Fotboll

16614 inlägg · 42 ämnen

Diverse

« · 1269445 · » Till forumet


Sv: Diverse
renen: Nytt slag om Norden mellan Danmarks och Norges giganter i den avgörande drabbningen för en plats i CLs gruppspel. Fedt så...
Kommentera

Sv: Diverse
Frisco: Vilken klasskillnad!
Kommentera

Sv: Diverse
Frisco: Snart blir det ju sex stora stockholmsderbyn per säsong i Superettan. Allsvenskan börjar helt enkelt bli för bra för att ha råd med sportsligt, ekonomiskt och arenamässigt undermåliga klubbar med några av Europas mest inflytelserika huliganer. Tror jag. :-)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Diverse
Björn W: 
  • 54
  • 1 - 0 Mål Rosenborg: Rade Prica.

    Tråkigt....eller?;)
Kommentera

Sv: Diverse
Idag har följande länder i "Allsvensk" klass tappat (eller ser med stor säkerhet ut att göra det) sina lag i CL-kvalifikationen:

20) Cypern; Omonia Nicosia ligger under med 4-1 på bortaplan med en halvlek kvar.

21) Bulgarien; Litex Lovech har åkt ut mot Slovakiens bidrag.

22) Sverige; Enbart skräll och pluspoäng om AIK slår ut Rosenborg.

23) Norge; enda hoppet att gå förbi SWE igen är just att Rosenborg går hela vägen till CLs gruppspel, i övrigt åker nog de båda Europa League-deltagarna Ålesund och Molde imorgon kväll.

24) Kroatien; Dinamo Zagreb har tappat sin ledning mot det moldaviska bidraget och ligger just nu i förlängningsläge.

25) Polen; Lech Poznan ligger under med 0-2 med en kvart kvar mot Sparta Prag.

För det goda, proportionsriktiga samtalets skull...tänkte jag.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Diverse
ante08: stjålet en kasse med öl og drikking på offentlig sted...

Det låter som det tunga artilleriet.
Kommentera

Sv: Diverse
och sen har visst Gnaget supportrarna varit i farten igen.
Kommentera

Sv: Diverse

Precis sånt här har jag upplevt live i Barcelona i en P16-cup.
En semifinal mellan ett kravall-Italiensk lag och svenska Oddevold. Svenskarna var på god väg att vinna då det ballade ur.

Det var bl.a karatesparkar från publiken i huvudhöjd på svenska spelare.

Vad som hände från arrangörshåll var - absolut ingenting.

Finalen spelades se'n mellan cupens två svenska lag, varav det andra var mitt. Oddevold vann också den matchen, men i en mycket mer fridfull atmosfär.

Kommentera

Sv: Diverse
mattias - 74: vad är det för jävla pack som stormar planen på en 16 årings match för att en spelare hyschar mot dom. Och sen att han blir avstängd en match på grund av det där är ju helt sjukt.
Kommentera

Sv: Diverse

Björn W:

Publikskandal i Gothia Cup. Irakiska supportrar gav sig på 16 åriga IFK spelare

Kommentera

Sv: Diverse
Fortsatt en fin säsong i Europa för allsvenska lag, 4 av 5 lag är vidare till fortsatt spel och allt mer namnkunnigt motstånd. Då Norge tappade ut Stabaek mot vitryskt motstånd och Molde endast klarade sig vidare tack vare bortamål  mot lettiskt motstånd blir tendensen allt tydligare när det gäller Allsvenskan vs. Tippeligaen. Trots det så kommer ju såklart AIK att få sig en lektion mot Rosenborg i CL-kvalet om någon vecka. Väl?

Årets andra realistiska liga att passera för Allsvenskan är Kroatien och i skrivande stund så är både Vinkovci och Sibenik riktigt illa ute. Sammantaget så kommer nog Allsvenskans avancemang med två rankingplatser denna säsong att cementeras allt mer och mitt tips blir då att Allsvenskan kommer att gå i vintervila som liga nummer 22 i Europa, en sakta men allt mer säker uppgång med hela sex platser sedan det ojades i kvällspress om den hemska 28:e platsen år 2007.

Om AIK mot all förmodan skräller mot Rosenborg kanske det till och med skulle kännas värt att skriva om det.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Diverse

Senaste turerna kring Ibrahimovic..

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Diverse
"Zlatan" blåser Lagrell.
Kommentera

Sv: Diverse

Har aldrig gillar Ronaldo men här tycker jag han hanterar situationen ganska bra.. Brittiska journalister går verkligen över lik för att få sina scoop...

Kommentera

Sv: Diverse
Eller vänta nu...

Bert har faktiskt inte uppdaterat efter kvällens segrar och därmed ska Allsvenskan då tillfälligt vara förbi både Tippeligan och kroatiska 1. HNL.

