renen: synd om Italien? De var ju utspelade större delen av matchen och van Nistlerooy borde ha dödat matchen redan i första halvlek med de lägen han hade.
Jag tycker för övrigt inte att van der Sars räddning var så speciell. Den kommer i ganska perfekt höjd för målvakten och den är rätt långt ifrån stolpen. En målvakt på den här nivån ska rädda ett sådant skott.
En strålande match. Och Holland kan nog gå väldigt långt i detta EM, om man fortsätter spela på detta vis.
Italien kommer väl gnälla som tokiga på Fröjdfeldt och försöka skaffa sig fördelar inför kommande två matcher. Hoppas inte domarkommitén i EM faller för detta utan ställer sig bakom Fröjdfeldt. I mina ögon gör han en, i det närmaste, perfekt insats.
Och så kan jag inte låta bli att bifoga denna. En klassiker, i all sin enkelhet.
LL: Jarå det var absolut inte orättvist, men lite tillfälligheter som första målet bla. Finns nog många assisterande som vinkat där, sen svajade försvaret och mittfället i Italien
Domaren gjorde för övrigt helt rätt som tillät 1-0-målet i går. Detta är från The Guardian:
Yet more Fifa rulebook fun Eric Calhoun cites law 11.11 in the rulebook - under advice to referees. "A defender who leaves the field during the course of play and does not immediately return must still be considered in determining where the second to last defender is for the purpose of judging which attackers are in an offside position," he says. "Such a defender is considered to be on the touch line or goal line closest to his or her off-field position. A defender who leaves the field with the referee's permission (and who thus requires the referee's permission to return) is not included in determining offside position."
...alltså precis det som Jonas Eriksson var inne på i sändningen i går - en spelare anses vara i spel tills domaren har gett honom tillåtelse att lämna planen. Case closed och beröm till Stefan Wittberg som höll huvudet kallt och inte vinkade.
LL: Till och med i Italien får domartrion stöd för sin bedömning av 1-0.
"Den svenske huvuddomaren Peter Fröjdfeldts beslut att godkänna det omdebatterade 1-0-målet fick i går fullt stöd av ordföranden för det italienska domarförbundet Cesare Gussoni:
– Linjedomaren tillämpade till 100 procent regeln som står i den 11 artikeln av Uefas regelverk när han bedömde att Panucci upphävde offsiden och höll van Nistelrooy på rätt sida, sa Gussoni till nyhetsbyrån Agr.
– Meningen med regeln är att förhindra att en spelare lämnar planen för att ställa en motståndare offside, sa Gussoni."
Jag var helt övertygad om att domaren skulle blåsa offside innan Fjellström förklarade situationen korrekt.
Sedan skall Fröjdfeldt ha en eloge för att han ofta visade at han inte gick på italienarnas filmningar. I Serie A hade det varit frispark men inte på den här nivån. Bra Peter.
Tycker även synd om Italien lite men Fotbollen är så här ibland. Cassano eller Del piero lär förmodligen starta nästa match annars förstår jag inte hur Donadoni tänker. Toni blir det svårt att peta på trots att han missade en del igår
wap.hockeysnack.com Daniel Andersson ersätter Linderoth ikväll enl AB O Fotbollskanalen.Stämmer det är det ytterst märkligt,tycker Daniel har svårt med tempot i Allsvenskan.
Andreas Isaksson – Niclas Alexandersson, Olof Mellberg, Petter Hansson, Mikael Nilsson – Christian Wilhelmsson, Anders Svensson, Daniel Andersson, Fredrik Ljungberg – Zlatan Ibrahimovic, Henrik Larsson
Bissett19: Ser uppställningen just nu. Känns som en ytterst feg uppställning.
Målvakt: Isaksson Är given.
Backar: Alexandersson- Hansson - Mellberg - Nilsson Känns tråkigt med Alexandersson istället för Stoor. I övrigt en väntad backlinje.
Mittfält: Chippen - D Andersson - A Svensson - Ljungberg Sååå tråkig uppställning. Förmodligen är Linderoth inte 100% och därför är han inte med. Hade hellre sett Sebastian Larsson istället för Chippen och Henke Larsson som offensiv mittfältare, med Anders Svensson som defensiv mittfältare.
Anfallet: Zlatan - Henke Given, då man inte väljer Henke som offensiv mittfältare. Hade hellre sett han där och Elmander på topp med Zlatan.
Kim spelar i Lyon och Daniel Andersson i Malmö FF ? Borde ju vara skillnad på tempo mellan spelarna. När gjorde Daniel en match i Landlsgaet senast på 90 minuter. Måste väl ha varit i EM för 8 år sedan eller nånting?
