Fotboll

16678 inlägg · 42 ämnen

Superettan

« · 2719695 · » Till forumet

Sv: Superettan
Pinaceae:

Gefle - Varberg 0 - 3 efter 62 minuter, ser inte bra ut för Gefle

Sjukt viktig match i botten av tabellen
Kommentera

1-0 för Brage i halvtid

Spelet har väl varit sådär men Mushin verkar trivas i stålstaden Borlänge sedan han kom 💚
Kommentera

Pinaceae: Gefle kommer inte bli magiskt bättre utan Bengtsson, men med en sportchef som likt Pelle Olsson letar fynd i lägre divisioner kommer man att ha utvecklingsbara spelare med återförsäljningsvärde i laget. Det kommer generera i intäkter. Bengtsson tar bara sina gubbar från Sundsvall och U-landslaget. Det är i regel mediokra spelare utan återförsäljningsvärde.

Att Bengtsson redan nu måste ersätta den tilltänkta förstamålvakten som han värvade inför säsongen, alltså för ca 9 månader sedan, är ett stort underkännande av hans eget värvande. Det är bara ett av många exempel på hur han inte lyckas bra med de lilla pengarna som han trots allt har till sitt förfogande.

Som tränare har Bengtsson också spårat ur totalt, det är korpen-nivå på hans kritik mot domarna efter matcherna. Det får uppenbarligen laget att tappa fokus ibland också, som vid Sandvikens 1-0-mål senast. Det går inte att ha en tränare som agerar så fullständigt oprofessionellt i match efter match.

Gefle spelade väldigt underhållande under Kenneth Rosén, men oklart vad det har att göra med Bengtsson? Gefle spelade statiskt 4-4-2 på 90-talet, men det gjorde ju alla. Gefle spelade till synes defensivt under Pelle Olsson när man var en miniklubb i Allsvenskan, det var uppenbarligen framgångsrikt då, skulle dock säga att man spelade extremt rakt anfallsspel med få passningar till avslut än att man spelade defensivt.
Kommentera

Peja:

Notera att du skrivit "Det beror på att Bengtsons sommarvärvning från Sundsvall är för dålig."

Gefle kommer inte bli magiskt bättre utan Bengtsson. Det som krävs är en mycket bättre ekonomi om de ska komma ur sin vardag, det är långt ifrån säkert att de nått superettan utan Bengtsson.
Gefle var ju trots allt på ekonomisk dekis sedan, ja säg när.

Att ha gjort en del mål och att spela en underhållande och bollskicklig fotboll är inte samma sak.

Ska dock bli intressant att se var Sandviken är nästa säsong, kan de bygga likt ÖFK gjorde? Kommer det visa sig att de är en Kindbergsituation?
Kommentera

Pinaceae: Gefle gör många mål och spelar inte en defensiv fotboll. Kolla på antalet mål som laget har gjort den här säsongen. Problemet är att man läcker som ett såll bakåt.

Ja, målvakten Jonsson kom som sagt i vintras och redan har Bengtsson tvingats ersätta honom med en ny målvakt på flerårskontrakt. Man kan inte klaga på små resurser när en sportchef gör ett så exceptionellt uselt jobb.

Det lär läcka ut kring York så småningom.
Kommentera

Peja: Målvakten kom i februari, gratisövergång, så någon sommarvärvning skulle jag inte kalla det. Men han var helt klart bättre i Giffarna än i Gefle.

Alltid svårt att värva klass med små resurser, det blir inte lättare när laget spelar en tråkig fotboll, på grund av truppförutsättningarna, och det är tomt på läktarna.

Lätt att förstå York, Gefle är ingen plats för honom att utvecklas på förmodligen vore Sandviken en bättre destination.

Gefle har väll egentligen aldrig spelat en särskilt underhållande fotboll? Minns det som att skillnaden på Giffarna och Gefle var stor på den punkten redan när hotellet brann efter en "derbymatch" .
Kommentera

Pinaceae: Idag värvade Gefle en ny målvakt eftersom de nuvarande inte håller måttet. Det beror på att Bengtsons sommarvärvning från Sundsvall är för dålig. Nu måste han försöka bli av med denne. Så Bengtsson är knappast skicklig på att hantera de små resurserna heller.

