Fotboll

16614 inlägg · 42 ämnen

Superettan

« · 2545634 · » Till forumet


Sv: Superettan
eltifoso:

Tack och tack 🙏
Kommentera

Sv: Superettan
Pinaceae:

Har dålig koll på ÖFK nu men visst har de massa stora sponsorer kvar trots de som hänt i klubben?
Kommentera

Sv: Superettan
mattias - 74: Stora sponsorer har väll ÖFK egentligen aldrig haft, beroende på vad en definierar som stor, förvisso.

Kindberg blev ju starke man tack vare sina investeringar.
Kommentera

Sv: Superettan
Pinaceae:

Vi krigade oss till tre någorlunda stabila poäng till slut. Det räcker för mig. Självklart blir man lite nervös när motståndarna reducerar med så mycket tid kvar, men tycker i stort sett att vi spelade av matchen på ett bra sätt 👍
Kommentera

Sv: Superettan
DJ Hemp: Spelade av matchen är helt klart rätt uttryck.
Kommentera

Sv: Superettan
Pinaceae: sjukaste ändå är att Kiken är på väg mot Allsvenskan
Kommentera

Sv: Superettan
DJ Hemp: Kul grej att Emil Forsberg gjorde en Patron-ur och sponsrade supporterbussen med 15000. Plötsligt kom det en Swisch.. ⚽️
Kommentera

Sv: Superettan
Herminator:

En Swish på fyllan? 😅 Nej, seriöst, ett mycket fint initiativ 👍

Matchens lirare igår? Måste ändå varit Oscar Jonsson ⚽️
Kommentera

Sv: Superettan
Peja:

Av det jag såg kan Edqvist och Engblom komma att hota fler lag. Har tippat Gefle högre än vad t ex Sportbladet har gjort. Får hoppas att ni kan vinna nyckelmatcher som de mot hif, om nu dessa lag hamnar i bottenstriden.
Kommentera

Sv: Superettan
Bäckis69:

Tur är väl att ta i. Jonsson var i sitt esse igår och i den andra halvleken spelade vi av matchen. Detta på ett sätt man varit ovan att se Giffarna göra de senaste åren (dock svårare i Allsvenskan).
Kommentera

Sv: Superettan
Helsingborg - Skövde 0-0 😏
Kommentera

Sv: Superettan
dempa: Haha ja, typ hela truppen har harvat runt i Göteborgs samtliga föreningar.

IFK Göteborg
GAIS
Häcken
Örgryte
Qviding
Västra Frölunda

Till och med Ljungskile.
Kommentera

Sv: Superettan
DJ Hemp: Det hade jag inte trott, men!

"
2023-04-23 20:15
mattias - 74: Jag tror att fotbollen både rullat och sprungit ifrån herr Baxter.
"

Känner att jag får bevis för min tes.
Kommentera

Sv: Superettan
Pinaceae:

En klockren tes som det nu verkar. Hoppas att den står sig säsongen ut. Om det fortsätter i samma stil kan det vara försent att vända trenden mot oss, likt ÖIS har gjort, i september.
Kommentera

Sv: Superettan
DJ Hemp:

Fråga till panelen: Kommer Utsikten att palla distansen ut? Debuterar man i Allsvenskan 2024? Har börjat fundera lite på det nu. Kan inte nämna namnet på en enda av deras spelare, men minns att en i klanen Hysén spelade där för en massa år sedan. Han den där snygga gaysnubben 😀

Mitt eget svar: Tippar att Utsikten kommer att krokna till slut, likt Gunnilse gjorde 1997. Är väl bara jag som minns det, men Angereds-gängets resa till Allsvenskan syntes utstakad den gången. Dock stötte man på patrull i slutskedet och gick miste om sin plats i högsta serien.
Kommentera

Sv: Superettan
DJ Hemp: Faltsetas och Mukiibi är de två namn i truppen som jag känner igen, Faltsetas framför allt i Häcken. Mukiibi spelade i ÖFK (Östersundshem Faktureras av Kindberg).

Men det blir nog inte något avancemang för Utsikten i år, lär falla efter transferfönstret likt Giffarna brukat göra de senaste årtiondena.
Kommentera

Sv: Superettan
Pinaceae:

En tredjedel av serien är passerad. Borde normalt vara en del utkristalliserat vid det här laget, men det känns ännu rätt grumligt överlag. Tror mest på Öster. De känns stabila och öser in flest mål, men har å andra sidan släppt in lika många som vi. Västerås släpper in minst, men producerar inte så mycket framåt. Visar dock på en defensiv styrka som är ack så viktig. GAIS har tappat många poäng på sistone, annars hade man lett serien, men de kanske lyckas styra upp skutan på nytt. J-Södra har en stark offensiv, men släpper in sjukt många mål. Därför lite tveksamt angående dem. Sedan vågar jag inte riktigt tro på oss själva ännu och lagen vi har bakom oss tror jag ännu mindre på. Återstår att se om ÖIS uppryckning är tillfällig eller om de kommer att blanda och ge i fortsättningen. GIF har i alla fall inlett bättre än jag hade tänkt mig. Ser gärna att vi fortsätter i ungefär samma stil. Matchen i Gävle senast var den hittills allra bästa för vår del i mitt tycke.
Kommentera

Sv: Superettan
”Återstår att se om ÖIS uppryckning är tillfällig eller om de kommer att blanda och ge i fortsättningen.”

