Stefan: Jag antar att du refererar till vad irländska spelare har sagt efter matchen. Vad de uppfattar att Hansson säger på sin gamla skolengelska mitt uppe i situationen kanske man ska ta med en nypa salt.
Vi kan väl i alla fall enas om att domaren inte kan blåsa för något som varken han eller hans assisterande har sett. Ingen av dem har heller varit i fel position.
Metal Guru:
Nu var det även så att domaren i sin tur var SÄKER på att det INTE var hands.
OM han är så säker på att det inte var hands är det ännu värre att han missade situationen oavsett om det varit 30personer mellan honom och Henrys hand.
mattias - 74:
o- En av linjemännen var på den andra planhalvan. Korrekt placering i denna situation är så nära mittlinjen som möjligt.
o- Huvuddomaren hade 5-6 spelare mellan sig och Henrys hand. Plus Henrys kropp.
o- Återstår linjemannen som ska hålla koll på offsiden.
o- Fjärdedomarens roll är jag inte 100% på, men han är placerad i linje med mittlinjen.
Du har bara sett highligtsen. Domarna agerar i realtid. Tycker du inte att din och domarnas roll är lite, eh...
ojämn..?
NuMo:
Du skrev ids inte, och jag antar att det var för att du inte ids förklara ? Jag skrev at tingen tvingar dig. Jag har min åsikt och den står jag för.
Metal Guru:
Jag har bara sett higlightsen och jag ändrar inte uppfattning ändå. Henry fuskar medvetet och domaren missar årtusendets solklaraste hands. Hur svårt behöver det vara att referera med sina linjemän, vart var dom ?
Eftersom Henry tog bollen med handen i linje med mållinjen så borde åtminstone 1 domare sett när henry sträckte ut handen eller hur?
Så, mattias - 74:
var tycker du att en huvuddomare ska placera sig vid en sådan frispark?
Om vi går ett steg längre:
Det är inte frågan om att lära att placera sig. Det är frågan om att vi behöver en helt ny organism, att lära upp till domare.
Hur tycker du att en rättsskipare ska se ut för att kunna övervaka alla möjliga områden på en fotbollsplan i realtid?
Det blir många och långa tentakler med 360-graders ögon.
Bättre är att söka teknisk hjälp.
Se min profil.
NuMo:
Jag är ingen domare så jag vet inte men tycker inte du att det är konstigt att ingen ser handsen ?
Redigerad kommentar
NuMo:
Borde inte en professionell domare lära sig och placera sig korrekt eller åtminstoner ta hjälp av linjemännen när han inte ser nånting själv? För mig är det obegripligt att alla 3 domarna missar henrys hands.
sylf:
Ja, jag inser att det mesta som sägs är en överdrift.
Men det gör det inte lättare att vara domare, framför allt eftersom de är dömda till att ta ett ögonblicksbeslut, medan alla människor som sitter och överdriver kan köra bildrepriser i all oändlighet.
Jag tror inte att det hade blivit så mycket annan skillnad på domslutet om det varit tre andra domare kring planen. Normal domarplacering på Hansson vid frispark, och linjedomaren är i linje med sista försvarare vid frisparken.
Däremot kan man ju börja diskutera om man ska få börja videogranska mål i framtiden.
Hands ja - offside nej, inte på långa vägar. Den franske spelaren är inte ens nära att röra bollen och då är Henry onside eftersom han var det när frisparken slogs. Och att gnälla på Martin Hansson för att han inte ser handsen är helt fel, för hur ska han kunna se det genom alla spelare? Den som möjligen kunde ha sett det hela var linjedomaren, men att döma av repriserna har möjligen även han spelare mellan sig och Henry.
sylf säger:
"Offside på frisparken sen en klockren hands på en grodätare, han nästan kastar fram bollen till han som gör målet. Sjukt dåligt!"
Du själv visar ju att du inte uppfattade situationen korrekt.
Henry kastar inte fram bollen till han som gör målet. Han får bollen på handen, stoppar den och slår fram den med höger utsida.
Och ändå har du betydligt fler repriser på dig att bilda dig en uppfattning om situationen.
sylf: Det där är jag inte riktigt säker på. Halva arenan? Är publiken verkligen koncentrerad vid det målet?
Kan du säga att du ser hands i 'direktsändningsklippet'?
sylf:
Ja visst är handsen solklar.
Efter fjärde reprisen på youtubeklippet, och framför allt den femte och sjätte reprisen.
Alla vi härinne hade ju som domare sett det i real time. Eller hur.
Frisco: Till viss del håller jag med dig, men den anser jag inte vara något direkt att gnälla över. Den situtationen är ju alltid en bedömningsfråga och läses ju olika varenda gång.
Oavsett vilket så är det ju en solklar hands (eller egentligen två) som skulle gett Henry gult kort och Irland bollen.
Frella:
Om du kollar på länken som TT postade längre ner så ser man att det är offside, kanske inte solklar men det syns att fransmannen är på fel sida !
sylf:
Trist, Hansson lär inte få döma internationellt nåt mer. Platini jublar väl nu!