Ja, York är bra, men ryktas vara på väg att lämna pga oenigheter med den sportsliga ledningen…
Kommentera

Peja:
"
Nu är de två bästa spelarna (York och Capotondi) nära att lämna och givetvis får Gefle knappt någonting i ersättning.
"

Det är så det är att vara en fattig klubb, det är ju inte någon nyhet för varken Gefle eller Giffarna.

Kul att du också ser att York är den som kan hantera en fotboll.
Kommentera

Pinaceae: Inför den här säsongen utökade Gefle sin budget på ledarsidan. Alla förväntade sig att klubben skulle rekrytera en ny sportchef, men istället gjorde man Bengtsson till sportchef (utöver huvudtränare), gjorde assisterande tränarjobbet till ett heltidsjobb och ökade målvaktstränarens tjänst.

Så om man nu säger att Bengtsson inte kan hantera att vara sportchef och huvudtränare, så är det ju enbart på grund av att han har valt det själv?

Och nej, så vitt jag kan bedöma klarar Bengtsson möjligtvis av att vara tränare om han inte är sportchef, som sportchef är han oduglig. Nu är de två bästa spelarna (York och Capotondi) nära att lämna och givetvis får Gefle knappt någonting i ersättning.
Kommentera

Peja: Han är kombinerad sportchef och tränare sedan hösten förra året. De spelare som inte kan hantera en fotboll, på superettannivå, har varit i föreningen innan dess.

Med tanke på hur ekonomin lär se ut när sportchefen är spelande tränare och flygandemålvakt förstår man att det inte går att bryta kontrakt hur som helst.

Oavsett så såg matchen ut som hela säsongen har gjort, Sandviken kan spela fotboll och styra en match. Gefle får hoppas på att brunka sig kvar.
Kommentera

Peja:

Brage tar en stark 3a i Växjö, nu ser det lovande ut inför fortsättningen av serien.
Kommentera

Pinaceae: Det är ju Bengtsson som värvar spelare…. Kola på 1-0-målet igår, Bengtsson och hälften av spelarna på planen fokuserar på domaren istället för spelet. Bedrövligt.
Kommentera

Peja: nä, Bengtsson är skälet till att Gefle går så bra som de gör. Materialet är under all kritik.
Kommentera

Pinaceae: Gefle behöver en tränare som fokuserar på att göra sitt jobb istället för på domarna. Hans besatthet av domarna och Sundsvallsvärvningar kommer bli hans fall i Gefle.
Kommentera

Pinaceae: helt riktigt. Riktig folkfest igår!
Kommentera

Rip Kirby: Gårdagens gästrikederby visade tydligt vad den här tråden varit inne på tidigare. Sandviken gjorde som de ville, mycket tack vare avsevärt bättre bollskicklighet.
Kommentera

mattias - 74: Giffarna gör sitt och vinner iallafall. Nu har man spelat en match fler än dom flesta andra lag i botten men det tajtade det allt till sig där nere, åtmintone på förhand. Det viktigaste är den mentala biten. Att spelarna inte tappar tron på att man är bra nog för att kunna vinna!
Kommentera

Rip Kirby:

Viktig match för GIF Sundsvall ikväll, vinst och samtidigt som Östersund gör sitt jobb mot Örebro så blir det ett riktigt getingbo i botten av tabellen. Örebro var riktigt dåliga mot Brage sist så hoppas inte de studsar tillbaks
Kommentera

DJ Hemp:

Tycker det är tråkigt att de går så dåligt för er

Hoppas det löser sig för er inom kort.