Konstig mening det där känner jag. Betyder ju ungefär samma sak, så ordet ”eller” är därmed rätt malplacerat. ”Och” hade nog passat bättre även om det inte blir optimalt då heller. Förhoppningsvis fattar de flesta hur jag egentligen tänker.
Kommentera

Sv: Superettan
DJ Hemp:

Borde verkligen vara en del utkristalliserat vid det här laget, men det är ovanligt jämnt från plats elva och upp till förstaplatsen.

Det som en brukar titta på är ju hur målskillnaden ser ut i förhållande till tabellposition. Oftast är det ju plusmålslag överst i tabellen sedan runt noll och därefter minusmål. Skövde ligger onekligen där de ska på sina minus 11.

Därefter ligger Helsingborg och Eskilstuna på vardera minus 5.

Sedan Gefle och Brage på minus 4

Örebro minus 3

Trelleborg och Landskrona på minus 2

Det är alltså dessa minuslag som hamnar botten åtta när serien är slut i så fall.

Antar att Helsingborg kommer göra stora truppförändringar och att de lyfter av den anledningen. Örebro likaså? Vi får väl se.
Kommentera

Sv: Superettan
Pinaceae:

Om bara hif åker ner till söderettan är det helt okej. Vill inte att GIF går upp i det här läget och skämmer ut sig en gång till. En hedersam fjärdeplats vore det bästa. Har insett att man inte kommer att få med sig en mob till Olympia i september, så jag har nästan släppt det där. Beroende på hur man själv känner sig vid tillfället slåss jag som fan eller bara skiter i det. Hade varit bättre med annat än en söndag, då man inte vill riskera att hamna i cellen dagen före en arbetsdag.
Kommentera

Sv: Superettan
Fredag eller lördag hade passat bäst. Bara säga fuck off till vakterna dagen efter och sedan dra hem. Händer tyvärr inte alltför ofta med det här jävla spelschemat.
Kommentera

Sv: Superettan
DJ Hemp: Nä, jag säger förlust i kval bara för att inte hålla med helt. XD

En extra match med intäkter i ett kval mot IFK Göteborg skulle ge fullsatt utan stockholmsstök. Blåvitt drar ju alltid folk till IP.
Kommentera

Sv: Superettan
Pinaceae:

Jag säger nej till kval. För i så fall vill jag bara vinna. Hur dåliga vi än må vara. Då blir det för jobbigt vilket lag vi än skulle få möta. Men: Vi kommer inte dithän.
Kommentera

Sv: Superettan
Superettan känns alltjämt mycket hetare än Allsvenskan. I första hand för att GIF spelar i serien, men inte bara därför. Tre riktigt intressanta matcher idag. I toppmötet mellan Öster och Utsikten får vi kanske reda på vad hisingslaget egentligen går för. Nyfiken även på Örebro vs Gefle. Underpresterande närkingar mot nykomlingarna från Gävle. Spännande! Dessutom en match också i Östersund. Ett hemmalag som sjunkit i tabellen mot ett Västerås som har toppkänning och tycks ha seriens bästa försvar.
Kommentera

Sv: Superettan
Helt otroligt vilket jävla flyt Utsiktens BK har. Än så länge. Ni andra som ser matchen fattar vad jag menar…
Kommentera

Sv: Superettan
Tror ärligt talat att vi kommer spöa det där skitlaget lätt på Hisingen inför uppehållet. Har inte sett dem tidigare, men där tycks inte finnas mycket till kvalitet. De har bara tur. GIF är så mycket bättre 💪
Kommentera

Sv: Superettan
DJ Hemp:

Lade en trippel nyss

Segrar för Djurgården Östersund och Sirius

Får se hur det går

Otroligt bra spelvärde på DIF som absolut kan ta poäng idag
Kommentera

Sv: Superettan
mattias - 74: Tror på 2-2 för Djurgårn
Kommentera

Sv: Superettan
mattias - 74:

Okej, tror inte att DIF vinner. Inte riktigt ÖFK heller. Den tredje matchen ger jag fan i. Är ingen större tippare. Vi får se hur det slutar.
Kommentera

Sv: Superettan
DJ Hemp: Ser ut som Gefle torskar igen, man blir glad 😎
Kommentera

Sv: Superettan
eltifoso: Sandviken har literally typ 12 poäng mer än er
Kommentera

Sv: Superettan
mattias - 74: Svårt med tripplar
Kommentera

Sv: Superettan
eltifoso: Intressant med Utsikten i topp, håller dom hela vägen månne?
I botten sladdar forna storlaget Helsingborg tillsammans med bland annat Gefle. Det såg man inte komma..
Uppladdat:

