"Publikrekord i vinter Många fruktade att det skulle bli stort publiktapp när elitserien utökades till 55 omgångar, men det blev precis tvärtom. Aldrig tidigare har så många sett hockey i grundserien – totalt 2 064 204 åskådare. Det är en ökning med tolv procent från förra säsongen."
Det är väl kanske inte så underligt det ökar med 12% när vi har 10% fler matcher. Nåja med statistik gå allt att bevisa.
Gidde: Men de senaste åren har det ju sett en ständigt ökande publikkapacitet i elitseriearenorna, så hur ska man i sådana fall göra en beräkning av publikökningen utan att ta med såna saker?
Nä, jag skämtar naturligtvis. Men på något vis måste man ju faktiskt även förstå att ökat antal matcher och publikkapacitet spelar in på sådana här siffror.
Om man till exempel spelar match varje dag i 9 månader, men till en beläggning av säg 30%, hur låter det?
Det skulle ju säkert ge en total publikökning, men knappast vara till godo.
Du fattar hur jag menar va? Dåligt exempel jag vet, men det belyser ju lite grann problematiken i alla fall.
mok: Apropå statistiken så kan ju den rekordjämna serien och de många streckmatcherna också påverka ganska dramatiskt. Ponera att det bara handlat om två lag till kvalserien och likaledes till slutspelet, hur hade publiksiffran sett ut då?
"Publikrekord i vinter
Många fruktade att det skulle bli stort publiktapp när elitserien utökades till 55 omgångar, men det blev precis tvärtom. Aldrig tidigare har så många sett hockey i grundserien – totalt 2 064 204 åskådare. Det är en ökning med tolv procent från förra säsongen."
Det är väl kanske inte så underligt det ökar med 12% när vi har 10% fler matcher. Nåja med statistik gå allt att bevisa.