Brage lyckades skrapa ihop en bra slant på sin " gratismatch "

Kan detta vara något för Giffarna att ta efter, eller kör ni en Brynäs " Swishkampanj " ;)
Kommentera

mattias - 74:

Inte jag heller och det är därför jag har försökt att lägga den där skiten åt sidan så långt det går. Tyvärr har jag ännu inte lyckats sluta upp med att titta på matcherna, men efter nästa käftsmäll i Växjö kanske det är möjligt. Eftersom jag sedan tidigare redan räknat in norrettan 2025 och matcherna är av noll värde kvalitetsmässigt blir det ändå bara meningslöst.
Kommentera

mattias - 74: En del av de problem GIF Sundsvall haft är en dålig ekonomi. Nu verkar det som att föreningen försöker lösa detta med ett tillskott av pengar. Det återstår väl att se om de beslut man fattar leder till den nödvändiga förändring man söker.
Kommentera

DJ Hemp:

Verkar som om GIF Sundsvall har lite och jobba med

Jag skulle inte vilja vara i deras skor nu som supporter
Kommentera

Brynäsaren05:

"
Ja men 90 minuten!!! Våran målvakt suger! förra året hade vi ligans bästa målvakt som räddade poäng åt oss men han gick till Öster... Förresten våran målvakt är Sundsvalls målvakt från förra året. Sen vet jag inte om man ska tänka att sparka Micke? om det fortsätter så här så måste det ju hända även om jag gillar honom som ledare...
"

Gefles lag får fortfarande mer ur materialet än vad som närmast är möjligt. Micke är skälet till att de klarade sig förra året och fortfarande lever i år.
Kommentera

mattias - 74:

Förtroendet för Joel är obefintligt hos supportrarna.

För egen del har det gått så långt att jag inte längre orkar bry mig. Stängde av matchen efter 3-0 igår. Är helt inställd på nedflyttning sedan flera omgångar tillbaka.
Kommentera

Rip Kirby: Vi fattar, inga småpåvar härinne
Kommentera

Rip Kirby: Kan någon vänlig själ med behörighet vara vänlig och flytta mitt senaste inlägg till rätt ämne: Fotbolls EM 2024.

Tack!
Kommentera

puffe: Jag vet om att hans namn inte stavas riktigt så men kan inte annat än älska namnet på #9 i Tyskland, Niclas Fyllkrog (Füllkrug) 😁😂
Kommentera

Rip Kirby: det svänger på Påskbergsvallen, men Degerfors är i mitt hjärta denna säsongen
Kommentera

Brynäsaren05: Nu när Sandvikentog ledningen mot Skövde kliver man förbi Degerfors upp på andra plats i tabellen och har just nu en direktplats till Allsvenskan. Japp, det ser ut om man får äta upp det man sa.. haha ;-)
Kommentera

Rip Kirby: "pinsamt dåliga."

Det kan man säga om Giffarnas resultat och Gefles spel.
Kommentera

DJ Hemp:

Var längesedan jag såg en sämre upplaga av Giffarna än den idag, tycker synd om de 12 - 15 tillresta supportrarna som måste genomlida detta

Samtidigt verkar många spelare i laget väldigt unga så de genomgår säkert en föryngringsprocess

Hur är förtroendet för sportchefen?
Kommentera

mattias - 74:

Du hade säkert en bra dag.
Kommentera

DJ Hemp:

På plats idag 💚

Brage e lage 😃
Uppladdat:

450x300-img3148.jpegimg3148.jpeg

Kommentera

Peja:

Har noterat detta faktum, inte minst under den säsong som Gefle gick förbi och tog steget upp, men allting behöver ju inte vara ristat i sten. Superettan innehåller dessutom så pass många sämre lag att Sandviken knappast löper den minsta risk att trilla ur. Tror alltjämt att man är ett lag för mittenskiktet. Vad gäller GIF är jag närmast uppgiven. 1981 var senaste året man åkte ur andradivisionen och nu, 43 år senare, synes det tyvärr vara dags igen.
Kommentera

DJ Hemp: Sandviken har en tendens att bli sämre och sämre under säsongen. Därför som det tog så otroligt många år innan de lyckades gå upp i superettan trots att de var ett topplag i div1 under många år.
Kommentera

dempa:

Det lutar i alla fall åt att du får mer rätt. Sandviken har ju blivit allt bättre och stabilare under seriens gång. Har bara sett dem i matchen mot GIF och där var man det klart bättre laget och borde ha vunnit. Därefter har SIF tagit ett par trygga segrar och seglat upp till kvalplats. Kan inte på något sätt se hur man ska bli inblandade i någon bottenstrid.
Kommentera

dempa: Skillnaden är som tidigare nämnt att Sandviken kan spela fotboll och föra matcher, Gefle gjorde sina mål på hörnor och straffsparkar.