Jaja jag ger Daniel max 45 minuter sedan är han utbytt
Tyvärr är det ju så att Källström rörelseenergi hemmåt får stenstoderna på Påskön att framstå som flyfotade raketer. En tyngre spelare till sin lätta kroppshydda får man leta efter.
Däremot är det ju frågan om man måste säkra försvaret så otroligt mot ett lag som Grekland. Det hade varit betydligt mer adrenalinhöjande att se Sebastian Larsson.
NuMo: Fyra allsvenska spelare i en svensk startelva. Inte lär det bli något högt tempo iaf. Tur man fick bra med fotbollsgodis av Holland igår. Ska bli kul att se Chippen springa sig blodig på kanten utan att få ett piss uträttat mer än att ge bort boll till grekiska ytterbackar.
sylf: I have a bad feeling av att man kommer att skrika av frustration mer än att njuta av god fotbollsunderhållning. Vi borde väl kunna ställa upp med ett bättre mittfält???
Vad är det för fel på Kim som off. innermittfältare o A. Svensson som den defensive?
Alltid är det dessa diskussioner till varenda turnering...
...och varje gång så går vi vidare från gruppen.
Jag har personligen aldrig saknat Kim Källström i en startelva och jag tycker att Sebastian Larsson passar sämre än Chippen mot greker. Jag tycker också att Niclas Alexandersson känns tryggare än Fredrik Stoor på förhand. Var det något mer? Jo, Daniel Andersson känns väl mumbojumbo på förhand men där lär inte Linderoth vara 100% som sagt så Daniel är nog bäst defensivt mot kontringssugna greker.
Nu tror jag dock inte på någon succé vare sig ikväll eller i turneringen men det skulle i så fall inte bero på laguttagningen.
"Vad är det för fel på Kim som off. innermittfältare o A. Svensson som den defensive?"
Precis. Men Lagerbäck är väl livrädd för de tre Grekiska centrala mittfältarna o anser väl att Danne klarar av det defensiva bättre än Kim. Henke lär väl oxå få löpa hund för att hjälpa Anders o Danne mot dem dem tre grekerna på mitten.... Men uppställningen känns jäkligt feg.
JimmyH: Hade det inte varit för att Daniel Andersson känns som en medelmåttig Allsvensk spelare nuför tiden hade jag kanske hålli med dig. Den jag har mest svårt för i den här uppställningen är alltid lika dåliga Christian Wilhelmsson som väl aldrig gjort en människa glad om inte motståndet hetat Andorra. Seb Larssons fötter borde vara guld värda då han är ganska ensam om att ha några i det mittfält man nu ställer upp med.
Frella: Grejen med Chippen är ju att han har fötter som rör på sig i hög fart, Greker gillar inte sådana fötter sägs det. Det sägs att de vill ha ett Sverige som slår massa långbollar och står för ett överlag statiskt spel.
ja, det är fan bedrövligt. lagerbäck fegar som vanligt. att källström inte lirar är makalöst. daniel andersson har inte i ett landslag att göra, killen kan inte slå en passning på 4 meter. sen hade man ju givetvis hoppats på sebastian larsson också men men, med arslet lagerbäck vid rodret så kan vi ju fortsätta kvala in till mästerskap för att sen spela som rövhål och åka ur med hans idéer. dags för lite nytt tänk i landslaget, ta väck gubben någon gång...
qslig: Tyvärr är det väl bara att erkänna att vi inte har spelare för att kunna gå långt med ett underhållande spel. Lättare att förstöra något annat lags spel än att ha ett eget. Källström har jag faktiskt aldrig riktigt tyckt om. Han var inte bra senaste turneringen och jag tror inte han skulle tillföra så mycket mer i denna.
sylf: Jo det är väldigt roligt att se Grekerna spela boll 3 minuter fram och tillbaka i backlinjen när det gått 20 minuter.
Hade man bara kunnat hålla bollen lite mer på backen och göra en spelare innan man slår ett pass efter backen så hade det kunnat bli intressant. Men vi har inte allt för många sådana spelare. Isaksson var inte långt ifrån att släppa in skottet utifrån och sen så har det varit några gånger som man tycker att han borde gått ut och gjort det lättare för backen. Men får väl hoppas åskan och blxiten kommer för då lär inte grekerna våga stå still på egen planhalva hela kommande halvlek
Nu är ju frågan om vi sett det bästa från Zlatan. Bästa chansen med nickstyrningen över mål så han kommer undan med hedern i behåll men utan mål som vanligt.
MorganaLefaey: Det känns som grekerna räknar med att kunna slå Ryssland i nästa samtidigt som Sverige torskar mot Spanien. I så fall möter de ett redan klart Spanien i sista och där räcker det med en poäng för att ta sig vidare. 0-0 är ett bättre resultat för Grekland än för Sverige.