Guldstjärna till kvällen i svensk fotbollshistoria. Eller, en liten i alla fall.
Kommentera

Sv: Diverse
Dags för europacupspel igen och de omgångar där Allsvenskan faktiskt har en möjlighet att sakta men säkert sega sig upp på topp 20 i Europa igen. Sedan bottennoteringen med en 28:e plats efter säsongen 2006-07 kom ju den riktigt fina säsongen 2007-08 och ytterligare två helt godkända säsonger för svenska lag i Europa och inför årets säsong är Allsvenskan på en inte alls så skamlig 24:e plats med goda chanser att ta ytterligare 1-3 platser på rankingen.

Tyvärr är det ju dock så att det inte är så intressant att skriva om när lag utanför Stockholm faktiskt levererar det de ska göra - nämligen slå lag från länder som ligger under Allsvenskan i rankingen, vilket ju faktiskt varit fallet under de tre senaste säsongerna (i stora drag).

Följer utvecklingen med exemplariskt hög uppdateringshastighet gör man såklart på Bert Kassies härliga sifferfetischistiska sajt.

Ikväll drygade Kalmar och Gefle ut årets svenska skörd till 0,4 fräscha rankingpoäng och "vi" är därmed bara 0,075 rankingpoäng efter den, under 00-talet så hypade, norska Tippeligaen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Diverse

Projta:

Ronna är ju en jävla krigszon sedan tidigare också... Vad fan är det för fel på folk?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Diverse
Inte för att man är Assyriska fans, men alltid tråkigt att detta händer.
Kommentera

Sv: Diverse
Den Rödgröna Oppositionen–Alliansregeringen: Jag tippar att oppositionen vinner idag med 3–2. 4–2 om Thomas “Lill-Lennart” Bodström är motiverad och skadefri. Läsa på nätet inför matchen? Nej, just där verkar vi ha ett nordkoreanskt antiinformationssamhälle.
Kommentera

Sv: Diverse
Dream Team: Hursomhelst är det en imponerande säsong de presterat, de lyckades både nå direktuppflyttning och slå ut ärkerivalen United ur FA-cupen. Därefter tvingade de det Tottenham till två matcher...imponerande!
Kommentera

Sv: Diverse
Wayne Gresky: Leeds inledde ju serien på ett imponerande sätt och låg länge som klar etta. Formen darrade dock en aning vad det verkar för det var ju med väldigt liten marginal man fixade andraplatsen.
Kommentera

Sv: Diverse
Wayne Gresky: Grattis Leeds!
Kommentera

Sv: Diverse
Sista omgången i League One bjuder verkligen på dramatik. En halvtimme kvar att spela.
Kommentera

Sv: Diverse

Fotbollshuliganer i Borlänge

Kommentera

Sv: Diverse

T T:

Köpte Papperstidingen idag och läste en rolig grej i Wennmans Englands krönika London Calling !

" Denna ständige Robbie Savage. Derbystjärnan berättar i sin Mirror-Kolumn  om sin kväll i London nyligen. Han skulle värma upp inför en bröllopsmiddag hoppade in i en taxi och sa. Kör oss till ett bra ställe i Soho. Där passar vi in liksom. Taxichauffören tittade på Robbies vita kostym och nyblekta tänder och sen på hans kompis som hade tatueringar och ring i örat. sen körde han dom utan ett ord till Londons största gaybar "

Humor..

Kommentera

Sv: Diverse
Kreativt frilägesavslut:

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: Diverse
Vi kanske får ett eget lag att hålla på i sommar trots allt:
Kommentera

Sv: Diverse
T T:

Tror Masse gått upp ett par Hekto..
Kommentera

Sv: Diverse
Kolla vilket snyggt mål jag hittade på youtube:
Kommentera

Sv: Diverse
mattias - 74: Nä killen blev omvänd och går numer den rätta vägen.
Kommentera

Sv: Diverse

Salle:

Den åkte nog i brasan :)

Kommentera

Sv: Diverse
P3's program Christer hade temat "sämsta presenter" idag.

En kille skickar in story som går nåt så här.
Hade en moster som varit i England och jag hade önskat mig en Arsenal-tröja i julklapp. När jag öppnar hennes mjuka paket så är förväntan stor och när jag ser den röda färgen så hoppar hjärtat. Då säger moster "tyvärr så var Arsenal-tröjorna slut men dom hade en annan röd tröja".  Det var en Man U-tröja...


ROFL
Kommentera

Sv: Diverse Kommentera


Sv: Diverse
Huge:
Problemet är ju att FIFA inte vill acceptera att kravet på domaren vida överstiger den mänskliga organismens maxkapacitet.
Kommentera

Sv: Diverse
LL: Enbart löjligt att gnälla på Hansson.
Ingen hade tagit notis om saken ifall den hänt på mittplan.
Nu råkade det bli avgörande men det kan ju inte gärna Hansson hjälpa.
Inse att domarna är en del i spelet och gå vidare.
Kanske inte så lätt att säga om man är irländare men med perspektiv på saken så inser även dom att Hansson inte gjort nåt fel, mer än att han de facto inte såg handsen. Det finns lägen där domaren kan göra exakt allt rätt enligt böckerna men det står tyvärr inget i böckerna att han borde begripa att det skulle komma ex en spelare emellan och skymma bollen.
Kommentera

Sv: Diverse

Stefan: "Om man missar en så pass klar situation måste man väl ha fel position? Dommarens uppgift är att se ALLT det är därför han finns på planen, missar han något så pass stort som detta så är han felplacerad."

