NuMo: Sluta fjanta dig när någon försöker vara objektiv här. På reprisen jag såg ser det ut som Petter Hansson hoppar in i ryggen på den grekiske försvararen som ska nicka undan bollen.
NuMo: Nu vill jag se reprisen igen innan jag uttalar mig (jag ställde som bekant en fråga nedan, det var inget påstående), men om man hoppar in i en spelares rygg spelar det ingen roll om det är kamp om boll.
Nu gick visserligen domaren på grekerns linje större delen av matchen så någon form av rättvisa skipades väl egentligen, även om grekerna aldrig var nära ett mål.
Absolut ingen frispark vid 2-0 målet, kolla in repriserna så ser du att Hansson går upp helt ok i den duellen och Greken kommer in i Hanssons sida. Syns klart och tydligt att Hansson satsar på bollen i det läget och inte spelaren. Är det någon som satsar på spelaren är det Greken.
Jävligt skönt med seger.
1-0 Avslut i världsklass av en världsklass anfallare.
Enda tråkiga med segern är ifall Chippen är allvarligt skadad, han var en av sveriges piggaste spelare idag.
Trodde aldrig att jag skulle säga detta, men Daniel Andersson gör en bra match, trots att han höll på att ge bort ett friläge i andra halvlek.
scim: jag håller med dig. Jag tycker att det ska blåsas grekisk frispark där, Hansson går visserligen på bollen men missar den och välter därmed omkull försvararen.
Tycker inte Sverige gör en så himla bra match som kommentatorerna på TV4 verkade tycka. Förutom ett ögonblicks briljans av Henke och Zlatan och det klart diskutabla 2-0 så skapar inte Sverige särskilt mycket.
scim: När du ser på reprisen i ultra rapid, som man sa på min tid, så ta en titt på Petter Hanssons tekniska, nästan sydamerikanska briljans, på små ytor.
scim: Det var ju samma tokfangrek som kastade sig in i och framför svenskar hela matchen. Det gjorde han nu också, men stötte på berg. Greken satsar inte på bollen som Hansson.
LL: Ähh, greken gör ett halvhjärtat försök att gå upp på nickbollen men Hansson är då redan på väg upp i sin satsning på bollen, så ngn frispark är det öht inte tal om.
NuMo: Precis. Går han inte upp i duellen så får han skylla sig själv. Det är en helt annan sak när man klättrar på någon i upphoppet. Helt ok mål säger jag.
Rytter: nä, skämmas ska man självklart inte. Jag är bara inte riktigt så imponerad av insatsen som de verkar vara på TV4. Vi ska inte glömma att grekerna inte alls fick till det i dag.
LL: Nä Grekerna var som sagt inte bra idag och det är ju smått komiskt att dom är titelförsvarare. Men vi har ju ett väldigt gynnsamt läge inför fortsättningen oavsett hur man värderar dagens insats.
65selander: Hoppas att de svenska backarna delar på bördan när de kapar en undflyende Torres nu och då, anars kommer vi att få spela med för få spelare.
scim: Ju fler gånger och fler vinklar jag ser reprisen så tycker jag att det skulle ha blivit svensk straff ifall Hansson inte fått in den. Greken satsar ju bara på svensken. Skiter helt i bollen.
renen: Ja, det är för bedrövligt att Sverige med sina 9 miljoner invånare och som varande stormakt i fotbollsvärlden inte vinner varje match med minst 4 mål och samtidigt presterar toppfotboll. Skämmes tamejfan...
NuMo: Du tog orden ur min mun. Var inne på samma sak själv. En halvhjärtad satsning som inte görs mot bollen renderar ju annars i en frispark ute på planen. En annan sak jag noterade där Hansson också var inblandad. När Zlatan går upp och nickskarvar bollen bakåt strax över ribban så kommer en grek farande nån halvsekund för sent och ger Zlatan en rejält tryckare bakifrån. Ingen åtgärd från domaren.
När Hansson senare i matchen gör exakt samma sak mot en grek så får dom frispark. Mysko....
Huge: Och nu när jag åter ser 2-0 så noterar jag att greken öht inte ens gör ett försök att gå upp mot bollen utan helt sonika försöker springa rakt in i en upphoppande Hansson.
Huge: Jag håller med. Det är egentligen ett solklart gult kort. Han går bara på spelaren och är chanslös att nå bollen, dessutom är han försen in och satsat för att träffa så hårt som möjligt. Samma tokgrek igen.