Fotboll

Grupper ˇ 16768 inlägg ˇ 42 ämnen

Premier League

« ˇ 1399586 ˇ » Till forumet

Sv: Premier League
Haha men alltså ska man skratta eller gråta, är dom gjorda av socker?

www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/championsleague/article13612055.ab
Kommentera

Dream Team:

QPR - Newcastle
Kommentera

Berka:

Joey Barton mot sin gamla klubb nu, skall vi gissa att han får ett rött kort ;)
Kommentera

sylf: Haha kung
Kommentera

Ballotelli är fan kung, sitter på bänken nu.......tog med en ipad!!!!

Respekt.
Kommentera

mattias - 74: "Bendtner hamnade i Sunderland till slut, där lär han ju iaf göra ett och annat mål. Maken till målsumpare har jag aldrig skådat i PL."

Då har du inte sett mycket. Bendtner har vissa matcher där han inte kan träffa en hink inifrån, men han har också en viktig egenskap som många missar - nästan alla hans mål är betydelsefulla mål i så mening att de görs i lägen när målen antingen innebär kvittering eller ledning för hans lag. Han må vara en stolle med ett ego större än Mount Everest, men det gör också att han aldrig nervar ihop och han har följaktligen också räddat en hel del pinnar åt Arsenal med mål på övertid. Och med tanke på att han nästan alltid har spelats på fel position i Arsenal så är hans målfacit genom åren inte alls särskilt dåligt (9/15/12/9 de fyra säsongerna i Arsenal, samtliga matcher inräknade och då är väldigt få av dem matcherna spelade som central anfallare och en stor andel - förmodligen över 50% - av dem som inhoppare). Jag hade mycket hellre behållit Bendtner än Chamakh om jag hade tvingats välja. Får han spela på rätt position i Sunderland och serveras lite hyfsade inlägg så kan han mycket väl göra 20+ baljor över hela säsongen.

Kommentera

mattias - 74: sjukstugan arsenal

Skjut fystränaren ;)
Kommentera

Poffa:

Tack, trist för Arsenal och Wilshere.

Ja jag fick inte in länken, när jag skulle skicka så kom jag tillbaks till gästboken utan att inlägget publicerats. Har aldrig varit med om nånting liknande.
Kommentera

mattias - 74: Lägger in detta åt dig, då du verkar ha något konstigt som gör det omöjligt.

www.goal.com/en/news/9/england/2011/09/04/2650348/arsenals-jack-wilshere-confirms-he-will-miss-a-further-two

Kommentera

Berka:

Bendtner hamnade i Sunderland till slut, där lär han ju iaf göra ett och annat mål. Maken till målsumpare har jag aldrig skådat i PL.
Kommentera

mattias - 74: En hel arteta är en av ligans bästa mittfältare... fast de är ju dedär med att vara hel oxå ;)
Kommentera

Portello:

Klart jag är orolig som det är nu men som du säger hade det blivit riktigt mycket bättre med honom i laget, frågan är dock om dom verkligen behöver honom som deras lag är nu. Arsenal hade ju definitivt behövt en spelare av Wesleys kaliber.
Kommentera

mattias - 74: Kan du og vara ändå. Redan nu är de imponerande. Men det är klart, med Wesley hade de nog blivit ännu bättre...
Kommentera

renen:

Arteta till Arsenal samt Santos och Mertesacker.

Bellamy till Liverpool

Bentdner till Sunderland och Meireles till Chelsea, inga så där jätteheta övergångar igår.

Skönt att Snejder inte valde United då hade jag blivit orolig på riktigt
Kommentera

renen:

Nej samma här. Ser hellre Rodalega som snackas om också.
Kommentera

mattias - 74: Bellamy vet jag inte att jag är så förtjust i som Pool-spelare igen.
Kommentera

Wayne Gresky:

Shaun Wright Phillips skall vara klar för QPR. City verkar göra sig av med fler spelare nu, Bellamy är klar för Liverpool också :/
Kommentera

mattias - 74: Han spelade ju inte särskilt många matcher i Italien och den libyska ligan är det nog inte många som följer.
Kommentera

mattias - 74: hahaha nä men inte ens city kan vara så dumma eller.....?! ;)
Kommentera

mattias - 74: Haha
Kommentera

renen:

Dagens garv

" Man City bid Ŗ35m for Gaddafi. They've never seen him play, but have heard that everyone is after him. "
Kommentera

