Linköpings HC

7298 inlägg · 775 ämnen

Klacken

« · 584935 Till forumet


Sv: Klacken
Chief: Nähä du! Jag är fyndigare än så!

Hata GIF!
Kommentera

Sv: Klacken
Larionov: Äh, bara för din skull då: Hata LHC! ;)

Så svarar du med "hata Timrå!" åsså svarar jag med...ja, du fattar. Vi kan nog hålla på hela kvällen. :)
Kommentera

Sv: Klacken
Larionov: Vi får la komma på nått nytt :)
Kommentera

Sv: Klacken
mok: Nämen.... då är vi ju överens allihopa?

Hmmmm.... vad ska vi då gaffla om?
Kommentera

Sv: Klacken
Chief: Håller med dej till fullo.
Kommentera

Sv: Klacken
mok: På en punkt håller jag med Larionov och det är att finessen tycks vara på väg att försvinna på många håll. Jag har absolut inget emot elaka ramsor så länge det finns lite finess i det hela. Att bara stå vråla Hata XXX och dylikt ger bara ett obegåvat eller slött intryck. Det fixar vem som helst liksom.

Sen att jag kan förstå att känslorna svallar över i vissa situationer är en annan sak...
Kommentera

Sv: Klacken
Larionov: Känslor är klart att man måste ha det handlar ju om sport och visst beter sej nån illa på isen kan man ju visa sitt missnöje på ett bra sätt. Men just detta Hata XXX fyller liksom ingen funktion.... hata en hel stad?
Kommentera

Sv: Klacken
mok: Äh, Hockey är mycket känslor. Att "by default" rapa ur sig "Vi hatar XXX" när man inte har något annat att göra blir bara feltajmat och barnsligt. Men omvänt, om en spelare bär sig svinigt åt med åtbörder eller fula påhopp på hemmalagets spelare är det väl ingen katastrof om publiken visar sitt missnöje.
Det är lite trist att finessen i häcklandet håller på att försvinna. Det kan onekligen vara lite kul ibland med fyndiga ramsor som riktar sig till ett visst lag eller en viss spelare (under förutsättning att det håller sig borta från sex, ras & religion).
Och visst har vi haft vår lilla klick av huligan-wannabees, men det verkar som att det håller på att lugna ner sig. Man kan väl konstatera att de inte hade så stort stöd bland övriga supportrar...
Kommentera

Sv: Klacken
mok: Inte Hata bara..älska...Mora!
Kommentera

Sv: Klacken
Larionov:

Just det där hatandet, typ "Hata Göteborg", tycker jag börjar försvinna allt mer. Även i fotbollen.
Däremot känns det lite som att det finns en klick i Linköping som vill vara lite "huligan" och håller på så där. Även den tendensen fanns i Malmö förra året.
Kommentera

Sv: Klacken
Larionov: Tycker inte man hör Hata "staden" från 90% av klackarna kanske 50% men tycker bara det är så enormt barnsligt att hålla på så.
Kommentera

Sv: Klacken
Per HApps: Ditt inlägg andas.... jag vet inte... Felsökning? Avundsjuka? Gubbsjuka? Moralpanik?
"Vi hatar Timrå/Frölunda/Djurgår'n/Tälje" (whatever) hörs väl från 90% av klackarna? Möjligt att du står där rosenkindad och obefläckad och bara "älskar Timrå". Men då är du unik.
Kommentera

Sv: Klacken
Per HApps: Det gäller att skilja på folk och folk. Rena "hat"-ramsor är väl inget att snacka om, i rätt läge? När Magnus Nilsson hetsar motståndarklacken? När en armbågstackling delas ut, utan åtgärd? När det gäller att "sparka in skallar" däremot, då har det gått för långt, enligt de allra flesta... dock inte alla.

