan se spelet i repris kan ju dock se att spelaren (nr. 17) i frankrike som är offside när bollen spelas påverkar spelet genom att han stör (aktivt dessutom) motspelare (försvarare) som befinner sig i bollbanan till den grad att han sätts ur spel.

Det borde alltså ha varit offside enligt .

Henry är inte offside någon gång under sekvensen.

Fast min tes är att situationen är mer svårbedömd än vad några här tycks tro. Linjemannen är tvingad att ha ett öga på offsidelinjen, ett öga på när bollen slås och ett trdje öga på om de som är offside skall bedömmas som offside eller inte. Det börjar krävas ganska många ögon av en enda domare. Dessutom eftersom det är en frisparkssituation där boll kommer att slås djupt in i straffområdet så skall han helst ha kontroll på mållinjen och diverse "osynliga" regelfel som komer att uppstå när bollen dimper ner i spelarhopen.

En helt omöjlig uppgift för linjedomaren att klara av tillfredställande.

Att Hansson missade handsen är däremot inte alls underligt.
Kommentera

sylf:
Ja, jag inser att det mesta som sägs är en överdrift.
Men det gör det inte lättare att vara domare, framför allt eftersom de är dömda till att ta ett ögonblicksbeslut, medan alla människor som sitter och överdriver kan köra bildrepriser i all oändlighet.

Jag tror inte att det hade blivit så mycket annan skillnad på domslutet om det varit tre andra domare kring planen. Normal domarplacering på Hansson vid frispark, och linjedomaren är i linje med sista försvarare vid frisparken.

Däremot kan man ju börja diskutera om man ska få börja videogranska mål i framtiden.

Kommentera

Metal Guru: Att han inte kastade fram bollen begriper jag väl, trodde du skulle inse att det var en liten överdrift.
Henry borde få samma behandling som Maradona fick för sin hands 1986, svinbeteende!!
Det stora problemet är ändå som Bissett säger, att Hansson får döma såna här matcher över huvud taget. Trodde ärligt att han var ute i kylan efter sin insats på Anfield för nåt år sedan.
Kommentera

Hands ja - offside nej, inte på långa vägar. Den franske spelaren är inte ens nära att röra bollen och då är Henry onside eftersom han var det när frisparken slogs. Och att gnälla på Martin Hansson för att han inte ser handsen är helt fel, för hur ska han kunna se det genom alla spelare? Den som möjligen kunde ha sett det hela var linjedomaren, men att döma av repriserna har möjligen även han spelare mellan sig och Henry.

Kommentera

Bissett19: Javisste inte att han hade så dåligt rykte nationellt. Konstigt att han får döma fotboll ens på högre nivå i sådana fall.
Kommentera

NuMo:

Den största skandalen är att en domare som knappt klarar av en allsvensk match får döma en sån viktig internationell avgörande match.
Kommentera

mattias - 74:

Att Hansson skall se att det där är hand är inte rimligt. Han kan naturligtvis bara tillförlita sig på linjemannen. Han å andra sidan har ju nyss missat solklar offside så hans ögon snurrade nog mer eller mindre i huvudet på honom.

Nä, det här är ingen skandal enligt mitt sätt att se det. Man får väl börja använda kameror till hjälp för att döma.
Kommentera

Hansson har 5-6 spelare mellan sig och bollen, han måste nog ursäktas. Han hade behövt stå vid kortlinjen och det är väl ingen normal position vid den frisparken. Assisterande tycks ha fri sikt men kan vara lite skymd av målvakten och/eller Gallas. Jag tycker att Hansson är dålig redan i allsvenskan men här har han oflyt.
Kommentera

sylf säger:
"Offside på frisparken sen en klockren hands på en grodätare, han nästan kastar fram bollen till han som gör målet. Sjukt dåligt!"

Du själv visar ju att du inte uppfattade situationen korrekt.
Henry kastar inte fram bollen till han som gör målet. Han får bollen på handen, stoppar den och slår fram den med höger utsida.
Och ändå har du betydligt fler repriser på dig att bilda dig en uppfattning om situationen.