Berka:

Bendtner väldigt nära Stoke , kul för dom, Premier Leagues största målsumpare genom tiderna, kanske hittar han målet i Stoke ;)
Kommentera

mattias - 74: Ja varför inte.
Kommentera

Berka:

Ngog klar för Bolton, känns skönt att bli av med honom. Han var bara en utfyllnadsspelare.
Kommentera

renen: Kan vara bra att hålla bänken varm om det blir riktigt kallt någon gång
Kommentera

renen:

Senaste ryktet Millner till Anfield

Redigerad kommentar

Kommentera

renen:

Ja du dom har väl en plan för honom också, scim kanske vet. För mig är det en konstig värvning då jag räknar att de redan har 8 ( ! ) st mittfältare.
Kommentera

mattias - 74: Vad ska dom med han till?
Kommentera

Hence:

Följer dom sista timmarna av övergångarna nu och Hargreaves skall vara nära City, bara den medicinska undersökningen återstår, den lär väl ta minst en månad ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74: 199 läste jag idag, men ett fyrtorn hursomhelst. :)

Bra i luften så klart, men verkar också vara stabil i kroppen och bra på fötterna. Ett riktigt framtidsnamn förhoppningsvis!
Kommentera

Hence:

Spås bli hur bra som helst. 195 centimeter :)
Kommentera

Dream Team: Uruguayansk mittback, har bla blivit vald till inhemska ligans bästa spelare och bäste back vid 20 års ålder. Klev in i sommarens Copa America och dominerade i Uruguays försvar och valdes till turneringens bäste unga spelare.
Kommentera

mattias - 74: Coates, who??? :)
Kommentera

sylf:

Coates officiellt klar för Liverpool och Paulsen i princip klar för Evian samt Cole för Lille. Tror dock inte fransmännen är beredda att betala coles lön på 100 000 pund i veckan :/

Skönt och bli av med dansken,
Kommentera

Poffa:

Bland det roligaste jag läst på en twitter nån gång ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

scim: No way, jag vet inte ens vem som startade det hela. Den har väl skrivits av flera hundra på twitter under dagen.
Kommentera

Poffa: Haha, försök inte stjäla cred för den ;)
Kommentera

Arsenal players didn't have dinner on monday, they apparently 8-2 much on sunday.
Kommentera

scim: Ge han till oss, för som van persi spelar nu så blir man inte överlycklig ;)
Kommentera

Berka:

Delen om Svenska Fans-krönikan var mer riktad till 74an som tyckte den var bra. Sedan finns det ju givetvis läsvärda, välskrivna krönikor, men dom hittar man av någon anledning oftare på The Guardian än på Svenska Fans...
Kommentera

mattias - 74:

Dom kan få honom gratis. Ett typexempel på att kasta pengarna i sjön och ren välgörenhet till Blackburn från Hughes sida.
Kommentera

scim: Jo den krönikan är svår att köpa eftersom den uppenbarligen skrivits av en lagomt enögd och med all rätt bitter supporter,eller bara bitter för att city vann!

Krönikor är ofta en individs avspegling och tycke i en viss fråga som iofs kan innehålla konkret fakta men ändå framställer skribentens egna tycke vilket faktiskt är rätt ointressant!
Lite som att höra virus Lindberg pladdra i tv om vilka som som är dom bästa hockeyspelarna i elitserien, hans egna tycke och för andra rätt ointressant!

Ja nä du har ju rätt i att city måste prestera nu annars kan sagan vara över!
Kommentera

Berka: Jag säger inte att jag vill ha det så, bara att jag (kanske) föredrar det framför andra lösningar. Angående varför en rik klubb skulle betala mer än en fattig så är det väl enligt samma princip vi betalar skatt?

Jag föredrar en laissez faire-approach där klubbarna är fria att göra som de vill, för hur man än försöker reglera det kommer man få oanade sidoeffekter. Sedan får alla släppa illusionen om att fotboll på något sätt skulle vara rättvis.

Om vi fokuserar på just City så agerar man ju som man gör på transfermarknaden för att man vill etablera sig i fotbollens toppskikt, vilket kostar stora summor pengar. Dels i övergångssummor eftersom man måste vinna dragkamper med andra klubbar samtidigt som säljande klubbar (naturligtvis) utnyttjar det faktum att City har djupa fickor. Dels i löner eftersom City, åtminstone fram tills nu inte haft i närheten av samma dragningskraft som t.ex. Liverpool eller United.