Sandvikens chanser att undvika kval är oerhört mycket bättre än vad Gefles är.

Undvika kval nedåt ska tilläggas.
Kommentera

Peja: okej! Vi tror olika men hoppas kanske att jag har mer rätt än dig 😄
Kommentera

Peja: Gefle vann de två första matcherna sen blev bra i mitten av säsongen? Inte början.
Kommentera

dempa: Tror det blir som med Gefle förra säsongen. Pigg inledning men blir ändå inblandade i bottenstriden till slut.
Kommentera

Jag som snart 19 åring la in 200kr på unibet för att testa en gång för att jag brukar tippa rätt. Tippade på em. Nu har jag vunnit 1300kr från det. Det är mycket pengar för någon så ung som jag. Nu tänker jag sluta beta och köpa några fina kläder eller spel. ;)
Kommentera

Peja: tänker du fortfarande att Sandviken kvalar/åker ur?
Kommentera

Pinaceae: ingen gillar Dalkurd lol men Sandviken har historia ju faktiskt.
Kommentera

Peja: "Kommer det helt plötsligt komma massa supportrar som inte finns nu till en arena i Sandviken som inte heller finns nu?"

Inte för att jag uppskattar ÖFK men, som exempel, om Sandviken presterar lika bra så kommer det dyka upp folk. Har ju varit en hel del publik på deras matcher i svenska cupen.

Det är också mycket mer sannolikt att Sandviken drar folk till gavlevallen än vad Dalkurd gjorde. Skulle inte förvåna mig om det är högre publiksiffror mellan Sandviken och Giffarna än det var mellan Gefle och Giffarna.
Kommentera

dempa: "
Brynäs är inte bara hela Gävles lag utan hela X-läns lag, garanterat Gästrikland åtminstone.
Några få Hälsingar håller på Timrå eller MoDo.

Det är iaf min erfarenhet som uppvuxen i Sandviken/Gävle 1980-2006.
"

Uppsala län har Gävle också i en liten ask.
Kommentera

Brynäsaren05: På en ort som Sandviken eller för den delen Edsbyn kan man göra det. Sandviken har ju en fin bandyarena. Hur ska deras kommun ha råd med en fotbollsarena?

Om man tar det ur ditt perspektiv, vad tänker du ska hända om Sandviken går upp i allsvenskan? Kommer det helt plötsligt komma massa supportrar som inte finns nu till en arena i Sandviken som inte heller finns nu?

De kommer säkert ha några roliga hemmamatcher men de skulle ju bli ett stryklag i allsvenskan och antagligen åka ur direkt, om de mot förmodan går upp. Kommer inte bli någon konkurrens alls för Brynäs.
Kommentera

Peja: Du kan ju dock inte jämföra bandy med fotboll..
Kommentera

dempa: Ja, det är det jag menar med att hela stan håller på Brynäs + även fler supportrar runt om i landet. Finns ju även många i t.ex Göteborg, Småland och Stockholm.Det spelar liksom ingen roll om Sandviken eller Gefle skulle gå upp i allsvenskan, de skulle vara nummer två i distriktet ändå. Sandvikens bandylag var ju fantastiskt bra under många år men ingen utanför Sandviken brydde sig.
Kommentera

Peja: Brynäs är inte bara hela Gävles lag utan hela X-läns lag, garanterat Gästrikland åtminstone.
Några få Hälsingar håller på Timrå eller MoDo.

Det är iaf min erfarenhet som uppvuxen i Sandviken/Gävle 1980-2006.
Kommentera

DJ Hemp: precis, läste att de var rätt överlägsna mot er, och borde vunnit. Torskade i 96e hemma mot Brage 0-1 där man skulle haft en pinne (ganska dålig match) men annars har man varit mer än förtjänt av poängen man spelat in.
Sen är Sandviken en liten stad, är inte alltid lätt att mäta sig sponsormässigt med tex Gävle så visst kan Peja ha rätt.

Men kan Degerfors, Mjällby, Värnamo så varför inte Sandviken?
Fin kuriosa - vi är det norrländska lag högst upp i maratontabellen. 😊
Kommentera

« · 2719695 · »