Kommentera

sylf: Det där är jag inte riktigt säker på. Halva arenan? Är publiken verkligen koncentrerad vid det målet?

Kan du säga att du ser hands i 'direktsändningsklippet'?

Kommentera

Metal Guru: Halva arenan, hela Irlands lag och förmodligen Frankrikes också, såg det.
Kommentera

sylf:
Ja visst är handsen solklar.
Efter fjärde reprisen på youtubeklippet, och framför allt den femte och sjätte reprisen.

Alla vi härinne hade ju som domare sett det i real time. Eller hur.

Kommentera

Frisco: Till viss del håller jag med dig, men den anser jag inte vara något direkt att gnälla över. Den situtationen är ju alltid en bedömningsfråga och läses ju olika varenda gång.

Oavsett vilket så är det ju en solklar hands (eller egentligen två) som skulle gett Henry gult kort och Irland bollen.

Kommentera

Poffa: Har inte sett nåra bilder eller nåt sen direktsändningen, där såg det ut som att BÅDA grodätarna var offside, Henry och Gallas. Även om det skulle vara gränsfall på en av dom så påverkar ju båda spelet till 100% och skulle blåsts av. Men det är inte det värsta, det är handsen, den är solklar och FÅR intge missas.
Kommentera

Poffa: Snubben som hoppar upp och nickar sekunden innan Henry får bollen men missar bollen är i offsideläge. han inverkar ganska mycket på spelet i situationen som jag ser det.
Kommentera

mattias - 74: Fast Henry är ju absolut inte i offside-position.
Kommentera

Frella:

Om du kollar på länken som TT postade längre ner så ser man att det är offside, kanske inte solklar men det syns att fransmannen är på fel sida !

Kommentera

sylf: Det är väl ingen offside på Henry när frisparken slås. Eller menar du den sitaution som gav frisparken? Däremot är det ju en horribel insats att inte se den handsen.
Kommentera

mattias - 74: Hansson får nog "La Légion d'honneur" och är samtidigt jagad i all framtid utav Irländarna.
Kommentera

sylf:

Trist, Hansson lär inte få döma internationellt nåt mer. Platini jublar väl nu!

Kommentera

mattias - 74: Tror inte det kommer att hända, däremot tycker man att UEFA borde stänga av den där dåren från allt vad dömande heter. Han är en pajas! Alla såg handsen igår utom 3 idioter! Först offsiden, som bara den var solklar, sen en vansinnigt tydlig hands, helt sjukt dåligt!
Kommentera

scim:

Försöka kan man väl , det skadar inte.

Kommentera

mattias - 74: Har det någonsin hänt?
Kommentera

sylf:

Borde inte Irländarna försöka få till ett omspel?

Kommentera

T T:

Nog detta som gäller även internationellt i sånt fall

"Utdrag ur Svenska fotbollsförbundets regler för kvalet:

Kvalet spelas hemma-borta varvid, om poäng och målskillnad är lika efter andra matchen, mål på bortaplan räknas dubbelt. Har efter den andra matchens ordinarie speltid inte avgörande skett förlängs matchen med 2 x 15 minuter. Mål på bortaplan räknas inte dubbelt i förlängningen. Om inget eller lika antal mål gjorts i förlängningen avgörs matchen genom straffsparkstävling."
Kommentera

sylf:

Martin Hansson ska nog inte semestra på Irland på några år.
Kommentera

Slut, Hansson GAV frogsen en gratisplats i VM, jävla svin!!
Kommentera

sylf: Kommentatorn sa att det hade blivit straffar vid kvittering men visst räknas väl bortamål även i förlängning?
Kommentera

T T: Irländarna har haft ledn i 70 minuter, aldrig maskat eller filmat. Hur tror du det ser ut nu?
Kommentera

Frisco: Offside på frisparken sen en klockren hands på en grodätare, han nästan kastar fram bollen till han som gör målet. Sjukt dåligt!
Kommentera

Frisco:

Solklar hands på Henry och Martin Hansson blundade.
Trappatoni galen!!
Kommentera

sylf: Vad hände?
Kommentera

renen: Den korkade svenske domaren sänker Irland!!!
Kommentera

« · 1202980 · »