På sikt är givetvis Citys finanser ohållbara, och det är givetvis Sheikh Mansour medveten om. Han kommer inte fortsätta kasta pengar i ett svart hål om City inte börjar leverera denna säsong eller möjligtvis nästa.

Vad händer då om satsningen inte lyckas? Ja, då kommer City troligtvis falla platt och slutligen tvångsdegraderas. Det är en svår balansgång och det är City och inget annat lag som kommer få betala priset ifall det inte håller.

Angående den där SvenskaFans-krönikan så är den ju starkt färgad av bitterhet dagen efter en förlust. Skulle resultatet varit den omvända skulle den istället var en euforisk förklaring över varför framgång inte kan köpas för pengar och en lång lista på alla floppvärvningar City gjort.

Att han sedan försöker utmåla Tottenham - en klubb som förutom denna säsong haft negativ transferbalans sedan mitten av 90-talet och under den tiden avverkat fler managers än Manchester City - som en målmedvetet satsande, ekonomiskt ansvarstagande klubb är bara humor.
Kommentera

scim: Oj.. Jadu i den banan har jag inte tänkt, men de låter konstigt fast kan kanske funka! Skulle summan vara individuell mellan klubbarna då eller vara lika stor?

Ligan skulle bli jämnare men varför skulle en klubb som tex city betala mer än tex stoke bara för att man är rikare?

Jag tror mer på att man har ett transfertak och en regel som säger att all transfer måste ske inom ramen för eget kapital bortsett från sponsring eller ja viss del av dessa pengar då!
Sen kan lönesättningen vara individuellt no limit, då kan man locka med hög lön men kanske ändå inte kan köpa om transfersumman överstiger de tillåtna, man kanske tvingas lyfta upp juniorer, talanger ist eller sälja av någon för att få in kapital?!
Ā som sagt det är knivigt detta, jag hoppas bara att PL som i
Mina ögon är pl den bästa och mest spännande ligan än sålänge men om inget görs kommer dom kapitalstarka klubbarna bli överlägsna och ligan blir lika upphetsande som den spanska
Kommentera

mattias - 74: Ja du har nog en poäng
Kommentera

Berka:

Kan man inte göra som i Tyskland.

Att gå efter den tyska modellen innebär att klubbarna ska tvingas att visa plus resultat annars ska det ligga ett transfer embargo förnya kontrakts embargo. Sen är det viktigt att kopplingen mellan sponsorer och ägare utreds närmare, man ska inte kunna sitta på två poster för att dopa sig själv

Detta i kombination med FPP regler skulle tro jag resultera i att alla klubbar spelar efter sina förutsättningar.

Bundesliga är dessutom kanske europas jämnaste liga för tillfället, det handlar inte bara om Bayern Munchen som tidigare utan nu även Dortmund som vann ligan i fiol med en snittålder på 23 ( ! ) år samt en del andra uppstickare.

Eny regel  träder även i kraft nästa år. Den går ut på att man inte får handla för mer än vad man får in genom t.ex biljettförsäljning, tröjförsäljning, komma med i Champions League osv. Därför som alla handlar som tokar i år kanske ;)

Vad tror du / ni om det?

Redigerad kommentar

Kommentera

Berka: Då skulle jag nog hellre se en modell där klubbarna måste avsätta en del av sina intäkter till Premier League som sedan fördelar dessa bland alla lag i ligan. Det skulle göra det mer kostsamt för ägare att gå in med nytt kapital i klubbarna men samtidigt inte förhindra att det händer.
Kommentera

Rytter: Det är en knivig fråga att lösa och göra de hela så lika rättvist som möjligt!
Att toppklubbarna har bättre sponsorer är självklart då dessa lag spelar fler och bättre matcher i för mer publik osv. Så dessa klubbar syns mer och får bättre avtal och sponsorer vilket i sin tur blir en ond cirkel och topplagena får ännumera försprång!

Kanske nått i stil med att du får bara köpa för de du har i den sk. Klubbkassan och bara en viss % eller en direkt summa av sponsorslantarna per år får gå till spelarköp!

Ah jag vet inte men nu är risken att pl blir lika tråkig som la liga att titta på..
De har gått 3 omgångar och finalplatserna känns ju redan givna..
Kommentera

« ˇ 1399586 ˇ »