450x300-img0537.gifimg0537.gif

Kommentera

Sv: Superettan
eltifoso:

Bottenstriden känns skön. Ungefär som man vill ha den. Vet inte riktigt vad man ska tro om Utsikten. Har fått lite storhetsvansinne i och med första halvleken i Gävle senast. Tänker att vi potentiellt kan städa av både GAIS och UBK före uppehållet medan vi ändå är igång. Grundtipset är oavsett vad att Utsikten inte pallar distansen ut.
Kommentera

Sv: Superettan
mattias - 74: Borde lyssnat på DJ Haschisch ;-)
Kommentera

Sv: Superettan
eltifoso: "I botten sladdar forna storlaget Helsingborg tillsammans med bland annat Gefle. Det såg man inte komma.."

Helsingborg är väldigt oväntat men Skövde och Gefle känns rimligt.
Kommentera

Sv: Superettan
Pinaceae: Verkligen otippat. Lite kul dock att följa HIF-supportrarnas som jag ser det rätt så övertydliga hybris. Uppenbarligen har man levt i den vansinnigt naiva tron att Hååiäff bara ska svepa serien. Nu lär ju detta knappast hända. Blir svårt nog att klättra upp några pinnhål i tabellen så man undviker ångest i bottenstriden. Jaja, den som lever får se 🙈😁😆
Kommentera

Sv: Superettan
Pinaceae: Kanske är så, blir väl för färgad av alla kollegor från Gävle som varje säsong pratar upp Brynäs som topplag och Gefle skulle till allsvenskan denna säsong (enligt dem)

De tystnar iofs oftast ju mer av säsongen som går
Kommentera

Sv: Superettan
eltifoso:

Var högst oväntat för min del att Brynäs skulle åka ur. Fanns liksom inte på kartan. Gefle bör nog försöka att etablera sig i SE igen först innan folk börjar tala om allsvenskt spel. Har väl egentligen bara dominerat i en match hittills (den mot Skövde på Gavlevallen).
Kommentera

Sv: Superettan
Pinaceae:

Ja, för en gångs skull borde någon ha lyssnat på den usla tipparen DJH. Fast det var ju redan försent den här gången. :)
Kommentera

Sv: Superettan
eltifoso: Tolkar det som att du jobbar i Gävleborg.
Kommentera

Sv: Superettan
DJ Hemp: Jo, det är Skövdematchen som varit den stora ljuspunkten.
Kommentera

Sv: Superettan
Pinaceae:

Brage e lage, eller nåt

Pinsamt
Kommentera

Sv: Superettan
Pinaceae: Nope, men förstår gissningen 👌
Kommentera

Sv: Superettan
eltifoso:

Jobbar du i Sthlm kanske? Där kan man ju träffa på lite vad som helst. Inte som i Skåne, där nästan alla är skåningar. På min enhet är det bara jag och en tjej från Östergötland som inte är det (då inräknar jag inte utlandsfödda).
Kommentera

Sv: Superettan
mattias - 74:

Inte så pinsamt att torska i Trelleborg även om vi vann där. Värre att förlora hemma mot ÖFK, som ni inte gjorde. Finns nyanser vad gäller pinsamheter.
Kommentera

Sv: Superettan
eltifoso: Känner många Geflefans och förutom en skribent här inne har jag inte hört eller sett någon som tror på topplacering i superettan den här säsongen. Tvärtom trodde och tror nästan alla att det blir en stenhård kamp om att undvika degradering.
Kommentera

Sv: Superettan
Peja: Låter som mer realistiska polare..
de har inte drabbats av Alcénsjukan och haussa till överdrift

En spännande serie att följa oavsett, precis som allsvenskan i hockey också är
Kommentera

Sv: Superettan
Peja:

Vilket är helt rimligt som nykomlingar i en serie. Tänkte själv att Gefle imponerade så mycket i norrettan ifjol att en mittenplacering kunde vara tänkbar. Brukar mest vara BP som ständigt pendlar mellan Allsvenskan och Division 1 utan att stanna kvar i Superettan mer än något år i taget. Hade gärna sett att GIF, Gefle, ÖFK, Brage och till nästa säsong även Sandviken kunnat bilda ett stabilt gäng av lag från södra Norrland (och Dalarna) som håller till i SE tills något eller några av lagen är mogna att ta steget upp om några år. Vi behöver inte skynda oss så mycket, även om det kan kännas frestande när man ligger strax under kvalplats.
Kommentera

Sv: Superettan
DJ Hemp: Där jag jobbar, en god bit på vägen mot det landskapet som ligger väster om oss. (geografitest, nivå 1A) I vilket fall, hos mig eller hos oss, för jag jobbar inte ensam, finns två infödda länsbor som båda otroligt nog förlorats till MIF Redhawks. Ingen av dom har någon logisk eller för den delen ologisk koppling till Skåne som län eller till klubben heller. Jag finner det hela väldigt anmärkningsvärt, ja, till och med något störande? 🫣🙈😭🤮
Kommentera

« · 2545634 · »