Frölunda HC

60388 inlägg · 3399 ämnen

Publiken

« · 851248 Till forumet


Publiken
Aftonbladet skriver:

"Publikrekord i vinter
Många fruktade att det skulle bli stort publiktapp när elitserien utökades till 55 omgångar, men det blev precis tvärtom. Aldrig tidigare har så många sett hockey i grundserien – totalt 2 064 204 åskådare. Det är en ökning med tolv procent från förra säsongen."

Det är väl kanske inte så underligt det ökar med 12% när vi har 10% fler matcher. Nåja med statistik gå allt att bevisa.
Kommentera

Sv: Publiken
mok:

Samt att MoDo & Brynäs byggt nya arenor som gör att totala antalet åskådarplatser ju också ökat.
Kommentera

Sv: Publiken
Gidde: Ja dessutom bör man ju ta med sådant i beräkningarna :) men som sagt med statistik går det mesta att bevisa.
Kommentera

Sv: Publiken
mok: Jag säger som Mark Twain: "Det finns tre sorters lögn. Lögn, förbannad lögn och statistik". =)

För övrigt anser jag att Karthago borde förstöras.
Kommentera

Sv: Publiken
Gidde: Men de senaste åren har det ju sett en ständigt ökande publikkapacitet i elitseriearenorna, så hur ska man i sådana fall göra en beräkning av publikökningen utan att ta med såna saker?
Kommentera

Sv: Publiken
Paddan:

Man kan räkna på beläggningsprocent kanske?

Nä, jag skämtar naturligtvis. Men på något vis måste man ju faktiskt även förstå att ökat antal matcher och publikkapacitet spelar in på sådana här siffror.

Om man till exempel spelar match varje dag i 9 månader, men till en beläggning av säg 30%, hur låter det?

Det skulle ju säkert ge en total publikökning, men knappast vara till godo.

Du fattar hur jag menar va?
Dåligt exempel jag vet, men det belyser ju lite grann problematiken i alla fall.
Kommentera

Sv: Publiken
Paddan: Den faktiska ökningen är 1,6%. Per match var det 6155 åskådare 2005/2006. 2006/2007 är det 6255.
Kommentera

Sv: Publiken
Poffa: Låter ju mer rimligt att säga att ökningen var 1.6% istället för att ta till med 12% som ju visserligen är rätt men ändå missvisande.
Kommentera

Sv: Publiken
mok: Apropå statistiken så kan ju den rekordjämna serien och de många streckmatcherna också påverka ganska dramatiskt. Ponera att det bara handlat om två lag till kvalserien och likaledes till slutspelet, hur hade publiksiffran sett ut då?
Kommentera

Sv: Publiken
Larionov: Jovisst men sådant e ju lite jobbigare att ta med i beräkningarna.
Kommentera

« · 851248