Lite får ni allt tåla, eller? Det gäller även att inse att ordet "hat" inte är så starkt som det kan låta rent språkligt. För de flesta, givetvis.
Kommentera

Sv: Klacken
pettsson:
LHC-fansens uppträdande bevisar bara att dom inte är mogen ett lag i Elitserien. Kan det vara så att ni inte lär ut hyffs och uppförande i skolorna nere på slätten?
Kommentera

Sv: Klacken
Frella: Håller med. Torkkis utvisning var inget att säga något om, men visst blev man irriterad med tanke på situationen precis innan, det var en tydlig armbåge med i spelet som skickade Mange med huvudet före mot sargen.
För några år sedan beslutades det att "våld mot huvudet" skulle beivras, därmed ser jag det som en solklar utvisning.
Men domare Eriksson var svajig rakt genom matchen. Han hade missat både det ena och det andra år bägge håll, och jag ska helt ärligt säga att det var många utvisningssituationer (på LHC-spelare) under LHC:s sista boxplay, men det känndes som att Eriksson inte vågade blåsa mer.
En domare som inte klarar att hålla en hyfsad nivå rakt genom matchen skapar mycket frustration hos spelarna, och jag trodde ett tag att det skulle balla ur totalt.

LHC vann pga att de var det bättre laget sett genom hela matchen, men lite underlig matchbild blev det i.o.m. första perioden. Timrå var mer än loja. Andra målet var en jättetabbe av Oksa, men de andra finns inte så mycket att säga något om. Jag förstår dock bytet, Oksa hade några synnerligen tveksamma ingripanden som så när kunnat gett oss en ännu större försprång. Sedan blev LHC lite bekväma, och det kombinerat med att Lill-Kentas utskällning (antar jag) i pausen gav effekt gjorde att vi tillät TIK att komma in i matchen igen.

Klacken var ändå bättre än många gånger under förra året. Fortfarande finns det lite för mycket fjortisramsor med enl. min smak, men ett bra tryck och bra tifo. Det gnälls ibland på att sittplats inte hakar på ramsorna, men en lärdom för WL är kanske att börja fundera på vilka ramsor sittplatspubliken ställer upp på...
Kommentera

Sv: Klacken
Frella: I första kändes det som om Eriksson hade etta på oddset. Då körde vi "Vi vill ha Uffe Rönnmark". :)
Kommentera

Sv: Klacken
pettsson: Skillnaden i tacklingen som det syntes på TV-repriserna var väl att Crippe gick in axel mot axel, kanske att det var lite armbåge med. Medan Torkki stod för en klockren checking fom behind. Så där kändes det mer som LHC-klacken var frustrerade för att TIK var på väg in i matchen.

F ö borde domare Eriksson döma korpen, lika dålig åt båda håll, iaf lite positivt.
Kommentera

Sv: Klacken
pettsson: Det brukar dom vara :)
Kommentera

Klacken
Jag förstår LHCklackens känslor när Torkki fick 2+10 samtidigt som Crippe inte fick det i sekvensen innan, men det var ju otroligt hur felriktade dessa känslor var när detta vändes mot oss timråfantaster. Det var väl typ 4-5 st som stod och skrek och hytte med nävar mot oss när Torkki åkte ut.

Detta kom alltså i tredje perioden. Innan dess var det ofta hatramsor från deras hörn. Matchen hade inte ens börjat innan "hata Timrå" drogs igång där borta. Längre in i matchen kontrade vi dessa ramsor med "vi älskar Timrå" och "heja Timrå".

Om ni vill diskutera detta ämne som jag försöker ta upp så kan vi väl försöka göra det sakligt. Kom gärna med invändningar till hur ni uppfattade läget om jag beskrivit det felaktigt.

Jag tycker det ofta känns som att LHCs klack inte går till match för att älska sitt lag utan för att hata motståndaren inklusive dess supportrar. Visst ska man få uttrycka sin ilska för det man upplever som orättvist, men att matchen igenom skrika "hata Timrå" känns barnsligt.

Det fanns även positiva inslag. Absolut. Jag noterade det fina TIFOt i inledningen, när klacken lyfte upp 2pinns-flaggor med alla spelarna. Det var bra arrangerat. Även ramsan "Sveriges bästa lag" (eller nåt sånt) kändes positiv. Det är sånt jag tycker en klack ska hålla på med. All heder till dem för detta.

Men det faller när de återigen skanderar "hata Timrå" och sedan riktar sin ilska över domarens beslut mot oss på timråläktaren.

Varför är LHCs klack så arg?
Kommentera

« · 584935