Stort? Henrys hands går på ett ögonblick. Det är en minimal händelse tidsmässigt, och jag törs lova att hälften av de som är upprörda inte ens skulle se handsen på en repris om den inte gick i slow motion. På PDF:en som MetalGuru länkar ser man också att Martin Hansson har en i det närmaste perfekt situation för att ha koll på så mycket som möjligt. Hade han stått närmare hade han haft sämre överblick, han kunde ju omöjligt veta att det var just vid Henry en situation skulle uppstå.

Kommentera

Sv: Diverse

Stefan: "Om man missar en så pass klar situation måste man väl ha fel position?"

Allt är relativt.
Mao så kan du vända på steken: om domaren de facto har rätt position enligt de riktlinjer som finns för hur en domare ska röra sig över banan, så kan väl SPELARNA haft fel position ur domarens synvinkel, sas.

Kommentera

Sv: Diverse
Dream Team:
Jag uppfattade det som om Stefan pratade i singularis, men i väntan på att det reds ut kan du förlusta dig i den här artikeln.

Lägg märke till att linjemannen står vid den bortre linjen. Och han förväntas inte lämna linjen för att ta sig närmare mål.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Diverse
Metal Guru: Stod alla deltagande domare lika "rätt" placerade så att ingen av dom kunde se förseelsen, undrar man?
Kommentera

Sv: Diverse

Stefan:
Domaren var absolut rätt placerad när frisparken slogs.

Att sedan han inte hann med att teleportera sig till bakom höger målstolpe är inte domarens fel utan evolutionen av den mänskliga organismen.

Kommentera

Sv: Diverse

T T:

Om man missar en så pass klar situation måste man väl ha fel position? Dommarens uppgift är att se ALLT det är därför han finns på planen, missar han något så pass stort som detta så är han felplacerad.

För så sent som i våras sades det på fotbollsupptakten att domaren skall vara i händelsernas centrum så att han ser vad som sker men men det kanske inte gäller i landslagsmatcher utan bara i ungdomsmatcher vad vet jag :)

Kommentera

Sv: Diverse

Detta är vad jag pratade om.
Tracab, en SAAB-ägd spinoff till JAS 39 Gripen.

Används i Champions Leuge. Ska användas i VM 2010.
Har använts i mer än 1500 matcher på elitnivå.

MEN,
FIFA ville bara ha den som statistikberäknare - inte nånting som hjälpte domare.

Kommentera

Sv: Diverse

Metal Guru:

Enligt SVT sport nu så har irländska förbundet bett om att få spela om matchen.

Henry erkände att det var hands men att det inte var meningen. Jojo..

Kommentera

Sv: Diverse

Poffa:
Det finns ju en teknisk lösning också, som är utvecklad av ett svenskt IT-företag. Fotbollförbunden ville dock inte ha lösningen, utan den används nu som en spinoffeffekt till olika statistiska beräkningar om att "vänsteryttern i hemmalaget har sprungit 9417m under matchens 93:07 minuter".

Kommentera

Sv: Diverse

LL: Fem meter längre ner? Jag vet inte, men det här problemet måste lösas inom fotbollen. 3 personer ska täcka en yta på över 6000 kvadratmeter och hålla ordning på 22 hetlevrade personer som inte drar sig för att fuska. Och det är ju tämligen avgörande och får väldigt, väldigt stora konsekvenser.

Fjärdedomaren ska kanske vara utrustad med vidomöjlighet för att snabbt granska en målsituation som detta. Innan lagen hunnit jubla klart så har även han hunnit kolla in en TV-repris och kan meddela detta till huvuddomaren.

Det finns säkert andra sätt också. Jag vet inte vilket man skall välja, jag är bara av den åsikten att något måste göras.

Kommentera

Sv: Diverse
Poffa: vart skulle han ha stått då, enligt dig?
Kommentera

Sv: Diverse
Stefan: jag tror att du har missförstått det hela. Det citat jag har sett sade att han inte var 100% säker på att det var hands, och då ska han inte heller blåsa.
Kommentera

Sv: Diverse
Poffa: Man har ju testat att sätta en femte och sjätte domare på kortlinjen som måldomare. Det hade behövts i går. Sedan kommer det säkert att dyka upp situationer där man skulle ha behövt en sjunde och åttonde också...
Kommentera

« · 1269445 · »